فهرست مقالات جواد کیهان


  • مقاله

    1 - تجارب زیسته دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی از درس مطالعات اجتماعی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1398
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربة زیسته دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی از درس مطالعات اجتماعی بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. حوزه پژوهش دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی مدارس شهر ارومیه بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و نمونه‌گیری تا حد اشباع داده‌ها ادامه چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربة زیسته دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی از درس مطالعات اجتماعی بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. حوزه پژوهش دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی مدارس شهر ارومیه بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و نمونه‌گیری تا حد اشباع داده‌ها ادامه یافت که درنهایت با تعداد 15 نفر دانش‌آموز این اشباع حاصل شد. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل موضوعی داده‌های 7 مرحله‌ای کلایزی (1987) استفاده شد. تحلیل دیدگاه دانش‌آموزان در 3 حوزة موضوعی (فرهنگ و هویت، نظام اجتماعی، منابع و فعالیت‌های اقتصادی) درس مطالعات اجتماعی به شناسایی 311 کد اولیه،30 زیر مضمون و 6 مضمون اصلی منجر شد که عبارت‌اند از ویژگی‌ها فرهنگی اسلامی (فرهنگ انتخاب دوست، پوشش اسلامی-ایرانی، فرهنگ تصمیم‌گیری)؛ تفکر انتقادی (مقایسه فرهنگی ایران با کشورهای همسایه، مقایسه فرهنگی مناطق مختلف ایران، وجود ادیان مختلف دینی در کشور)؛ درک و فهم مسائل جامعه (مشارکت اجتماعی، وجود هماهنگی و نظم در رژه نظامی، اتحاد در برگزاری نماز جماعت، حقوق اجتماعی، وجود مرز بین کشورها برای داشتن امنیت اجتماعی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی)؛مسئولیت‌پذیری در قبال خود (حقوق فردی، برنامه‌ریزی روزانه، داشتن نظم در انجام کارها، رعایت معیارهای انتخاب دوست، رعایت معیارهای تصمیم‌گیری درست)؛ شناخت استعدادهای کشور (منابع فسیلی، منابع و میدان‌ها نفتی، پالایشگاه گاز، انرژی‌های نو، توربین‌های بادی، نیروگاه‌های خورشیدی، توربین‌های آبی)؛ استفاده بهینه از منابع (صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی، تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی). پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه هوش فرهنگی با انزوای تحصیلی در بین دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه: نقش واسطه ای سازگاری تحصیلی
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 4 , سال 5 , پاییز 1396
    هدف مطالعه حاضر آزمون مدل رابطه هوش فرهنگی بر انزوای تحصیلی به واسطه سازگاری تحصیلی در بین دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اورمیه بود. برای نیل به هدف، تعداد 208 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان گرو چکیده کامل
    هدف مطالعه حاضر آزمون مدل رابطه هوش فرهنگی بر انزوای تحصیلی به واسطه سازگاری تحصیلی در بین دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اورمیه بود. برای نیل به هدف، تعداد 208 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب و به پرسشنامه های سازگاری تحصیلی، هوش فرهنگی و انزوای تحصیلی پاسخ دادند. نتایج آزمون مدل ساختاری نشان داد که بین هوش فرهنگی و سازگاری تحصیلی رابطه مثبت و بین سازگاری تحصیلی با انزوای تحصیلی رابطه منفی برقرار می باشد، همچنین هوش فرهنگی به واسطه سازگاری تحصیلی اثر معنادار غیرمستقیم بر انزوای تحصیلی دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مدل مفهومی با مدل آزمون شده دارای برازش بوده و نیز سازگاری تحصیلی در روابط بین هوش فرهنگی و انزوای تحصیلی نقش واسطه را دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - پدیدار شناسی عوامل موثر بر کم توجهی دانش آموزان به مطالب درسی دوره متوسطه
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1399
    هدف کلی این پژوهش شناخت و بررسی عوامل موثر بر کم توجهی دانش آموزان به مطالب درسی دوره متوسطه شهر قوشچی بوده است. برای درک تجربه زیسته مشارکت‌کنندگان، این تحقیق به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی معلمان و دانش آموزان دوره دوم متوسطه به تعدا چکیده کامل
    هدف کلی این پژوهش شناخت و بررسی عوامل موثر بر کم توجهی دانش آموزان به مطالب درسی دوره متوسطه شهر قوشچی بوده است. برای درک تجربه زیسته مشارکت‌کنندگان، این تحقیق به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی معلمان و دانش آموزان دوره دوم متوسطه به تعداد 154 و 620 نفر نفر بودند که از این تعداد با روش نمونه گیری هدفمند و تا حد اشباع اطلاعات 15 نفر معلم و 17 نفر دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار و پرسش‌های باز استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها نیز به روش تحلیل کلایزی صورت پذیرفت. یافته های تحقیق مهم‌ترین عوامل بی توجهی دانش آموزان به مطالب درسی در دوره متوسطه را از دیدگاه معلمان و خود دانش آموزان را در دو دسته کلی عوامل فردی یا شخصی و عوامل مدرسه ای یا محیطی قرار داد. از منظر دانش آموزان مهمترین عوامل فردی( شامل بی انگیزگی ناشی از مشاهده افراد ناموفق، بی هدفی و ابهام در آینده شغلی و توسل به اسناد بیرونی) و عوامل مدرسه‌ای (کمبود امکانات، تدریس نادرست معلم، ضعف محتوایی کتب درسی و طولانی بودن ساعات آموزشی) بودند. اما در نگاهی کمابیش یکسان معلمان مهمترین عوامل فردی را (کاهش انگیزش پیشرفت، سردرگمی هویت، اعتماد به نفس کاذب، مشکل تمرکز ذهنی، اعتیاد به موبایل، مشکلات خانوادگی و خواب آلودگی) و عوامل مدرسه ای را در (شامل طولانی بودن ساعات آموزشی، ضعف استاندادرهای فیزیکی کلاس و ضعف محتوایی کتب درسی و جزوه نویسی) می دانستند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی سر پرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1397
    هدف تحقیق حاضر، مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک‌شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شا چکیده کامل
    هدف تحقیق حاضر، مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک‌شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشند. روش نمونه‌گیری با توجه به محدودیت جامعه آماری تمام شماری می باشد. جهت گردآوری اطلاعات از مقیاس حمایت اجتماعی ادراک‌شده چندبعدی زیمت و همکاران(1988)، پرسشنامه امید اسنایدر(1991) و کارنامه تحصیلی دانش آموزان در پایان نیم سال تحصیلی استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد که بین گروه‌ها ازلحاظ میزان برخورداری از حمایت اجتماعی ادراک‌شده و امید تفاوت معنی‌داری وجود دارد. طوری که بچه‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی از حمایت اجتماعی ادراک‌شده‌ی خوبی نسبت به دانش آموزان ساکن در خوابگاه های کمیته امداد بهره‌مند هستند. اما، امید دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد به‌صورت معنی‌داری بیشتر از دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل حاکی از این بود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد به‌صورت معنی‌داری بیشتر از دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی است. پرونده مقاله