فهرست مقالات وحید نجاتی


  • مقاله

    1 - تأثیر استرس القایی بر میزان خطای حافظه فعال دیداری نسبت به محرک‌های هیجانی ـ غیرهیجانی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1393
    هدف این پژوهش، بررسی اثر استرس بر میزان خطای حافظه فعال دیداری محرک‌های هیجانی و غیرهیجانی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پس‌آزمون ـ گروه کنترل بود. 60 دانشجو با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و براساس گمارش تصادفی در یکی ازگروههای آزمایش یا کنترل قرار گرفتن چکیده کامل
    هدف این پژوهش، بررسی اثر استرس بر میزان خطای حافظه فعال دیداری محرک‌های هیجانی و غیرهیجانی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پس‌آزمون ـ گروه کنترل بود. 60 دانشجو با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و براساس گمارش تصادفی در یکی ازگروههای آزمایش یا کنترل قرار گرفتند. فرایند القای استرس به کمک آزمون ارزیابی اجتماعی فشارزای آب سرد (SCPT) صورت پذیرفت و بلافاصله میزان فشارادراک شده براساس یک مقیاس 100 درجه‌ای اندازه‌گیری وشاخص‌های فیزیولوژیک آزمودنی ثبت گردید. سپس ازآزمون (n-back) (کریشنر، 1958) برای ارزیابی حافظه فعال دیداری استفاده شد. در نهایت میزان تلاش ذهنی در مقیاسی دیگر (زیجلسترا، 1993) ثبت گردید. شرکت‌کنندگان به شیوه درون‌گروهی مراحل فوق را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون t همبسته و تحلیل واریانس دوراهه مختلط تحلیل شد. براساس یافته‌ها، میزان خطای حذف برای محرک‌های هیجانی بیشتر از محرک‌های غیرهیجانی و انتخاب اشتباه محرک‌های منفی (01/0P= ) بیشتر از انتخاب اشتباه محرک‌های مثبت (001/0P= ) بود. میزان خطای حذف در مردان (10M=) بیشتر از زنان (23/9M=) بود. به نظر می‌رسد که عملکرد حافظه فعال دیداری تحت استرس به‌ویژه در محرک‌های منفی همانند حالت عادی نیست. به‌طور کلی، استرس با ایجاد اختلال در عملکرد حافظه فعال دیداری منجر به افزایش میزان خطا در تکلیف یادآوری محرک ارایه شده می‌گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - هنجارهای عاطفی واژگان دلبستگی در زبان فارسی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1398
    هدف این پژوهش، تهیه هنجارهای عاطفی واژگان مرتبط با دلبستگی در زبان فارسی بود.این پژوهش در سه مرحله انجام شد.در مرحله نخست،72نفر(43زن،29مرد)از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی جهت گردآوری واژگان مرتبط با دلبستگی و در مرحله بعد، از میان پژوهشگران و متخصصان قلمرو دلبستگی در شه چکیده کامل
    هدف این پژوهش، تهیه هنجارهای عاطفی واژگان مرتبط با دلبستگی در زبان فارسی بود.این پژوهش در سه مرحله انجام شد.در مرحله نخست،72نفر(43زن،29مرد)از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی جهت گردآوری واژگان مرتبط با دلبستگی و در مرحله بعد، از میان پژوهشگران و متخصصان قلمرو دلبستگی در شهر تهران،35نفر(27زن،8مرد)به‌منظور ارزیابی ارتباط واژگان گردآوری‎شده با دلبستگی انتخاب شدند.در مرحله آخر،124نفر(65زن،59مرد)از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، واژگان غربال‎شده را بر اساس روی‌آورد ابعادی هیجان و نیز ارتباط با دلبستگی، در قالب یک آزمون رایانه‎ای مورد ارزیابی قرار دادند.انتخاب نمونه در هر سه مرحله با روش دردسترس انجام شد و از آزمون خودارزیابی آدمکی(برادلی و لانگ،1994)به‌منظور بررسی ظرفیت هیجانی و برانگیختگی واژه‎ها استفاده شد.برای تحلیل یافته‎ها از آزمونهمبستگی پیرسون و تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد.پس از چند مرحله غربالگری،107واژه مرتبط با دلبستگی، جمع‎آوری و ابعاد هیجانی آن به شکل توصیفی ارائه شد.نتایج نشان داد بینمرتبط بودن واژگان با دلبستگیبا ظرفیت هیجانی و برانگیختگی به‌ترتیب رابطه مثبت و منفی و بین ظرفیت و برانگیختگی، رابطه منفی معنادار وجود دارد.مقایسه دو جنس نیز نشان داد که زنان واژگان مثبت را خوشایندتر و واژگان منفی را ناخوشایندتر از مردان ارزیابی می‌کنند.در ارتباط با برانگیختگی تفاوتی بین دو جنس مشاهده نشد.مجموعه واژگان تهیه شده در این پژوهش به‌دلیل همگنی بالا و هنجار ارائه شده می‎تواند ضمن بالا بردن قابلیت تکرارپذیری یافته‎ها، منجر به تسهیل ارتباط علمی میان پژوهشگران قلمرو دلبستگی شود و امکان مقایسه نتایج پژوهش‌های مختلف را فراهم سازد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تحول مهار بازدارنده در پسران دبستانی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1400
    هدف این پژوهش تعیین تحول مهار بازدارنده در نمونه‌ای از کودکان ایرانی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 90 پسر از پایة‌ اول تا ششم دبستان بودند، که با نمونه‌برداری دردسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی نتایج حاصل از عملکرد این کودکان در دو آزمون فلانکر (اریکسن و اریکسن، 1974) و آزمو چکیده کامل
    هدف این پژوهش تعیین تحول مهار بازدارنده در نمونه‌ای از کودکان ایرانی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 90 پسر از پایة‌ اول تا ششم دبستان بودند، که با نمونه‌برداری دردسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی نتایج حاصل از عملکرد این کودکان در دو آزمون فلانکر (اریکسن و اریکسن، 1974) و آزمون برو/ نرو (گوردون و کارامازا، 1982) از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که در سیر تحول با افزایش سن مهار بازدارنده از چند جهت یعنی سرعت پاسخگویی به هنگام حضور محرک‌های همخوان، سرعت مهار محرک‌های ناهمخوان، دقت و سرعت مرحلة اجرا (برو) ارتقا و توسعه می‌یابد، اما در بازة‌ سنی شش تا نه سال با افزایش سن از جهت دقت مهار (نرو) کاهش مشاهده می‌شود. به طور کلی به نظر می‌رسد مهار بازدارنده با افزایش سن از جنبه‌های گوناگون به اشکال متفاوت توسعه و تحول می‌یابد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه ی کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1395
    نارسا خوانی، یک اختلال عصب- شناختی پیچیده است که رشد سواد آموزی، روند رشدی رمزگشایی و رمزگذاری را تحت تاثیر قرار داده و نقایص چشمگیری در روند رشدی مهارت‌های اساسی خواندن و هجی‌کردن بوجود می‌آورد. هدف پژوهش حاضر، تاثیر توانبخشی شناختی توجه بر حافظه کاری و روانی کلامی در چکیده کامل
    نارسا خوانی، یک اختلال عصب- شناختی پیچیده است که رشد سواد آموزی، روند رشدی رمزگشایی و رمزگذاری را تحت تاثیر قرار داده و نقایص چشمگیری در روند رشدی مهارت‌های اساسی خواندن و هجی‌کردن بوجود می‌آورد. هدف پژوهش حاضر، تاثیر توانبخشی شناختی توجه بر حافظه کاری و روانی کلامی در دانش آموزان نارساخوان بود. بدین منظور، طی یک مطالعه ی تک آزمودنی از نوع ABA با گروه کنترل، 8 دانش آموز با تشخیص نارساخوانی که در پرونده ی آنها مشکلات شناختی همچون توجه و حافظه ی کاری برجسته بود، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها به مدت 15 جلسه تحت توانبخشی با تکالیف مربوطه کارکردهای توجهی قرار گرفتند و در سه مرحله و در هر مرحله 3 بار و همچنین در یک فاصله ی زمانی چهار ماهه از نظر حافظه ی کاری و روانی کلامی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مجموع آزمودنی های هر گروه، 10 بار با استفاده از آزمون N-BACK و آزمون روانی کلامی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش ( تحلیل بصری و اندازه ی اثر ) نشان داد که مداخلات شناختی مبتنی بر بازی های توجهی بر میزان کارآیی حافظه کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان موثر است. تقویت عوامل شناختی پایه ای همچون توجه با استفاده از توانبخشی شناختی در سا ل های اول تحصیل می تواند رویکرد موثری در بهبود کارکردهای اجرایی و درمان اختلال دانش آموزان نارساخوان باشد. پرونده مقاله