-
مقاله
1 - شناسایی و تبیین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران (رویکرد کیفی)مطالعات رسانه ای , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1401یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سود آوری و موفقیت سازمانها توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. براساس این دغدغه، انگیزه پژوهش حاضر شکل گرفت و به شناسایی و مطالعه شیوههای مطرح بازاریابی اجتماعی دنیای امروز و عوامل مؤثر آن پرداخت. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و چکیده کاملیکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سود آوری و موفقیت سازمانها توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. براساس این دغدغه، انگیزه پژوهش حاضر شکل گرفت و به شناسایی و مطالعه شیوههای مطرح بازاریابی اجتماعی دنیای امروز و عوامل مؤثر آن پرداخت. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون میباشد. با شناسایی و تعیین شاخصها، بررسی و کدگذاری انواع دادههای مشاهده، مصاحبه و اسنادی، به داده آمایی و طبقهبندیهای متنوع میپردازد. جامعه آماری پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و متخصصان حوزه رسانه و مدیران سازمان صدا و سیمای ایران است که با بررسیهای آماری صورت گرفته تعداد حجم نمونه آنها 12 نفر تخمین زده و به روش در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تماتیک و برای اعتباریابی دادهها از تکنیک دلفی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که در سه مرحله کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیما شناسایی و به یکدیگر مرتبط شد که عبارتند از: 54 مضمون در 6 مقولهی عوامل مرتبط با مشتری، مدیریت، زیرساخت، محتوا، رسانه و بازاریابی، تقسیمبندی شدهاند. نتایج حکایت از آن دارد که در سازمان صدا و سیمای ایران لازم است، نیازهای مشتری مد نظر قرارگیرد. از سویی دیگر نگاه به عوامل مدیریتی بعد از مشتریمداری، نشان از اهمیت بالای بازاریابی اجتماعی در حوزه تصمیمگیری مدیران رسانه است پرونده مقاله -
مقاله
2 - نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کارمطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 0 , زمستان 1386مهارت های ارتباطی، حیاتی ترین مهارت ها در هر سطح و هر بنگاه کسب و کار است. هدف این مقاله، نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار از دیدگاه کارکنان می باشد. بحث های نظری با استفاده از نظریه های ارتباطات، جامعه شناسی و مدیریت تعیین شده است. ابعاد مهارت های ارتبا چکیده کاملمهارت های ارتباطی، حیاتی ترین مهارت ها در هر سطح و هر بنگاه کسب و کار است. هدف این مقاله، نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار از دیدگاه کارکنان می باشد. بحث های نظری با استفاده از نظریه های ارتباطات، جامعه شناسی و مدیریت تعیین شده است. ابعاد مهارت های ارتباطی؛ خودگشودگی، حمایت اجتماعی، همدلی و گوش دادن می باشد. ابعاد کارآمدی در محیط کار شامل: انعطاف پذیری، رعایت عدالت، زیبایی فضای ارائه خدمت، احترام قائل شدن به نظرات ارباب رجوع و توجه به سرمایه انسانی می باشد. جامعه آماری، مدیران بنگاه های صنفی که دارای مجوز و تعداد کارکنان آن ها بیش از ده نفر می باشد. برای سنجش مهارت های ارتباطی مدیر از کارکنان آن ها سؤال شده است. تعداد نمونه از 30 بنگاه کسب و کار که از 150 نفر از کارکنان آن ها پرسشنامه تکمیل شده است. روش تحقیق کمی، روش نمونه گیری احتمالی، ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه در سال 97 و روش تحلیل داده ها از معارلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شده است.با توجه به نتایج تحقیق ابعاد مهارت های ارتباطی(خودگشودگی، حمایت اجتماعی، همدلی و گوش دادن) بر میزان کارآمدی در محیط کار تأثیرگذار می باشد، یعنی پیش بینی می شود در یک نمونه بزرگتر از همان جامعه این رابطه علّی تأیید شود. پرونده مقاله -
مقاله
3 - تبیین وتحلیل عوامل فرهنگی مؤثر در تعارض ارتباطات میان فردیمطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 0 , زمستان 1386تعارض در ارتباطات معمولاً از افکار انسانی، احساسات ، نگرش های افراد ، برداشت ها و ارزش ها نشأت می گیرد و منعکس کننده برخی از ویژگی های عمده شخصیتی افراد است. بنابراین برخی از ارزش های فرهنگی وتمایلات مردم یا درک آنان از شرایط مختلف می تواند به بروز تعارض منجر شود.مقاله چکیده کاملتعارض در ارتباطات معمولاً از افکار انسانی، احساسات ، نگرش های افراد ، برداشت ها و ارزش ها نشأت می گیرد و منعکس کننده برخی از ویژگی های عمده شخصیتی افراد است. بنابراین برخی از ارزش های فرهنگی وتمایلات مردم یا درک آنان از شرایط مختلف می تواند به بروز تعارض منجر شود.مقاله حاضر با هدف تحلیل عوامل فرهنگی مؤثر در تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان دیوان عدالت اداری انجام گرفته است. این پژوهش کاربردی است وبا توجه به اهداف تحقیق وبا استفاده از روش پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری شامل هزارنفرازکارکنان دیوان عدالت اداری استان تهران بوده که با استفاده از جدول مورگان ،تعداد 278نمونه تعیین و با روش نمونه گیری منظم مورد مطالعه قرارگرفتند.پایایی ابزار جمع آوری داده ها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی با استفاده از نظرات اساتیدوکارشناسان مورد تأیید قرار گرفت.نتایج نشان می دهد،میزان تعارض ارتباطات میان فردی در حد متوسط است .همچنین نتایج ضریب پیرسون نشان می دهدکه از میان عوامل فرهنگی مختلف بین متغیرهای میزان استفاده ازرسانه های داخلی،رسانه های خارجی و ارزش های فرهنگی با تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود دارد.اما بین متغیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با میزان تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود نداشته است.نتایج اجرای رگرسیون چندمتغیره نشان داد که فقط میزان استفاده از رسانه های داخلی با ضریب بتای( 27/0-)و استفاده از رسانه های خارجی با ضریب بتای(0/17) تأثیر مستقیمی بر تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان داشته اند. پرونده مقاله -
مقاله
4 - تفسیر معنایی استفاده ا زشبکه های اجتماعی مجازی در دو گروه زنان مطلقه و همسردار شهر مشهدمطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 0 , زمستان 1386چکیده: آینده همه کشورها به سبب نقش رسانه ها وشبکه های اجتماعی مجازی در تمامی ابعاد ، در گرو به کارگیری هوشمندانه وصحیح این شبکه هاست . امروزه ضریب نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی در تمامی لایه ها و با توجه به علاقه بانوان ، که نیمی از جمعیت کشور ایران را تشکیل می چکیده کاملچکیده: آینده همه کشورها به سبب نقش رسانه ها وشبکه های اجتماعی مجازی در تمامی ابعاد ، در گرو به کارگیری هوشمندانه وصحیح این شبکه هاست . امروزه ضریب نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی در تمامی لایه ها و با توجه به علاقه بانوان ، که نیمی از جمعیت کشور ایران را تشکیل می دهند ، اهمیت بررسی نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی ، سبب تهیه پژوهش حاضر گردید .این پژوهش ازطریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، به روش نمونه گیری گلوله برفی هدفمند انجام وبا کدگذاری به روش گراندد به تجزیه وتحلیل داده ها پرداخته شد.نتایج نشانگراین بودکه،با توجه به اینکه این شبکه ها در تمامی ابعاد زندگی خانواده ها رسوخ نموده ، نمی توان ضریب نفوذ آنرابا ایجاد محدودیت کم نمود،بلکه باید با فرهنگ سازی و تبدیل تهدیدها به فرصت هاوتولید محتوای مفید بومی سازنده، درجهت ارتقاء سطح علمی و فرهنگی و مذهبی بانوان که مربی نسل های ما هستند گام های مؤثری برداشت . از طرفی نکته مهم و قابل توجه اینکه نتایج نشان داد ، علیرغم دید منفی اکثر پژوهشگران نسبت به آثارشبکه های اجتماعی مجازی ، در اکثر موارد ، ابعاد مثبت و سازنده این شبکه ها ، بیش از آثار منفی آن در تمامی ابعاد خصوصی و حرفه ای و ...زندگی بانوان بوده است و توانسته اند در این قلمرو مجازی که کاربران ایده ها و هنرها وعلوم مختلف خود را در همه زمینه ها به اشتراک می گذارد ، سطح دانش و اطلاعات خود را ارتقاء دهند . پرونده مقاله -
مقاله
5 - نقش مهارت های ارتباطی مدیران در توسعه کسب و کار با تأکید بر مشتری مداریمطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 0 , زمستان 1386خدمت به مشتری قدیمی ترین و درعین حال تازه ترین مسئله برای هر کسب و کار است. هدف این مقاله، بررسی نقش مهارت های ارتباطی مدیران درتوسعه و موفقیت کسب و کار آن ها با تأکید بر مشتری مداری است. بحث های نظری با استفاده از نظریه های ارتباطات، جامعه شناسی و مدیریت تعیین شده است. چکیده کاملخدمت به مشتری قدیمی ترین و درعین حال تازه ترین مسئله برای هر کسب و کار است. هدف این مقاله، بررسی نقش مهارت های ارتباطی مدیران درتوسعه و موفقیت کسب و کار آن ها با تأکید بر مشتری مداری است. بحث های نظری با استفاده از نظریه های ارتباطات، جامعه شناسی و مدیریت تعیین شده است. ابعاد مهارت های ارتباطی؛ خودگشودگی، مهارت همدلی، حمایت اجتماعی، مهارت اجتماعی، نفوذ آرمانی و الهام بخشی، خودنظمی، تحریک فرهیختگی، مثبتگرایی می باشد. ابعاد مدیریت مشتری مداری: شفافیت و اطلاع رسانی، سرعت، صحت، انعطاف پذیری، رعایت عدالت در ارائه خدمت، زیبایی فضای ارائه خدمت و ارزش قائل شدن به نظرات مشتری می باشد. جامعه آماری، مدیران بنگاه های کسب و کار متوسط در شهر کرمان می باشد. این مقاله مبتنی بر روش کیفی و تحلیلی- نظری و از روش های اسنادی، مصاحبه عمیق و ساخت نیافته که در سال 1396 اطلاعات جمع آوری و تحلیل شده اند. با توجه به نتایج تحقیق، ماهیت شغل یک مدیر ایجاب میکند که با کارکنان، همکاران و مشتریان ارتباط داشته و از مهارت های ارتباطی استفاده نماید. گاهی ناتوانی مدیر در برقراری ارتباط مناسب با کارکنان در محیط کار به علت عدم برخورداری از مهارت ارتباطی، وجود نگرش های منفی، بی انگیزگی و نارضایتی شغلی در بین کارکنان موجب می شود آنها قادر به انجام وظایفشان در حد مطلوب نباشند، در نهایت برخورد کارکنان با مشتریان مناسب نیست و با کاهش بهره وری مواجه می شوند. پرونده مقاله -
مقاله
6 - تجربه زیسته استانداران انقلاب در تثبیت امنیت پسا پهلوی در ایرانسیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق) , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1401هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته استانداران در تثبیت امنیت پساپهلوی در ایران است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و راهبرد آن پدیدارشناسی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه مورد بررسی نیز استانداران دهه اول پس از انقلاب اسلامی هستند که بر اساس اشباع ن چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته استانداران در تثبیت امنیت پساپهلوی در ایران است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و راهبرد آن پدیدارشناسی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه مورد بررسی نیز استانداران دهه اول پس از انقلاب اسلامی هستند که بر اساس اشباع نظری، 10 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در تحلیل دادهها از سبک هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد و صحّت نتایج با بازبینی و تأیید متن مصاحبه به وسیله مشارکتکنندگان، همکاران پژوهشگر و مراجعه به اسناد تاریخی تقویت شد.بر اساس نتایج، تأمین ماشین آلات، تجهیزات، تدارکات و مکان استقرار رزمندگان و مردم، اسکان پناهندگان روستایی در شهرها، اقدام برای توسعه سیاسی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی کردستان، پاکسازی ادارات و گزینش مجدد کارکنان، جبران خسارات ناشی از بحران، تأمین نقدی و صرف خارج از شمول بودجه در مناطق بحرانی و تلاش برای کاهش تعارضات قومی، از جمله مهمترین مقولههای تجربه زیسته استانداران در مدیریت بحران به شمار میآیند. این اقدامات از ایدئولوژی انقلاب متاثر بودهاند. حاکمان انقلابی به کمک این ایدئولوژی به سمت مستضعفان جهتگیری نمودند و آنها را مخاطب قرار داده و به خواستههای آنان توجه کردند و از محلههای فقیرنشین یارگیری و جذب نیرو داشتند. نهادسازی از پایین و انسجام در ساختار قدرت، دو راهبردی بود که به اخراج جناح رقیب از ساختار قدرت و غلبه بر بحرانهای امنیتی داخلی منجر شد. پرونده مقاله -
مقاله
7 - تحلیل جامعه شناختی مناسبات نظام آموزشی و جنگ (مورد مطالعه، تجربه تاریخی نقش آموزش و پرورش در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران)پژوهش های جامعه شناختی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1401هرسازمان برای پاسخ به اهدافی و بویژه پاسخ به نیازهای بازتعریف شده دردوره جنگ بوجود می آید. خرده نظام های اجتماعی برای تداوم حیات در بحران، هم باید مدیریت شوند و هم به مدیریت بحران کمک کنند. هدف این مقاله، تحلیل نقش وزارت آموزش وپرورش درکمک به تعادل نظام آموزشی دوران جنگ چکیده کاملهرسازمان برای پاسخ به اهدافی و بویژه پاسخ به نیازهای بازتعریف شده دردوره جنگ بوجود می آید. خرده نظام های اجتماعی برای تداوم حیات در بحران، هم باید مدیریت شوند و هم به مدیریت بحران کمک کنند. هدف این مقاله، تحلیل نقش وزارت آموزش وپرورش درکمک به تعادل نظام آموزشی دوران جنگ عراق علیه ایران از یک سو و خلاقیت ها در پشتیبانی از جنگ در مقطع تاریخی سال 1359 تا1367 ه.ش.ازسوی دیگراست. روش انجام تحقیق، کیفی و از نوع پژوهش تاریخی است. برای گردآوری اطلاعات از فیش تحقیق و مصاحبه استفاده شدکه با استفاده ازتمام شماری اسناد ومنابع متنی دست اول و دوم و مصاحبه با مدیران آموزش وپرورش در دوران جنگ تحمیلی صورت گرفته است. روش تجزیه و تفسیر تحلیل تماتیک می باشد. طبق یافته های پژوهش، وزارت آموزش و پرورش در بخش ایفای نقش تخصصی به تدوین مقررات و آئین نامه های آموزشی خاص زمان جنگ، تأسیس و فعالیت مجتمع های آموزشی رزمندگان در پشت جبهه ومناطق جنگی، ایجاد شرایط ادامه تحصیل و تشکیل کلاس های جبرانی و تقویتی دانش آموزان رزمنده، آموزش از طریق تلویزیون در دوران بمباران شهرها اقدام کرده است. مهمترین کنش های عمومی این وزارتخانه اقدام به راه اندازی ستاد امداد وپشتیبانی جنگ، اعزام معلمان و دانش آموزان به جبهه، مشارکت درایجاد استحکام و پناهگاه درمدارس و بازسازی مداوم مدارس بمباران شده بدست آمد. این وزارتخانه با مدیریت چالشهای اخلاقی و عدالتبنیان آموزش در پشت جبهه به تقویت حمایت جامعه ازجنگجویان عرصه نبردکمک کرد. مناسبات آموزش و پرورش و جنگ تا حد زیادی بر مثبت شدن ارزش های فرهنگی جامعه و گسترش ایدئولوژی رهبران در دهه اول پس از انقلاب اسلامی تاثیر گذاشت. پرونده مقاله -
مقاله
8 - تحلیل اسنادی کنشگری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هشت سال جنگ تحمیلیپژوهش های جامعه شناختی , شماره 1 , سال 17 , بهار 1402این مقاله به تحلیل عملکرد مدیریتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پشتیبانی تخصصی و عمومی جنگ در مقطع تاریخی 1359 هجری شمسی تا سال 1367می پردازد. رویکرد تحقیق کیفی و راهبرد آن تاریخی اسنادی است. داده ها با فیش برداری از اسناد و روایت کنشگران و مطلعان از نقش این وزارتخ چکیده کاملاین مقاله به تحلیل عملکرد مدیریتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پشتیبانی تخصصی و عمومی جنگ در مقطع تاریخی 1359 هجری شمسی تا سال 1367می پردازد. رویکرد تحقیق کیفی و راهبرد آن تاریخی اسنادی است. داده ها با فیش برداری از اسناد و روایت کنشگران و مطلعان از نقش این وزارتخانه در دوران جنگ تحمیلی و همچنین متون مرتبط با آن بدست آمد. استانداران استان های درگیر جنگ، مدیران اصناف، تعاونی ها و اتحادیه های کارگری از مشارکت کنندگان بودند که تعداد 17 نفر با نمونه گیری هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مضمون استفاده شد. در آخر اعتباریابی و صـحت نتایج پژوهش با بازبینی و تأیید متن مصاحبه به وسیله مصاحبه شوندگان، بازبینی توسـط همکاران پژوهشگر و مراجعه با اسناد تاریخی تقویت شد. بر اساس نتایج در عملکرد تخصصی این وزارتخانه به تشکیل بسیج کارگری ، تشکیل معاونت پشتیبانی جنگ، تشکیل انجمن های اسلامی در کارخانه ها، خدمات فنی و تعمیرگاهی به جبهه ها و گسترش سازمان متناسب با جنگ می توان اشاره کرد. در این دوره ۴ مصوبه در ارتباط با ماموریت های وزارت کار در جنگ از تصویب هیات وزیران گذشته است. در نقش اصناف و تعاونی های تحت پوشش وزارتخانه در جنگ، ۴ مضمون سازمان دهندهکمک اصناف و تعاونی ها به تامین و توزیع عادلانه کالا در پشت جبهه،کمک های کالایی به جبهه، کمک نقدی به جبهه وراه اندازی ستاد پشتیبانی جنگ در تعاونی ها و اصناف، بدست آمد. همچنین ۲۴ مضمون پایه از نقش اصناف و تعاونی ها در جنگ شناسایی گردید. پرونده مقاله -
مقاله
9 - تبیین نقش خانواده در اشتیاق به شغل و فعّالیت در میان زنان سرپرست خانوارزن و مطالعات خانواده , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1402خانواده مهمترین نهاد جامعه پذیری است و هر گونه اختلال در کارکرد خانواده ارکان جامعه را متاثر می سازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش خانواده در اشتیاق به شغل در میان زنان 18 تا 60 ساله سرپرست خانوار قیامدشت با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و حجم نمونه 100 نفر با نمونهگیری چکیده کاملخانواده مهمترین نهاد جامعه پذیری است و هر گونه اختلال در کارکرد خانواده ارکان جامعه را متاثر می سازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش خانواده در اشتیاق به شغل در میان زنان 18 تا 60 ساله سرپرست خانوار قیامدشت با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و حجم نمونه 100 نفر با نمونهگیری سیستماتیک انجام شد. روایی با قضاوت متخصصین امر و پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت.نتایج نشان داد، 14 درصد از زنان بیسوادند، مرتبه شغلی پدران آنان پایین است، اما خودشان مرتبه شغلی متوسطی را آرزو داشته و 87 درصد اشتیاق شغلی بالایی داشتهاند. خیاطی، آرایشگری، قالیبافی، آشپزی، فروشندگی از مهمترین زمینههای تمایل به اشتغال آنان بوده است. میان تحصیلات پدر، مادر، همچنین سن مناسب ازدواج دختران از نظر مادر با اشتیاق شغلی زنان ارتباط وجود دارد امّا همبستگی میان، مدّت زمان سکونت پدر و مادر در شهر تهران، سن مناسب برای ازدواج دختر از نظر پدر، بعد و هزینههای ماهیانه خانوار، منزلت شغلی پدر، انگیزه کار و موفقیت زنان با اشتیاق شغلی آنان تأیید نشد. هیچکدام از ویژگیهای خانوادگی بر اشتیاق شغلی زنان اثری نداشت.توانمندسازی زنان نیازمند تحول در تمام نهادهای مرتبط است. کاهش مشکلات زنان باید کارآفرینی و ایجاد اشتغال در اولویت قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
10 - گونه شناسی عوامل موثر بر رضایتمندی از خدمات شهری و عمرانی شهرداری منطقه 15 تهران به مردم قیامدشتمطالعات جامعه شناختی شهری , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1400خدماترسانی مردممحور و تأمین علایق و منافع همة گروههای اجتماعی از الزامات توسعة پایدار شهری است و زمانی اتفاق میافتد که متولیان بتوانند با خدمات با کیفیت رضایتمندی ساکنان آن شهر را جلب کنند. هدف پژوهش حاضر گونهشناسی عوامل رضایتمندی مردم قیامدشت از خدمات شهرداری منطق چکیده کاملخدماترسانی مردممحور و تأمین علایق و منافع همة گروههای اجتماعی از الزامات توسعة پایدار شهری است و زمانی اتفاق میافتد که متولیان بتوانند با خدمات با کیفیت رضایتمندی ساکنان آن شهر را جلب کنند. هدف پژوهش حاضر گونهشناسی عوامل رضایتمندی مردم قیامدشت از خدمات شهرداری منطقة 15 تهران است که با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفت.جامعةآماری را شهروندان بالای 18 سال تشکیل دادندکه حداقل 4 سال سابقه سکونت در این شهر را داشته اند و حجم نمونه 406 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.بر اساس نتایج؛ شهروندان در حد زیاد دیندار بوده و از هویت ملی برخوردار بودند. اعتماد و مشارکت اجتماعی اغلب شهروندان قیامدشت درحد متوسط به دست آمد.رضایتمندی از عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری، فضای سبز، شهرسازی و معماری، اجتماعی و فرهنگی، روابط عمومی، کارکنان اداری، حوزة فنی و عمرانی که با 65 پرسش مورد سنجش قرار گرفت، در مجموع پایین تر از متوسط به دست آمد. نمرة کل رضایتمندی از عملکرد شهرداری در این حوزهها از 20 ،عدد 8 را به دست آورد.دینداری تنها عاملی بود که تأثیر بالایی(با بتای 26/0) بر رضایتمندی از خدمات شهرداری منطقة 15 در محدوده شهر قیامدشت داشت و همچنین این عامل بیشترین نقش را در جداسازی گونه هااز هم داشته و بر عکس متغیر اعتماد اجتماعی کمترین نقش را در تحلیل گونهها از یکدیگر داشته است. با توجه به فرایند مقایسة اجتماعی عملکرد شهرداری، توجه مستمر به کیفیت خدمات، مهمترین عاملی است که میتواند رضایتمندی شهروندان را تداوم بخشد. پرونده مقاله -
مقاله
11 - بررسی عوامل اجتماعی موثر براحساس امنیتعلوم اجتماعی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1399Although injuries and abnormalities are somewhat normal in all societies, human nature is always subject to many shortcomings and differences, but in some cases these differences can be sufficient to cause insecurity in societies. The present study seeks to examine the چکیده کاملAlthough injuries and abnormalities are somewhat normal in all societies, human nature is always subject to many shortcomings and differences, but in some cases these differences can be sufficient to cause insecurity in societies. The present study seeks to examine the social factors affecting the sense of security. Various factors affect the sense of security that their identification requires a systematic approach. The method used in this research was descriptive-analytical and documentary or library method was used and the various theories about the feeling of security were examined with reference to scientific documents, books, theses, articles and research reports. In this study, after describing and explaining the theoretical foundations of the factors that determine the feeling of security, we attempted to present the dimensions and factors that constitute the sense of security in the form of a model. پرونده مقاله -
مقاله
12 - شناسایی عوامل و سنجش میزان رضایتمندی مردم از عملکرد شهرداری قیامدشتعلوم اجتماعی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1400فلسفه پیدایش سازمان های اجتماعی پاسخ گفتن به نیاز جامعه است.خدمات شهرداری یکی از شاخصهای مدیریت توسعة شهری و عامل تداوم حیات شهراست.پیشرفت دانش و تکنولوژی و به ویژه ارتباطی و تحول در فرهنگها بر انتظارات شهروندان تاثیرگذار است. بنابرین برای شهرداری شهروندان باید به مثا چکیده کاملفلسفه پیدایش سازمان های اجتماعی پاسخ گفتن به نیاز جامعه است.خدمات شهرداری یکی از شاخصهای مدیریت توسعة شهری و عامل تداوم حیات شهراست.پیشرفت دانش و تکنولوژی و به ویژه ارتباطی و تحول در فرهنگها بر انتظارات شهروندان تاثیرگذار است. بنابرین برای شهرداری شهروندان باید به مثابه مشتریان بخش خصوصی نگریسته شوند و حداکثر رضایتمندی آنان فراهم گردد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و میزان رضایتمندی مردم از خدمات شهرداری قیامدشت است که با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفت. جامعه آماری را شهروندان بالای 18 سال قیامدشت تشکیل دادندکه حداقل 4 سال سابقه سکونت در این شهر را داشتهاند و حجم نمونه 406 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.بر اساس نتایج؛ شهروندان درحد زیاد دیندار و هویتمند بودند. اعتماد و مشارکت اجتماعی اغلب شهروندان قیامدشت درحد متوسط بدست آمد. رضایتمندی در حوزه خدمات شهری، فضای سبز، شهرسازی و معماری، اجتماعی و فرهنگی، روابط عمومی، نیروی انسانی، فنی و عمرانی که با 65 پرسش مورد سنجش قرار گرفت، بسیار بالابدست آمد. نمره کل رضایتمندی ازعملکرد از 20 عدد 14 را به دست آورد.مشارکت اجتماعی تنها عاملی بودکه تأثیر بالایی(با بتای 27/0) بر رضایتمندی از عملکرد شهرداری قیامدشت داشت.در نهایت؛مردم اقدامات شهرداری را به مثابه پاداش، منفعت و قدرت تلقی کرده که احساسات مثبت و رضایتمندی را در آنان فراهم ساخت. رضایت از عملکرد شهرداری، عامل مهمی در ایجاد انگیزه برای مشارکت در توسعه شهری و بهبود کیفیت محل سکونت است. در مقابل نارضایتی از عملکرد موجب یأس و مسئولیتناپذیری شهروندان میشود. پرونده مقاله -
مقاله
13 - واکاوی نقش راهآهن ایران در پشتیبانی از رزمندگان و مدیریت انقلابی حمل و نقل و ارتباطات ریلی در 8 سال جنگ تحمیلیرهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1401دفاع مقدس از جمله مهمترین رخدادهای تاریخی ایران است که بسیاری از فداکاریها در پاسداری از میهن متجلی شد. در این دوران اگرچه همه افراد به طور مؤثر در مقابل ارتش بعثی عراق ایستادگی کردند؛ اما برخی از دستگاهها بهصورت سازمان یافته به ایفای نقش پرداختند. یکی از این سازمان چکیده کاملدفاع مقدس از جمله مهمترین رخدادهای تاریخی ایران است که بسیاری از فداکاریها در پاسداری از میهن متجلی شد. در این دوران اگرچه همه افراد به طور مؤثر در مقابل ارتش بعثی عراق ایستادگی کردند؛ اما برخی از دستگاهها بهصورت سازمان یافته به ایفای نقش پرداختند. یکی از این سازمانها، راهآهن جمهوری اسلامی ایران بود که به واکاوی فعالیتهای آن پرداخته میشود. رویکرد اصلی پژوهش در این مقاله کیفی توصیفی میباشد و دادهها به کمک تکنیک اسنادی و فیش-برداری از منابع دست اول و دوم و اخذ روایت شفاهی جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد که راهآهن در پشتیبانی از جنگ در دو بخش تخصصی و عمومی نقش داشته است. اعزام کارکنان به جبهههای جنگ، جمعآوری و اهداء کمکهای نقدی، جمعآوری و ارسال ماشینآلات و وسایل نقلیه، تشکیل پایگاههای هشتگانه، تشکیل کلاسهای آموزشی، تشکیل ستاد کمکرسانی و امداد آسیبدیدگان حملات موشکی، ایجاد پناهگاه عمومی، استفاده از ساختمانها و اماکن نزدیک به خطوط راهآهن به عنوان بیمارستان از مهمترین گونههای عملکرد عمومی سازمان میباشد. راهآهن در بخش انتقال گونههای عملکرد تخصصی سازمان راهآهن بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
14 - تبیین تاریخی نقش وزارت اقتصاد در جنگ هشت سالهرهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1400جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یک مقطع برجسته در تاریخ معاصر است. در دفاع ایران در این هشت سال، سازمانهای مختلف غیرنظامی نیز نقشآفرینی کردهاند. این مقاله به تحلیل عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در کمک و پشتیبانی از جنگ در مقطع تاریخی 1359 هجری شمسی تا سال 1367 پرداخته است. چکیده کاملجنگ تحمیلی عراق علیه ایران یک مقطع برجسته در تاریخ معاصر است. در دفاع ایران در این هشت سال، سازمانهای مختلف غیرنظامی نیز نقشآفرینی کردهاند. این مقاله به تحلیل عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در کمک و پشتیبانی از جنگ در مقطع تاریخی 1359 هجری شمسی تا سال 1367 پرداخته است. رویکرد اصلی پژوهش کیفی میباشد و دادهها با تکنیک اسنادی و فیشبرداری از منابع دست اول و دوم جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد، وزارت اقتصاد و دارایی اقداماتی شامل، اعزام کارکنان به جبهههای جنگ، جمعآوری و اهداء کمکهای نقدی، اعزام ماشینآلات و وسایل نقلیه اهدایی، اسکان موقت به جنگزدگان و پرداخت مستمری به مهاجرین جنگ تحمیلی انجام داده که از مهمترین گونههای عملکرد عمومی وزارت میباشد. کنترل قیمتها در دوران جنگ، تشکیل ستاد بسیج اقتصادی، ایجاد اعتماد اقتصادی، نگهداری از بودجه جنگ، ایجاد نقدینگی، نظارت بر مالیات مستقیم و غیرمستقیم، نظارت بر سیاستهای ارزی، افزایش رشد بهرهوری تولید، کاهش رانتخواری، همکاری با بیمه ایران نیز از مهمترین گونههای عملکرد تخصصی این وزارتخانه بوده است. همچنین عملکرد ابزارهای پولی بانک مرکزی و آثار اقتصادی در دوران جنگ که شامل تحریمهای اقتصادی و خسارات وارده میشود، در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند پرونده مقاله -
مقاله
15 - بررسی تأثیر پاسخگویی عمومی بر اعتماد شهروندان به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه (مطالعه موردی، افراد بالای 20 سال شهر تهران )تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 2 , سال 0 , تابستان 1392مقاله حاضر به بررسی تأثیرپاسخگویی عمومی بر اعتماد شهروندان تهرانی به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه میپردازد . حجم نمونه 400 نفر از شهروندان بالای 20 سال ساکن مناطق 1 ، 6 ، 9 ، 14، 20 تهران بود که تا سال 1391 حداقل یک بار تجربه مراجعه به قوه قضاییه داشتند که به روش نم چکیده کاملمقاله حاضر به بررسی تأثیرپاسخگویی عمومی بر اعتماد شهروندان تهرانی به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه میپردازد . حجم نمونه 400 نفر از شهروندان بالای 20 سال ساکن مناطق 1 ، 6 ، 9 ، 14، 20 تهران بود که تا سال 1391 حداقل یک بار تجربه مراجعه به قوه قضاییه داشتند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند . این تحقیق به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه که در قالب مقیاس لیکرت سازماندهی شده ،انجام پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spssاستفاده گردید. نتایج کلی تحقیق در قالب تجزیه رگرسیونی نشان داد که عمده ترین متغیر های تأثیر گذار بر حسب میزان تأثیر عبارتند از: میزان تکریم شهروندان با وزن بتای (0.27)؛ میزان شفافیت در اطلاع رسانی سازمانهای دولتی با وزن بتای (0.17)؛ میزان انتقادپذیری دولت با وزن بتای (0.19 )، سن با وزن بتای(0.11- )؛ پایگاه اقتصادی اجتماعی با وزن بتای (0.09-) در کل میزان ضریب همبستگی تصحیح شده برابر0.45 می باشد . پرونده مقاله -
مقاله
16 - نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار (مورد مطالعه: کارکنان بنگاه های کسبوکار شهر کرمان)تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1399مدیران امروزی به این نتیجه دست یافتهاند که تنها با قوانین و مقررات نمیتوان بنگاه های کسبوکار را اداره کرد بلکه در کنار آنها به ابزار دیگری بنام مهارتهای ارتباطی نیاز دارند. هدف این مقاله، نقش مهارتهای ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیطکار از دیدگاه کارکنان می باشد. چکیده کاملمدیران امروزی به این نتیجه دست یافتهاند که تنها با قوانین و مقررات نمیتوان بنگاه های کسبوکار را اداره کرد بلکه در کنار آنها به ابزار دیگری بنام مهارتهای ارتباطی نیاز دارند. هدف این مقاله، نقش مهارتهای ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیطکار از دیدگاه کارکنان می باشد. بحث های نظری با استفاده از نظریههای متقاعد سازی (هاولند)، سلسله مراتب نیازها (مازلو)، موفقیت (مککللند)، انگیزشوبهداشت روانی (هرتزبرگ)، التونمایو، نفوذ اجتماعی، آدامز رویکرد رضایت مردم و رویکرد دستیابی به هدف استفاده شده است. ابعاد مهارتهای ارتباطی؛ خودگشودگی، حمایتاجتماعی، همدلی و گوشدادن میباشد. ابعاد کارآمدی در محیط کار: انعطافپذیری، رعایت عدالت، زیبایی فضای ارائه، احترام قائل شدن به نظرات و توجه به سرمایه انسانی میباشد. جامعه آماری 34 فروشگاه شهر کرمان، با روش نمونه گیریتصادفی انتخاب و از تعداد 182 نفر کارکنان آنها تحقیق به عمل آمد. ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و روش تحلیل دادهها از طریق معادلات ساختاری میباشد. با توجه به نتایج تحقیق، ابعاد مهارتهای ارتباطی (خودگشودگی، حمایتاجتماعی، همدلی و گوشدادن) بر میزان کارآمدی در محیط کار تأثیرگذار میباشد، یعنی پیشبینی میشود در یک نمونه بزرگتر از همان جامعه این رابطه علّی تأیید شود. پرونده مقاله -
مقاله
17 - تحلیل تغییرات ساخت اجتماعی ارتباطات میان فردی با تأکید بر عوامل اجتماعیتغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 1 , سال 18 , بهار 1400سازمان ها مهم ترین نهادهای ارتباطی هستند که افراد آن اغلب هم قادرند و هم علاقه دارند تا با یکدیگر حرف بزنند. ارتباطات فرایندی مبتنی بروابستگی متقابل است که در آن رفتار هر فرد، نتیجه و پیامد رفتار دیگری است. ارتباطات میان فردی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان ها به شمار می ر چکیده کاملسازمان ها مهم ترین نهادهای ارتباطی هستند که افراد آن اغلب هم قادرند و هم علاقه دارند تا با یکدیگر حرف بزنند. ارتباطات فرایندی مبتنی بروابستگی متقابل است که در آن رفتار هر فرد، نتیجه و پیامد رفتار دیگری است. ارتباطات میان فردی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان ها به شمار می رود. ارتباطات میان فردی می تواند به صورت کلامی- غیرکلامی و هم به صورت رسمی- غیر رسمی برقرار شود.مقاله حاضر با هدف تحلیل تغییرات ساخت اجتماعی در ارتباطات میان فردی کارکنان دیوان عدالت اداری با تأکید بر عوامل اجتماعی انجام گرفته است. نوع پژوهش کاربردی است و با توجه به اهداف تحقیق از نوع روش پیمایشی به شمار می رود. جامعه آماری شامل هزار نفر از کارکنان دیوان عدالت اداری استان تهران بوده که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 278 نمونه تعیین و با روش نمونه گیری منظم مورد مطالعه قرارگرفتند. پایایی ابزار جمع آوری داده ها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد، میزان تعارض ارتباطات میان فردی در حد متوسط است. همچنین نتایج ضریب پیرسون نشان می دهد که از میان عوامل اجتماعی مختلف بین سه متغیر مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و پایگاه اجتماعی مادر با ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود دارد. اما بین متغیر پایگاه اجتماعی پدر با میزان ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود نداشته است. نتایج اجرایی رگرسیون چندمتغیره نشان داد که فقط اعتماد اجتماعی با ضریب بتای (0/52 -) ارتباطات میان فردی کارکنان را کاهش می دهد و در جهت معکوس عمل می کند. پرونده مقاله -
مقاله
18 - مطالعه تأثیر جهانی شدن زندگی فرهنگی و سیاسی بر اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانیتغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1399پدیده جهانی شدن ازجمله موضوعاتی است که کلیه کشورهای درحال توسعه از جمله ایران را به خود مشغول داشته است. هدف پژوهش حاضر شناخت و ارزیابی پدیده جهانی شدن زندگی فرهنگی و سیاسی شهروندان تهرانی و تأثیر آن براعتماد اجتماعی است. روش پژوهش حاضر پیمایش، ابزار جمع آوری داده ها پر چکیده کاملپدیده جهانی شدن ازجمله موضوعاتی است که کلیه کشورهای درحال توسعه از جمله ایران را به خود مشغول داشته است. هدف پژوهش حاضر شناخت و ارزیابی پدیده جهانی شدن زندگی فرهنگی و سیاسی شهروندان تهرانی و تأثیر آن براعتماد اجتماعی است. روش پژوهش حاضر پیمایش، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و شیوه نمونه گیری خوشه ای بوده است ، با این روش حجم نمونه 300 نفری از شهروندان در مناطق یک، هفت و هفده کلانشهر تهران مطالعه شده اند. نتایج نشان می دهد، میزان اعتماد اجتماعی و جهانی شدن زندگی فرهنگی شهروندان تهرانی درحد متوسط و جهانی شدن زندگی سیاسی درحد بالا است. متغیر جهانی شدن زندگی فرهنگی با اعتماد اجتماعی دارای همبستگی بوده و ارتباط معناداری میان این دو وجود دارد، لیکن میان جهانی شدن زندگی سیاسی با اعتماد اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. ضریب رگرسیون نشان می دهد که 0/03= R2 می باشد. بنابراین رابطه علی بین اعتماد اجتماعی و جهانی شدن زندگی فرهنگی و سیاسی ضعیف است. با توجه به مدل تحلیل مسیر، جهانی شدن زندگی فرهنگی تأثیرمستقیم و جهانی شدن زندگی سیاسی تأثیر غیر مستقیم بر اعتماد اجتماعی داشته است. پرونده مقاله -
مقاله
19 - بررسی جامعه شناختی تغییرات روابط زوجین براساس تأثیر شبکههای اجتماعی بر میزان تعاملات اجتماعی آنان (مورد مطالعه: همسران گروه سنی 40-25 سال ساکن شهر تهران)تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 2 , سال 18 , تابستان 1400شبکههای اجتماعی، نقش پررنگی در دنیای امروز دارند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. این شبکهها ابعاد مختلف زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و حتی کانون خانواده را مورد هدف قرار میدهند؛ بدین روی هدف پژوهش حاضر بررسی جامعه شناختی تأثیر شبکههای اجتماعی بر میزان تعامل چکیده کاملشبکههای اجتماعی، نقش پررنگی در دنیای امروز دارند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. این شبکهها ابعاد مختلف زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و حتی کانون خانواده را مورد هدف قرار میدهند؛ بدین روی هدف پژوهش حاضر بررسی جامعه شناختی تأثیر شبکههای اجتماعی بر میزان تعاملات اجتماعی همسران شهر تهران میباشد، این پژوهش از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش روش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش، و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه همسران گروه سنی 25-40 سال ساکن شهر تهران میباشد؛ که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 1395 برابر با 2,688,972 نفر میباشند و از این تعداد 1,376,338 نفر زن و 1,312,634 نفر مرد هستند. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران و همچنین بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح معناداری 95 درصد رابطه معکوس و معنیداری بین مشارکت و فعال بودن در شبکههای اجتماعی، تنوع انگیزه در استفاده از شبکههای اجتماعی، واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی با میزان تعاملات اجتماعی همسران وجود دارد؛ در نتیجه میتوان بیان نمود که با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی، مطلوبیت میزان تعاملات اجتماعی همسران کاهش مییابد. پرونده مقاله -
مقاله
20 - مقایسه نظام ارزشی حاکم بر دانش آموزان دختر دوره متوسطه و مادران آنها در شهرستان بوکانتغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 4 , سال 18 , پاییز 1400در این پژوهش نظام ارزشی حاکم بر دانش آموزان دختر دوره متوسطه و مادران آن ها در شهرستان بوکان مورد سنجش و مقایسه قرار گرفته است. روش اصلی تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. دو نمونه 180 نفر از دانش آموزان و 180 نفر از مادران آن ها با روش نمونه گیری تصادف چکیده کاملدر این پژوهش نظام ارزشی حاکم بر دانش آموزان دختر دوره متوسطه و مادران آن ها در شهرستان بوکان مورد سنجش و مقایسه قرار گرفته است. روش اصلی تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. دو نمونه 180 نفر از دانش آموزان و 180 نفر از مادران آن ها با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک چند مرحله ای انتخاب شدند. اعتبار صوری پرسشنامه با قضاوت متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج نشان می دهد که بین دو گروه دانش آموزان دختر و مادران آن ها در ارزش های مادی و فرامادی، ارزش های مربوط به تحصیلات و علم و خانواده تفاوت وجود ندارد. لیکن بین دو گروه در ارزش های جمع گرایی و فردگرایی و دینی و سنتی تفاوت معناداری وجـود دارد. یعنی گرایش به فردگرایی و گریز از ارزش های دینی و سنتی در بین دختران دانش آموز قوی تر می باشد. در حالی که بین دانش آموزان دختر و مادران آن ها در حوزه ارزش های مدرن، تعامل و اشتراک وجود دارد، نتایج در حوزه ارزش های سنتی گسست را نشان می دهد. پرونده مقاله -
مقاله
21 - طراحی مدل تبیینی عوامل فرهنگی موثر براحساس امنیت اجتماعی در شهر کرمانمطالعات میان فرهنگی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1398بسیاری از انسان ها در جوامعی زندگی می کنند که امنیت را در راس هرم نیازهای بشری قرار می دهند و آن را ضروری ترین شرط رسیدن به نیازهای مادی و معنوی می دانند. سئوال اصلی پژوهش حاضر آن است که با تعیین عوامل فرهنگی موثر بر شهروندان کرمانی بالای 20 سال، میزان اثرپذیری بر احساس چکیده کاملبسیاری از انسان ها در جوامعی زندگی می کنند که امنیت را در راس هرم نیازهای بشری قرار می دهند و آن را ضروری ترین شرط رسیدن به نیازهای مادی و معنوی می دانند. سئوال اصلی پژوهش حاضر آن است که با تعیین عوامل فرهنگی موثر بر شهروندان کرمانی بالای 20 سال، میزان اثرپذیری بر احساس امنیت اجتماعی آنان به چه میزانی است؟ عوامل و عناصر متعددی بر احساس امنیت اجتماعی مؤثرند که شناسایی آنها مستلزم اتخاذ رویکردی نظام مند می باشد. روش پژوهش مطالعه حاضر از دیدگاه هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیتی کمی- پیمایشی و از نظر تاریخی پس رویدادی است که با مراجعه به اسناد علمی چارچوب نظری تحقیق تدوین شد و سپس با استفاده از پرسشنامه به عنوان روش گردآوری داده ها پیمایش صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 632163 نفر از افراد بالای 20 سال شهر کرمان در سال 1398 بودند که از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 385 نفر با احتساب 10 درصد امکان عدم برگشت نهایی پرسشنامه ها (400 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. فرضیه های مربوط به مولفه های عوامل فرهنگی مشتمل بر پایبندی مذهبی، احساس آزادی، امنیت و هویت اجتماعی- فرهنگی اثرگذار بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان کرمانی در راستای تدوین مدل مد نظر قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون های رگرسیون، T و تحلیل مسیر و در نهایت جهت طراحی پرونده مقاله