بررسی نقش میزان سرمایه اجتماعی و اقتصادی در رضایت شغلی معلمان (مطالعه موردی: معلمان مقطع متوسطه شهر ارومیه)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیاردلان جهانگیری 1 , رشید احمدرش 2 , مریم عباسزاده 3
1 - کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - دکترای جامعه شناسی و استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کردستان، سنندج، ایران.
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, معلمان, رضایت شغلی, سرمایه اقتصادی,
چکیده مقاله :
از مهمترین منابعی که رضایت شغلی معلمان را تحت تاثیر قرار می دهد می توان به میزان سرمایه های افراد از جمله سرمایه اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد . هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش میزان سرمایه اجتماعی، اقتصادی در رضایت شغلی معلمان متوسطه شهر ارومیه است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده ها همبستگی است و با ابزار های پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی و پرسشنامه سرمایه اقتصادی و پرسشنامه رضایت شغلی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان متوسطه شهر ارومیه به تعداد 2575 نفر که در سال 1395 مشغول به تدریس بودند، که از بین آنها 340 نفر (143 نفر زن و 197 نفر مرد) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری خوشهای به این صورت که سطح شهر به 5 خوشه شمالی، جنوبی، مرکزی، شرقی و غربی تقسیم شد، سپس از هر خوشه، دبیرستان های موجود به صورت تصادفی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند.برای آزمون متغیرها و فرضیه های از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی معلمان تفاوت آماری مستقیم و معنادار در سطح متوسطی قرار دارد.پس در نتیجه سرمایه اجتماعی و سرمایه اقتصادی زمینه را برای پیشرفت و خود شکوفایی بیشتر معلمان فراهم می نماید و در چنین زمینه ای رضایت و نگرش افراد به شغل بهبود پیدا می کنند و معلمان ادراک بهتری از معلمی خواهند داشت.
The most important sources that influence teachers 'job satisfaction can be seen in the amount of individuals' capital, including social and economic capital. The main objective of this research is to examine the role of social and economic capital in job satisfaction of high school teachers in Urmia. This research is correlated with the purpose of applying the data and in terms of data collection method. The questionnaire was made by social capital questionnaire and economic capital questionnaire and job satisfaction questionnaire. The statistical population of the study consisted of all secondary school teachers in Urmia with a total of 2575 students taught in 1395, of which 340 (143 women and 197 men) were selected as cluster sampling method. The face of the city was divided into five clusters of North, South, Central, Eastern and Western clusters, then from each cluster, high schools were randomly selected proportional to sample size.To test the variables and hypotheses, Pearson correlation coefficient was used. The findings of the research showed that there is a direct and significant statistical difference between the two variables of social capital and job satisfaction of teachers at the average level (r = 0.000, r = 0.349). Also, between economic capital and job satisfaction of teachers, there is a direct and relative statistical difference
_||_