جامعه ایدهال بهشتی و اسلامی جامعهای است که تولید در آن وجود دارد، ولی تکاثر به صفر میرسد. ایجاد تعادل و عدالت و رفع تبعیضات در ایجاد جامعه اسلامی یک اصل اساسی است. داشتن یک اقتصاد سالم که نعمات را عادلانه بین همه مردم تقسیم کند، زمینهساز ساختن جامعه طراز جامعه اسلام چکیده کامل
جامعه ایدهال بهشتی و اسلامی جامعهای است که تولید در آن وجود دارد، ولی تکاثر به صفر میرسد. ایجاد تعادل و عدالت و رفع تبعیضات در ایجاد جامعه اسلامی یک اصل اساسی است. داشتن یک اقتصاد سالم که نعمات را عادلانه بین همه مردم تقسیم کند، زمینهساز ساختن جامعه طراز جامعه اسلامی مورد نظر مکتب اسلام است. در جامعه اسلامی ناهنجاریها به صفر میرسد و هنجارها و رفتارهای طبیعی و فطری آزاد میگردد.تفکر، تدبر، تحقیق و تفقه، زیربنای مدیریت جهادی در سازمانها و شرکتها است و عامل رشد و پیشرفت آن هاست. مدیریت مبتنی بر جلب مشارکت همگانی میکوشید تا همه افراد جامعه را به مشارکت در اداره خردمندانه همه امور فراخواند. مدیر امروز در هر سازمانی که باشد، یک مشکل مشترک دارد و آن هم سرعت تحولات است. دهه جاری نسبت به دهه گذشته در زمینه سرعت وقوع تحولات، سرعت انتقال اخبار و رویدادها و زمان دگرگونیها تفاوت فاحشی دارد.این دگرگونیهای تند و سریع باعث میشوند تا زمان منسوخ شدن اطلاعات یا به عبارتی تاریخ مصرف آنها زود فرا رسد. همین مساله هزینههای اطلاعاتی و عملیاتی همه سازمانها را افزایش داده است. برخورد مدیران با مقوله سرعت تحولات بستگی تام با نوع حرفه آنها دارد. ولی عموما سازمانهایی که نتوانند یک سیستم اطلاعاتی مناسب طراحی و پیاده سازی کنند، دچار مشکلات عدیده عملیاتی خواهند شد. واژه جهاد از ریشه ج-ه-د به معنی کوشش و مبارزه و فعالیت است. جهاد برعکس آنچه که امروزه توسط سیاستمداران مطرح میشود، تنها به معنی جنگ و خونریزی نیست. بلکه در اصل به معنی کوشش و مبارزه میتواند در عرصههای گوناگون باشد. جهاد یکی از فروع دین و از واجبات اسلامی است. کلمه جهاد حدود ۱۰۸ بار در قرآن آمدهاست.جهاد و اقتصاد دو ستون استوار و دو پایه پایدار است برای کاخ حیات بشریت.جهاد، قلب هستی را به تپش درمی آورد و اقتصاد را چون خونی در رگهای جامعه جاری میسازد. در راستای پاسخگویی به فرمان رهبر کبیر و احساس تعهد دراین مهم، مقاله حاضر در صدد است تا پس از مروری بر ابعاد و مؤلفههای مدیریت جهادی ، مغایرت مدیریت جهادی با شیوههای تکنوکراتی مولود فرهنگ سرمایه داری ، رنگ اخلاق در فرهنگ مدیریت جهادی، ویژگی های مورد نیاز مدیریت جهادی، به بررسی ویژگیهای مدیریت جهادی در فرهنگ امام خمینی بپردازد.
پرونده مقاله
هر چه در آسمان ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهی منزه و پاک و مقتدر داناست،مشغول اند.(جمعه،1)در میان همه آفریدگان ستایشگر یزدان، انسان-اشرف مخلوقات و اعز موجودات- چگونه می تواند بی تفاوت بنگرد و سرود نیایش را ننگارد؟!ما در این مقال بر آن هستیم تا نیاز ان چکیده کامل
هر چه در آسمان ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهی منزه و پاک و مقتدر داناست،مشغول اند.(جمعه،1)در میان همه آفریدگان ستایشگر یزدان، انسان-اشرف مخلوقات و اعز موجودات- چگونه می تواند بی تفاوت بنگرد و سرود نیایش را ننگارد؟!ما در این مقال بر آن هستیم تا نیاز انسان را به نماز و نیز آثار سلامت بخشی آن در قلمروی اقتصاد را به بررسی بنشینیم.در آغاز تعاریف کلیدواژه های این گفتمان چون:نماز،سلامت،اقتصاد و سلامت اقتصادی را مورد بحث قرار می دهیم. سپس سیمای زیبای روح منکر ستیزی و فحشاگریزی نماز را در آیینه آیات و روایاتی چند به تماشا می نشینیم.فرانام نماز و کسب روزی حلال با یاری گرفتن از آموزه های آسمانی ،ذهن ها را به سوی پیوند نماز با مولفه های اقتصادی رهنمون می گردد.در قاموس ارزشمداری اسلامی آیا مال و ثروت نعمتی پسندیده است یا وزر و بالی نکوهیده؟عنوانسلامت اقتصادی و نعمت های دنیا( ثروت) به این پرسش ،پاسخ هایی مستند به آیات و روایات می دهد.واپسین مبحث طرح شده در این مقال ،تبیین مسئله حرام خواری و برشمردن و معرفی مشاغل حرام در مکتب ارزشی - اقتصادی اسلام است.فرانامحرام خواری و مشاغل حرام در بینش اسلامیمعرفی این بخش از مبحث را عهده دار است.در پایان نیز پس از جمع بندی و نتیجه گیری،کتاب نامه مقال تقدیم می شود.
پرونده مقاله
"فرهنگ" تفکرجمعى جامعه است که درپدیده هاورفتارهاىاجتماعى تجلىمى یابدوتمامىاموراقتصادى،اجتماعى،سیاسى،نظامى،مادىومعنوىرامتأثرمى سازد. باتوجه به معناى دین وفرهنگ ونظربه مبانىواهداف آندوونیزعملکردونقش دین وفرهنگووجه مشترکى کهبین آندووجوددارد؛به این نتیجه مى توان اعتراف نمود چکیده کامل
"فرهنگ" تفکرجمعى جامعه است که درپدیده هاورفتارهاىاجتماعى تجلىمى یابدوتمامىاموراقتصادى،اجتماعى،سیاسى،نظامى،مادىومعنوىرامتأثرمى سازد. باتوجه به معناى دین وفرهنگ ونظربه مبانىواهداف آندوونیزعملکردونقش دین وفرهنگووجه مشترکى کهبین آندووجوددارد؛به این نتیجه مى توان اعتراف نمودکه دین وفرهنگ پیوسته یک رابطه ناگسستنى وتنگاتنگ دارندوهمان گونه که دین درتمدن وفرهنگ انسان نقش مؤثرى راایفامى کندفرهنگ نیز،دربهره مندىبایسته وشایسته ازفعالیت هاى حیات مادىومعنوىانسان هاکه مستندبه طرزتعقل صحیح واحساسات عالىاست،انسانرادرحیات معقول کمک مى کندوعامل تکامل انسان مى گردد.انسان متفکر در سایه اندیشه و فرهنگ میتواند هر کاری را انجام دهد، هر ناممکنی را ممکن سازد. آنچه میخواهد به دست آورد. اگر انسان به فرهنگ اسلامی آراسته شود و سنتهای اسلامی را اجرا کند، به تعبیر انسان کامل میرسیم؛ انسانی که در منظر قرآن، کمال عقلی دارد، دارای معنویت است و در تهذیب نفس میکوشد، برونگرا و جامعهگراست. هم اهل عبادت است و هم اهل اجتماع. هم از نعمتهای گوناگون خداوند بهره میجوید و هم حرکت استکمالی و رو به رشد دارد.
پرونده مقاله
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش اموزان است چرا که یکی ازمشکلات نظام های آموزش وپرورش درسراسرجهان افت تحصیلی است وجامعه ما هم دراین رهگذر سالانه میلیاردها ریال از سرمایه کشور را از دست می دهد و با توجه به اینکه روش های سنتی و بدون انعطاف گذشته چکیده کامل
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش اموزان است چرا که یکی ازمشکلات نظام های آموزش وپرورش درسراسرجهان افت تحصیلی است وجامعه ما هم دراین رهگذر سالانه میلیاردها ریال از سرمایه کشور را از دست می دهد و با توجه به اینکه روش های سنتی و بدون انعطاف گذشته دراین امر دخالت بسیاری دارد و با عنایت به اینکه کسب علوم وفنون جدید درسایه بهره گیری از روشهای نوین آموزشی امکان پذیراست و معلم درجهت دستیابی به این هدف نقش اساسی را به عهده دارد لذا شناخت معلم وکشف نیازها وعوامل ایجادکننده انگیزه های وی می تواند در اثر بخشی فرایند تدریس نوین باعث پویایی و رشد نظام یادگیری وکارایی نظام آموزش و پرورش شود. در این مقاله که به شیوه مروری و با استناد به منابع کتابخانه ای گردآوری شده است سعی بر آن داریم تا ضمن آشنایی با مفهوم انگیزه و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان، دریابیم که چگونه میتوان در آن ها ایجاد انگیزه نمود.
پرونده مقاله
همهگیری کووید-19 مؤسسات آموزش عالی را مجبور کرد که فعالیتهای آموزش مجازی را بر اساس پلتفرمهای مجازی پیادهسازی کنند. بر این اساس، دانشگاهها زمان کمی برای آمادهسازی و آموزش اعضای هیئت علمی و آشنایی دانشجویان با فناوریهای دیجیتال داشتند و مشارکت دانشجویان در این نوع چکیده کامل
همهگیری کووید-19 مؤسسات آموزش عالی را مجبور کرد که فعالیتهای آموزش مجازی را بر اساس پلتفرمهای مجازی پیادهسازی کنند. بر این اساس، دانشگاهها زمان کمی برای آمادهسازی و آموزش اعضای هیئت علمی و آشنایی دانشجویان با فناوریهای دیجیتال داشتند و مشارکت دانشجویان در این نوع آموزش تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل اثرگذار بر مشارکت دانشجویان در آموزش مجازی دانشگاه است. روش تحقیق، آميخته (کیفی- کمی) است. در بخش کیفی با استفاده از رویکرد کیفی عوامل اثرگذار بر مشارکت دانشجویان در آموزش مجازی شناسایی شدند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با متخصصان و خبرگان آموزش مجازی در دانشگاهها صورت گرفته است. در بخش کمی، با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری به سطحبندی عوامل شناسایی شده پرداخته شده است. بر اساس یافتههای بخش کیفی، عوامل اثرگذار شامل 10 عامل زیرساختهای دانشگاه، رویکردهای یادگیری، عوامل رفتاری، ویژگی های فردی، نگرش دانشجویان نسبت به آموزش مجازی، منابع آموزشی، حمایت اساتید، پشتیبانی آموزش مجازی دانشگاه، مهارتهای دانشجویان، وضعیت مالی دانشجویان بودند. بر اساس نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری بیشترین وابستگی در عوامل مهارتهای دانشجویان، نگرش دانشجویان، ویژگیهای فردی، عوامل رفتاری بود. کمترین وابستگی در عامل رویکردهای یادگیری بود که از بالاترین نقش در مشارکت دانشجویان در آموزش مجازی دانشگاه برخوردار بود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد