دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
13
,
زمستان
1391
این پژوهش با هدف مقایسۀ تأثیر روشهای پیشگیری از سوءِمصرف مواد به روش شناختی ـ رفتاری اجتماعی، آموزش مهارتهای زندگی، ارائۀ پوستر و ارسال پیام کوتاه بر بهبود راهبردهای مقابلهای و کاهش تکانشگری دانشآموزان به مرحلۀ اجرا درآمد. پژوهش از نوع شبهآزمایشی و جامعۀ آماری دا چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسۀ تأثیر روشهای پیشگیری از سوءِمصرف مواد به روش شناختی ـ رفتاری اجتماعی، آموزش مهارتهای زندگی، ارائۀ پوستر و ارسال پیام کوتاه بر بهبود راهبردهای مقابلهای و کاهش تکانشگری دانشآموزان به مرحلۀ اجرا درآمد. پژوهش از نوع شبهآزمایشی و جامعۀ آماری دانشآموزان پسر تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) بودند که از میان آنها 150 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در چهار گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. هر یک از شرکتکنندگان در پنج گروه، طی مراحل پیشآزمون و پسآزمون مقیاس راهبردهای مقابلهای (موس و بلینگ، 1981) و مقیاس تکانشگری (بارت و همکاران، 2004) را تکمیل کردند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که روشهای پیشگیری بر بهبود راهبردهای مقابلهای و کاهش تکانشگری (01/0 P < ) دانشآموزان مؤثر است. نتایج آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنادار (LSD) نشان داد که هر چهار روش پیشگیری (بجز ارائۀ پوستر) با تأثیر متفاوت بر بهبود راهبردهای مقابلهای و بر کاهش تکانشگری مؤثر هستند (05/0 P < ).
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
1393
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین فشار روانی شغلی با فشار خون، دردهای مزمن و رفتارهای ضدخدمت با توجه به نقش میانجی ذهنآگاهی، نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی (الگویابی معادلات ساختاری) بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین فشار روانی شغلی با فشار خون، دردهای مزمن و رفتارهای ضدخدمت با توجه به نقش میانجی ذهنآگاهی، نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی (الگویابی معادلات ساختاری) بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی، 233 نفر از میان کارکنان 4 شرکت خدمات رسان در استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند و پرسشنامههای پژوهش شامل فشار روانی شغلی (مؤسسۀ سلامت و ایمنی انگلیس، 1999)، توجه آگاهانه (براون و رایان، 2003)، نگرشهای ناکارآمد (بک و ویسمن، 1980)، عواطف مرتبط با شغل (اسپکتور و فاکس، 1999)، دردهای مزمن (کرنز و همکاران، 1985) و رفتارهای ضدخدمت (جلالی، 1392) را تکمیل کردند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فشار روانی شغلی 57درصد واریانس ذهنآگاهی، فشار روانی شغلی و ذهنآگاهی، 37 درصد واریانس نگرشهای ناکارآمد، فشار روانی شغلی، ذهنآگاهی، و نگرشهای ناکارآمد 54 درصد واریانس عواطف شغلی را تبیین میکنند (01/0 > P ). ذهنآگاهی در رابطۀ بین فشار روانی شغلی با نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی نقش یک متغیر میانجی پارهای را ایفا نمود (01/0 > P ). شاخصهای برازش الگوی نهایی پژوهش نشاندهندۀ وضعیت مطلوب الگو بود.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
23
,
بهار
1401
این پژوهش با هدف مقایسة اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) و فرزنددرمانی (فیلیالتراپی) بر اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان پیشدبستانی و رضایت از زندگی مادران به بوتة آزمایش گذاشته شد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة مادران دارای کودک با اختلال نافرمانی چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسة اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) و فرزنددرمانی (فیلیالتراپی) بر اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان پیشدبستانی و رضایت از زندگی مادران به بوتة آزمایش گذاشته شد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة مادران دارای کودک با اختلال نافرمانی مقابلهای در مقطع پیشدبستانی شهر شهرکرد بود که از بین آنان 48 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 16 نفر) گمارده شدند و پرسشنامههای نافرمانی مقابلهای (Swanson et al. 2001) را برای کودکان و رضایت از زندگی (Diener et al. 1985) برای مادران را طی سه مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که هر دو روش آموزش فرزندپروری مبتنی بر اکت و فرزنددرمانی بر کاهش نافرمانی مقابلهای کودکان مؤثر بودند (01/0>P)؛ ولی تنها آموزش فرزندپروری مبتنی بر اکت بر افزایش رضایت از زندگی مادران مؤثر بود (01/0>P). نتیجهگیری شد که میتوان از هر دو روش مداخله برای کاهش نافرمانی مقابلهای کودکان و از روش آموزش فرزندپروری مبتنی بر اکت برای افزایش رضایت از زندگی مادران استفاده کرد.
پرونده مقاله
مالی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد با آموزش مهارتهای مالی همراه با تغییر در باورهای پولی و رفتارهای مالی به فرد کمک میکند تا نگاه کلی به مجموعه تصمیمهای مالی خود داشته باشد و تأثیر خطاهای ذهنی بر تصمیمات مالی خود را کاهش دهد.این پژوهش از نوع کاربردی و نیمه تجربی، جامع چکیده کامل
مالی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد با آموزش مهارتهای مالی همراه با تغییر در باورهای پولی و رفتارهای مالی به فرد کمک میکند تا نگاه کلی به مجموعه تصمیمهای مالی خود داشته باشد و تأثیر خطاهای ذهنی بر تصمیمات مالی خود را کاهش دهد.این پژوهش از نوع کاربردی و نیمه تجربی، جامعه آماری پژوهش 20 نفر از بازاریان شهرکرد در سال 1399 بودند که طی 10 جلسه 120 دقیقه تحت آموزش و مداخلات مربوط به مالی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و پرسشنامههای پژوهش را قبل و بعد آموزش تکمیل نمودند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها به روش سنتی از نرمافزارهای آماری spss25 و از نرمافزار matlab جهت تحلیلهای فازی دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد مالی درمانی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد برافزایش سواد مالی، بهبود مدیریت پول و مدیرت مالی شخصی هم ازنظر کمی و هم کیفی مؤثر است. از نتایج دیگر این پژوهش دقت بیشتر اندازهگیری مدل فازی برای ارزیابی اثربخشی مالی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به روش ارزیابی سنتی است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد