دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
24
,
بهار
1402
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدگری امیدمحور بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی به همراه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیشدبستانی شهر ا چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدگری امیدمحور بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی به همراه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیشدبستانی شهر اصفهان در سال 1398 بود. نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از مادران بوده که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده عبارتند از مقیاس خودکارآمدی مادران برکلی(نسخه دوم، 2005). شرکت کنندگان هر دو گروه پرسشنامه را در سه مرحله تکمیل کردند. جلسات آموزش والدگری امیدمحور طی 10 جلسه 90 دقیقهای برای آزمودنیهای گروه آزمایش ارائه گردید. دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج حاصل حاکی از تاثیر آموزش والدگری امیدمحور بر افزایش خودکارآمدی والدینی و مولفههای پذیرش فرزند، ارزیابی مثبت فرزند، مسئولیتپذیری و خودمدیریتی مادران کودکان پیشدبستانی در مرحله پسآزمون و پایداری این تاثیر در مرحله پیگیری بود(05/0P<). این پژوهش میتواند جهت روانشناسان و مشاوران حوزه والدگری و نیز انتخاب نوع مداخله برای آموزش والدین مفید باشد.
پرونده مقاله
زن و مطالعات خانواده
,
شماره5,سال
14
,
زمستان
1400
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی بسته آموزشی والدگری امید محور بر تنیدگی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیش دب چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی بسته آموزشی والدگری امید محور بر تنیدگی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان در سال 1398 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل30 نفر از مادران بوده که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل بسته آموزشی والدگری امید محور(محقق ساخته) و فرم کوتاه پرسشنامه تنیدگی والدینی آبیدین(1983) بود. شرکت کنندگان هر دو گروه فرم کوتاه پرسشنامه تنیدگی والدینی آبیدین (1983) را در سه مرحله تکمیل کردند. بسته آموزشی والدگری امید محور طی 10 جلسه 90 دقیقه ای برای آزمودنی های گروه آزمایش ارائه گردید. داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج حاصل حاکی از تأثیر بسته آموزشی والدگری امید محور بر کاهش تنیدگی والدینی (0.05>P ) در مرحله پس آزمون و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که آموزش بسته والدگری امید محور موجب کاهش تنیدگی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی می گردد. این پژوهش میتواند برای روان درمانگران، مشاوران حوزه کودک و نیز انتخاب نوع مداخله برای آموزش به والدین مفید باشد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش پیشبینی پایداری بر اساس دلبستگی به خدا، امید به زندگی و شادکامی در فرهنگیان زن بازنشستهی خمینیشهر بود. روش پژوهش همبستگی از نوع پیشبینی و جامعه آماری شامل کلیه فرهنگیان زن بازنشسته ی خمینیشهر در سال 1399 که تعدادشان 167 نفر بود. با استفاده از جدول چکیده کامل
هدف از این پژوهش پیشبینی پایداری بر اساس دلبستگی به خدا، امید به زندگی و شادکامی در فرهنگیان زن بازنشستهی خمینیشهر بود. روش پژوهش همبستگی از نوع پیشبینی و جامعه آماری شامل کلیه فرهنگیان زن بازنشسته ی خمینیشهر در سال 1399 که تعدادشان 167 نفر بود. با استفاده از جدول مورگان برحسب تعداد جامعه آماری 113 نفر حجم نمونه برآورد گردید که درنهایت حجم نمونه با احتساب ریزش آماری به 100 نفر کاهش پیدا کرد. ابزار گرداوری اطلاعات شامل پرسشنامه پایداری داکورث (2007)، پرسشنامه دلبستگی به خدا بک و مک دونالد(2004)، پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر (۱۹۹۱) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرگایل، مارتین و کروسلند(1989) بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) با استفاده از نرمافزار spss-22 انجام شد. نتایج نشان داد که به ترتیب دلبستگی به خدا(β=0/49)، شادکامی(β=0/23) و امید به زندگی(0/42=β) مشترکا، 5/47 درصد توانایی پیشبینی پایداری فرهنگیان زن بازنشسته را داشتند. همچنین نتایج نشان داد زیرمؤلفههای دلبستگی به خدا( ارتباط باخدا، توکل و توجه به خدا)، 2/34 درصد توانایی پیشبینی پایداری را داشتند و زیر مؤلفههای امید به زندگی( تفکر عاملی و تفکر راهبردی)، 9/37 درصد توانایی پیشبینی پایداری را در سطح معناداری p≤0.01 دارا بودند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد