-
مقاله
1 - طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خرده فروشیآینده پژوهی مدیریت , شماره 134 , سال 34 , پاییز 1402این پژوهش با هدف طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خرده فروشی و اصناف شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت ترکیبی می باشد. دادههای بخش کیفی از مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی بهدستآمده ک چکیده کاملاین پژوهش با هدف طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خرده فروشی و اصناف شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت ترکیبی می باشد. دادههای بخش کیفی از مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی بهدستآمده که با روش نظریه زمینهای، بررسی شده است. براین اساس مفاهیم در شش بخش شامل: عوامل موثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط علیِ)، عوامل مداخلهگرِ بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط مداخلهگر)، زمینههای تأثیرگذار بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط زمینهای)، راهبردهای دیجیتالی کردن بازاریابی (راهبردها و استراتژیها)، پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی (پیامدها) و ساختار دیجیتالی کردن بازاریابی (پدیدهی مرکزی)، شناساییشدهاند که این مفاهیم مدل پژوهش را ایجاد نموده است. در بخش کمی بر اساس این مدل، اقدام به تهیه پرسشنامه محقق ساخته شده که پس از تائید روایی و پایایی آن، بین نمونه توزیع شده است. جامعهی آماری بخش کمی واحدهای صنفی جواز کسب دار شهر اصفهان به تعداد 91962 نفر و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران در جامعه محدود به تعداد 384 نفر میباشد. پس از جمعآوری دادهها اقدام به آزمون مدل به روش معادلات ساختاری شده است. نتایج حاکی از مناسب بودن مدل داشته است. بهعبارتدیگر شرایط علی، شرایط زمینه ای و عوامل مداخلهگر بر دیجیتالی کردن بازاریابی مؤثراست. شرایط زمینه ای، عوامل مداخلهگر و دیجیتالی کردن بازاریابی بر راهبردها و استراتژی ها مؤثر است. نهایتاً راهبردها و استراتژیها بر پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی مؤثر است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Evaluating of staff’s performance with job satisfaction and Organizational Commitment approach by DEA (case study: Khuzestan Oxin Steel Company)International Journal of Data Envelopment Analysis , شماره 2 , سال 4 , بهار 2016Evaluating of staff’s performance and accessing to optimized performance in an organization will be possible by creating factors such as job satisfaction and Organizational Commitment. In this paper, Data Envelope Analysis (DEA) was used in order to evaluate staff چکیده کاملEvaluating of staff’s performance and accessing to optimized performance in an organization will be possible by creating factors such as job satisfaction and Organizational Commitment. In this paper, Data Envelope Analysis (DEA) was used in order to evaluate staffs’ performance in Khuzestan Oxin Steel Company. Also, a questionnaire was used in order to collect necessary data and information (Cronbach's Alpha= 0.82). This study used CCR model because of constant yield to scale the most of DMUs. The Inputs research consists of education, salary, relationship with colleagues, job security, workplace, organizational structure, benefits, and rewardswhile outputs are job satisfaction and Organizational Commitment. The results indicate that the amount of work was the main factor between performance of DMUs while higher salary was the most effective factor in staffs’ satisfaction. پرونده مقاله -
مقاله
3 - اثربخشیِ انتخابِ تاثیرگذارترین راهبردِ افشای کربن تحت وجودِ مضامینِ آنومی ذینفعانعلوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 12 , سال 23 , زمستان 1400زمینه و هدف: آنومی ذینفعان در محیط اجتماعی باهدفِ افزایش سطح کارکردهای پایدار، عملکردهای زیست محیطی شرکتها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث میگردد تا شرکتها در فضای رقابتی با تکیه بر رویکردهای رفتاری و تخصصی، اقدام به ارائه اطلاعات برای اقناع انتظارات اجتماعی مینماین چکیده کاملزمینه و هدف: آنومی ذینفعان در محیط اجتماعی باهدفِ افزایش سطح کارکردهای پایدار، عملکردهای زیست محیطی شرکتها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث میگردد تا شرکتها در فضای رقابتی با تکیه بر رویکردهای رفتاری و تخصصی، اقدام به ارائه اطلاعات برای اقناع انتظارات اجتماعی مینمایند. یکی از این رویکردها، راهبردهای افشای کربن براساس فشارهای اجتماعی ذینفعان میباشد. هدف این پژوهش واکاوی اثربخشیِ انتخابِ تاثیرگذارترین راهبردِ افشای کربن تحت وجودِ مضامینِ آنومی ذینفعان میباشد.روش بررسی: در این پژوهش که در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام گرفت، دو گروه از افراد جامعه هدف در سطح دانشگاه و در سطح بازار سرمایه مشارکت داشتند. برمبنای ماهیت پژوهش در بخش کیفی، از دو تحلیل فراترکیب و دلفی و در بخش کمی از تحلیلِ اولویت بندیِ تفسیری استفاده شد.یافتهها: نتایج در بخش کیفی با بررسی ۱۹ پژوهش غربال شده، تعداد ۵ گزارهی آنومیِ ذینفعان به عنوان معیارهای تحلیل و ۴ مولفهی راهبردی افشای کربن به عنوان قوانین اولویت بندیِ تفسیری تعیین شدند که با انجامِ تحلیل دلفی پایایی مولفهها و گزارههای پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. سپس براساس تحلیل اولویت بندی تفسیری، یافتهها نشان میدهد که از میان ۵ گزارهی آنومیِ ذینفعان، آنومیِ هنجاریِ ذینفعان مهمترین گزارهی موثر در افشای کربن میباشد. همچنین مشخص گردید، راهبرد افشای اختیاری کربن، براساس آنومیِ هنجاریِ ذینفعان، مهمترین راهبرد در افشای کارکردهای کربن از جانب شرکتها میباشد که میتواند به توسعه تعاملات در سطح بازار رقابتی کمک نماید.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که شرکتها به منظور حفاظت از منافع ذینفعان، از طریق رویکردهای راهبرد اختیاری مبادرت به افشای کربن در قالب گزارشگری پایدار مینمایند و با ارائه این گونه گزارشهای زیست محیطی، ضمن افزایش اعتماد عمومی، تعاملات اثربخشی را با ذینفعان برقرار میکنند. پرونده مقاله -
مقاله
4 - A Hybrid Entropy-TOPSIS Method to Investigate the Effect of Auditing Team Norms and Peer Personality Components on the Objectivity of Financial AuditorsAdvances in Mathematical Finance and Applications , شماره 4 , سال 8 , پاییز 2023Auditors' personality traits have a significant effect on the motivation of their financial behavior. In fact, the personal and personality traits of auditors that can be influenced by the environment play an important role in motivating individuals to engage in financi چکیده کاملAuditors' personality traits have a significant effect on the motivation of their financial behavior. In fact, the personal and personality traits of auditors that can be influenced by the environment play an important role in motivating individuals to engage in financially professional behaviors. Audit team norms are one of the factors in the audit firm environment that affect the auditor's behavior. In this study, the effect of auditing team norms and auditors' personality types on auditor objectivity was investigated. The Entropy technique is used to examine the importance of the norms of the audit team and the personality components of the peers, and based on the results and using the TOPSIS method, these factors affecting the objectivity of financial auditors are ranked. The statistical population of this study includes all professional auditors working in the auditing organization and private auditing institutions, members of the Iranian Society of Certified Public Accountants in 2020, including 242 members. The results showed that extroverted and responsible personality types have a positive and significant effect on auditors' objectivity. The results also showed that the norms of the audit team have a positive and significant effect on the objectivity of auditors. پرونده مقاله -
مقاله
5 - ارائه الگوی تأثیر ارتباطات سیاسی و حاکمیت شرکتی بر عملکرد بانکها در شرایط بروز بحرانهای مالی Providing a Pattern of the Impact of Political Connection and Corporate Governance on Banks Performance in Financial Crisis Conditionاقتصاد مالی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1400هدف مطالعه حاضر، بررسی و ارائه الگوی تأثیر ارتباطات سیاسی و حاکمیت شرکتی بر عملکرد بانکها در شرایط بروز بحرانهای مالی میباشد. به منظور حصول اهداف پژوهش؛ اطلاعات 10 بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که برای یک قلمروی ده ساله (از ابتدای سال 1389 تا پایان س چکیده کاملهدف مطالعه حاضر، بررسی و ارائه الگوی تأثیر ارتباطات سیاسی و حاکمیت شرکتی بر عملکرد بانکها در شرایط بروز بحرانهای مالی میباشد. به منظور حصول اهداف پژوهش؛ اطلاعات 10 بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که برای یک قلمروی ده ساله (از ابتدای سال 1389 تا پایان سال 1398) انتخاب شده بودند، استخراج و آزمونهای آماری لازم بر روی آنان صورت گرفت.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- علّیبوده و طرح آن از نوع تجربی و با استفاده از رویکرد پس رویدادی است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش، از رگرسیون خطی چندمتغیره که مبتنی بر دادههای پانل و ترکیبی از سریهای مقطعی و زمانی بوده، استفاده شده و در گام بعد، با استفاده از روشهای آماری و اقتصادسنجی به بررسی تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته پرداخته است. در نهایت، یافتههای پژوهش بیان داشت که در شرایط بحرانهای مالی؛ ارتباطات سیاسی بر نرخ بازده داراییها و نسبت کیوتوبین بانکهای نمونه؛ تأثیر منفی و معنادار و در شرایط بحرانهای مالی؛حاکمیت شرکتی بر نرخ بازده داراییها و نسبت کیوتوبین بانکهای نمونه؛ تأثیر مثبت و معناداری داProviding a Pattern of the Impact of Political Connection and Corporate Governance on Banks Performance in Financial Crisis ConditionMehdi ZolfaghariSeyed Ali VaezMohammad KhodamoradiThe aim of the present study is to investigate and provide a model of the impact of political connection and corporate governance on banks' performance in the financial crisis condition. In order to achieve the objectives of the research, the information of 10 banks listed on Tehran Stock Exchange, which were selected for a ten-year territory (from the beginning of 2010 to the end of 2019), was extracted and necessary statistical tests were performed on them. In order to test the research hypotheses, multivariate linear regression based on panel data and a combination of cross-sectional and temporal series has been used. Research has shown that in times of financial crisis, political communication has a positive and significant effect on return on assets and the ratio of TobinsQ in exemplary banks; negative and significant in the context of financial crises in banks Sample; and in times of financial crisis, corporate governance has a positive and significant effect on return of assets and the TobinsQ ratio of the sample banks. پرونده مقاله -
مقاله
6 - تحلیلی بر مکان یابی شهرک های صنعتی در شهرستان تبریز با بهرهگیری از مدل های تصمیم گیری چند معیارهفصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , شماره 4 , سال 5 , پاییز 1394امروزه مکانیابی مناسب کاربریها در راستای تحقق اهداف توسعه، یکی از ضرورتهای برنامهریزی در سطوح ملی و منطقهای میباشد. بر این اساس مکانیابی محل مناسب برای استقرار صنایع میتواند علاوه بر فوای چکیده کاملامروزه مکانیابی مناسب کاربریها در راستای تحقق اهداف توسعه، یکی از ضرورتهای برنامهریزی در سطوح ملی و منطقهای میباشد. بر این اساس مکانیابی محل مناسب برای استقرار صنایع میتواند علاوه بر فواید اقتصادی، اثرات ناهنجاری بر محیط را تقلیل و کاهش دهد. لذا هدف این پژوهش تعیین معیارهای مؤثر بر مکانیابی شهرکهای صنعتی در تبریز با توجه به شاخصهای توسعه پایدار میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و پس از جمعآوری اطلاعـات مـورد نیـاز بـا اسـتفاده از مدلهای تصمیمگیری چند معیاره (تاپسیس، ویکور، الکترا و saw) طبقهبندی و ارزشگذاری متغیرها و لایههای اطلاعاتی و با اتخاذ 10 شاخص طبیعی، جغرافیایی، زیست محیطی و زیربنایی به پهنهبندی اراضی شهرستان تبریز جهت تعیین مکان مناسب برای استقرا شهرک صنعتی اقدام گردید. طبق مطالعات انجام یافته و اعمال وزنهای حاصل از مدل تحلیل سلسلهمراتبی و نرمافزار GIS این نتیجه حاصل میشود که عوامل زمین لرزه، توپوگرافی و آلودگی بیشترین نقش را در مکانیابی صنعتی در شهرستان به عهده دارند. از طرف دیگر پهنههای شرقی تبریز برای مکانیابی شهرک صنعتی مناسب و در مقابل پهنههای شمالی و جنوبی شهرستان که به مناطق مرتفع و کوهستانها نزدیک میباشند، برای مکان یابی شهرک صنعتی نامناسب میباشند. به بیان دقیق تر، از 224045 هکتار کل اراضی شهرستان، 100957 هکتار معادل 45 درصد، پهنه چهارم جهت احداث شهرک صنعتی کاملاً مناسب و پهنه سوم جهت احداث شهرک صنعتی در منطقه مورد مطالعه کاملاً نامناسب میباشد. پرونده مقاله