روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره5,سال
13
,
زمستان
1395
چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهگری ترس از ارزیابی منفی در رابطه خودناتوانسازی و ناپایداری حرمت خود انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کل دانشآموزان دختر پایه هشتم متوسطه (با میانگین سنی 14 سال) تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. چکیده کامل
چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهگری ترس از ارزیابی منفی در رابطه خودناتوانسازی و ناپایداری حرمت خود انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کل دانشآموزان دختر پایه هشتم متوسطه (با میانگین سنی 14 سال) تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس طرح زمینهیابی، نمونهای متشکل از 150 دختر پایه هشتم به روش نمونهبرداری در دسترس با استفاده از نسخه کوتاه ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لیری، 1983)، مقیاس خودناتوانسازی (جونز و رودولت، 1982) و مقیاس حرمت خود ناپایدار (چابرول، روسیو و کالاهان، 2006) بررسی شدند. دادهها با روش رگرسیون تحلیل شد و نتایج نشان داد که حرمت خود قادر به پیش بینی هر دو بعد خودناتوانسازی است. نتایج از نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی در رابطه بین ابعاد خود ناتوانسازی و ناپایداری حرمت خود حمایت کرد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ناپایداری حرمت خود تاحدودی از طریق ترس از ارزیابی منفی، بر خود ناتوانسازی تأثیر می گذارد. در نتیجه با تمرکز بر الگوی نظری و پرداختن به ترس از ارزیابی منفی میتوان موجب ارتقای پایداری حرمت خود در نوجوانان شود.
پرونده مقاله
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره2,سال
14
,
تابستان
1397
هدف این پژوهش تعیین تغییرات بازنمایی و دلبستگی مادرانه به عنوان عناصر مهم نظام مراقبتکنندگی در طول تحول است. 60 زوج مادر و کودک در فاصله سنی 18 تا 60 ماهگی به وسیله پرسشنامه دلبستگی بزرگسال (هازن و شیور، 1987)، مصاحبه مدل درونکاری کودک (زینه، بنویت، بارتون، هیرشبر چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین تغییرات بازنمایی و دلبستگی مادرانه به عنوان عناصر مهم نظام مراقبتکنندگی در طول تحول است. 60 زوج مادر و کودک در فاصله سنی 18 تا 60 ماهگی به وسیله پرسشنامه دلبستگی بزرگسال (هازن و شیور، 1987)، مصاحبه مدل درونکاری کودک (زینه، بنویت، بارتون، هیرشبرگ و ریگان، 1994)، ابزار درجهبندی رفتار مادرانه (پدرسون، موران و بنتو، 1999) و ابزار سنجش دلبستگی کودک (واترز و دینز، 1985) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای پژوهش به وسیلة آزمون آماری خیدو مورد تحلیل قرار گرفتند و تحلیل آماری نشان داد تفاوت چشمگیری میان ارزش مشاهدهشده و مورد انتظار، در متغیرهای پژوهش در سنین متفاوت وجود دارد. نتایج حاکی از این بود که مادران کودکان 40-36 ماهه در مقایسه با مادران کودکان کوچکتر و بزرگتر به احتمال بیشتری بازنمایی نامتعادل و حساسیت پایین نشان دادند. این امر میتواند درنتیجة بروز رفتارهای استقلالطلبانه و منفیگرایانه بیشتر در این دورة سنی و دشواری هماهنگ کردن خود با نیازهای جدید کودک از سوی مادر باشد. درنتیجه، مراقب ممکن است قادر به حفظ نقش خود به عنوان یک پایگاه ایمن، حساس و همگام با سرعت تغییر در کودک نباشد. این یافته تلویحاتی در مورد تأثیر و نقش رابطه مادر ـ کودک طی این دوره تحول بر ایمنی دلبستگی کودک و لزوم مداخلات آموزشی متناسب با سن به مادران دارد.
پرونده مقاله
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1396
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی بستة آموزشی گوشدادن احترام آمیز به کودکان بر ارتقای بهزیستی روان شناختی مادران انجام شد. 42 زوج مادر و کودک به صورت در دسترس از یک مرکز پیش دبستانی شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از سیاهة رفتاری برای کودکان (آشنباخ و رسکورلا، 200 چکیده کامل
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی بستة آموزشی گوشدادن احترام آمیز به کودکان بر ارتقای بهزیستی روان شناختی مادران انجام شد. 42 زوج مادر و کودک به صورت در دسترس از یک مرکز پیش دبستانی شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از سیاهة رفتاری برای کودکان (آشنباخ و رسکورلا، 2001) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، 1979) برای مادران از نبود اختلالهای روان شناختی و رفتاری برای شرکت کنندگان اطمینان حاصل شد و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مادران هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه به مقیاس بهزیستی روانشناختی (واریکـادینبورو، 2008) پاسخ دادند. مادران گروه آزمایش تحت آموزش گوش دادن احترام آمیز به کودکان و مادران گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری-مختلط (درونگروهی و بینگروهی) نشان داد که نمرههای بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش و گواه در مرحله پیش آزمون تفاوت چندانی نداشت اما پس از مداخله نمرههای گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری افزایش یافت و در پیگیری دوماهه نیز همچنان بالا بود. بنابراین میتوان از مداخلههای متمرکز بر ارتباط مادر-کودک به خصوص در زمینه گوشدادن مؤثر به کودکان برای ارتقای سطح بهزیستی روانشناختی مادران سود جست و از بروز برخی از اختلالهای آتی پیشگیری کرد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد