-
مقاله
1 - طراحی مدل ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی ، رویکردی نوین برای مقایسهپذیری دانشگاههای آینده مورد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدآینده پژوهی مدیریت , شماره 1401 , سال 33 , پاییز 1401این پژوهش با هدف ارائه مدل ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی با رویکرد مقایسهپذیری دانشگاههای آینده انجام گرفتهاست. روش تحقیق توصیفی، هدف کاربردی و به روش آمیخته بودهاست. دادههای بخش کیفی به روش اسنادی و مصاحبه نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان جمعآوری گردید. این افر چکیده کاملاین پژوهش با هدف ارائه مدل ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی با رویکرد مقایسهپذیری دانشگاههای آینده انجام گرفتهاست. روش تحقیق توصیفی، هدف کاربردی و به روش آمیخته بودهاست. دادههای بخش کیفی به روش اسنادی و مصاحبه نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان جمعآوری گردید. این افراد به روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها در نرمافزار مکسکیودا تحلیل و کدگذاری و شاخصهای اولیه شناسایی شد و بر اساس آن پرسشنامهای با 5 بعد، 32 مؤلفه و 66 شاخص طراحی گردید. در بخش کمّی، از بین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد مشهد تعداد 148 نفر به روش تصادفی ساده نمونهگیری شدند. دادههای این بخش به روش معادلات ساختاری براساس حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی شدند. مطابق یافتهها، ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی (با اعتبار سازه 90/0) شامل پنج مؤلفه ارزیابی محرکهای کارآفرینی دانشگاهی (12 شاخص، 68/0)، توانمندسازها (10 شاخص، 83/0)، فعالیتهای جریان سوم (28 شاخص، 93/0)، تأثیرات درونی (6 شاخص، 81/0) و تأثیرات بیرونی (10 شاخص، 88/0) است که هر یک از مؤلفهها به ترتیب با 22، 21، 26، 24 و 23 درصد تغییرات سازه ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی را تبیین میکنند. مقدار شاخص برازش ریشه میانگین مربعات باقیمانده استاندارد مدل اشباع 085/0 حاصل گردید. این مدل با ارائه چشماندازی از بازیگران و مؤلفههای ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی و شاخصهای کلیدی آنها، درک مطلوبی از فرایند ارزیابی ایجاد کرده و امکان سنجش کارآفرینی دانشگاهی و مؤلفههای آن را فراهمکرده که میتواند مبنای مقایسه دانشگاهها و معیاری برای تصمیمگیری و انتخاب راهبردهای استراتژیک و جهتگیری دانشگاههای آینده قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - آیندهپژوهی اهداف ائتلاف ضد داعش با تکنیک فراتحلیل شبکهایآینده پژوهی مدیریت , شماره 103 , سال 26 , تابستان 1394آمریکا و متحدانش پس از گذشت زمانی طولانی از فعالیتهای خشونتبار داعش در منطقه جنوب آسیای غربی، در راستای اهدافی خاص تحت پوشش مبارزه با تروریسم اقدام به تشکیل ائتلاف و شروع به حمله به مواضع داعش نمودند. هرچند اهداف این اقدام از سوی آنها اعلام گردیده، ولی بنا به سوابق قب چکیده کاملآمریکا و متحدانش پس از گذشت زمانی طولانی از فعالیتهای خشونتبار داعش در منطقه جنوب آسیای غربی، در راستای اهدافی خاص تحت پوشش مبارزه با تروریسم اقدام به تشکیل ائتلاف و شروع به حمله به مواضع داعش نمودند. هرچند اهداف این اقدام از سوی آنها اعلام گردیده، ولی بنا به سوابق قبلی آمریکا، این اهداف غیرواقعی به نظر میرسد و نیاز است با آیندهپژوهی و با پند گیری از گذشته به اهداف واقعی این ائتلاف پی برد. لذا تلاش بر این است تا در قالب پژوهش حاضر، با مراجعه به جامعه آماری که شامل دو دسته مستندات، رسانهها و مصاحبهها و خبرگان است، اهم اهداف پشت پرده تا حد زیادی مشخص گردد. دادههای این تحقیق از دسته اول جامعه آماری با استفاده از تحلیل محتوا و بهصورت اکتشافی استخراج گردید. پس از آن دادهها، در چند بخش کلی دستهبندیشده، پرسشنامه تنظیم و به جامعه آماری جهت قضاوت ارسال گردید. سرانجام با دریافت، قضاوت خبرگان، با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای و با بکار گیری نرمافزار سوپر دسیژن تحلیل و تعداد 13 هدف مهم احصاء گردید که تضعیف قدرتهای منطقه خاورمیانه؛ حفظ امنیت رژیم صهیونیستی؛ و نفوذ مجدد آمریکا و متحدانش در خاورمیانه بهعنوان مهمترین آنها است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - طراحی مدل مفهومی کارافرینی دانشگاهی با رویکرد تلفیقیدانش کارآفرینی , شماره 9 , سال 3 , زمستان 1402پارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظامهای آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهتگیریها، اهداف، ماموریتها سوق دادهاست، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منس چکیده کاملپارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظامهای آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهتگیریها، اهداف، ماموریتها سوق دادهاست، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منسجم با سازهای فراگیر بودهاست، ازاینرو این پژوهش، با هدف ارائه مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی به بررسی و بازشناسی مفهوم کارآفرینی دانشگاهی و شناسایی و استخراج ابعاد و مؤلفههای کلیدی کارآفرینی دانشگاهی پرداختهاست. این تحقیق ازنوع کیفی بوده و بر مبنای تئوری زمینهای (GTM) به روش تحلیل محتوا انجام گرفتهاست. دادههای موردنیاز از طریق سندکاوی و تحلیل اسناد کتابخانهای و مصاحبه باز، جمعآوری گردید و با تحلیل و کدگذاری محوری دادهها در نرمافزار MaxQuda، ترکیبی بهینه از ابعاد و مؤلفههای کلیدی در قالب مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی، متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و صنعتی حاکم بر فضای آموزش عالی و پتانسیلهای دانشگاهی ارائهگردید. مطابق یافتههای پژوهش، کارآفرینی دانشگاهی شامل پنج بعد است. در بعد اول ملزومات یا محرکها قرار دارند که پیشنیازهای کارآفرینی دانشگاهی را فراهم میکنند. بعد دوم توانمندسازها یا توسعهدهندهها هستند که برای رشد و توسعه کارآفرینی دانشگاهی باید تقویت شوند، بعد سوم به تبیین فعالیتهای کارآفرینی دانشگاهی (آنچه که سرمایهگذاری شدهاست) میپردازد و بعد چهارم و پنجم متعلق به تأثیرات و نتایج درونی و بیرونی است. این مدل درک مطلوبی از پیشنیازها و توسعهدهندههای کارآفرینی دانشگاهی ارائه کرده و عوامل کلیدی موفقیت در چهار مأموریت آموزش عالی (آموزش، پژوهش، کارآفرینی، تاثیر) و مزایای درگیرشدن در کارآفرینی دانشگاهی را به مدیران و ذینفعان آموزش عالی پیشنهاد مینماید. پرونده مقاله -
مقاله
4 - Evaluation of academic entrepreneurship based on the standards of the Accreditation Institute of Higher Education ACEEU (Case: Islamic Azad University, Mashhad branch)International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , شماره 2 , سال 4 , بهار 2023The paradigm of Academic Entrepreneurship has affected economic, social development, resulting in the prominence of the mission of universities in last decade. However, meeting the objectives of Academic Entrepreneurship is accompanied by uncertainties. Therefore, Acade چکیده کاملThe paradigm of Academic Entrepreneurship has affected economic, social development, resulting in the prominence of the mission of universities in last decade. However, meeting the objectives of Academic Entrepreneurship is accompanied by uncertainties. Therefore, Academic Entrepreneurship must be evaluated to monitor and follow up the mission of universities and increase their performance and accountability. This descriptive-analytical study aimed to evaluate the level of Academic Entrepreneurship at the Islamic Azad University. Moreover, this survey used a questionnaire to collect quantitative data. According to Cochran's formula, 148 faculty members of the University were selected by random sampling. In addition, a researcher-made questionnaire based on the Academic Entrepreneurship indicators and standards of the International Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities (ACEEU) was used to collect the data. Construct validity (0.83) and Cronbach's alpha (α=0.89) were used to evaluate the validity and reliability of the questionnaire, respectively. Then, partial least squares algorithm, bootstrapping, and SmartPLS and SPSS for mean comparison were employed to analyze the data. According to the evaluation results of each of the components, the Islamic Azad University of Mashhad was shown to be very excellent and privileged in terms of strategic orientation, entrepreneurial capacities, and third mission activities, respectively. However, the results did not confirm the stimulators and enablers component and the innovation and impact component. In general, the level of Academic Entrepreneurship in the Islamic Azad University of Mashhad was found to be satisfactory. Finally, suggestions were made for policy-makers and academicians to stimulate and strengthen Academic Entrepreneurship processes. پرونده مقاله -
مقاله
5 - سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و تأثیر آن بر تمرکز جغرافیایی فعالیتها در صنعت کشور ایرانفصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1395در این مطالعه به طور اخص به اهمیت ارتباط بین بخشهای صنعت و حمل و نقل، در چگونگی شکلگیری توزیع فعالیتهای صنعتی در کشور ایران میپردازیم. اینکه آیا با توجه به ارتباط بین این دو بخش، سرمایهگذاری بیشتر در بخش حمل چکیده کاملدر این مطالعه به طور اخص به اهمیت ارتباط بین بخشهای صنعت و حمل و نقل، در چگونگی شکلگیری توزیع فعالیتهای صنعتی در کشور ایران میپردازیم. اینکه آیا با توجه به ارتباط بین این دو بخش، سرمایهگذاری بیشتر در بخش حمل و نقل خواهد توانست در توزیع فعالیتهای تولیدی بخش صنعت مؤثر باشد. برای این منظور بعد از محاسبه ارتباط بین دو بخش صنعت و حمل و نقل از طریق جدول داده- ستاده سال 1380 و با استفاده از ضرایب پیوند پسین و پیشین مستقیم و غیرمستقیم دو بخش فوق، اهمیت این ارتباط در چگونگی توزیع فعالیتهای صنعتی بین مناطق مختلف را بررسی میکنیم. این کار با بهرهگیری از دو مدل اقتصاد سنجی پانل دیتای استانی و صنعتی برای دوره 1385- 1379، با استفاده از نرمافزار Eviews7 انجام میگیرد. بطوریکه در اینجا چگونگی توزیع فعالیتهای صنعت، با استفاده از شاخص تمرکز جغرافیایی EG مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های مربوط به اندازهگیری شاخص تمرکز جغرافیایی نشان میدهد که بیش از نیمی از صنایع ایران، از لحاظ جغرافیایی متمرکز هستند. همچنین نتایج برآورد دو مدل اقتصاد سنجی فوق، نشان میدهد که وجود ارتباط بین زیربخشهای حمل و نقل جادهای، آبی و هوائی با بخش صنعت (در برآورد مدل صنعتی به ترتیب با ضرایب 607/1، 261/2 و 761/2) بحدی است که میتواند در تمرکز جغرافیایی صنایع مختلف اقتصاد ایران به طور معنیداری مؤثر باشد. بطوریکه نتایج مدل استانی نیز این گفته را تأیید کرده و بیان میکند که سرمایهگذاری و وجود انواع حمل و نقلهای مذکور در استانها، میتواند فعالیتهای صنعتی مختلفی را به این استانها جذب کند. پرونده مقاله