بررسی آثار شعرا و نویسندگان بر اساس نظریههای ادبی راه را برای بررسی جنبههای گوناگون ادبیات باز کرده است و اینگونه است که چگونگی به عمل آوردن نظریهها در آثار به نمایش گذاشته میشود. مطالعاتی اینگونه و تطبیق آنها در زبان و ادبیاتهای مختلف عرصة مناسبی برای این است که ا چکیده کامل
بررسی آثار شعرا و نویسندگان بر اساس نظریههای ادبی راه را برای بررسی جنبههای گوناگون ادبیات باز کرده است و اینگونه است که چگونگی به عمل آوردن نظریهها در آثار به نمایش گذاشته میشود. مطالعاتی اینگونه و تطبیق آنها در زبان و ادبیاتهای مختلف عرصة مناسبی برای این است که این نظریهها ملموستر و عینیتر شوند. فراهنجاری بر مبنای زبانشناسی از نظریههای نقد ادبی جدید است که در چهارچوب مکتب فرمالیسم روسی بیان شده است. یوسف الخال و احمد شاملو دو شاعر بزرگ و تقریبا معاصر هم دیگر در ادب عربی و فارسی هستند که در اشعارشان از هنجارگریزی و آشنایی زدایی بهره بردهاند یکی از این روش-ها، هنجارگریزی نوشتاری است که شاعر در این روش بدون توجه به لفظ و معنی دست به تغییر ظاهر کلمات و مصراعها میزند و شعر را از نظر ظاهری هنجارگریز میکند که در این جستار نگارندگان بر آنند که به بررسی و تحلیل این نوع از زیباییهای شعر این دو شاعر بر اساس الگوی لیچ بپردازند و ضمن نشان دادن هنجارگریزیهای نوشتاری در پایان میزان استفاده هر شاعر از هنجارگریزی را به صورت نمودار به تصویر کشیده است.
پرونده مقاله
فصلیة دراسات الادب المعاصر
,
شماره5,سال
14
,
زمستان
2022
الانحراف هو الخروج عن القواعد التي تحكم اللغة القياسية وعدم التطابق مع اللغة القياسية والتقليدية، مما يتسبب في ديناميكيات اللغة، وهذا ما جعل الشعراء في لغات مختلفة يظهرون اهتماماً كبيراً بهذه الطريقة. يمكن للانحراف كتقنية لغوية بارزة أن يثري الشعر ويصل به إلى حدود الشعر چکیده کامل
الانحراف هو الخروج عن القواعد التي تحكم اللغة القياسية وعدم التطابق مع اللغة القياسية والتقليدية، مما يتسبب في ديناميكيات اللغة، وهذا ما جعل الشعراء في لغات مختلفة يظهرون اهتماماً كبيراً بهذه الطريقة. يمكن للانحراف كتقنية لغوية بارزة أن يثري الشعر ويصل به إلى حدود الشعرية، ويمكن أن تتجلى هذه التقنية في مكونات مختلفة من الشعر. وفي هذا الصدد، حاولنا بحث هذه المسألة في ديوان الشعراء الأربعة المذكورين في هذا البحث، وهم يوسف الخال وبلند الحيدري ونيما يوشيج وأحمد شاملو كعنصر لبناء الشعر.بهذه الطريقة، عند تأليف الشعر، يبحث الشعراء، بمساعدة ذوقهم وموهبتهم الفنية، عن أكثر الكلمات إبداعاً وغرابة. في الشعر تجد الكلمات حياة جديدة وتتضاعف قوتها وتتوسع في معانٍ ووظائف مختلفة. من القواسم المشتركة لقصائد هؤلاء الشعراء الأربعة، كثرة الانحرافات الدلالية في قصائدهم، والواضح أن هؤلاء الشعراء في عصرهم كانوا يعتبرون شعراء خارجين عن التقاليد فقد مثلوا صوت الاحتجاج والغضب فی المجتمع الذي عاشوا فیه، وجسدوه في شعرهم بهذا النوع من الانحراف عن القواعد، وبالتالي اعتبر كل منهم شاعراً صاحب أسلوب، وبنفس الطريقة، فقد جذبوا جمهورهم إليهم.
پرونده مقاله
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)
,
شماره5,سال
13
,
زمستان
1400
تقدیرگرایی از موضوعات مهم در فلسفه و کلام است که به تبع آن در حوزۀ ادبیات نیز راه یافته است. انسان در انجام بسیاری از اعمال خود، وجود اراده آزاد را آگاهانه و ناآگاهانه میپذیرد امّا هنگامی که ناکام میشود، به تقدیر متوسل شده و به نیرویی مافوق ارادۀ خود که در نهایت او را چکیده کامل
تقدیرگرایی از موضوعات مهم در فلسفه و کلام است که به تبع آن در حوزۀ ادبیات نیز راه یافته است. انسان در انجام بسیاری از اعمال خود، وجود اراده آزاد را آگاهانه و ناآگاهانه میپذیرد امّا هنگامی که ناکام میشود، به تقدیر متوسل شده و به نیرویی مافوق ارادۀ خود که در نهایت او را مقهور ساخته باور پیدا میکند و از آن سخن میگوید. از آن جا که برمبنای نظرات فرضیه پردازانی چون فرکلاف تحلیل گفتمان تجزیه و تحلیل زبان در کاربرد است و نمیتواند منحصر به توصیف صورتهای زبانی مستقل از اهداف و کارکردهایی باشد که این صورتها برای پرداختن به آنها در امور انسانی به وجود آمدهاند، با توجه به بسامد بالای واژه هایی نظیربخت یا زمانه در آثار بسیاری از شعرا و نویسندگان این واژه ها باید به عنوان واژه هایی نشان دار در نظر گرفته شود که حامل بار فرا معنایی و فرامتنی هستند و ریشه در ناخودآگاه و ایدئولوژی گویندگان آن ها دارد. در این مقاله ارتباط این اصطلاحات در منظومه های اقبال نامه و مخزن الاسرار نظامی با تفکّر تقدیرگرایی زروانی بررسی شده و شیوۀ تحلیل با توجّه به نظریه نورمن فرکلاف در تحلیل گفتمان، بررسی موقعیت فرامتنی این اصطلاحات قرار داده شده و سرانجام ضمن بررسی این اصطلاحات پیرامون سیر، تداوم و تأثیر تقدیرگرایی زروانی–مهری بر افکار و آثار نویسندگان و شاعران و نیز انتقال این تفکّر به دورههای بعد بحث شده است.
پرونده مقاله
إضاءات نقدية في الأبين العربي والفارسي
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
2023
استقطبت التيارات الحداثية في إيران اهتمام المنظرين ليس فقط في مجال العلم والمعرفة بل أيضا في الأدب وتأتى ذلك بسبب جهودهم في التعرّف على أسباب تخلّف إيران وإيجاد الحلول المناسبة للخروج من هذا الوضع. وفي هذا المجال يمكن ملاحظة ثلاثة مواقف حول الحداثة في الأدب: فريق يرى أن چکیده کامل
استقطبت التيارات الحداثية في إيران اهتمام المنظرين ليس فقط في مجال العلم والمعرفة بل أيضا في الأدب وتأتى ذلك بسبب جهودهم في التعرّف على أسباب تخلّف إيران وإيجاد الحلول المناسبة للخروج من هذا الوضع. وفي هذا المجال يمكن ملاحظة ثلاثة مواقف حول الحداثة في الأدب: فريق يرى أن الحداثة غربية تماما ولا جدوی منها، وفريق آخر يعتبرها مقبولة نظرا لأصولها الغربية، وفريق ثالث يحافظ على التوازن بين التقليد والحداثة. ويعتبر هوشنك كلشيري الذي يتمتع بمعرفة كبيرة في مجال الأدب وتاريخ إيران القديم، أحد ممثلي الجماعة الأخيرة. يهدف هذا البحث أن يبين كيف قام كلشيري، باعتباره كاتبا حداثيا وتقليديا في نفس الوقت، بالجمع بين أساليب السرد الحديثة والقديمة دون المساس ببنية الرواية وقد أعطى أهمية خاصة لمكانة العناصر التقليدية في الأدب المعاصر. تم استخدام المنهج المكتبي في البحث حيث قمنا بتحليل وصفي لعناصر التقليد والحداثة في رواية "مرايا ذات أبواب". أظهرت نتائج الدراسة أن استخدام السرد في النصوص الكلاسيكية، البراغماتية والقصة القصيرة التمثيلية وتوظيف اللغة كجانب تقليدي، هي بعض طرق السرد القديمة في قصص كلشيري، ومحاولة الجمع بين مكونات التقليد والحداثة تظهر اهتمامه الخاص بمكانة التراث في الأدب.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
22
,
بهار
1400
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی مدل بومیشدۀ پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت با مدل غیربومی این درمان بر علائم اختلال استرس پس از سانحه در زنان صورت گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و ازجمله طرحهای پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژو چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی مدل بومیشدۀ پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت با مدل غیربومی این درمان بر علائم اختلال استرس پس از سانحه در زنان صورت گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و ازجمله طرحهای پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ زنان داوطلب مراجعهکننده به کلینیک آوای دوستی در بازۀ زمانی مهر تا دی ماه 1397 به تعداد 200 نفر بود که از طریق فراخوان به این پژوهش دعوت شدند. نمونۀ تحقیق شامل 42 نفر از بین داوطلبین ذکر شده بود که به روش هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی به سه گروه تقسیم گردیدند. یکی از گروههای آزمایش تحت 8 جلسه درمان 120 دقیقهای مدل بومیشدۀ پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت قرار گرفت. گروه آزمایش دوم نیز این مداخله را با مدل غیربومیشده همین درمان دریافت نمود. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بهمنظور سنجش داوطلبین از معیارهای DSM V برای تشخیص PTSD و پاسخ به پرسشنامه اختلال استرس پس از سانحه (Berislin, Lonner & Thorndike, 1973) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی سیداک استفاده شد. یافتهها نشان داد میانگین تغییرات در سه خرده مقیاس مشکل در ارتباط بین فردی، مشکل در مهار عاطفی و افسردگی در گروه تحت مداخله با مدل بومی بیشتر از مدل غیربومی است (05/0>P). در خرده مقیاس خاطرات رخنه کننده، چنین تفاوتی در گروههای آزمایش مشاهده نشد. همچنین هر دو گروه آزمایش تغییرات معناداری برای همه متغیرها نشان دادند که در گروه کنترل مشاهده نگردید (05/0>P).
پرونده مقاله
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1400
اخوانیه و اخوانیه سرایی یکی از گونههای دیرپای ادبیات فارسی و جزو زیرشاخههای ادب غنایی است که نویسندگان از سدههایِِِِ نخستین ادب فارسی، بدان توجه داشتهاند. درونمایه اخوانیهها بسیار گسترده است؛ امّا بیشتر حول محورهایِِِ ستایش از دوستان اهل فضل و ادب، احوالپرسیهای د چکیده کامل
اخوانیه و اخوانیه سرایی یکی از گونههای دیرپای ادبیات فارسی و جزو زیرشاخههای ادب غنایی است که نویسندگان از سدههایِِِِ نخستین ادب فارسی، بدان توجه داشتهاند. درونمایه اخوانیهها بسیار گسترده است؛ امّا بیشتر حول محورهایِِِ ستایش از دوستان اهل فضل و ادب، احوالپرسیهای دوستانه، شکوه وگلایههای خصوصی، شکایت از روزگار و اهل روزگار، طنز وطیب ... میچرخد.پژوهشگران و محققان ادب فارسی اعتنای چندانی به این خرده ژانر ادبی نداشتهاند و تحقیقات بسیار کمی در این زمینه به سامان رساندهاند در این پژوهش، ضمن بررسی اجمالی تاریخچه اخوانیه، نمونههای آن را در نسخه خطی مخزنالانشاء اثرعلی اکبرخوانساری و به خط محمدرضابنمحمدرحیم کلهر، بررسی و گونههای مختلف آن دستهبندی و برخی شگردهای بلاغی آن نشان داده شده است. استنتاج این پژوهش نشان میدهد گسترش ابزارهای گوناگون ارتباطی در گذر روزگار، از رونق اخوانیهسرایی کم نکرده است و با وجود دگرگونیهای بسیاری که ساخت و درونمایه نامهها و رقعههای دوستانه در سده حاضر به خود دیده است هنوز به سنت اخوانیه سرایی توجه میشود.از منظرادبی، برآیند پژوهش نشان میدهد که نویسنده این کتاب و مشخصا در نامههای اخوانی توجه خاصی به جناسها خصوصا جناسهای اشتقاق ـ که در سجعسازی اهمیت دارند ـ و جناس نقطه بسامد زیادی است.توجه به عناصر طبیعت، واجآرایی و تکرار از دیگر شگردهای تأثیرگذار متن است. همچنین اطنابهای ممل و استعمال افعال بیشتر به سبک خراسانی، از ویژگیهای سبکی و زبانی این اخوانیه است.کلیدواژهها: مخزن الانشا، نامه نگاری، اخوانیه، اخوانیه سرایی
پرونده مقاله
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
شماره5,سال
14
,
زمستان
1401
سعدیشناسی حوزهی پژوهشی گستردهای است که به آثار و افکار سعدی در ساحتهای مختلف میپردازد. عشق و عرفان یکی از برجستهترین مفاهیم پژوهشی این حوزه است که با شورانگیزی و تأویلپذیری عاشقانههای سعدی ارتباط دارد مطالعهی آثار تحلیلی و انتقادی در این زمینه، اختلاف نظر زیادی چکیده کامل
سعدیشناسی حوزهی پژوهشی گستردهای است که به آثار و افکار سعدی در ساحتهای مختلف میپردازد. عشق و عرفان یکی از برجستهترین مفاهیم پژوهشی این حوزه است که با شورانگیزی و تأویلپذیری عاشقانههای سعدی ارتباط دارد مطالعهی آثار تحلیلی و انتقادی در این زمینه، اختلاف نظر زیادی را نشان میدهد که قابل تأمل و بررسی است . در پژوهش حاضر تعداد 19 مقاله در یک دهه سعدیپژوهی بررسی و تحلیل میشوند تا ارزش و منطق دیدگاههای مختلف سنجیده و نیازهای پژوهشی تازه شناختهشود و به پرسشهایی چون اولویت با عشق مجازی است یا حقیقی و چیستی و چرایی اختلاف نظر پژوهندگان چنین پاسخ دهد که قائل شدن به هر یک از انواع عشق با دلایل و شواهد متقن، معتبر و پذیرفته است و با تکیه بر روش تحلیلی خوانندهمدار میتوان خواننده و پژوهشگر را در برداشتهای قاعدهمند و مستدل آزاد دانست بنابراین رسیدن به یک اجماع کلی و نظر واحد در این زمینه درست و شایسته نمینماید . این پژوهش با رویکردی کیفی و روش تحلیلی-توصیفی با مطالعه مقالات مورد نظر و منابع کتابخانهای مرتبط این نتیجه را نشان میدهد که پژوهشهای انجام شده با همه اختلاف دیدگاهها ارزشمند و معتبر و منابع مطالعاتی خوبی برای علاقهمندان هستند .
پرونده مقاله
در تاریخ ادبیات فارسی، حجم گستردهای از ادبیات منثور را ترسل و نامه نگاری تشکیل می دهد. دبیران دیوان رسالت از برترین نویسندگان زمان خود بوده اند که شیوه نثرنویسی آنها بر سبک نثرنویسی دوران خود تأثیرگذار بوده است، از این رو سنتی در تاریخ ادبیات شکل گرفت به نام مراسلات چکیده کامل
در تاریخ ادبیات فارسی، حجم گستردهای از ادبیات منثور را ترسل و نامه نگاری تشکیل می دهد. دبیران دیوان رسالت از برترین نویسندگان زمان خود بوده اند که شیوه نثرنویسی آنها بر سبک نثرنویسی دوران خود تأثیرگذار بوده است، از این رو سنتی در تاریخ ادبیات شکل گرفت به نام مراسلات یا مجموعه نامه که با گردآوری نامه های یک نویسنده یا یک دوره می کوشیدند بهترین و شیواترین نامه های دیوانی و اخوانی را در اختیار نسل بعدی نویسندگان و دبیران قرار دهند. ظاهراً هدف اصلی از این مجموعه ها به دست دادن برترین نمونه ها جهت آموزش ترسل است، اما در کنار آن یک سُنت نانوشته هم وجود داشته است که می کوشیدند مخاطبان خود را که غالباً از طبقه حاکمان و وزیران بودند، به طور غیرملموس پند و اندرز بدهند.در این مقاله ضمن نشان دادن سیر و تطور این سُنت در این مجموعه ها تلاش کرده ایم با به ره گیری از نظریه نو تاریخی گری یا تاریخ گرایی نو (New Historicism) ارتباط نامه هایمخزن الانشاء باحوادث روزگار خود را تحلیل کنیم. مخزن الانشاء آخرین مجموعه مراسلات در تاریخ ادبیات فارسی است.که در دوره قاجار گردآوری شده است و به اعتقاد ما گردآورندگان آن تلاش کرده اند با نامه هایی متناسب با حوادث روزگار و نیز جلب کننده نظر حاکم، حاکمیت را پند و اندرز دهند و یک مجموعه نامه و مراسلات را تبدیل رساله ای اصلاحی کنند که هدفش اصلاح جامعه و حاکمیت باشد.
پرونده مقاله
سالهای دهه چهل، اوج ستیز و تنازع بین دو مقوله سنت و تجدد بود و شرایط حاکم بر جامعه، بستری مناسب را برای ورود و تحقق مناسبات غربی ساخت و از طرفی فرهنگ شرق با صیانت ارزش های سنتی به تقایل با آن پرداخت. این جدال ها در رمان های دهه چهل به طور گسترده مطرح شده است. از میان ر چکیده کامل
سالهای دهه چهل، اوج ستیز و تنازع بین دو مقوله سنت و تجدد بود و شرایط حاکم بر جامعه، بستری مناسب را برای ورود و تحقق مناسبات غربی ساخت و از طرفی فرهنگ شرق با صیانت ارزش های سنتی به تقایل با آن پرداخت. این جدال ها در رمان های دهه چهل به طور گسترده مطرح شده است. از میان رمان های این دهه رمان درازنای شب اثر جمال میرصادقی مورد پژوهش قرار گرفته است تا با هدف نمایاندن متغیرهای تجدد در لایه های سنتی جامعه و نشان گرفتن خانواده به عنوان نهاد فرهنگی به این سوال پاسخ دهد که آیا موضوعات غربی توانسته است پایه های مضامین سنتی را تغییر داده و متحول کند؟ نویسنده با مطرح کردن مولفه های سنت و تجدد راه بینابین را بر می گزیند. بر اساس یافته ها رابطه معناداری بین سنت و تجدد وجود دارد. مقاله به صورت استنادی و توصیفی و با روش کتابخانه ای گردآوری شده است.
پرونده مقاله
مثنوی مولانا جدای از زیباییها و جذابیتهای ادبی، دارای مفاهیم ژرفی است که پس از قرنها، همچنان با معیارهای فکری امروز قابل سنجش است و به همین دلیل هنوز تازگی دارد و کهنگی نمیپذیرد. بی تردید یکی از ژرفترین مفاهیم مثنوی، مفهوم انسان است. انسان در مثنوی، با اعتبارهای مخ چکیده کامل
مثنوی مولانا جدای از زیباییها و جذابیتهای ادبی، دارای مفاهیم ژرفی است که پس از قرنها، همچنان با معیارهای فکری امروز قابل سنجش است و به همین دلیل هنوز تازگی دارد و کهنگی نمیپذیرد. بی تردید یکی از ژرفترین مفاهیم مثنوی، مفهوم انسان است. انسان در مثنوی، با اعتبارهای مختلف، شئون و وجوه گونهگون دارد. گاهی ضعیف، خوار و ناتوان است، ولی با اینهمه مغرور و سرکش و طاغی و گاهی وجهی خداگونه دارد و تاج کرامت بر سر او نهاده میشود و عالَم در او، مُنطَوی. اما آنچه مهم است، این است که این هردو شأن، مبنای تصویرگریهای انسانگونهانگارانه از خدا، جهان، امور اُلوهی و طبیعی است. پژوهش حاضر با تأملی در ریشهها و زمینههای انسانگرایی و انسانگونهانگاری در قلمروهای مختلف، به روش توصیفی ـ تحلیلی به تحلیل تصاویر انسانگونهانگارانه و درونمایة آنها در مثنوی مولانا پرداخته است. این تحقیق نشان میدهد که چگونه معرفت و شناخت و زبان و بیان و تخیل آدمی، همواره دچار انسانگونهانگاری است حتی آنگاه که از تنزیه سخن میگوید.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل و ارزشگذاری مولفههای اجتماعیِ دانشنامهنگاری در ایران و بررسی موردی آن در دانشنامه جهان اسلام است.
نوع پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمّی) است؛ در بخش کیفی با تحلیل محتوای متون مرتبط مبادرت به گردآوری عوامل اجتماعی موثر در دانشنامهنگاری شد و در چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل و ارزشگذاری مولفههای اجتماعیِ دانشنامهنگاری در ایران و بررسی موردی آن در دانشنامه جهان اسلام است.
نوع پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمّی) است؛ در بخش کیفی با تحلیل محتوای متون مرتبط مبادرت به گردآوری عوامل اجتماعی موثر در دانشنامهنگاری شد و در بخش کمّی بوسیله پرسشنامه دلفی شده مولفههای مذکور براساس آرای 27 نفر از صاحبنظران در حوزه دانشنامهنگاری، ارزشگذاری و اولویتندی شدند. ابزار تحلیل اطلاعات در بخش کیفی، نرمافزار مَکسکیو دی ای[1] و در بخش کمّی، نرم افزار اس پی اس اس[2] است.
یافتههای پژوهش منجر به ارایه 18 مولفه اجتماعی در تولید دانشنامه شد که براساس آرای صاحبنظران ارزشگذاری و اولویتبندی شدند. توجه به موضوع علوماجتماعی (خاصه تاریخ اجتماعی مسلمانان) و کاربست آن در تولید دانشنامه جهان اسلام موجب تولید مقالات جدید در این موضوع شد بطوری تعداد 1506 مدخل معادل 6 درصد از مدخلهای دانشنامه جهان اسلام متعلق به این موضوع است که جزو 8 نتایج جستجوی اول مخاطبان قرارگرفت.
نتایج پژوهش حاکی از آنست که به طور کلی، ظهور دانشنامه ها مبیّن عرضه و تقاضای علمی در جامعه است که نهایتاً منجر به تحولات علمی- فرهنگی می شود. وجود نظام های پژوهشی در جامعه می تواند زمینه ساز تولید دانشنامه باشد. عوامل ایدئولوژیک، مواجهات انتقادی با مطالعات پیشین، تفاوت در دیدگاه و رویکرد در جامعه از عوامل اجتماعی موثر در تولید دانشنامه به شمار می آیند. در قرن اخیر نیز ظهور تخصص ها و افزایش کنجکاوی جامعه در باب پدیده های نو ظهور، ظهور دانشنامه ها را سبب شده است.
[1] Max.Q.D.A
[2] SPSS
پرونده مقاله
چکیده داستان فصل مشترک میان ادبیات و بسیاری از هنرهاست. هنرهایی چون تئاتر، سینما و حتی نقاشی و موسیقی؛ اما داستان برای تبدیلشدن به فیلم نامه باید دارای ویژگی هایی باشد که ابتدایی ترین آن تصویری بودن داستان ادبی مورد نظر است؛ زیرا تصویر برآمده از وصف شاعر یا نویسنده جان چکیده کامل
چکیده داستان فصل مشترک میان ادبیات و بسیاری از هنرهاست. هنرهایی چون تئاتر، سینما و حتی نقاشی و موسیقی؛ اما داستان برای تبدیلشدن به فیلم نامه باید دارای ویژگی هایی باشد که ابتدایی ترین آن تصویری بودن داستان ادبی مورد نظر است؛ زیرا تصویر برآمده از وصف شاعر یا نویسنده جان دار ترین عنصری است که بیننده را به درک موقعیت مکانی و زمانی می رساند. ازاینرو در مقالة حاضر با گزینش روش توصیفی- تحلیلی سعی شده است بـا تمـرکز بر عناصر تصویر و داستان که از مهم ترین عوامل ساختاری در شکل گیریِ فیلم نامه است، از آمادگی و قابلیت داستان های شاهنامه در برگردان به قالب فیلم نامة داستانی سخن گفته شود. بدین منظور با تعریف کلیاتی چون تصویر (اعم از حماسی و سینمایی)، داستان و فیلم نامه بحث را آغاز کرده و در ادامه با طبقه بندی و شرح ساختار داستانی فیلم نامه که بیش تر مبتنی بر عناصر تصویری و داستانی چون صحنه، شخصیت، پیرنگ، مضمون، و گفتوگو است، بحث را پی گرفته و در این میان با نشان دادن نمونه هایی از داستان رستم و اسفندیار شاهنامه و تطبیق ساختار داستانیِ آن با ساختار فیلم نامه و آوردن نمونه هایی از تصویرسازی در این داستان، پژوهش به سرانجام می رسد. نتیجة حاصل از پژوهش نشان می دهد شاهنامۀ فردوسی و به طور اخص داستان رستم و اسفندیار به دلیل توصیفات فردوسی که بر مبنای ویژگیهای حماسه سروده شده است توانایی هم راهی با رسانة سینما را دارد. ازاینرو شاهنامه برای تبدیل به فیلم نامة سینمایی ممکن است از منظر تصویر، صحنهپردازی و شخصیت پردازی مورد بررسی قرار بگیرد.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
شماره4,سال
6
,
پاییز
1394
سبکهای دلبستگی از تاثیرگذارترین عوامل بروز رفتار در انسانها هستند و میتوانند در بروز رفتارهای مختلف از جمله چگونگی استفاده از تلفن همراه و در مقیاس پیشرفتهتر اعتیاد به تلفن همراه نقش داشته باشند. بنابراین هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین سبکهای دل چکیده کامل
سبکهای دلبستگی از تاثیرگذارترین عوامل بروز رفتار در انسانها هستند و میتوانند در بروز رفتارهای مختلف از جمله چگونگی استفاده از تلفن همراه و در مقیاس پیشرفتهتر اعتیاد به تلفن همراه نقش داشته باشند. بنابراین هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین سبکهای دلبستگی با اعتیاد به تلفن همراه و نحوه استفاده از تلفن همراه بود. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران بود که در سال 93-92 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 330 دانشجو (166مرد و 164 زن) بود که به شیوه در دسترس و اتفاقی از این جامعه انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای دلبستگی کولینز و رید، اعتیاد به تلفن همراه و خود گزارشی نحوه استفاده از تلفن همراه را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادها از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی از قبیل؛ میانگین، کمترین و بیشترین نمره، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان دادکه کاربران برای برقراری ارتباط بیشتر از پیام کوتاه استفاده میکنند. بیشتر کاربران بیشتر از یک سیمکارت دارند. بیقراری و سردرگمی بیشترین احساسی است که بعد از قطع ناگهانی تلفن همراه به فرد دست میدهد. همچنین مشاهده گردید بین سبک دلبستگی ناایمن و اعتیاد به تلفن همراه ارتباط وجود دارد و اعتیاد به موبایل از طریق سبک دلبستگی قابل پیش بینی است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد