• Home
  • آذر سلیمانی

    List of Articles آذر سلیمانی


  • Article

    1 - طراحی الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبک‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی
    Journal of healthcare management , Issue 40 , Year , Winter 2021
    مقدمه: عامل مهمّی که به اساتید کمک می‌کند تا شرایط را برای یادگیری مؤثّر آماده کنند توجه به نوع سبک یادگیری دانشجویان است. هدف این مقاله طراحی الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبک‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی است. روش پژوهش: روش انجام این پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی - ک More
    مقدمه: عامل مهمّی که به اساتید کمک می‌کند تا شرایط را برای یادگیری مؤثّر آماده کنند توجه به نوع سبک یادگیری دانشجویان است. هدف این مقاله طراحی الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبک‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی است. روش پژوهش: روش انجام این پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی - کمی) است. در این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم‌افزار MAXQDA12، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها و شاخص‌ها استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی تمام خبرگان در حوزه آموزش و علوم پزشکی بودند که بعد از انجام مصاحبه 15 نفر از خبرگان اشباع نظری صورت گرفت که پس از تحلیل مصاحبه‌ها و استفاده از روش تحلیل مضمون مضامین باز، محوری و انتخابی استخراج گردید. در جهت اعتبار بخشی الگو نیز از تحلیل عاملی تاییدی و از طریق نرم‌افزار smart pls3 استفاده شده است. نمونه آماری بخش کمی شامل387 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران می‌باشند. یافته‌ها: یافته‌ها در بخش کیفی شامل 3 بعد 9 مولفه و 43 شاخص استخراج گردید.یافته‌های بخش کمی نشان داد که از بین ابعاد مورد بررسی، فرآیند یاددهی و یادگیری با ضریب 0.700 و در بین مولفه‌ها، آمادگی یادگیرنده با ضریب 0.875 و در نهایت طراحی آموزشی دروس پزشکی با ضریب 0.930 از بین شاخص‌ها بیشترین سهم را در طراحی آموزش اثربخش مبتنی بر سبک یادگیری برخوردارند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، برای ترسیم الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبک‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی باید در اولویت به فرآیندهای آموزشی، برون دادها و در نهایت به درون دادها توجه ویژه شود. Manuscript profile