فهرست مقالات احسانه نژاد محمد نامقی


  • مقاله

    1 - مروری برنقش کارآفرینی اجتماعی بر توانمند سازی و اشتغال معلولین
    دانش کارآفرینی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    زمینه: در ده های اخیر سیستم اقتصاد جهانی موجب ایجاد ثروت های کلان و گسترش تناقض هایی همچون شکاف بین فقیر و غنی شده است، این شکاف موجب مطرح شدن اندیشه های کارآفرینانه در حوزه ی مسائل اجتماعی شده است. کارآفرینان اجتماعی تصمیم دارند از طریق تعریف و پیاده سازی مدل های جدید چکیده کامل
    زمینه: در ده های اخیر سیستم اقتصاد جهانی موجب ایجاد ثروت های کلان و گسترش تناقض هایی همچون شکاف بین فقیر و غنی شده است، این شکاف موجب مطرح شدن اندیشه های کارآفرینانه در حوزه ی مسائل اجتماعی شده است. کارآفرینان اجتماعی تصمیم دارند از طریق تعریف و پیاده سازی مدل های جدید کسب وکار با نیاز محرومان و بی پناهان پاسخ گویند. روش: پرداختن به خلاء میان نظریه در این کارآفرینی اجتماعی، نیازمند مرور مطالعات انجام شده در حوزه کارآفرینی اجتماعی و تاثیر آن بر توانمند سازی معلولین می باشد. هدف: در این تحقیق جهت ایجاد پیوندی میان مطالعات توانمندسازی معلولین به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه و کارآفرینی اجتماعی، از این رو جهت شناسایی هر چه بهتر ابعاد این موضوع، به مطالعه تحقیقات پیشین انجامید. یافته ها و نتیجه گیری: بنا به بررسی مطالعات پیشین می توان گفت فعالیت های کارآفرینی اجتماعی منجر به توانمندسازی معلولین در جهت خوداثربخشی و احساس شایستگی شخصی با قدرت انتخاب و موثر بودن، در این افراد شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مروری بر کارآفرینی در اکوسیستم اینترنت اشیاء
    دانش کارآفرینی , شماره 7 , سال 3 , تابستان 1402
    پیشرفت‌های جدید عصر دیجیتال، وسایل و تجهیزات هوشمند پیرامون ما و به طور کلی سبک زندگی هوشمند را برای ما به ارمغان آورده است و به طور پیوسته و با سرعت تغییر زیاد، به میزان این هوشمندی با گذشت زمان افزوده شده است. رشد هوشمندی وسایل و تجهیزات پیرامون ما در اینترنت اشیاء و چکیده کامل
    پیشرفت‌های جدید عصر دیجیتال، وسایل و تجهیزات هوشمند پیرامون ما و به طور کلی سبک زندگی هوشمند را برای ما به ارمغان آورده است و به طور پیوسته و با سرعت تغییر زیاد، به میزان این هوشمندی با گذشت زمان افزوده شده است. رشد هوشمندی وسایل و تجهیزات پیرامون ما در اینترنت اشیاء و افزایش قابلیت‌های ارتباطاتی و پردازشی زیرساخت‌های شبکه‌ای آن، باعث به وجود آمدن یک اکوسیستم هوشمند اینترنت اشیاء در زندگی انسان‌ها با ارتباطات و تأثیر دوطرفه و متقابل، شده است. از این نظر، کارآفرینی و خلق و حفظ ارزش، در حوزه‌های وابسته به فناوری جدید اینترنت اشیاء، اهمیت زیادی یافته و نقش مهم و پررنگی در پیشرفت و توسعه آن، بازی می‌کند. این مقاله مروری، به بررسی نظام‌مند و سیستماتیک کارآفرینی در اینترنت اشیاء، در پایگاه استنادی معتبر ساینس دایرکت، در همه سال‌ها پرداخته است و موضوعات مهم وابسته به کارآفرینی در اینترنت اشیاء را مانند کاربردها و فرصت‌های کارآفرینانه در اینترنت اشیاء، مدل‌های کسب و کار فناورانه در این حوزه، خلق ارزش‌های جدید و حفظ آنها، چالش‌های اینترنت اشیاء، مباحث حقوقی و قانونی کارآفرینی در اینترنت اشیاء، مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار داده است. همچنین نمونه‌های عملی و موفقی از کارآفرینی در اینترنت اشیاء و اکوسیستم‌های آن، به همراه استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای پیشرفت بیشتر اینترنت اشیاء، نقش اینترنت اشیاء در تحول سازمانی و جهت گیری‌های استراتژیک مورد نیاز برای کارآفرینی در حوزه اینترنت اشیاء در این مقاله مروری بررسی شده‌ است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارائه مدلی جهت بررسی عوامل موثر بر رفتار کارآفرینی در حوزه استراتژی سازمانی
    دانش کارآفرینی , شماره 1 , سال 1 , زمستان 1400
    1) چکیدهپژوهش حاضر به منظور ارائه یک مدل مفهومی جهت بررسی و تبیین تأثیر هوش استراتژیک بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی رهبری تحول‌گرا صورت گرفته است. پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که هوش استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه سازمان، رفتار کارآف چکیده کامل
    1) چکیدهپژوهش حاضر به منظور ارائه یک مدل مفهومی جهت بررسی و تبیین تأثیر هوش استراتژیک بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی رهبری تحول‌گرا صورت گرفته است. پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که هوش استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه سازمان، رفتار کارآفرینی و رهبری تحول‌گرا دارد. در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است (احمدی و همکاران (2020)، ابوزید (2018) و ما و جیانگ (2018)) علاوه بر تاثیر هوش استراتژیک (بعنوان قابلیتی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در خارج و داخل سازمان در راستای تصمیم‌گیری توسط کارکنان و مدیران) بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی (شامل فعالیت‌هایی همچون ایجاد کسب وکار و ورود محصول جدید و یا ایجاد ساختار استراتژیک در سازمان)، تاثیرات مثبت و معنا دار رهبری تحول‌گرا بر رفتار کارآفرینی و توسعه سازمان را نیز مشاهده شده است.2) کلمات کلیدی هوش استراتژیک، توسعه سازمان، رفتار کارآفرینی، رهبری تحول‌گرا پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تأثیر هوش استراتژیک بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی رهبری تحول‌گرا
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 1 , سال 14 , بهار 1401
    پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر استراتژیک بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی رهبری تحول‌گرا صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع هدف، تحقیقی کاربردی بوده و همچنین از جهت جمع‌آوری اطلاعات، از نوع پیمایشی و مقطعی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه ک چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر استراتژیک بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی رهبری تحول‌گرا صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع هدف، تحقیقی کاربردی بوده و همچنین از جهت جمع‌آوری اطلاعات، از نوع پیمایشی و مقطعی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا تشکیل دادند که در این راستا از جامعه آماری 203 نفر با استفاده از فرمول کوکران به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد هوش استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه سازمان، رفتار کارآفرینی و رهبری تحول‌گرا دارد. همچنین رهبری تحول‌گرا تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینی دارد. اما تأثیر رهبری تحول‌گرا بر توسعه سازمان تائید نشد. همچنین هوش استراتژیک با توجه به نقش میانجی رهبری تحول‌گرا تأثیر معناداری بر رفتار کارآفرینی و توسعه سازمان دارد.واژگان کلیدی: هوش استراتژیک، توسعه سازمان، رفتار کارآفرینی، رهبری تحول‌گرا پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تأثیر نگرش برند، تبلیغات دهان به دهان الکترونیک بر تمایل به پرداخت، قیمت بیشتر با نقش هویت برند مشتری (مورد مطالعه:بانک صادرات)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1402
    هدف از این پژوهش بررسی تأثیر نگرش برند، تبلیغات دهان به دهان الکترونیک بر تمایل به پرداخت، قیمت بیشتر با نقش هویت برند مشتری می باشد. بدین منظور پرسشنامه استاندارد طراحی شد و پس از تأیید روایی محتوا و همچنین تأیید پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ، پرسشنامه بین مشتر چکیده کامل
    هدف از این پژوهش بررسی تأثیر نگرش برند، تبلیغات دهان به دهان الکترونیک بر تمایل به پرداخت، قیمت بیشتر با نقش هویت برند مشتری می باشد. بدین منظور پرسشنامه استاندارد طراحی شد و پس از تأیید روایی محتوا و همچنین تأیید پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ، پرسشنامه بین مشتریان بانک صادرات به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، توزیع گردید. جهت بررسی یافته‌های تحقیق، از نرم افزار ایموس استفاده شد. با استفاده از معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که نگرش برند بر هویت برند مشتری تأثیر دارد. نگرش برند بر ارزش ویژه برند مشتری تأثیر دارد. تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر هویت برند مشتری تأثیر دارد. تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر ارزش ویژه برند مشتری تأثیر دارد. هویت برند مشتری بر تمایل برای پرداخت قیمت بیشتر تأثیر دارد. ارزش ویژه برند بر تمایل برای پرداخت قیمت بیشتر تأثیر دارد. پرونده مقاله