فهرست مقالات علی اکبر عجم


  • مقاله

    1 - طراحی الگوی برنامه‌درسی آموزش ترکیبی برای نظام آموزش عالی بر اساس الگوی اَکِر
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1396
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی استفاده از رویکرد آموزش ترکیبی در طراحی برنامه‌درسی نظام آموزش عالی ایران بوده است. برای ارائه الگوی طراحی برنامه‌درسی آموزش ترکیبی از روش پژوهش داده بنیاد استفاده شده است. هدف روش پژوهش داده بنیاد خلق و نقد طرح‌واره‌های مفهومی است که ما چکیده کامل
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی استفاده از رویکرد آموزش ترکیبی در طراحی برنامه‌درسی نظام آموزش عالی ایران بوده است. برای ارائه الگوی طراحی برنامه‌درسی آموزش ترکیبی از روش پژوهش داده بنیاد استفاده شده است. هدف روش پژوهش داده بنیاد خلق و نقد طرح‌واره‌های مفهومی است که ماهیت بنیادی و ساختار پدیده‌ها و فرایندهای برنامه‌درسی را قابل فهم کنند؛ بنابراین، پس از تبیین مبانی نظری و دیدگاه صاحب‌نظران درباره طراحی برنامه‌درسی آموزش ترکیبی و نظریه یادگیری سازنده‌گرایی اجتماعی، مفاهیم و مؤلفه‌های اساسی یا همان منطق طراحی برنامه‌درسی شناسایی شد و در نهایت، ویژگی‌های عناصر برنامه‌درسی بر اساس منطق برنامه‌درسی، ارائه شده است. در زمینه طراحی الگوی طراحی برنامه‌درسی در نظام آموزش عالی، منطق طراحی برنامه‌درسی با درنظرگرفتن کانون تمرکز رویکرد آموزش ترکیبی و شاخصه‌های نظریه یادگیری سازنده‌گرایی اجتماعی، ارائه شده است، بر اساس دلالت‌های مورد نظر در زمینه منطق طراحی برنامه‌درسی، ویژگی‌های عناصر برنامه‌درسی مبتنی بر آموزش ترکیبی برای نظام آموزش عالی استخراج شد و در نهایت اعتبار الگوی مذکور توسط متخصصان و صاحب‌نظران بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مهارت رایانه‌ای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دیدگاه آنان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1391
    هدف از این پژوهش، بررسی نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مهارت‌های رایانه‌ای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دیدگاه آنان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان در رویکرد یادگیری ترکیبی است. تحقیق، از نوع توصیفی ـ مقایسه‌ای بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ش چکیده کامل
    هدف از این پژوهش، بررسی نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مهارت‌های رایانه‌ای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دیدگاه آنان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان در رویکرد یادگیری ترکیبی است. تحقیق، از نوع توصیفی ـ مقایسه‌ای بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر مشهد است که از میان آنان با استفاده از فرمول کوکران، 382 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل پرسش‌نامه یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی‌گروت، پرسش‌نامه محقق‌ساخته مهارت رایانه‌ای و پرسش‌نامه دیدگاه دانشجویان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی می‌شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی زنان و مردان تفاوت وجود نداشته است و دانشجویان دیدگاه موافقی نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی داشتند. بین راهبردهای یادگیری خودتنظمی، مهارت رایانه‌ای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با دیدگاه آنان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان در رویکرد یادگیری ترکیبی ارتباط وجود داشته است. بنابراین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مهارت رایانه‌ای و پیشرفت تحصیلی پیش‌بینی کننده‌های مناسبی برای دیدگاه دانشجویان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی هستند پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - Designing and Validating the Model of Extracurricular Curriculum for Compatible with student brain Low attention / Hyperactive primary school
    Curriculum Research Journal , مقالات زودآیند
    Purpose: The aim of this study was to design and validate an extracurricular curriculum model Compatible with students' brain's in Low attention/Hyperactive primary school. Methodology: The research was applied in terms of purpose and heuristic mixed method. Q چکیده کامل
    Purpose: The aim of this study was to design and validate an extracurricular curriculum model Compatible with students' brain's in Low attention/Hyperactive primary school. Methodology: The research was applied in terms of purpose and heuristic mixed method. Qualitative society, documents, databases, information, planning, curriculum, and brain science experts, 17people were selected by purposive sampling according to the principle of theoretical saturation. Quantitative community, educational experts, counseling, and primary teachers of Mashhad, in 1399-1400, 419 people were selected by multi-stage cluster sampling. The tools of the qualitative part of the interview were semi-structured and its validity was obtained with content validity and its reliability with coding agreement coefficient. The quantitative part of the questionnaire was a researcher-made questionnaire 187 items that the content validity of the questionnaire with the opinion of experts and reliability with Cronbach's alpha was 83%. Qualitative data were analyzed by content analysis and coding and quantitative descriptive statistics were performed by SPSS23 and Emos26 software. Findings: The findings of this study, Characteristics of Components, purpose, content, teaching-learning strategies and evaluation, Learning space, resources, teacher role, learning time, grouping, and inclusive characteristics play a role in providing the model and their brain characteristics and special needs are the priority of the complementary curriculum. Emphasis is placed on goals, more interactive teaching methods, eliminating time constraints, reducing the volume of lessons, and presenting them in various formats. Conclusion: According to the research findings, the designed model and its use help to improve the performance of this group of students. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - Designing and Validating the Model of Extracurricular Curriculum for Compatible with student brain Low attention / Hyperactive primary school
    Curriculum Research Journal , شماره 9 , سال 3 , پاییز 1401
    Purpose: The aim of this study was to design and validate an extracurricular curriculum model Compatible with students' brains in low-attention/Hyperactive primary schools.Methodology: The research was applied in terms of purpose and heuristics using a mixed method. 17 چکیده کامل
    Purpose: The aim of this study was to design and validate an extracurricular curriculum model Compatible with students' brains in low-attention/Hyperactive primary schools.Methodology: The research was applied in terms of purpose and heuristics using a mixed method. 17 people were selected by purposive sampling according to the principle of theoretical saturation. In the quantitative community, educational experts, counsellors, and primary teachers of Mashhad in 2020–21, 419 people were selected by multi-stage cluster sampling. The tools of the qualitative part of the interview were semi-structured, and their validity was obtained with content validity and their reliability with the coding agreement coefficient. The quantitative part of the questionnaire was a researcher-made questionnaire with 187 items; the content validity of the questionnaire with the opinion of experts and reliability with Cronbach's alpha were 83%. Qualitative data were analyzed by content analysis and coding, and quantitative descriptive statistics were performed by SPSS 23 and AMOS 26 software.Findings: The findings of this study, Characteristics of Components, Purpose, Content, Teaching-Learning Strategies and Evaluation, Learning Space, Resources, Teacher Role, Learning Time, Grouping, and Inclusive Characteristics, play a role in providing the model, and their brain characteristics and special needs are the priority of the complementary curriculum. Emphasis is placed on goals, more interactive teaching methods, eliminating time constraints, reducing the volume of lessons, and presenting them in various formats.Conclusion: According to the research findings, the designed model and its use help to improve the performance of this group of students. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی زاید با رویکرد ترکیبی (مطالعه موردی: برنامه درسی مدارس کاردانش دوره متوسطه دوم)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1401
    هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی برنامۀ درسی زاید در آموزش متوسطه دوم شاخۀ کاردانش می باشد. این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجام پذیرفت. در بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردید. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کی چکیده کامل
    هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی برنامۀ درسی زاید در آموزش متوسطه دوم شاخۀ کاردانش می باشد. این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجام پذیرفت. در بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردید. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان برنامه‌ریزی درسی و خبرگان آموزش فنی حرفه‌ای شاخۀ کاردانش به تعداد ۱۸ و در بخش کمی شامل مدیران، معاونان و هنرآموزان مدارس کاردانش شهر مشهد به تعداد ۲۷۵۰ نفر بودند. در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. با در نظر گرفتن قانون اشباع، تعداد ۱۱ نفر و در بخش کمی براساس فرمول کوکران، تعداد ۳۳۷ نفر با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ محقق ساخته مربوط برنامۀ درسی زاید با ۸۸ سؤال استفاده گردید. درنهایت روایی صوری و محتوایی ابزار به تأیید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آن‌ها نیز ۸۶۵/. محاسبه شد که مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم‌افزارهای آموس و Spss۲۴ استفاده شد. نتایج نشان دادند که برنامۀ درسی زاید دارای ۶ بُعد محتوا، ویژگی‌های ساختاری، فضای آموزشی، ویژگی‌های فراگیران، ویژگی‌های یاددهندگان و فرایندهای آموزشی می‌باشد. همچنین بُعد فضای آموزشی از بیشترین و بُعد فرایندهای آموزشی از کمترین بار عاملی برخوردار هستند. پرونده مقاله