فهرست مقالات علیرضا تفرشی


  • مقاله

    1 - فرهنگ خلاقیت و خلاقیت فرهنگی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1390
    در این مقاله در آغاز چیستی خلاقیت در قالب روایاتی از رویدادهای واقعی تاریخی بیان می شود. سپس تعاریف فرهنگ را در دیدگاه صاحب نظران بازخوانی می کنیم آنگاه تعاریف خلاقیت را در آیینه ی نگاه کارشناسان و اندیشمندان بازشناسی می کنیم. توسعه و گسترش خلاقیت موضوع بعدی ماست که به چکیده کامل
    در این مقاله در آغاز چیستی خلاقیت در قالب روایاتی از رویدادهای واقعی تاریخی بیان می شود. سپس تعاریف فرهنگ را در دیدگاه صاحب نظران بازخوانی می کنیم آنگاه تعاریف خلاقیت را در آیینه ی نگاه کارشناسان و اندیشمندان بازشناسی می کنیم. توسعه و گسترش خلاقیت موضوع بعدی ماست که به تبیین آن می پردازیم. برای بنای هر ساختمان بایست نخست ستون هایی را برافراشت و برای تبیین هر پدیده ای نیز در آغاز بایست اصولی را مطرح کرد و مهندسی بحث را بر فراز آن اصول، بنا کرد؛ در ادامه، این مقاله تحت عنوان اصول خلاقیت است که در آن شش اصل محوری را مطرح می کنیم سپس به چگونگی نهادینه کردن فرهنگ خلاقیت در جامعه اشاره می نماییم. نتیجه گیری، بحث پایانی این پژوهش است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مدیریت جهادی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1393
    جامعه ایده‌ال بهشتی و اسلامی جامعه‌ای است که تولید در آن وجود دارد، ولی تکاثر به صفر می‌رسد. ایجاد تعادل و عدالت و رفع تبعیضات در ایجاد جامعه اسلامی یک اصل اساسی است. داشتن یک اقتصاد سالم که نعمات را عادلانه بین همه مردم تقسیم کند، زمینه‌ساز ساختن جامعه طراز جامعه اسلام چکیده کامل
    جامعه ایده‌ال بهشتی و اسلامی جامعه‌ای است که تولید در آن وجود دارد، ولی تکاثر به صفر می‌رسد. ایجاد تعادل و عدالت و رفع تبعیضات در ایجاد جامعه اسلامی یک اصل اساسی است. داشتن یک اقتصاد سالم که نعمات را عادلانه بین همه مردم تقسیم کند، زمینه‌ساز ساختن جامعه طراز جامعه اسلامی مورد نظر مکتب اسلام است. در جامعه اسلامی ناهنجاری‌ها به صفر می‌رسد و هنجارها و رفتارهای طبیعی و فطری آزاد می‌گردد.تفکر، تدبر، تحقیق و تفقه، زیربنای مدیریت جهادی در سازمان‌ها و شرکت‌ها است و عامل رشد و پیشرفت آن هاست. مدیریت مبتنی بر جلب مشارکت همگانی می‌کوشید تا همه افراد جامعه را به مشارکت در اداره خردمندانه همه امور فراخواند. مدیر امروز در هر سازمانی که باشد، یک مشکل مشترک دارد و آن هم سرعت تحولات است. دهه جاری نسبت به دهه گذشته در زمینه سرعت وقوع تحولات، سرعت انتقال اخبار و رویداد‌ها و زمان دگرگونی‌ها تفاوت فاحشی دارد.این دگرگونی‌های تند و سریع باعث می‌شوند تا زمان منسوخ شدن اطلاعات یا به عبارتی تاریخ مصرف آن‌ها زود فرا رسد. همین مساله هزینه‌های اطلاعاتی و عملیاتی همه سازمان‌ها را افزایش داده است. برخورد مدیران با مقوله سرعت تحولات بستگی تام با نوع حرفه آن‌ها دارد. ولی عموما سازمان‌هایی که نتوانند یک سیستم اطلاعاتی مناسب طراحی و پیاده سازی کنند، دچار مشکلات عدیده عملیاتی خواهند شد. واژه جهاد از ریشه ج-ه-د به معنی کوشش و مبارزه و فعالیت است. جهاد برعکس آنچه که امروزه توسط سیاست‌مداران مطرح می‌شود، تنها به معنی جنگ و خون‌ریزی نیست. بلکه در اصل به معنی کوشش و مبارزه می‌تواند در عرصه‌های گوناگون باشد. جهاد یکی از فروع دین و از واجبات اسلامی است. کلمه جهاد حدود ۱۰۸ بار در قرآن آمده‌است.جهاد و اقتصاد دو ستون استوار و دو پایه پایدار است برای کاخ حیات بشریت.جهاد، قلب هستی را به تپش درمی آورد و اقتصاد را چون خونی در رگ‌های جامعه جاری می‌سازد. در راستای پاسخگویی به فرمان رهبر کبیر و احساس تعهد دراین مهم، مقاله حاضر در صدد است تا پس از مروری بر ابعاد و مؤلفه‌های مدیریت جهادی ، مغایرت مدیریت جهادی با شیوه‌های تکنوکراتی مولود فرهنگ سرمایه داری ، رنگ اخلاق در فرهنگ مدیریت جهادی، ویژگی های مورد نیاز مدیریت جهادی، به بررسی ویژگی‌های مدیریت جهادی در فرهنگ امام خمینی بپردازد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نماز و سلامت اقتصادی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1392
    هر چه در آسمان ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهی منزه و پاک و مقتدر داناست،مشغول اند.(جمعه،1)در میان همه آفریدگان ستایشگر یزدان، انسان-اشرف مخلوقات و اعز موجودات- چگونه می تواند بی تفاوت بنگرد و سرود نیایش را ننگارد؟!ما در این مقال بر آن هستیم تا نیاز ان چکیده کامل
    هر چه در آسمان ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهی منزه و پاک و مقتدر داناست،مشغول اند.(جمعه،1)در میان همه آفریدگان ستایشگر یزدان، انسان-اشرف مخلوقات و اعز موجودات- چگونه می تواند بی تفاوت بنگرد و سرود نیایش را ننگارد؟!ما در این مقال بر آن هستیم تا نیاز انسان را به نماز و نیز آثار سلامت بخشی آن در قلمروی اقتصاد را به بررسی بنشینیم.در آغاز تعاریف کلیدواژه های این گفتمان چون:نماز،سلامت،اقتصاد و سلامت اقتصادی را مورد بحث قرار می دهیم. سپس سیمای زیبای روح منکر ستیزی و فحشاگریزی نماز را در آیینه آیات و روایاتی چند به تماشا می نشینیم.فرانام نماز و کسب روزی حلال با یاری گرفتن از آموزه های آسمانی ،ذهن ها را به سوی پیوند نماز با مولفه های اقتصادی رهنمون می گردد.در قاموس ارزشمداری اسلامی آیا مال و ثروت نعمتی پسندیده است یا وزر و بالی نکوهیده؟عنوانسلامت اقتصادی و نعمت های دنیا( ثروت) به این پرسش ،پاسخ هایی مستند به آیات و روایات می دهد.واپسین مبحث طرح شده در این مقال ،تبیین مسئله حرام خواری و برشمردن و معرفی مشاغل حرام در مکتب ارزشی - اقتصادی اسلام است.فرانامحرام خواری و مشاغل حرام در بینش اسلامیمعرفی این بخش از مبحث را عهده دار است.در پایان نیز پس از جمع بندی و نتیجه گیری،کتاب نامه مقال تقدیم می شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - نقش فرهنگ در ایجاد مفهوم انسان کامل
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1393
    "فرهنگ" تفکرجمعى جامعه است که درپدیده هاورفتارهاىاجتماعى تجلىمى یابدوتمامىاموراقتصادى،اجتماعى،سیاسى،نظامى،مادىومعنوىرامتأثرمى سازد. باتوجه به معناى دین وفرهنگ ونظربه مبانىواهداف آندوونیزعملکردونقش دین وفرهنگووجه مشترکى کهبین آندووجوددارد؛به این نتیجه مى توان اعتراف نمود چکیده کامل
    "فرهنگ" تفکرجمعى جامعه است که درپدیده هاورفتارهاىاجتماعى تجلىمى یابدوتمامىاموراقتصادى،اجتماعى،سیاسى،نظامى،مادىومعنوىرامتأثرمى سازد. باتوجه به معناى دین وفرهنگ ونظربه مبانىواهداف آندوونیزعملکردونقش دین وفرهنگووجه مشترکى کهبین آندووجوددارد؛به این نتیجه مى توان اعتراف نمودکه دین وفرهنگ پیوسته یک رابطه ناگسستنى وتنگاتنگ دارندوهمان گونه که دین درتمدن وفرهنگ انسان نقش مؤثرى راایفامى کندفرهنگ نیز،دربهره مندىبایسته وشایسته ازفعالیت هاى حیات مادىومعنوىانسان هاکه مستندبه طرزتعقل صحیح واحساسات عالىاست،انسانرادرحیات معقول کمک مى کندوعامل تکامل انسان مى گردد.انسان متفکر در سایه اندیشه و فرهنگ می‌تواند هر کاری را انجام دهد، هر ناممکنی را ممکن سازد. آنچه می‌خواهد به دست آورد. اگر انسان به فرهنگ اسلامی آراسته شود و سنت‌های اسلامی را اجرا کند، به تعبیر انسان کامل می‌رسیم؛ انسانی که در منظر قرآن، کمال عقلی دارد، دارای معنویت است و در تهذیب نفس می‌کوشد، برون‌گرا و جامعه‌گراست. هم اهل عبادت است و هم اهل اجتماع. هم از نعمت‌های گوناگون خداوند بهره می‌جوید و هم حرکت استکمالی و رو به رشد دارد. پرونده مقاله