دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
24
,
بهار
1402
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدگری امیدمحور بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی به همراه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیشدبستانی شهر ا چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدگری امیدمحور بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی به همراه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیشدبستانی شهر اصفهان در سال 1398 بود. نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از مادران بوده که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده عبارتند از مقیاس خودکارآمدی مادران برکلی(نسخه دوم، 2005). شرکت کنندگان هر دو گروه پرسشنامه را در سه مرحله تکمیل کردند. جلسات آموزش والدگری امیدمحور طی 10 جلسه 90 دقیقهای برای آزمودنیهای گروه آزمایش ارائه گردید. دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج حاصل حاکی از تاثیر آموزش والدگری امیدمحور بر افزایش خودکارآمدی والدینی و مولفههای پذیرش فرزند، ارزیابی مثبت فرزند، مسئولیتپذیری و خودمدیریتی مادران کودکان پیشدبستانی در مرحله پسآزمون و پایداری این تاثیر در مرحله پیگیری بود(05/0P<). این پژوهش میتواند جهت روانشناسان و مشاوران حوزه والدگری و نیز انتخاب نوع مداخله برای آموزش والدین مفید باشد.
پرونده مقاله
زن و مطالعات خانواده
,
شماره5,سال
14
,
زمستان
1400
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی بسته آموزشی والدگری امید محور بر تنیدگی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیش دب چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی بسته آموزشی والدگری امید محور بر تنیدگی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان در سال 1398 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل30 نفر از مادران بوده که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل بسته آموزشی والدگری امید محور(محقق ساخته) و فرم کوتاه پرسشنامه تنیدگی والدینی آبیدین(1983) بود. شرکت کنندگان هر دو گروه فرم کوتاه پرسشنامه تنیدگی والدینی آبیدین (1983) را در سه مرحله تکمیل کردند. بسته آموزشی والدگری امید محور طی 10 جلسه 90 دقیقه ای برای آزمودنی های گروه آزمایش ارائه گردید. داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج حاصل حاکی از تأثیر بسته آموزشی والدگری امید محور بر کاهش تنیدگی والدینی (0.05>P ) در مرحله پس آزمون و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که آموزش بسته والدگری امید محور موجب کاهش تنیدگی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی می گردد. این پژوهش میتواند برای روان درمانگران، مشاوران حوزه کودک و نیز انتخاب نوع مداخله برای آموزش به والدین مفید باشد.
پرونده مقاله
زن و مطالعات خانواده
,
شماره4,سال
16
,
زمستان
1402
مطالعه حاضر با هدف واکاوی طلاق جنسی در زوجین شهر اصفهان به عنوان یکی از انواع طلاقهای پنهان به اجرا درآمد. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده اصفهان در سال 1399 و 1400 بودند. نمونهگیری به روش هدفمند بر روی 20 زوج انجام شد. طرح پژوهش حاضر کیفی چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف واکاوی طلاق جنسی در زوجین شهر اصفهان به عنوان یکی از انواع طلاقهای پنهان به اجرا درآمد. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده اصفهان در سال 1399 و 1400 بودند. نمونهگیری به روش هدفمند بر روی 20 زوج انجام شد. طرح پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش دادهبنیاد بود. دادههای کیفی با استفاده از روش سهسو-سازی از متون روانشناختی، مصاحبه با متخصصان و مصاحبه نیمه ساختاریافته با زوجینی که به مدت حداقل شش ماه رابطه جنسی نداشتند، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری و تحلیل مضمون استفاده شد. یافتههای پژوهش در زمینهی واکاوی طلاق جنسی زوجین، دربرگیرندهی 73 مضمون فرعی بود که در 7 مضمون اصلی به شرح زیر طبقهبندی شدند: عوامل ارتباطی، اطلاعات و دانش جنسی، اثرات روانشناختی بیماریهای جسمانی، عواطف و هیجانات، جایگزینهای ناکارآمد، محیط خانواده اصلی و جنبههای روانشناختی فرد. نتایج این مطالعه مفهوم طلاق جنسی را از دیدگاه زوجین به خوبی تبیین نموده است. نکته قابل توجه منتج از یافتههای پژوهش این است که پدیده طلاق جنسی زوجین در خلاء شکل نمیگیرد بلکه علاوه بر عوامل بینفردی و درونفردی، بافتار روانی، اجتماعی و فرهنگی نیز بر فرایند و پیامدهای آن تأثیر گذارند. لذا شناسایی ماهیت پدیده طلاق جنسی و عوامل موثر در ایجاد آن به عنوان پدیدهای آسیبزا و پنهان که میتواند در طول زمان منجر به طلاق رسمی زوجین از یکدیگر شود، بستری را جهت تدوین مداخلات لازم به منظور جلوگیری و کاهش طلاق در سالهای آینده فراهم سازد./
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد