فهرست مقالات فاضل قانع قره باغ


  • مقاله

    1 - مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی سر پرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1397
    هدف تحقیق حاضر، مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک‌شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شا چکیده کامل
    هدف تحقیق حاضر، مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک‌شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشند. روش نمونه‌گیری با توجه به محدودیت جامعه آماری تمام شماری می باشد. جهت گردآوری اطلاعات از مقیاس حمایت اجتماعی ادراک‌شده چندبعدی زیمت و همکاران(1988)، پرسشنامه امید اسنایدر(1991) و کارنامه تحصیلی دانش آموزان در پایان نیم سال تحصیلی استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد که بین گروه‌ها ازلحاظ میزان برخورداری از حمایت اجتماعی ادراک‌شده و امید تفاوت معنی‌داری وجود دارد. طوری که بچه‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی از حمایت اجتماعی ادراک‌شده‌ی خوبی نسبت به دانش آموزان ساکن در خوابگاه های کمیته امداد بهره‌مند هستند. اما، امید دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد به‌صورت معنی‌داری بیشتر از دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل حاکی از این بود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد به‌صورت معنی‌داری بیشتر از دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی است. پرونده مقاله