فهرست مقالات المیرا پناهی پارچین


  • مقاله

    1 - اثربخشی آموزش مفاهیم روان‌شناسی مثبت بر انگیزه پیشرفت و کیّفیت زندگی دانشجویان
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1400
    هدف اصلی پژوهش بررسی اثر‌بخشی آموزش مفاهیم روان‌شناسی مثبت بر انگیزۀ پیشرفت و کیّفیت زندگی دانشجویان بوده است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ روان‌شناسی نیم‌سال دوم 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب بود. گروه نمونه شامل 30 نفر از دانشجویان بو چکیده کامل
    هدف اصلی پژوهش بررسی اثر‌بخشی آموزش مفاهیم روان‌شناسی مثبت بر انگیزۀ پیشرفت و کیّفیت زندگی دانشجویان بوده است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ روان‌شناسی نیم‌سال دوم 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب بود. گروه نمونه شامل 30 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. این دانشجویان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15) و گواه (15) قرار گرفتند. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش از پروتکل شاینر و سلیگمن، آزمون انگیزه پیشرفت باهار گاوا و آزمون کیّفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. گروه آزمایش به مدت شش هفته در جلسات هفته‌ای 90 دقیقه‌ای آموزش روان‌شناسی مثبت شاینر(2008) را دریافت کردند. تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده به روش آماری تحلیل کوورایانس انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که میان گروه آزمایش و گواه در انگیزش پیشرفت و کیّفیت زندگی، تفاوت معنادار وجود دارد. به‌عبارت دیگر دانشجویانی که در گروه آزمایش شرکت کردند و مورد آموزش مفاهیم روان‌شناسی مثبت قرار گرفتند، در نمرات انگیزش پیشرفت و کیّفیت زندگی افزایش بیشتری نسبت به گروه گواه نشان دادند. بر اساس نتایج، فرضیه تأیید شد. بنابراین، آموزش مفاهیم روان‌شناسی مثبت بر انگیزش پیشرفت و کیّفیت زندگی دانشجویان تأثیری مثبت و معنادار دارد. از این‌رو دانشجویان مانند همۀ انسان‌ها به انگیزش پیشرفت نیاز دارند. پرونده مقاله