فهرست مقالات سیدعلی رحمان زاده


  • مقاله

    1 - مروری بر چالش های اجتماعی-اقتصادی پیاده سازی اینترنت اشیا
    مطالعات رسانه ای , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1400
    فناوری های نوظهور در هزاره ی جدید سیر تحول و تغییر در زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. اینترنت اشیا به عنوان یکی از ترند های جهانی نیز در این مقوله قرار می گیرد. پر واضح است که فناوری ها در کنار اثرات مثبت، چالش هایی را نیز به دنبال دارند و شناسایی چالش ها می تواند چکیده کامل
    فناوری های نوظهور در هزاره ی جدید سیر تحول و تغییر در زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. اینترنت اشیا به عنوان یکی از ترند های جهانی نیز در این مقوله قرار می گیرد. پر واضح است که فناوری ها در کنار اثرات مثبت، چالش هایی را نیز به دنبال دارند و شناسایی چالش ها می تواند به ایجاد راهکارهای موثر و زودهنگام برای مقابله با اثرات منفی کمک شایانی کند. از این رو در تحقیق حاضر به مطالعه و استخراج چالش های اجتماعی و اقتصادی اینترنت اشیا پرداخته شده است. روش تحقیق کتابخانه ای و تحلیل اسنادی است و انتخاب مقالات با نمونه گیری هدفمند در پایگاه های گوگل اسکالر و اینفومدیا و سایت‌های مربوط به وزارتخانه‌های دانمارک صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که چالش های اجتماعی دارای شاخص های دغدغه حریم خصوصی و امنیت شخصی افراد، نیاز به سازوکارهایی برای امنیت، و همچنین حفاظت از اطلاعات، نیاز به سازوکارهایی در خصوص اطلاع‌رسانی و آموزش، نیاز به سازوکارهایی در خصوص قانون‌گذاری، لزوم توجه به جنبه‌های اخلاقی و انسان‌محور، ضرورت تلاش برای ارائه تجربه مطمئن به کاربران، دغدغه نظارت گسترده حکومت، نگرانی سوءاستفاده از داده‌ها، توجه به انسانیت و اخلاق هنگام طراحی ‌اینترنت اشیا و در نظر گرفتن منافع مردم در استراتژی دولت برای پیشبرد ‌اینترنت اشیا است. از چالش های اقتصادی می توان به نیاز به تغییر سازمانی و دغدغه ساختار اداری سنتی و متعصب در شرکت‌ها و عدم پذیرش ‌اینترنت اشیا اشاره کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر رفتار اقتصادی زنان تهرانی در دوره پسا تحریم با تأکید بر زنانه شدن اقتصاد خانگی
    مطالعات رسانه ای , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1399
    به باور توماس و زنانیکی نگرش‌ها فرآیندهای ذهنی مجزایی هستند که تعیین‌کننده پاسخ‌های واقعی و بالقوه هر شخص در دنیای اجتماعی محسوب می‌گردند. این پژوهش در صدد تحلیل تأثیرات فضای مجازی بر رفتارهای اقتصادی زنان تهرانی در دوره پسا تحریم، با استفاده از نظریات شبکه مجازی و رفتا چکیده کامل
    به باور توماس و زنانیکی نگرش‌ها فرآیندهای ذهنی مجزایی هستند که تعیین‌کننده پاسخ‌های واقعی و بالقوه هر شخص در دنیای اجتماعی محسوب می‌گردند. این پژوهش در صدد تحلیل تأثیرات فضای مجازی بر رفتارهای اقتصادی زنان تهرانی در دوره پسا تحریم، با استفاده از نظریات شبکه مجازی و رفتار اقتصادی است. نوع این پژوهش کاربردی است و روش اصلی پیمایش می‌باشد. جامعه آماری را زنان بالای بیست سال تهرانی تشکیل می‌دهند و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه بوده است. پایایی ابزار جمع‌آوری داده‌ها با ضریب آلفای کرونباخ و با روایی محتوایی (روایی خبرگان) از طریق شاخص CVR یا ضریب لاوشه انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد، رفتار اقتصادی که به عنوان متغیر وابسته و دارای بعدهای گرایش اقتصادی، کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی است در حد متوسط رو به پایین بوده است. گرایش اقتصادی، کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی زنان تهرانی مورد مطالعه در حد متوسط رو پایین است. ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و رفتار اقتصادی، کنش اقتصادی، گرایش اقتصادی معنادار بوده است و فرضیه مورد تأیید قرار می‌گیرد ولی ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و شناخت اقتصادی معنادار نمی‌باشد و فرضیه مورد تأیید قرار نمی‌گیرد. میزان مراجعه به وبلاگ‌ها، فروم‌ها و ویکی‌ها تأثیر مستقیمی بر رفتار اقتصادی دارند. میزان مراجعه به وبلاگ‌ها، به میکروبلاگ‌ها و فروم‌ها تأثیر مستقیمی بر کنش اقتصادی دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی و تبیین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران (رویکرد کیفی)
    مطالعات رسانه ای , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1401
    یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سود آوری و موفقیت سازمان‌ها توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. براساس این دغدغه، انگیزه پژوهش حاضر شکل گرفت و به شناسایی و مطالعه شیوه‌های مطرح بازاریابی اجتماعی دنیای امروز و عوامل مؤثر آن پرداخت. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و چکیده کامل
    یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سود آوری و موفقیت سازمان‌ها توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. براساس این دغدغه، انگیزه پژوهش حاضر شکل گرفت و به شناسایی و مطالعه شیوه‌های مطرح بازاریابی اجتماعی دنیای امروز و عوامل مؤثر آن پرداخت. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون می‌باشد. با شناسایی و تعیین شاخص‌ها، بررسی و کدگذاری انواع داده‌های مشاهده، مصاحبه و اسنادی، به داده آمایی و طبقه‌بندی‌های متنوع می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و متخصصان حوزه رسانه و مدیران سازمان صدا و سیمای ایران است که با بررسی‌های آماری صورت گرفته تعداد حجم نمونه آن‌ها 12 نفر تخمین زده و به روش در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تماتیک و برای اعتباریابی داده‌ها از تکنیک دلفی استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که در سه مرحله کدگذاری، مقوله‌های اصلی و فرعی بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیما شناسایی و به یکدیگر مرتبط شد که عبارتند از: 54 مضمون در 6 مقوله‌ی عوامل مرتبط با مشتری، مدیریت، زیرساخت، محتوا، رسانه و بازاریابی، تقسیم‌بندی شده‌اند. نتایج حکایت از آن دارد که در سازمان صدا و سیمای ایران لازم است، نیازهای مشتری مد نظر قرارگیرد. از سویی دیگر نگاه به عوامل مدیریتی بعد از مشتری‌مداری، نشان از اهمیت بالای بازاریابی اجتماعی در حوزه تصمیم‌گیری مدیران رسانه است پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - مقایسه گفتمان فرهنگی حاکم بر سینمای دهه قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران
    مطالعات رسانه ای , شماره 1 , سال 17 , بهار 1401
    هدف این پژوهش مقایسه گفتمان فرهنگی حاکم بر سینمای دهه قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران است. رویکرد پژوهش کیفی و روش اصلی تحلیل گفتمان می‌باشد. جامعه آماری و نمونه محتوای فیلم‌های سینمایی یش و پس از انقلاب بود که دیالوگ‌های 12 فیلم از طریق ارزش‌های قدرت، موفقیت، لذت‌طلبی، چکیده کامل
    هدف این پژوهش مقایسه گفتمان فرهنگی حاکم بر سینمای دهه قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران است. رویکرد پژوهش کیفی و روش اصلی تحلیل گفتمان می‌باشد. جامعه آماری و نمونه محتوای فیلم‌های سینمایی یش و پس از انقلاب بود که دیالوگ‌های 12 فیلم از طریق ارزش‌های قدرت، موفقیت، لذت‌طلبی، برانگیختگی، استقلال، جهان‌گرایی، خیرخواهی، سنت‌گرایی، هم‌نوایی، امنیت‌گرایی، مشروعیت بخشیدن به ثروت، ارزش‌های مذهبی، ارزش‌های ملی با نرم‌افزار maxqda مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج حاصله از این پژوهش مشابهت‌های بینامتنیت ارزش‌های گفتمان فرهنگی بازنمایی شده در فیلم‌های یک دهه قبل از انقلاب، خیرخواهی، قدرت، سنت‌گرایی، لذت‌طلبی و ارزش‌های مذهبی است. مشابهت‌های بینامتنیت ارزش‌های گفتمان فرهنگی بازنمایی شده در فیلم‌های یک دهه پس از انقلاب، خیرخواهی، قدرت، سنت‌گرایی است. ارزش‌های گفتمانی بیناگفتمانیت، خیرخواهی، سنت‌گرایی و ارزش‌های مذهبی برجستگی بیشتری در فیلم‌های یک دهه قبل از انقلاب دارند. ارزش‌های گفتمانی بیناگفتمانیت، خیرخواهی، سنت‌گرایی و هم‌نوایی برجستگی بیشتری در فیلم‌های یک دهه پس از انقلاب دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - عوامل سازمانی مؤثر بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در سازمان صدا و سیما
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1395
    زمینه: خلاقیت و نوآوری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن به عنوان یک ضرورت، جهت ارتقای سطح زندگی، رفاه بیشتر، آرامش و آسایش انسان ها، همواره مدنظر دست اندرکاران اقتصاد و دولتمردان بوده است. خلاقیت برای بقاء هر سازمانی لازم است. در طی زمان سازمان های غیر خلاق از صحنه مح چکیده کامل
    زمینه: خلاقیت و نوآوری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن به عنوان یک ضرورت، جهت ارتقای سطح زندگی، رفاه بیشتر، آرامش و آسایش انسان ها، همواره مدنظر دست اندرکاران اقتصاد و دولتمردان بوده است. خلاقیت برای بقاء هر سازمانی لازم است. در طی زمان سازمان های غیر خلاق از صحنه محو می شوند و اگرچه چنین سازمانی ممکن است در عملیاتی یا در مقطعی از عمر خود موفق باشد ولی سرانجام مجبور به تعطیل یا تغییر سیستم می شود. هدف: این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در سازمان صدا و سیمااجرا شد. روش: به منظور آزمون فرضیه های تحقیق، از روش پیمایش استفاده شده و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، کارشناسان و مدیران صدا و سیما بوده که تعداد 257 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. یافته ها: بین عامل مدیریت و ارتقای خلاقیت و نوآوری در صدا و سیما ارتباط معنا داری وجود داشته و 72% افراد عامل مدیریت بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در صدا و سیما را مؤثر ارزیابی کرده اند. بین عامل ساختار و ارتقای خلاقیت و نوآوری در صدا و سیما ارتباط معناداری وجود داشته و 74% افراد عامل ساختار بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در صدا و سیما را مؤثر ارزیابی کرده اند. بین عامل تشویق و پاداش و ارتقای خلاقیت و نوآوری در صدا و سیما ارتباط معناداری وجود داشته و 67% افراد عامل تشویق و پاداش بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در صدا و سیما را مؤثر ارزیابی کرده اند. بین عامل ایجاد زمینه مشارکت کارکنان و ارتقای خلاقیت و نوآوری در صدا و سیما ارتباط معناداری وجود داشته و 61% افراد عامل ایجاد زمینه مشارکت کارکنان بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در صدا و سیما را مؤثر ارزیابی کرده اند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحلیل آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که عوامل مدیریت، ساختار، تشویق و پاداش و زمینه مشارکت کارکنان بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در سازمان صدا و سیما اثرگذار است. پرونده مقاله