-
مقاله
1 - ارائه الگوی بهینه سازی محصول نوشیدنی برای مشتریان شرکت های هواپیمایی ایران با روش تحلیل جریمهمدیریت صنعتی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 2020ماهیت رقابتی صنعت حمل و نقل مسافری هوایی باعث شده تا جلب رضایت مشتریان در آن دارای اهمیت بالایی باشد. همچنین ارایه خدمات مناسب در خصوط هواپیمایی از عوامل کلیدی رضایت مشتریان است. قسمت اصلی خدمات بخش حین پرواز میباشد که سرو نوشیدنی و غذا از مهمترین شاخصه های آن است. لذا چکیده کاملماهیت رقابتی صنعت حمل و نقل مسافری هوایی باعث شده تا جلب رضایت مشتریان در آن دارای اهمیت بالایی باشد. همچنین ارایه خدمات مناسب در خصوط هواپیمایی از عوامل کلیدی رضایت مشتریان است. قسمت اصلی خدمات بخش حین پرواز میباشد که سرو نوشیدنی و غذا از مهمترین شاخصه های آن است. لذا هدف این تحقیق ارائه الگوی بهینه سازی محصول نوشیدنی برای مشتریان شرکت های هواپیمایی ایران می باشد. بر همین اساس در این تحقیق محصول پایه ارایه شده به منظور استخراج ویژه گی هایی که از منظر مشتریان نیازمند تثبیت و یا اصلاح است با رویکرد آزمون محصول در موقعیت مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفت. به همین منظور ابتدا 130 قضاوت کننده بالای ده سال که تجربه پرواز دور برد را داشتند انتخاب شدند این افراد بعد از تست محصول در شرایط معین نظرات خود را در مورد 13 ویژگی محصول در قالب مقیاس جار و نیز علاقه مندی کلی محصول در قالب پرسشنامه بیان نمودند. سپس داده ها با روش تحلیل جریمه و با استفاده از نرم افزار XLSTAT مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که ویژگی های ترشی و غلظت و گازداری خارج از محدوده مورد پسند مشتریان قرار داشته و باید اصلاح گردند. یافته های تحقیق به واحد تحقیق و توسعه شرکت تولید کننده نوشیدنی کمک می کند که با دستکاری ترکیبات و متناسب نمودن این سه ویژگی، محصول بهینه را که مطابق با ترجیحات بازار است تولید نهایی نموده و بدین ترتیب شرکت های هواپیمایی ایرانی با ارائه آن مزیت رقابتی کسب نمایند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Positioning a Beverage to Introduce in Iran Airline Industry by Sensory Analysisپژوهشگر , شماره 4 , سال 7 , بهار 2022Positioning is a quick method to adapt a product to a new market. The position of the product reflects the type of consumer attitude towards the overall interest as well as important features of the product. One of the convenient ways of positioning is mapping the targe چکیده کاملPositioning is a quick method to adapt a product to a new market. The position of the product reflects the type of consumer attitude towards the overall interest as well as important features of the product. One of the convenient ways of positioning is mapping the target market assumed from sensorial information. Thus, the purpose of this study is to position the beverages around the preferences of airline customers’ viewpoint to indicate a suitable one. The statistical population of the study includes the travelers aged 10 years or older experienced at least one long-haul air travel, whose opinions gathered through the central product test scheme. Accordingly, eight beverages proposed by domestic suppliers selected as test options. In this study, data analysis performed by XLSTAT software based on sensory analysis and extracted two branch results containing as internal and external preferences maps. The maps indicate the preferences of the products according to their competitive advantages and their overall interest in the customers' minds. Ultimately, the results lead to segmentation and market overview, and suggestions for target product properties and production for the major segment of the market and suppliers' marketing strategy. پرونده مقاله -
مقاله
3 - ترسیم نقشه ارزش ذهنی مشتریان ایرلاین های ایران در مصرف نوشیدنی حین پرواز با روش زیمتمطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1391ارائه خدمات مناسب در صنعت حملونقل مسافری از عوامل کلیدی رضایت مشتریان میباشد همچنین سرو خوراکی و نوشیدنی از مهمترین بخشهای خدمات حین پرواز است. لذا هدف این تحقیق ترسیم نقشه ارزش ذهنی مشتریان ایرلاین های ایران در مصرف نوشیدنی حین پرواز با استفاده از روش فرافکن زیمت ب چکیده کاملارائه خدمات مناسب در صنعت حملونقل مسافری از عوامل کلیدی رضایت مشتریان میباشد همچنین سرو خوراکی و نوشیدنی از مهمترین بخشهای خدمات حین پرواز است. لذا هدف این تحقیق ترسیم نقشه ارزش ذهنی مشتریان ایرلاین های ایران در مصرف نوشیدنی حین پرواز با استفاده از روش فرافکن زیمت بهمنظور دستیابی به الگویی برای بررسی رفتار مصرفکننده است. بدین منظور بر اساس منطق نقطه اشباع تعداد 15 نفر شرکتکننده درگیر با موضوع با روش قضاوتی انتخاب شدند. سپس مصاحبههایی با رویکرد نیمه ساختاریافته با هر نفر صورت گرفت و بر اساس یکی از مدلهای سفارشیشده زنجیره وسیله-هدف محتوای آنها مورد تحلیل جهتدار قرار گرفت. بدین ترتیب عناصر کلیدی و سازههایی که بیشترین تکرار را دارا بودند استخراج شدند. سپس با استفاده از نرمافزار اطلس-تی نقشه اجماعی ارزش ذهن مشتریان ترسیم شد. بدین ترتیب 4 عنصر در سطح مشخصهها، 13 عنصر در سطح معیارها، 14 عنصر در سطح مزایا و نهایتاً 3 عنصر در سطح ارزشهای نهایی شناساییشده و اولویت آنها نیز برای جامعه هدف مشخص گردید. نتایج این تحقیق کمک میکند تا متغیرهای مؤثر بر طرز تلقی و فرایند ذهنی تصمیمگیری مشتریان بهدستآمده و مبنای رضایتمندی از محصولات و تکرار رفتار مطلوب را فراهم نماید. پرونده مقاله