مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی
,
شماره9,سال
3
,
تابستان
1403
افزایش شتاب تغییرات محیطی و رقابتی شدن بازار،سازمانهای فعال در صنعت لوازمخانگی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی سیاستگذاری سازمانهای تجاری( فعال در صنعت لوازم خانگی) برای انطباق با شرایط نامطمئنمحیطی است. این پژو چکیده کامل
افزایش شتاب تغییرات محیطی و رقابتی شدن بازار،سازمانهای فعال در صنعت لوازمخانگی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی سیاستگذاری سازمانهای تجاری( فعال در صنعت لوازم خانگی) برای انطباق با شرایط نامطمئنمحیطی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است. در فاز اول از منابع کتابخانهای، متونی که در آنها از مفاهیم سیاستگذاری ، عدم قطعیت و مطالعات انجام شده در زمینه صنعت لوازم خانگی و مشتقات آنها استفاده شده است .در فاز دوم از متن مصاحبه با خبرگانی که در حوزه سیاستگذاری و تولید لوازمخانگی فعالیت داشته اند، بهره برده شده است. جامعه آماری در این مرحله شامل خبرگانی ست که حداقل به مدت ۱۰سال سابقه فعالیت اجرایی در زمینه پژوهش داشتهاند. نمونهگیری بصورت هدفمند،گلوله برفی و تعداد نمونه بر اساس اشباع نظری مشخص شد و نهایتاً با ۱۵ خبره مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. سپس از روش تجزیه تحلیل محتوا، برای تحلیل مصاحبهها و استخراج نتایج استفاده شد. با یکسانسازی کدها در نهایت ۷۴ کد در قالب ۱۷ مقوله تقسیمبندی شد. یافتهها با استفاده از مدل پارادایمی در قالب عوامل علّی، پدیده محوری ،عوامل مداخلهگر، عوامل زمینهای ، راهبردها و پیامدها طبقهبندی شدهاند.برای سنجش پایایی از شاخص کاپا کوهن (۷۱ درصد)و جهت بررسی روایی از نظر خبرگان استفاده شده است. نتایج نشان میدهد با توجه به جایگاه صنعت لوازم خانگی در ایجاد اشتغال و تولید فرصت جدید در زمینه فعالیتهای اقتصادی ،با شناخت زمینههای تقویت و رشد تولیدکنندگان این صنعت موجبات توسعه پایدار در جامعه نیز فراهم میگردد.
جاریسازی استراتژِی فرآیندی پویا، تکرار شونده و پیچیده است که با هدف تحقق اهداف استراتژیک و تبدیل برنامههای استراتژیک به واقعیتهای ملموس، انجام میگیرد. فرآیندی که متأثر از مجموعه تصمیمات و اقدامات مدیران و کارکنان است. از اینرو برخورداری از الگویی مناسب جهت جاریساز چکیده کامل
جاریسازی استراتژِی فرآیندی پویا، تکرار شونده و پیچیده است که با هدف تحقق اهداف استراتژیک و تبدیل برنامههای استراتژیک به واقعیتهای ملموس، انجام میگیرد. فرآیندی که متأثر از مجموعه تصمیمات و اقدامات مدیران و کارکنان است. از اینرو برخورداری از الگویی مناسب جهت جاریسازی استراتژی که با رویکردی جامع و هدایتگر مدیران سازمان را در راستای پیادهسازی صحیح استراتژیهای سازمان یاری رساند، امری ضروری است. براین اساس پژوهش حاضر در پی آن است تا با بهره گیری از شیوهی پژوهش کیفی و روش دادهبنیاد به تبیین چنین الگویی بپردازد. در این پژوهش نمونهگیری به روشهای هدفمند، نظری و گلوله برفی؛ ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و شیوه تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از مدل پارادیمی داده بنیاد انجام گردیده است. بدین ترتیب در مجموع 134 کد اولیه با لحاظ تکرارها از متن مصاحبهها، 21 مقوله در مرحله بررسی مفاهیم مرتبط با یکدیگر و در نهایت 6 مقوله اصلی در مرحله کدگذاری انتخابی شناسایی شد. نتایج حاصله مؤید آن است که مقولهی جاریسازی استراتژی در سازمان با رویکرد تلفیقی که با توجه به عوامل علّی، زمینه ای و مداخله گر شکل گرفته، از طریق راهبردهایی چون مدیریت راهبردی اجرای استراتژی در سازمان و کنترل و پایش دقیق مراحل اجرای راهبردها، به بروز دو پیامد اصلی پیادهسازی استراتژیها در سازمان و در پی آن تحقق چشم اندازها و مأموریتهای سازمان و بهبود عملکرد سازمان به واسطهی افزایش چابکی سازمانی و بهبود اثربخشی فعالیتها در سازمان منجر می شود.
پرونده مقاله
مطالعات اخیر در زمینه تفکر استراتژیک بکارگیری رویکرد تلفیقی ( تحلیلی-خلاقانه) را در مدلسازی تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی پیشنهاد نموده اند بر این اساس هدف این پژوهش آن بود که عناصر محتوایی و راهبردی الگوی تفکر استراتژیک جهت مدیران شرکت ملی گاز ایران به عنو چکیده کامل
مطالعات اخیر در زمینه تفکر استراتژیک بکارگیری رویکرد تلفیقی ( تحلیلی-خلاقانه) را در مدلسازی تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی پیشنهاد نموده اند بر این اساس هدف این پژوهش آن بود که عناصر محتوایی و راهبردی الگوی تفکر استراتژیک جهت مدیران شرکت ملی گاز ایران به عنوان یک شایستگی سازمانی و بر حسب اقتضائات محیطی و عوامل زمینه ای، تبیین گردد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفت که از طریق راهبرد داده بنیاد و متاسنتز عناصر و مؤلفه های شایستگی تفکر استراتژیک تبیین گردید. برای این منظور با بکارگیری روش نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان و همچنین فیش برداری از اسناد و مدارک، داده های مورد نیاز گردآوری شد. سپس مفاهیم و مقولههای اثرگذار از طریق کدگذاری نظری با رهیافت نظام مند و همچنین پرسشنامههای روش متاسنتز استخراج گردید و در نتیجه یک قضیه کلی که بیانگر روابط مفهومی و تعمیم یافته ی مؤلفه ها و زیر مؤلفه های الگوی شایستگی تفکر استراتژیک میباشد ارائه شد. یافتهها نشان داد بعد محتوایی (مقوله محوری) تفکر استراتژیک که به عنوان بصیرت نامگذاری شد شامل پنج شیوه تفکر واگرا میگردد که هدف آن تولید گزینههای استراتژیک خلاقانه و اثربخش است و راهبردهای تفکر که شامل شش شیوه تفکر همگرا و معطوف به هدف میگردد، گزینههای استراتژیک کارآمد را با رویکرد تحلیلی گزینش میکنند. همچنین بعد محتوایی تفکر استراتژیک (بصیرت) در پاسخ به اقتضائات محیطی ضرورت یافته و از طریق راهبردهای تفکری، قابلیتهای سازمانی را متناسب با اقتضائات محیطی توسعه میدهد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد