فهرست مقالات محمد حسن ملکی


  • مقاله

    1 - Future Study of Marketing in the Banking Industry with a focus on Blockchain Technology
    Journal of System Management , شماره 5 , سال 8 , پاییز 2022
    The aim of the current research is to identify the futures of marketing in the banking industry with a focus on blockchain technology. The current research is applied in terms of direction and has a mixed methodology due to the use of qualitative and quantitative method چکیده کامل
    The aim of the current research is to identify the futures of marketing in the banking industry with a focus on blockchain technology. The current research is applied in terms of direction and has a mixed methodology due to the use of qualitative and quantitative methods together. The theoretical population of the research was experts in banking marketing and digital financial technologies, especially blockchain, and the sampling method was done in a judgmental method. The sample size in this study was equal to 15 people. For data analysis, meta synthesis methods, Binominal's statistical test, developed Copras and root definitions tool were used. The tools of data collection in this research were interviews and questionnaires (expert evaluation and priority evaluation questionnaires). 47 drivers were extracted from meta synthesis and these drivers were classified into nine main drivers. The drivers of the research were screened in two stages using theory-based inference screening and Binominal's test, and 12 drivers were considered for prioritization using the Copras technique. The remaining drivers were evaluated using the Copras technique and three criteria of importance, degree of certainty and experts' expertise. The findings showed that the drivers of marketing researchers' interest in digital financial technologies and blockchain and the development of decentralized banking had the highest priority and were selected for scenario planning. Based on these two drivers, four scenarios of crypto bank, conservative banking, pioneer banking and traditional banking were developed. The research proposals were proposed based on the important drivers and the desired scenario (crypto bank). پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشران‌های موثر روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1402
    هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشران‌های اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین است. روش: تحقیق حاضر از نظر جهت‌گیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روش‌های کیفی و کمّی در کنار هم، دارای روش‌شناسی آمیخته است. جامعه نظر چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشران‌های اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین است. روش: تحقیق حاضر از نظر جهت‌گیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روش‌های کیفی و کمّی در کنار هم، دارای روش‌شناسی آمیخته است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان بازاریابی بانکی و فناوری‌های مالی دیجیتال بود و روش نمونه‌گیری به صورت قضاوتی انجام شد. حجم نمونه در این پژوهش برابر با 15 نفر بود. برای تحلیل داده‌ها، روش‌های فراترکیب، آزمون آماری بینم و کپراس توسعه‌یافته استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه‌های خبره‌سنجی و اولویت‌سنجی کپراس بود. یافته‌ها: 47 پیشران از فراترکیب استخراج شد و این پیشران‌ها در قالب نُه پیشران فرهنگی، قانونی، فناورانه، ساختاری و فرایندی، فین‌تک‌ها، محیطی، مشتری، امنیتی و آگاهی و اطلاع‌رسانی طبقه‌بندی شدند. پس از غربال نظری و آماری، 12 پیشران برای اولویت‌بندی با کپراس مورد توجه قرار گرفتند. پیشران‌های باقیمانده با بکارگیری کپراس و سه شاخص شدت اهمیت، میزان قطعیت و تخصص خبرگان ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که پیشران‌های اقبال محققان بازاریابی به فناوری‌های مالی دیجیتال و بلاک‌چین و توسعه بانکداری غیرمتمرکز دارای بالاترین اولویت از نظر اثرگذاری روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین هستند.نتیجه‌گیری: تحقیقات بازاریابی و فناوری مالی علی‌الخصوص مطالعات میان رشته‌ای، تنظیم و سازگاری روش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی در حوزه‌های مختلف با فناوری بلاک‌چین، سرمایه‌گذاری روی فین‌تک‌ها و بهبود رگولاتوری و اصلاح برخی قوانین و نظام‌ها مثل اصلاح نظام کارمزد و کیف پول، از مهم‌ترین پیشنهادهای کاربردی پژوهش بودند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارتقای بهره‌وری زنجیرۀ تأمین با به کارگیری نظریۀ شکست‌ناپذیری
    مدیریت بهره‌وری , شماره 41 , سال 11 , تابستان 1396
    از آنجایی‌که زنجیره تأمین یکی از ارکان اساسی در سازمان های تولیدی و خدماتی است در صورت شکست این زنجیره ممکن است کل سازمان از بین برود؛ بنابراین سازمان ها باید برای حفظ پایداری‌شان سعی کنند زنجیره تأمین خود را شکست ناپذیر نمایند. با توجه به این که پژوهش حاضر از روش‌های چکیده کامل
    از آنجایی‌که زنجیره تأمین یکی از ارکان اساسی در سازمان های تولیدی و خدماتی است در صورت شکست این زنجیره ممکن است کل سازمان از بین برود؛ بنابراین سازمان ها باید برای حفظ پایداری‌شان سعی کنند زنجیره تأمین خود را شکست ناپذیر نمایند. با توجه به این که پژوهش حاضر از روش‌های پژوهش در عملیات نرم برای ارزیابی وزن‌ها و رتبه‌بندی تأمین‌کنندگان شرکت فولاد مبارکه اصفهان استفاده کرده است؛ بنابراین می‌توان آن را جزء پژوهش‌های کمّی قرارداد. پژوهش حاضر از لحاظ جهت گیری کاربردی، از نظر هدف، توصیفی، از بعد گردآوری داده ها پیمایشی و از بعد زمانی مقطعی است. این پژوهش سعی در ‌اندازه‌گیری میزان شکست‌ناپذیری زنجیر ۀ تأمین در شرکت فولاد مبارکه اصفهان‌ دارد. برای این منظور، ابتدا چارچوب نظری، از مرور جامع پیشینۀ و پژوهش‌های انجام‌شده درزمینۀ شکست‌ناپذیری زنجیره تأمین به‌دست‌آمده ‌است. با کمک این چارچوب معیارهای شکست ‌ناپذیری زنجیره تأمین استخراج و با برگزاری جلسات با خبرگان و استفاده از مصاحبه و پرسش نامه خبره سنجی (9 پرسش نامه) معیارها پالایش‌شده‌اند. سپس با استفاده از روش ANP، اهمیت هر یک از معیارها مشخص‌شده است. در بین معیارهای اصلی، معیار استقبال از ریسک (16/0) و یادگیری (15/0) بیشترین وزن را به خود اختصاص داده‌اند، در انتها از طریق روش ارس خاکستری تأمین‌کنندگان شرکت فولاد مبارکه اصفهان از نظر درجۀ شکست‌ناپذیری رتبه‌بندی شده‌اند و تأمین‌کنندۀ پارس، در جایگاه اول قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشران‌های کلیدی اثرگذار روی آینده فناوری مالی با بکارگیری فنون دلفی فازی و تحلیل سلسله‌ مراتبی فازی نوع2
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1400
    فناوری مالی، صنعت خدمات مالی و موسسات آن را در حوزه‌هایی از جمله بانک و بیمه به شدت تغییر داده است. با توجه به نقش بیشتر فین‌تک در آینده صنعت خدمات مالی، شناخت پیشران‌های موثر روی آینده فناوری مالی اهمیت زیادی دارد. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های م چکیده کامل
    فناوری مالی، صنعت خدمات مالی و موسسات آن را در حوزه‌هایی از جمله بانک و بیمه به شدت تغییر داده است. با توجه به نقش بیشتر فین‌تک در آینده صنعت خدمات مالی، شناخت پیشران‌های موثر روی آینده فناوری مالی اهمیت زیادی دارد. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های موثر روی آینده فناوری مالی در کشور است. این مطالعه به علت استفاده از روش‌های کمی دارای مبانی فلسفی اثباتی بوده و جهت‌گیری آن، کاربردی است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان فناوری مالی بوده و نمونه‌ها از روش نمونه‌گیری قضاوتی انتخاب شده‌اند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، در ابتدا پیشران‌های استخراج شده از مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان با کاربست دلفی فازی و نظرات خبرگان غربال شدند. از 14 پیشران شناسایی شده، 7 پیشران با استفاده از تحلیل دلفی فازی کنار گذاشته شد و عوامل باقیمانده با بکارگیری تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی فازی نوع 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با توجه به اوزان ، پیشران‌های میزان سهولت مبادلات و معاملات بین‌المللی، مدل‌های همکاری بین موسسات فین‌تک با موسسات مالی سنتی و توجه به علایق و دیدگاه‌های ذی‌نفعان در شکل‌گیری قوانین و مقررات بیشترین اثرگذاری را روی آینده فناوری مالی دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تحلیل و شناسایی قابلیت‌های فناوری کلیدی جهت توسعه زنجیره‌‌‌تأمین الکترونیکی تاب‌آور
    مدیریت عملیات , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1400
    ایجاد و توسعه قابلیت‌های فناوری مناسب، نقش پررنگی در بهبود ساختار تاب‌آوری یک شبکه تأمین الکترونیکی در برابر هرگونه اختلال و شکستی ایفا می‌کند. پژوهش حاضر در پی شناسایی و بررسی مهم‌ترین قابلیت‌های فناوری برای ایجاد و بهبود تاب‌آوری در زنجیره‌های تأمین الکترونیکی است. ای چکیده کامل
    ایجاد و توسعه قابلیت‌های فناوری مناسب، نقش پررنگی در بهبود ساختار تاب‌آوری یک شبکه تأمین الکترونیکی در برابر هرگونه اختلال و شکستی ایفا می‌کند. پژوهش حاضر در پی شناسایی و بررسی مهم‌ترین قابلیت‌های فناوری برای ایجاد و بهبود تاب‌آوری در زنجیره‌های تأمین الکترونیکی است. این پژوهش، از نظر هدف،‌ کاربردی، از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نظر روش‌شناسی، کیفی_کمی است. بر این اساس در گام نخست با مرور نظام‌مند ادبیات و به کارگیری روش دلفی فازی 11 مورد از قابلیت‌های فناوری شناسایی شدند. سپس با به کارگیری مدلسازی ساختاری – تفسیری جامع فازی این قابلیت‌ها تحلیل شدند. قابلیت‌ فناوری کلیدی برای توسعه ساختار تاب‌آوری در زنجیره‌تأمین الکترونیکی، بازطراحی زنجیره‌‌تأمین، برنامه‌ریزی و همکاری میان شرکای تأمین هستند. ایجاد و بهبود این قابلیت‌ها منجر به تقویت و بهبود چندین قابلیت دیگر می‌گردد تا در نهایت انعطاف‌پذیری در شبکه‌ ‌تأمین افزایش و ساختار سیستم تاب‌آوری در برابر اختلالات در زنجیره‌های تأمین الکترونیکی ایجاد و یا تقویت گردد. پرونده مقاله