Journal of healthcare management
,
Issue24,Year,
Autumn
2017
مقدمه: اینترنت اشیاء در بخش درمان، یکی از مهمترین تلاشهای فناورانه در تعالی سازی عملکرد مراکز درمانی همچون بیمارستانها است که در صورت بکارگیری آن، وضعیت عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت مورد تقویت و بهبودی قرار خواهد گرفت. روش پژوهش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق More
مقدمه: اینترنت اشیاء در بخش درمان، یکی از مهمترین تلاشهای فناورانه در تعالی سازی عملکرد مراکز درمانی همچون بیمارستانها است که در صورت بکارگیری آن، وضعیت عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت مورد تقویت و بهبودی قرار خواهد گرفت. روش پژوهش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 400 نفر از پزشکان و پرستاران بیمارستان و 196 نفر نمونه در مجموع 200 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه به کارگیری اینترنت اشیاء در حوزه سلامت و عملکرد سازمانی میباشد و روش تحلیل آماری شامل مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL8.54 و تحلیل رگرسیون دو متغیری است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن شد که جمعآوری پیوسته و دورهای علائم حیاتی و پارامترهای بیماری مزمن و شایع به ترتیب (0/42) و (0/31)، پیگیری و نظارت (0/36)، خدمات از راه دور (0/47)، مدیریت اطلاعات (0/43)، ارسال محتوای هوشمند به کاربر (0/29)، یکپارچگی بین سازمانی (0/21)، فعالیت زیست محیطی (0/24)، بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. نتیجهگیری: به کارگیری اینترنت اشیاء با توجه به مؤلفههای مذکور، یکی از دستاوردهای مهم فناوری است که قدرت تأثیرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمانی حوزه سلامت بیمارستان شهید رجائی تهران دارد.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue27,Year,
Summer
2018
مقدمه : یکی از شاخصهای مهم میزان موفقیت سازمانها وجود نیروی انسانی متعهد به سازمان و حرفه خود است. از طرف دیگر در سالهای اخیر توانمندسازی به عنوان یک راهکار نیروی انسانی برای خلق کارآمدی، بهرهوری مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به موارد مذکور هدف اصلی این مطالعه More
مقدمه : یکی از شاخصهای مهم میزان موفقیت سازمانها وجود نیروی انسانی متعهد به سازمان و حرفه خود است. از طرف دیگر در سالهای اخیر توانمندسازی به عنوان یک راهکار نیروی انسانی برای خلق کارآمدی، بهرهوری مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به موارد مذکور هدف اصلی این مطالعه بررسی رابطه توانمندسازی پرستاران با تعهد سازمانی و تعهد حرفهای در بیمارستان میلاد است. روش پژوهش: ابزار گردآوری این تحقیق توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی، پرسشنامه (با تایید روایی و پایایی با رویکرد صوری و آلفای کرونباخ (0/932)) بود. جامعه آماری 807 پرستار بیمارستان میلاد و نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 261 نفر بود. به منظور تحلیل فرضیهها از آزمونهای استنباطی استفاده شد. یافتهها: در سطح معناداری کمتر از 0/05، توانمندسازی پرستاران با تعهد سازمانی و تعهد حرفهای رابطه مثبت و معناداری (ضریب همبستگی 0/908 و 0/797) دارد. همچنین متغیرهای توانمندسازی پرستاران و ابعاد آن، تعهد سازمانی و ابعاد آن و تعهد حرفهای در بیمارستان میلاد بالاتر از متوسط (عدد 3) است ومیانگین این سه متغیر در گروههای سنی، تحصیلاتی، جنسیتی و تجربه تفاوت معناداری ندارد. نتیجهگیری: با توجه به محرز شدن رابطه بین توانمندسازی پرستاران و تعهد سازمانی و تعهد حرفهای در بین جامعه پرستاران بیمارستان میلاد میتوان پذیرفت که تلاش برای بهبود توانمندی پرستاران میتواند استراتژی ارزشمندی برای بهبود تعهد سازمانی و تعهد حرفهای باشد.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue32,Year,
Autumn
2019
مقدمه: امروزه با پیدایش سیستم آموزش الکترونیکی دیگر تصورات قبلی نسبت به تهیه جا و مکان برای تحصیل از بین رفته است و با به صحنه آمدن دانشگاهها و مراکز آموزش مجازی هر فردی در هر زمان و مکانی میتواند از این امکانات استفاده نماید. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش More
مقدمه: امروزه با پیدایش سیستم آموزش الکترونیکی دیگر تصورات قبلی نسبت به تهیه جا و مکان برای تحصیل از بین رفته است و با به صحنه آمدن دانشگاهها و مراکز آموزش مجازی هر فردی در هر زمان و مکانی میتواند از این امکانات استفاده نماید. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزشهای مجازی به دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه اماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی یکی از دانشگاههای شهر تهران در سال 1396 میباشند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان شامل 165 نفر شدند که با توجه عدم گستردگی جامعه مورد پژوهش از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامهها توزیع شد. ابزار بکار رفته در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود . روایی ابزار بصورت سازهای مورد تایید واقع شده است و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 0.854 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از آزمون تی تحلیل شد. یافتهها: وضعیت اثربخشی آموزش مجازی به دانشجویان مورد مطالعه مطلوب ارزیابی شد. مولفههای کیفیت سیستم (میانگین 17.77)، عوامل تسهیل کننده (میانگین 10.84)، در بعد کیفیت استاد (میانگین 24.76)، عوامل تمایل کاربر (میانگین 15.94)، موفقیت آموزش الکترونیکی (میانگین 15.94) در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در ابعاد کیفیت اطلاعات و محتوی دروس (میانگین 11.01) و در بعد تعامل بین استاد و دانشجو (میانگین 7.03) نسبت به سایر عوامل مناسب ارزیابی نشد. نتیجهگیری: با توجه به شرایط موجود و گسترش روز افزون فناوری اطلاعات و رضایتمندی بخش عمدهای از جامعه دانشجویی از خدمات آموزش الکترونیکی، نسبت به گسترش کمی و کیفی آن برنامهریزی لازم در دانشگاههای کشور صورت پذیرد.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue31,Year,
Summer
2019
مقدمه: امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از کلیدیترین و عظیمترین صنایع جهان مطرح است و در اختیار داشتن چنین صنعتی به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی کشورها شناخته میشود. بینالمللی شدن فناوری، فرآیند تعریف شدهای دارد که عبارت از انتقال دانش و فناوری از یک فرد More
مقدمه: امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از کلیدیترین و عظیمترین صنایع جهان مطرح است و در اختیار داشتن چنین صنعتی به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی کشورها شناخته میشود. بینالمللی شدن فناوری، فرآیند تعریف شدهای دارد که عبارت از انتقال دانش و فناوری از یک فرد یا گروه به فرد یا گروه دیگر به منظور به کارگیری آن در سیستم، فرایند، محصول و یا یک روش انجام کار میباشد. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر بینالمللی سازی شرکتهای فناور داروسازی با رویکرد نهادی میباشد. روش پژوهش: در این تحقیق عوامل نهادی تاثیرگذار بر بینالمللی شدن شرکتهای فناور داروسازی با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت داروسازی، شناسایی و با استفاده از روش تئوری داده بنیاد تحلیل گردید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی است. یافتهها: در نتیجه تحلیل دادهها، مهمترین عوامل نهادی مورد نظر خبرگان شامل 33 عامل از کل مصاحبهها استخراج و شناسایی گردید و این عوامل در چهار بعد قانونی، هنجاری، شناختی و هدایتگر دسته بندی شد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد در بعد قانونی، عامل تسهیل در قوانین صادرات و اصلاح نظام قیمتگذاری دارو، در بعد هنجاری، ثبات مدیریت و برنامههای شرکت، در بعد شناختی، آشنایی با بازاریابی بین الملل و اهمیت به تحقیق و توسعه و در بعد هدایتگر، اخذ گواهینامههای معتبر بینالمللی از مهمترین عوامل نهادی تاثیرگذار بر بینالمللی شدن شرکتهای فناور داروسازی میباشند.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue39,Year,
Summer
2021
مقدمه: صنعت داروسازی امروزه یکی از بزرگترین صنایع جهان بوده و با صنایع دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد. این صنعت زمینههای اشتغال بسیاری از متخصصان داروسازی، تکنسینهای فنی، کارشناسان بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش را ایجاد کرده است. عوامل موثر متعددی بر صادرات پیش روی این صن More
مقدمه: صنعت داروسازی امروزه یکی از بزرگترین صنایع جهان بوده و با صنایع دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد. این صنعت زمینههای اشتغال بسیاری از متخصصان داروسازی، تکنسینهای فنی، کارشناسان بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش را ایجاد کرده است. عوامل موثر متعددی بر صادرات پیش روی این صنعت در سطح جهان وجود دارد که برخی از این عوامل مربوط به تولیدات و برخی دیگر مربوط به بازار فروش آنها میباشد.روش پژوهش: در این پژوهش میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از عوامل نهادی موثر بر بینالمللیسازی شرکت های فناور داروسازی ایران، مشتمل بر 37 شاخص برگرفته از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با صاحب نظران صنعت داروسازی، با بهرهگیری از تکنیک دیمتل تعیین گردید.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، عوامل اثرگذار و اثرپذیر در بین المللی سازی شرکت های فناور داروسازی در 7 سطح دسته بندی گردید. معیارهایی که کاملاً وابسته و تاثیرپذیرند در سطح 1 قرار دارند و در سطح 2 معیارهایی قرار گرفته اند که از سطح اول میزان اثرپذیری کمتری دارند و نسبت به سطح 3 اثرپذیری بیشتری دارند و به همین ترتیب معیارهایی که بیشترین تاثیرگذاری را دارند در سطح 7 قرار گرفتند.نتیجهگیری: معیارهای ثبات سیاستها و برنامههای بلند مدت دولت برای صادرات دارو، رعایت کیفیت و استانداردهای بینالمللی در تولید دارو، پایبندی به مقررات بهداشت و درمان کشورهای هدف و نبود تحریمها و مشکلات روابط با کشورها که اثرگذارترین شاخصها بر بینالمللیسازی شرکتهای فناور داروسازی هستند در بالاترین سطح قرار گرفتند.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue40,Year,
Winter
2021
مقدمه: عامل مهمّی که به اساتید کمک میکند تا شرایط را برای یادگیری مؤثّر آماده کنند توجه به نوع سبک یادگیری دانشجویان است. هدف این مقاله طراحی الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبکهای یادگیری در آموزش علوم پزشکی است.
روش پژوهش: روش انجام این پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی - ک More
مقدمه: عامل مهمّی که به اساتید کمک میکند تا شرایط را برای یادگیری مؤثّر آماده کنند توجه به نوع سبک یادگیری دانشجویان است. هدف این مقاله طراحی الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبکهای یادگیری در آموزش علوم پزشکی است.
روش پژوهش: روش انجام این پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی - کمی) است. در این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها و شاخصها استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی تمام خبرگان در حوزه آموزش و علوم پزشکی بودند که بعد از انجام مصاحبه 15 نفر از خبرگان اشباع نظری صورت گرفت که پس از تحلیل مصاحبهها و استفاده از روش تحلیل مضمون مضامین باز، محوری و انتخابی استخراج گردید. در جهت اعتبار بخشی الگو نیز از تحلیل عاملی تاییدی و از طریق نرمافزار smart pls3 استفاده شده است. نمونه آماری بخش کمی شامل387 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران میباشند.
یافتهها: یافتهها در بخش کیفی شامل 3 بعد 9 مولفه و 43 شاخص استخراج گردید.یافتههای بخش کمی نشان داد که از بین ابعاد مورد بررسی، فرآیند یاددهی و یادگیری با ضریب 0.700 و در بین مولفهها، آمادگی یادگیرنده با ضریب 0.875 و در نهایت طراحی آموزشی دروس پزشکی با ضریب 0.930 از بین شاخصها بیشترین سهم را در طراحی آموزش اثربخش مبتنی بر سبک یادگیری برخوردارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، برای ترسیم الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبکهای یادگیری در آموزش علوم پزشکی باید در اولویت به فرآیندهای آموزشی، برون دادها و در نهایت به درون دادها توجه ویژه شود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications