فهرست مقالات رشید احمدرش


  • مقاله

    1 - Sociological Analysis of Impressments of Modern Factors on Religious Values in Rural Kurdistan
    Iranian Sociological Review , شماره 4 , سال 8 , تابستان 2018
    This research has been done during two years and with studying and consistent referring to almost thirty villages of region called” Mukerian” located in south of west Azarbaijan Iran. Data’s of this research considering socio-cultural peculiarities of چکیده کامل
    This research has been done during two years and with studying and consistent referring to almost thirty villages of region called” Mukerian” located in south of west Azarbaijan Iran. Data’s of this research considering socio-cultural peculiarities of studied rural by using qualitative methods and grounded theory and applying techniques like; deep interviews, oral history and field participation. Theoretically, new theories of modernization and some of theories which related to interpretive sociology have been our guidance and especially Engelhard’s theory of values evolution, new theory of modernization and reflexive modernity of Giddens have formed our conceptual frame work. Anyway, observation, studies and “ lived experience” of researcher shows the happening of different “objective- subjective” kind of changes in the “ life world” of Kurdish rural under influence of environmental conditions, locating in border age and neighboring with Iraq and Turkey, historical, political and cultural conditions of geographical region called” Mukerian”, in different fields; “religious and spiritual values” , all show ”modernizing of rural man .In fact we in one side observing “ creation of some new and modern traditions’ and in the other “ modernizing of some old traditions” in Iranian rural community and so in Kurdistan. All such changes guided us toward our field theory which we have called it “rural pseudo-modernism with Kurdish Iranian characters”. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - Content Analysis of the National Curriculum of Iran due to Multicultural Curriculum Components
    Iranian Sociological Review , شماره 4 , سال 9 , تابستان 2019
    Existing of racial, ethnic, linguistic and cultural diversity in different countries, has forced their educational system committed to decent response to the phenomenon of diversity of their communities in ways worthy of attention in national educational curriculum. Mul چکیده کامل
    Existing of racial, ethnic, linguistic and cultural diversity in different countries, has forced their educational system committed to decent response to the phenomenon of diversity of their communities in ways worthy of attention in national educational curriculum. Multicultural education is a kind of approach that responds to cultural diversity in a society and its educational system. This study aimed to analyze the content of the Iran's national curriculum in case of attention to multicultural curriculum components. In this study, a new method derived from the theory of systems is used to process the data's and the document of National Curriculum analyzed by using Shannon model of quantitative content analysis. National Curriculum includes eight sections, each section contains parts. Due to thisreason paragraphs the unit of analysis is chosen. In order to all cases to be included, the national curriculum targeted by fifty five components (components of multicultural education) content analyzed. First obtained frequencies in each component. The findings indicate that commitment of all eight sectors of Iran's national curriculum to multicultural education components is in low level and even has been neglected. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مطالعه تاریخی نقش مناسبات نظام بازار در توسعه اجتماعی ایران (با تاکید دوران معاصر)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 0 , زمستان 1386
    چکیده :سرمایه گذاری هایی که در قالب راه بردها و برنامه های توسعه صورت گرفته است آنچنان که باید نتیجه بخش نبوده است و این دلیلی برای رفتن به سوی الگوهای جدیدتری چون الگوهای توسعه پایدار و درون زا که قرابت بیشتری با عدالت اجتماعی دارند، می باشد. برای آغاز چنین تحولی، هدف چکیده کامل
    چکیده :سرمایه گذاری هایی که در قالب راه بردها و برنامه های توسعه صورت گرفته است آنچنان که باید نتیجه بخش نبوده است و این دلیلی برای رفتن به سوی الگوهای جدیدتری چون الگوهای توسعه پایدار و درون زا که قرابت بیشتری با عدالت اجتماعی دارند، می باشد. برای آغاز چنین تحولی، هدف ایجاد و ترکیب بهینه ای از نهادهای بازاری و نابازاری است. یا به زبان دیگر، کاهش نارسایی ها و ناقصی های بازاری و نابازاری. بدین جهت، نهادها و ترتیبات نهادی حوزه گسترده ای از خدمات را به وجود می آوردند و یا استفاده از فرصت ها و ظرفیت های بالقوه را ممکن می سازند .در این راستا ، تحقیق به صورت روش کیفی انجام می گیرد. و به جهت رویکرد نهادی خود قصد دارد مناسبات نظام بازار را در گفتمان های ایران معاصر از طریق گفتمان انتقادی مورد بررسی قرار دهد. از این نظر طبق یافته های تحقیق می توان گفت گرچه با گسترش امکانات زیربنایی کشور از دوران رضاشاه و پس از آن، شرایط بازارهای ملی فراهم آمد، و گرچه با اصلاحات ارضی کارکردهای سنتی اقتصاد به نفع سازکار بازار فروپاشید اما هنوز در این دوره موانع جدی برای پیدایش بازارهای گسترده ، شکل گیری و تشدید رقابت وجود دارد. حتی تحولات بعدی توزیع نیز چشم اندازهای امیدوار کننده ای پدیدار نکرده است. این مساله برای هر دو دوره پیش و پس از انقلاب اسلامی صادق است.کلید واژه ها : نهادگرایی، کنش جمعی ، شبکه روابط اجتماعی، عقلانیت بازاری ، توسعه اجتماعی پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - مطالعه تاریخی نقش مناسبات نظام بازار در توسعه اجتماعی ایران (با تاکید دوران معاصر)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 1 , سال 10 , بهار 1397
    سرمایه گذاری هایی که در قالب راه بردها و برنامه های توسعه صورت گرفته است آنچنان که باید نتیجه بخش نبوده است و این دلیلی برای رفتن به سوی الگوهای جدیدتری چون الگوهای توسعه پایدار و درون زا که قرابت بیشتری با عدالت اجتماعی دارند، می باشد. برای آغاز چنین تحولی، هدف ایجاد و چکیده کامل
    سرمایه گذاری هایی که در قالب راه بردها و برنامه های توسعه صورت گرفته است آنچنان که باید نتیجه بخش نبوده است و این دلیلی برای رفتن به سوی الگوهای جدیدتری چون الگوهای توسعه پایدار و درون زا که قرابت بیشتری با عدالت اجتماعی دارند، می باشد. برای آغاز چنین تحولی، هدف ایجاد و ترکیب بهینه ای از نهادهای بازاری و نابازاری است. یا به زبان دیگر، کاهش نارسایی ها و ناقصی های بازاری و نابازاری. بدین جهت، نهادها و ترتیبات نهادی حوزه گسترده ای از خدمات را به وجود می آوردند و یا استفاده از فرصت ها و ظرفیت های بالقوه را ممکن می سازند. در این راستا ، تحقیق به صورت روش کیفی انجام می گیرد. و به جهت رویکرد نهادی خود قصد دارد مناسبات نظام بازار را در گفتمان های ایران معاصر از طریق گفتمان انتقادی مورد بررسی قرار دهد. از این نظر طبق یافته های تحقیق می توان گفت گرچه با گسترش امکانات زیربنایی کشور از دوران رضاشاه و پس از آن، شرایط بازارهای ملی فراهم آمد، و گرچه با اصلاحات ارضی کارکردهای سنتی اقتصاد به نفع سازکار بازار فروپاشید اما هنوز در این دوره موانع جدی برای پیدایش بازارهای گسترده، شکل گیری و تشدید رقابت وجود دارد. حتی تحولات بعدی توزیع نیز چشم اندازهای امیدوار کننده ای پدیدار نکرده است. این مساله برای هر دو دوره پیش و پس از انقلاب اسلامی صادق است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تبارشناسی هویت قومی ترک ‌زبانان در دوره رضاشاه
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1398
    تاریخ هویت ایران در دوره رضاشاه، تاریخ گسست هاست. تحویل پروژه هویت‌ساز ایرانی به پروژه هویت‌سازی ایرانی متجدد، مهم‌ ترین گواه وجود گسست های متعدد در هویت اجتماعی ایرانیان در این دوره است. رضاشاه پایه های حکومت خود را بر تمرکزگرایی و ناسیونالیسم ایرانی قرار داد و ب چکیده کامل
    تاریخ هویت ایران در دوره رضاشاه، تاریخ گسست هاست. تحویل پروژه هویت‌ساز ایرانی به پروژه هویت‌سازی ایرانی متجدد، مهم‌ ترین گواه وجود گسست های متعدد در هویت اجتماعی ایرانیان در این دوره است. رضاشاه پایه های حکومت خود را بر تمرکزگرایی و ناسیونالیسم ایرانی قرار داد و براساس این ایدئولوژی اقدامات گسترده‌ای به سرانجام رساند. جدای از اثرات مثبت و منفی ایدئولوژی یکپارچه سازی بر پیکره جامعه ایرانی آن زمان، پیامد های آن در آذربایجان منجر به گسست های هویتی و سرآغاز تنش های قومی گردید که از آن زمان تا به حال ادامه یافته است. شاید تجویز هویت یکپارچه و تام، خالص و ناب، تک انگار و تک گو، برای دوره ای به همراه خشونت، همبستگی جامعه ایرانی را به دنبال داشت، ولی ادامه این سیاست های خالص‌سازی که همراه با انهدام و تخریب سنت ها و آداب و زبان دیگر اقوام ایرانی بود، تبعات جبران ناپذیری به وجود آوردکه گاهی تمامیت ارضی کشور را در آستانه انحلال قرار داد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعمال ایدئولوژی ناسیونالیسم رضاخانی در آذربایجان است تا گوشه ای از علل بر ساخته شدن گسست هویت قومی در این دوره مورد تحلیل و نقد جامعه‌شناسانه قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - بررسی نقش میزان سرمایه اجتماعی و اقتصادی در رضایت شغلی معلمان (مطالعه موردی: معلمان مقطع متوسطه شهر ارومیه)
    علوم اجتماعی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1397
    از مهمترین منابعی که رضایت شغلی معلمان را تحت تاثیر قرار می دهد می توان به میزان سرمایه های افراد از جمله سرمایه اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد . هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش میزان سرمایه اجتماعی، اقتصادی در رضایت شغلی معلمان متوسطه شهر ارومیه است. این تحقیق از نظر هدف کا چکیده کامل
    از مهمترین منابعی که رضایت شغلی معلمان را تحت تاثیر قرار می دهد می توان به میزان سرمایه های افراد از جمله سرمایه اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد . هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش میزان سرمایه اجتماعی، اقتصادی در رضایت شغلی معلمان متوسطه شهر ارومیه است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده ها همبستگی است و با ابزار های پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی و پرسشنامه سرمایه اقتصادی و پرسشنامه رضایت شغلی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان متوسطه شهر ارومیه به تعداد 2575 نفر که در سال 1395 مشغول به تدریس بودند، که از بین آنها 340 نفر (143 نفر زن و 197 نفر مرد) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به این صورت که سطح شهر به 5 خوشه شمالی، جنوبی، مرکزی، شرقی و غربی تقسیم شد، سپس از هر خوشه، دبیرستان های موجود به صورت تصادفی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند.برای آزمون متغیرها و فرضیه های از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی معلمان تفاوت آماری مستقیم و معنادار در سطح متوسطی قرار دارد.پس در نتیجه سرمایه اجتماعی و سرمایه اقتصادی زمینه را برای پیشرفت و خود شکوفایی بیشتر معلمان فراهم می نماید و در چنین زمینه ای رضایت و نگرش افراد به شغل بهبود پیدا می کنند و معلمان ادراک بهتری از معلمی خواهند داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - مطالعه کیفی اثر گذاری شبکه های اجتماعی مجازی در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
    علوم اجتماعی , مقالات زودآیند
    در یک دهه ی اخیر، تغییرات ژرفی در برساخت هویت اجتماعی نسل جوان رخ داده است که نقش شبکه های ارتباطی مجازی در وقوع این دگردیسی ها قابل توجه بوده است.از این رو پرسش اساسی این مقاله این است که: حضور در شبکه های مجازی چه تاثیری در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگی چکیده کامل
    در یک دهه ی اخیر، تغییرات ژرفی در برساخت هویت اجتماعی نسل جوان رخ داده است که نقش شبکه های ارتباطی مجازی در وقوع این دگردیسی ها قابل توجه بوده است.از این رو پرسش اساسی این مقاله این است که: حضور در شبکه های مجازی چه تاثیری در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان داشته و دارد؟ باتوجه به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی جامعه دانشجویی مورد مطالعه، داده های مقاله ی پیش رو به شیوه ی کیفی و با رویکرد نظریه زمینه ای و روش شناسی مردمی(با تاکید بر قوم نگاری مجازی) و با استفاده از فنون مصاحبه های اپیزودیک و مصاحبه ی آنلاین ناهمزمان جمع آوری شده است. جامعه‌ی مورد بررسی در مطالعه ی حاضر، دانشجویان تمامی رشته های پردیس شهید مدرس سنندج می باشد. بر همین اساس با استفاده از نمونه گیری هدفمند با25 نفر از افراد مدنظر مصاحبه شد. مصاحبه ها تا حصول به اشباح تئوریک ادامه داشت. در نهایت داده های استخراج شده با دو روش تحلیل تماتیک(موضوعی) و نشانه شناختی تحلیل و بررسی شدند. در بعد نظری، نظریه های پدیدارشناسی، ساخت‌یابی گیدنزو اقتصاد سیاسی رسانه چارچوب مفهومی تحقیق را تشکیل می دهند. یافته های پژوهش حاضر نشان داد، تغییرات ارزشی و هنجاری گسترده ای در زیست جهان افراد مورد مطالعه و مسائل مختلف مرتبط با هویت اجتماعی از قبیل: روابط خانوادگی، سبک زندگی، باورهای اخلاقی، اهداف شخصی، ازدواج و سنت های مرتبط با آن صورت گرفته است." شدت" و "ابعاد " تغییرات فوق ما را به ارایه نظریه ی زمینه ای برگرفته از مطالعه میدانی تحت عنوان:" نظریه ی هویت های پاندولی اجتماعی با ویژگی های نسل جوان و دانشجو" در جامعه ی مورد مطالعه رهنمون شده است. پرونده مقاله