فهرست مقالات محمد صادق رجایی


  • مقاله

    1 - تبیین جامعه‌شناختی تعیین‌کننده‌های فرهنگی جهت‌گیری پوششی زنان (مطالعه موردی: زنان 15 تا 49 ساله شهر شیراز)
    فصلنامه زن و جامعه , شماره 1 , سال 9 , بهار 1397
        هدف این پژوهش، شناخت و تبیین تعیین­کننده­های فرهنگی جهت­گیری پوششی زنان است. جامعه آماری پژوهش، زنان گروه سنی 15 تا 49 ساله شهر شیراز در سال 1396 می­باشند که به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله،­ 550 زن از بین محله& چکیده کامل
        هدف این پژوهش، شناخت و تبیین تعیین­کننده­های فرهنگی جهت­گیری پوششی زنان است. جامعه آماری پژوهش، زنان گروه سنی 15 تا 49 ساله شهر شیراز در سال 1396 می­باشند که به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله،­ 550 زن از بین محله­های مناطق دهگانه شهر شیراز به عنوان نمونه انتخاب شده­اند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسش‌نامه محقق­ساخته، شامل 43 گویه است که روایی سازه آن(65/0) و پایایی آن(78/0) می­باشد. برای تجزیه و تحلیل روابط ساختاری تعیین­کننده­های فرهنگی پژوهش، از مدل معادلات ساختاری و نرم­افزار Lisrel استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که رسانه­های نوین ارتباطی خارجی با بارعاملی (41/0)، شبکه­های مجازی با بارعاملی (45/0)، گسترش ارزش­های فمینیستی با بارعاملی (43/0)، مصرف‎گرایی با بارعاملی (51/0)، لذت­گرایی با بارعاملی (36/0) و نگرش نسبت به زن با بارعاملی (13/0)، به عنوان پیش­بینی­کننده­های فرهنگی، نقشی تعیین­کننده در شکل­دهی و جهت­گیری پوششی زنان مورد مطالعه داشته­اند. شاخص­های برازش مدل ساختاری پژوهش نیز ضمن تأیید فرضیه­ها، نشان می­دهند که مدل تدوین شده از حمایت چارچوب نظری و ادبیات پژوهش برخوردار است و پیش­بینی­کننده­های درون مدل در مجموع با بارعاملی (55/0) همبستگی نیرومندی با جهت­گیری پوششی داشته و 30% از تغییرات جهت­گیری پوششی زنان را تبیین می­کنند. ضمن آن‎که در این پژوهش، رسانه­های داخلی و سیالیت هنجارهای دینی نقشی تعیین­کننده در جهت‌گیری پوششی زنان نداشته­اند. پرونده مقاله