فهرست مقالات علی اصغر عیوضی حشمت


  • مقاله

    1 - تأثیر فعالیت‌های بازاریابی بر ارزش ویژه برند با توجه به متغیر میانجی تجربه برانگیخته شده
    مدیریت بازاریابی , شماره 37 , سال 12 , زمستان 1396
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فعالیت‌های بازاریابی بر ارزش ویژه برند با توجه به متغیر میانجی تجربه برانگیخته شده انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری داده‌ها توصیفی- همبستگی و همین‌طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه بیمارانی که از خد چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فعالیت‌های بازاریابی بر ارزش ویژه برند با توجه به متغیر میانجی تجربه برانگیخته شده انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری داده‌ها توصیفی- همبستگی و همین‌طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه بیمارانی که از خدمات بیمارستان شهید صدوقی یزد که طی 5 ماه از خدمات بیمارستان استفاده کردند (41000 نفر)، می‌باشند. روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و به صورت در دسترس بودن افراد بود. تعداد نمونه 380 نفر انتخاب شد. به‌منظور گردآوری داده‌ها برای متغیر تجربه برانگیخته شده از پرسشنامه براکوس و همکارانش (2009)، ارزش ویژه برند یو و همکارانش (2000)، و برای مؤلفه‌های بازاریابی از پرسشنامه‌‌های داگیرالا و همکاران (2008)، بری و همکاران (2002) و داگر و همکاران (2007) بهره گرفته شد. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، توصیف داده‌ها از طریق میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جدول از طریق نرم‌افزار Spss و استنباط آماری داده‌ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار Amos انجام پذیرفت. ویژگی‌های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه‌های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفه‌های پژوهش مناسب بود؛ هم‌چنین مؤلفه‌های فعالیت‌های بازاریابی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری با نقش میانجی تجربه برانگیخته شده تأثیر داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه چارچوب بازار پایدارکسب و کار الکترونیکی محصولات روستایی (( با استفاده از روشPESTEL و ISM (مطالعه موردی: استان سمنان)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 136 , سال 25 , پاییز 1402
    زمینه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه چارچوب بازار پایدارکسب و کارهای الکترونیکی روستایی (REB) در استان سمنان انجام شد. روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر، پیمایشی- تفسیری است و جامعه آماري پژوهش شامل تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی و همچنین افراد خبره در زمینه کسب و ک چکیده کامل
    زمینه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه چارچوب بازار پایدارکسب و کارهای الکترونیکی روستایی (REB) در استان سمنان انجام شد. روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر، پیمایشی- تفسیری است و جامعه آماري پژوهش شامل تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی و همچنین افراد خبره در زمینه کسب و کارهای روستایی بود که تعداد آنها برابر 10 نفر بود. بدین منظور ابتدا با مرور در پژوهش¬های پیشین مجموعه عوامل تاثیرگذار بر کسب و کارهای الکترونیکی روستایی جمع آوری شدند و سپس با روش PESTEL عوامل دسته بندی شدند. سپس با توجه به تاثیرگذاری و تاثیر پذیری ساختار و ترسیم گراف¬ها چارچوب مورد نظر طراحی گردید و با استفاده از روش مدل¬سازی تفسیری ساختاری عوامل در نواحی چهارگانه تعین شدند. یافته¬ها: نتایج پژوهش نشان داد، عامل قانونی، مهمترین عامل زیربنایی در دستیابی به طراحی چارچوب کسب و کار الکترونیکی روستایی است. عوامل اقتصادی، سیاسی و تکنولوژی در رتبه بعد و جزء عوامل پیوندی هستند. عوامل زیست محیطی و اجتماعی جزء عوامل وابسته هستند. بحث و نتیجه¬گیری: همچنین با توجه به اینکه عوامل قانونی نقش موثرتری در توسعه بازار کسب و کار الکترونیک روستایی دارد و محققان به نقش دولت¬ها در وضع و اجرای قوانین در توسعه تجارت الکترونیک تاکید کرده اند، می¬توان انتظار داشت دولت¬ها با وضع قوانین متناسب با محیط کسب و کار کشور به پایداری کسب و کارهای الکترونیکی روستایی کمک نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارزیابی کیفیت شکاف وضع موجود و مطلوب پایداری بازاریابی صنعتی کسب و کارهای سبز روستایی با استفاده از روش PESTEL و IPA
    انسان و محیط زیست , شماره 5 , سال 21 , زمستان 1402
    زمینه و هدف: در بنیان معنایی، توسعه پایدار سبز، مشارکت جهانی براي تداوم و پویایی رشد اقتصادي؛ عدالت اجتماعی و حفظ و نوزایی ظرفیت‌های زیست محیطی، نه تنها براي حال حاضر بلکه براي نسل‌های آتی را بر می تابد و مبین نوعی جامع نگري و تعهد همگانی براي بهبود آیندة مشترك بشر در ت چکیده کامل
    زمینه و هدف: در بنیان معنایی، توسعه پایدار سبز، مشارکت جهانی براي تداوم و پویایی رشد اقتصادي؛ عدالت اجتماعی و حفظ و نوزایی ظرفیت‌های زیست محیطی، نه تنها براي حال حاضر بلکه براي نسل‌های آتی را بر می تابد و مبین نوعی جامع نگري و تعهد همگانی براي بهبود آیندة مشترك بشر در تمامی عرصه ها همچون کسب و کارهای سبز روستایی است. هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت شکاف وضع موجود و مطلوب پایداری بازاریابی صنعتی کسب و کارهای سبز روستایی می¬باشد. روش بررسی: در این پژوهش شناسایی عوامل و مولفه¬ها به روش دلفی و با مشارکت 10 نفر از خبرگان تخصصی در حوزه کسب و کارهای روستایی انجام شد و در ادامه با استفاده از روش PESTEL شاخص¬ها دسته¬بندی شدند. سپس کیفیت شکاف وضع موجود و مطلوب ترسیم و رتبه¬بندی عوامل و شاخص¬ها از طریق ماتریسIP صورت گرفت. یافته‌ها: یافته¬های پژوهش نشان داد، عوامل قانونی، اقتصادی و تکنولوژی به ترتیب در شکاف وضعیت کسب و کارهای روستایی بیشترین نقش را دارند. همچنین ماتریس IPنشان داد، 14مولفه با عملکرد و اهمیت بالا است که باید تداوم یابد. 35 مولفه با عملکرد پائین و اهمت بالاست که باید روی آنها سرمایه¬گذاری شود. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج کسب شده گویایی این واقعیت هستند که سیاست¬های توسعه روستایی باید از سهم کشاورزی، چه در جهت بهبود فعالیت¬های مزرعه و چه در حمایت از خدمات جانبی، برای تأمین توسعه پایدار جهت رونق بخشیدن به کسب و کارهای سبز در مناطق روستایی استفاده کنند. لذا سیاستگذاران این عرصه می بایست در زمینه اصلاحات کشاورزی، قوانین دارای انعطاف را مدون نمایند تا توسعه روستایی در زمینه ی کسب و کار سبز مبنایی برای ثبات اجتماعی و سیاسی این مناطق در کشور باشد. پرونده مقاله