فهرست مقالات ارسلان خان محمدی اطاقسرا


  • مقاله

    1 - مدل معادلات ساختاری تأثیر سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه‌ گری سواد‌ رایانه‌ای دانشجویان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 93 , سال 24 , پاییز 1402
    هدف پژوهش مدل‌یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه‌ای و سواد رایانه‌ای دانشجویان می‌باشد. طرح پژوهش توصیفی و به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشته‌های علوم انسانی بود. با استفاده ا چکیده کامل
    هدف پژوهش مدل‌یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه‌ای و سواد رایانه‌ای دانشجویان می‌باشد. طرح پژوهش توصیفی و به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشته‌های علوم انسانی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه جهت شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه های سرزندگی تحصیلی Dehghanizadeh & Hosseinchari (2012) خلاقیت شناختی Abedi (1993) و سواد رایانه ای Bagherpour, Abolmaali & Saif (2016) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزارهای SPSSV19 و LISRELV8.80 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سرزندگی تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری بر سواد رایانه ای (51/0) و خلاقیت شناختی (48/0) داشت همچنین سرزندگی تحصیلی به واسطه سواد رایانه ای اثر غیرمستقیم و معنی داری بر خلاقیت شناختی (63/0) داشت. نتایج نشان داد که مدل یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت شناختی با نقش واسطه گری سواد رایانه ای دانشجویان برازش دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مدل‌یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت شناختی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تهران
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1401
    مقدمه: توانایی خلاق بودن یکی از سه توانایی عمده انسان است که برای دست‌یابی به موفقیت اهمیت دارد. از این رو انجام پژوهش در این زمینه حائز اهمیت است.هدف: هدف پژوهش حاضر مدل‌یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان می‌باشد.روش چکیده کامل
    مقدمه: توانایی خلاق بودن یکی از سه توانایی عمده انسان است که برای دست‌یابی به موفقیت اهمیت دارد. از این رو انجام پژوهش در این زمینه حائز اهمیت است.هدف: هدف پژوهش حاضر مدل‌یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان می‌باشد.روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشته‌های علوم انسانی بود. با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه جهت شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه-های سرزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و حسین‌چاری خلاقیت شناختی عابدی و خودکارآمدی ایلروی و باینتینگ را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزارهای SPSSV19 و LISRELV8.80 استفاده شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم و معنی‌داری بر خودکارآمدی تحصیلی (42/0) و خلاقیت شناختی (48/0) داشت. همچنین سرزندگی تحصیلی به واسطه خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم و معنی‌داری بر خلاقیت شناختی (56/0) داشت.نتیجه‌گیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان گفت سرزندگی تحصیلی به واسطه خودکارآمدی تحصیلی بر خلاقیت شناختی اثر دارد، از این رو آگاهی روان‌شناسان، مشاوران و سایر متخصصان از این متغیرها جهت ارتقای خلاقیت شناختی دانشجویان می‌تواند کمک‌کننده باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تأثیر آموزش هوش هیجانی بر جهت گیری ورزشی و پرخاشگری نوجوانان ورزشکار
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1394
    پژوهش حاضر اثرات آموزش مؤلفه ‌های هوش هیجانی بر جهت‌گیری و پرخاشگری نوجوانان ورزشکار را مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون می‌باشد. 40 نوجوان ورزشکار در دو گروه 20 نفری آزمایش و 20 نفری گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند. برنامة چکیده کامل
    پژوهش حاضر اثرات آموزش مؤلفه ‌های هوش هیجانی بر جهت‌گیری و پرخاشگری نوجوانان ورزشکار را مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون می‌باشد. 40 نوجوان ورزشکار در دو گروه 20 نفری آزمایش و 20 نفری گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند. برنامة هوش هیجانی 12 هفته روی ورزشکاران اجرا شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری تأثیر معناداری داشت. علاوه بر آن، نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر جهت‌گیری ورزشی مؤثر بوده و باعث افزایش آن گردید. بنابراین، استفاده از آموزش هوش هیجانی عامل مؤثر برای نوجوانان ورزشکار در کاهش پرخاشگری، و همچنین عاملی مهمی در افزایش جهت‌گیری ورزشی می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی مقایسه‌ای خود-دلسوزی، انعطاف‌پذیری‌ شناختی و حس انسجام در افراد مبتلا به دیابت و افراد سالم
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1396
    دیابت بیماری مزمنی می‌باشد که بر عملکرد فردی و اجتماعی اثرات گسترده‌ای می‌گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای خود- دلسوزی، انعطاف‌پذیری ‌شناختی و حس انسجام در افراد مبتلا به دیابت و افراد سالم می‌باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری ای چکیده کامل
    دیابت بیماری مزمنی می‌باشد که بر عملکرد فردی و اجتماعی اثرات گسترده‌ای می‌گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای خود- دلسوزی، انعطاف‌پذیری ‌شناختی و حس انسجام در افراد مبتلا به دیابت و افراد سالم می‌باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی بیماران زن دیابتی سرپایی مراجعه‌کننده به کلینک‌ها و مراکز درمانی بودند. از این جامعه، 50 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با 50 نفر از افراد سالم مورد مقایسه قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خود- دلسوزی، ا‌نعطاف‌پذیری ‌شناختی و حس انسجام استفاده شد و داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند‌متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین خود- دلسوزی، انعطاف‌پذیری شناختی و حس انسجام در افراد مبتلا به دیابت و افراد سالم تفاوت معنا‌داری وجود دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که افزایش خود- دلسوزی و انعطاف‌پذیری ‌شناختی از عوامل بسیار مهمی برای مدیریت بهتر بیماری‌های مزمن است و با بیشتر ‌شدن سازش‌‌یافتگی جسمانی و روانی با وقایع تنش‌زای زندگی و سطوح بالاتری از عملکرد و رضایت از زندگی رابطه دارد و بالطبع رفتارهای خود- مراقبتی و کیفیت‌ زندگی بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - نقش واسطه ای شادکامی: رابطه بین کمال‌گرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , شماره 11 , سال 3 , پاییز 1402

    چکیدهپژوهش حاضر با هدف نقش واسطه‌ای شادکامی: رابطه بین کمال‌گرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل انجام شد. روش روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 220 نفر، به روش چکیده کامل

    چکیدهپژوهش حاضر با هدف نقش واسطه‌ای شادکامی: رابطه بین کمال‌گرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل انجام شد. روش روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 220 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامه‌های هوش معنوی (SIQ ) عبدالله زاده، کشمیری و عرب عامری (1387)، پرسشنامه شادکامی (HQ) آرگیل و لو (1989) و پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی (AAAQ) آلپرت و هار (1960) ارزیابی شدند. از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل داده‌های استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که هوش معنوی و شادکامی در ارتباط بین کمال‌گرایی و اضطراب پیشرفت تحصیلی نقش میانجی دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با کاهش کمال‌گرایی و افزایش شادکامی می‌توان اضطراب پیشرفت تحصیلی را در طلاب کاهش داد.واژگان کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی، شادکامی، کمال‌گرایی، طلاب.. . . . .

    پرونده مقاله