-
مقاله
1 - تبیین تجربة متخصصین تعلیم و تربیت و مدرسان زبان انگلیسی برای آموزش زبان انگلیسی در دورة اول متوسطهپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 17 , بهار 1399هدف از پژوهش حاضر،تبیین تجربه متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش زبان انگلیسی برای آموزش زبان انگلیسی در دوره اول متوسطه است. مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در پاییز 1397 بر روی 21 متخصص تعلیم و تربیت و آموزش زبان انگلیسی به روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع دادهها ا چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر،تبیین تجربه متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش زبان انگلیسی برای آموزش زبان انگلیسی در دوره اول متوسطه است. مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در پاییز 1397 بر روی 21 متخصص تعلیم و تربیت و آموزش زبان انگلیسی به روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع دادهها انجام شد. این مطالعه با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت. روش جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. نحوة تجزیهوتحلیل یافتههای این پژوهش بر اساس سه کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. دادههای مصاحبه چندین بار به صورت فعال و تعاملی خوانده شد و سپس به صورت باز کدگذاری شد. پس از کدگذاری باز، دادههای حاصل از آن بر اساس محورهای مشترکی که میان آنها بروز یافته است در کنار هم قرار گرفت و فراوانی آنها شد. سپس کدهای محوری بر اساس همانندی و ناهمانندیهایی که با یکدیگر داشتند در تمهایی گنجانده شد. فراوانی و درصد هر یک از کدهای محوری محاسبه شد. با تحلیل و ادغام مؤلفههای اصلی، 2 مؤلفه اصلی شناسایی و با تحلیل مؤلفههای اصلی، 28 مؤلفة فرعی استخراج گردید. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که از میان مؤلفههای فرعی بهدستآمده از تحلیل پاسخهای متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش زبان انگلیسی، مهمترین روش برای آموزش زبان انگلیسی، ارتقا انگیزة زبانآموزان از طرق مختلف برای یادگیری زبان انگلیسی توسط معلم در کلاس درس در دورة اول متوسطه است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مصرف بهینه انرژی در دوره ابتداییپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 77 , سال 20 , تابستان 1402با توجه به چالش های کنونی محیط زیست، هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی یک الگوی آموزش مصرف بهینه انرژی در دوره ابتدایی است. برای این منظور علاوه بر تحلیل محتوای کمی (مقوله ای) دروس دوره ابتدایی از منظر مصرف بهینه انرژی و ارزیابی سواد انرژی دانش آموزان در شهرستان کرمانشا چکیده کاملبا توجه به چالش های کنونی محیط زیست، هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی یک الگوی آموزش مصرف بهینه انرژی در دوره ابتدایی است. برای این منظور علاوه بر تحلیل محتوای کمی (مقوله ای) دروس دوره ابتدایی از منظر مصرف بهینه انرژی و ارزیابی سواد انرژی دانش آموزان در شهرستان کرمانشاه، بر اساس مبانی، مولفه ها و مفروضه های یک الگوی مطلوب آموزش و تلفیق نظرات کارشناسان و خبرگان برنامه ریزی درسی در آن، الگویی برای آموزش مصرف انرژی در کتابهای درسی مقطع ابتدایی طراحی و مورد اعتباریابی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی است. حوزه پژوهش برای تحلیل محتوای کتاب های درسی شامل همه کتب مقطع ابتدایی، برای سنجش میزان سواد انرژی شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کرمانشاه و برای اعتباریابی الگوی طراحی شده شامل معلمان دوره ابتدایی، متخصصین تعلیم و تربیت، و مولفین کتابهای درسی می باشد که از روش نمونه گیری هدفمند و ملاک محور تا رسیدن به اشباع نظری (تعداد 19 نفر) از متخصصان آموزش انرژی و تعلیم و تربیت استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای طراحی الگو مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه بود و به منظور اعتبار و پایایی از روش سه سویه سازی نظری استفاده شد. نتایج تحلیل یافته نشان داد که در بین کتاب های دوره ابتدایی، بیشترین توجه به مقوله الگوی مصرف در کتاب های فارسی و علوم تجربی پایه های پنجم و ششم بوده که عمدتا مبتنی بر مولفه های شناختی و عملکردی می باشد. همچنین نشان داد که سواد انرژی دانش آموزان مقطع ابتدایی در ابعاد شناختی پایین بوده و از این جهت بر بعد عملکردی آنها نیز تاثیرگذار بوده است. در نهایت الگوی مطلوب آموزش مصرف انرژی مشتمل بر عناصر برنامه درسی نظیر اهداف، انتخاب محتوا، سازماندهی، فعالیتهای یادگیری و روش تدریس، منابع یادگیری، گروهبندی، زمان، مکان و ارزشیابی طراحی گردید. بررسی اعتباریابی از متخصصان مطالعات برنامه درسی و آموزش محیط زیست نشان داد که الگوی طراحی شده با درجه بالایی از اطمینان مورد قبول می باشد. بر این اساس پیشنهاد می شود، الگوی مصرف بهینه انرژی، مؤلفه ها و چگونگی آموزش آن که در این پژوهش طراحی شده است، جزو سرفصل ها و برنامه های آموزشی در دوره ابتدایی قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی هنر آمیخته به طنز در دوره ابتداییپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 79 , سال 20 , زمستان 1402پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی هنر آمیخته به طنز در نظام آموزش عمومی ایران با استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد نسخه اشتراوس و کوربین (1990) صورت پذیرفت. میدان پژوهش شامل اساتید و نخبگان دانشگاه های تبریز و تهران بوده، که با روش نمونه گیری هد چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی هنر آمیخته به طنز در نظام آموزش عمومی ایران با استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد نسخه اشتراوس و کوربین (1990) صورت پذیرفت. میدان پژوهش شامل اساتید و نخبگان دانشگاه های تبریز و تهران بوده، که با روش نمونه گیری هدفمند و به استناد اصل اشباع نظری، تعداد 11 نفر از بین صاحب نظران برتر و با سابقه در زمینه پژوهش انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد و برای اعتبار پذیری داده ها از معیارهای 4 گانه لینکلن و گوبا بهره گرفته شد. یافته های پژوهش در قالب ابعاد الگوی طرح نظام مند داده بنیاد شامل شرایط علی(2 مقوله اصلی و 7 مقوله فرعی)؛ مقوله محوری(1 مقوله اصلی و 5 مقوله فرعی)؛ عوامل زمینه ای(2 مقوله اصلی و 4 مقوله فرعی)؛ شرایط مداخله گر(2 مقوله اصلی و 7 مقوله فرعی)؛ راهبردها (3 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی) و پیامدها (2 مقوله اصلی و 4 مقوله فرعی)، دستهبندی شد. برای اعتبار یابی الگوی مطلوب از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل ماتریس اهمیت - عملکرد استفاده شد. در ماتریس اهمیت – عملکرد مشاهده شد که راهبردها نسبت به پیامدهای الگوی آموزش هنر آمیخته به طنز دارای اهمیت بالاتری هستند. با عنایت به نتایج پژوهش حاضر تدوین و تصویب برنامه راهبردی در خصوص آموزش هنر آمیخته به طنز در نظام آموزش رسمی در سطح مدارس وهمچنین برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت در حوزه آموزش هنر آمیخته به طنز پیشنهاد می گردد.
پرونده مقاله -
مقاله
4 - طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتداییمطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1400پژوهش حاضر به بررسی طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتدایی پرداخته است. این پژوهش از نظر روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید و صاحبنظران رشته علوم-تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی، روان شناسان، ک چکیده کاملپژوهش حاضر به بررسی طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتدایی پرداخته است. این پژوهش از نظر روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید و صاحبنظران رشته علوم-تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی، روان شناسان، کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش تشکیل دادند مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان به صورت هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه های ضبط شده به صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله ای کلایزری با اطلاعات گردآوری شده حاصل از مصاحبه ها با تکنیک نحلیل محتوا، شامل روش هایی که برای تحلیل متون نوشتاری حاصل از مصاحبه و نرم افزار Maxqda مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. برای اعتبار بخشی الگوی طراحی برنامه درسی تلفیقی، از روش دلفی استفاده شد. روش دلفی به شیوههای مختلفی مورد استفاده گرفت . یکی از کاربردهای این روش، به منظور نظرخواهی از خبرگان و متخصصان برای تأیید اعتبار الگوهایی که از پژوهش منتج شدهاند، است. بدین منظور برای اعتباربخشی الگوی طراحی برنامهدرسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس بر اساس الگوی اکر، الگوی پیشنهادی به صاحبنظران و متخصصان ارائه شده و نظر آنان را درباره ویژگیهای منطق برنامهدرسی و هر یک از عناصر برنامه درسی تلفیقی جمعآوری شد.. نتایج نشان داد مدل ارائه شده الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شاداب-سازی مدارس ابتدایی شامل اهداف، محتوا، سازماندهی محتوا، ویژگی فعالیتهای یادگیری، راهبردهای فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی می باشند. پرونده مقاله