بررسی فرایند آموزش پذیری دانشآموزان مبتنی بر رویکرد هوشافزایی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیرومینا حضرتی هودر 1 , آرزو شیخ بکلو 2 , رضا معصومی نژاد 3
1 - کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
2 - کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
3 - مدرس دانشگاه فرهنگیان/ وزارت آموزش و پرورش
کلید واژه: دوره ابتدایی, مطالعات اجتماعی, برنامه درسی, هوش افزایی,
چکیده مقاله :
کیفیت کنشهای دانشآموزان در جامعه مبتنی بر نحوه درک و تحلیل داده های محیطی است که نشانگر قدرت انتخاب آنها در نوع پاسخدهی و تعادل سازی رفتار متناسب با موقعیت های به وجود آمده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد رویکرد هوش افزایی در فرایند آموزش پذیری دانشآموزان در برنامهدرسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی انجام شده است.رویکرد پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا متعارف بود. جامعه پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1400بود که با توجه به ماهیت موضوع تمامی دروس 24 گانه به عنوان نمونه انتخاب شده اند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت دادهها از روش خودبازبینی محقق و توصیف غنی داده ها و برای پایایی دادهها از بررسی همزمان استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها از فهرست وارسی و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شده است.یافتههای این تحقیق 9 مقوله اصلی 32 مقوله فرعی و 338 کد اولیه را در برمیگیرد که این مقوله ها ابعاد مختلفی از رویکرد هوش افزایی با ماهیت هوش هیجانی، مدیریتی، اقتصادی، انتزاعی، معنوی، زیست محیطی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی را شامل میشود. نتایج نشان میدهد که به دلیل ماهیت منعطف و چندگانه رویکرد هوش افزایی در برنامهدرسی مطالعات اجتماعی، تنوعی از فرصتهای یادگیری در اجرای برنامه درسی پیشبینی شده و متناسب با قابلیت های دانش آموزان، توسعه برنامههای درسی هوشمندانه در فرایند آموزش مورد توجه قرار گیرد. از طرفی معلمان متناسب با ویژگیهای هر بعد از رویکرد هوش افزایی، به توسعه یادگیری معنادار آن در زندگی بپردازند.
The present study aimed to identify the dimensions of the intelligence-enhancing approach in the process of educating students in the elementary school social studies curriculum. Research Method: The qualitative research approach was conventional content analysis.The research population of the sixth grade elementary school social studies textbook in the academic year 1400-1401 was selected as a sample according to the nature of the subject of all 24 courses. In order to validate the accuracy of the data, the researcher's self-review method and rich data description have been used, and for the reliability of the data, simultaneous review has been used. Checklist was used to collect data and coded content analysis method was used to analyze the data. Findings: The findings of this study include 9 main categories, 32 sub-categories and 338 primary codes. These categories are different dimensions of the intelligence approach with the nature of emotional, managerial, economic, abstract, spiritual, environmental, historical, cultural and political intelligence.Therefore, these findings should be emphasized in order to properly needs assessment of multiple intelligences and realize their capabilities in line with student-centered projects.Conclusion: The results show that due to the flexible and multiple nature of the intelligence-enhancing approach in the social studies curriculum, a variety of learning opportunities are envisaged in the curriculum and in accordance with students' abilities, the development of intelligent curricula in the educational process is considered. On the other hand, teachers should develop meaningful learning in life in accordance with the characteristics of each dimension of the intelligence-raising approach.
_||_