-
مقاله
1 - Grading the Factors Impacting on Tourism Development of Tehran Metropolis Focusing on Cultural Industries Applying Interpretive Structural Modeling (ISM) and MICMAC AnalysisJournal of Tourism Hospitality Research , شماره 1 , سال 8 , زمستان 2020Diversity of economic activities, agglomeration of educational centers, concentration on technological initiatives and information generation, possession of the most important cultural centers, and arrangement of the most significant artistic and cultural events in Tehr چکیده کاملDiversity of economic activities, agglomeration of educational centers, concentration on technological initiatives and information generation, possession of the most important cultural centers, and arrangement of the most significant artistic and cultural events in Tehran Metropolis have provided a large-scale potential for cultural and educational activities and a special condition for cultural tourism development; however, tourism development plans adopted by Tehran officials are slight proportional to its regional capacities and have thus proved unsuccessful to reach a perceptible and appropriate tourism development. The chief objective borne by this research is, accordingly, identification of the factors and indices impacting on Tehran’s cultural tourism development, which, with respect to sundry commonalities of this type of tourism and creative and cultural industries, focuses on these factors, as well. Indices have been extracted through literature reviews and their content analysis. Using Delphiquestionnaire, afterwards, experts’ and urban planners’ opinions and comments were extracted in two stages. Results of the first stage of Delphiquestionnaires graded indices in Interpretive Structural Modeling (ISM). Outcomes of the second stage were analyzed byMICMAC software to determine impacts and susceptibilities of the indices on each other. Results of the study show that the index Rules and Regulations is graded in the level 10 and the indices ‘Suitable Institutional Partnership and Labor Division among Different Actors of Industry’, ‘Political and International Relations’, and ‘Existence of Cultural Tourism Attractions’ are graded in the level 9 aimed at development of Tehran Metropolis’s cultural tourism. In fact, indices of the levels 9 and 10 are fundamental ones to which more attention should be paid with regard to results of interpretive-structural analysis in development of Tehran cultural tourism. پرونده مقاله -
مقاله
2 - طراحی مدل ارتقای سواد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: واحد علوم و تحقیقات تهران)مطالعات میان فرهنگی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1400از کارکردهای مهم دانشگاه به عنوان جزء مؤثری از نظام تعلیم و تربیت، آموزش سواد فرهنگی به دانشگاهیان است. در ایران اگرچه موضوع ضعف سواد فرهنگی مطرح است، الگوی مشخصی برای ارتقای آن وجود ندارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سواد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: واح چکیده کاملاز کارکردهای مهم دانشگاه به عنوان جزء مؤثری از نظام تعلیم و تربیت، آموزش سواد فرهنگی به دانشگاهیان است. در ایران اگرچه موضوع ضعف سواد فرهنگی مطرح است، الگوی مشخصی برای ارتقای آن وجود ندارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سواد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: واحد علوم و تحقیقات تهران) صورتگرفت. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای (سندکاوی) و روش میدانی (مصاحبۀ نیمهساختارمند) استفاده شد. برمبنای روش دادهبنیاد، پس از احصای شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، کشف ارتباط بین مقولهها و شناسایی مقولۀ مرکزی، مدل سواد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی با نگاهی همهجانبهنگر در پنج محور شرایط علّی (توجه به مراحل شکلگیری رفتار و ، لزوم بازشناسی و مهندسی مجدد ریشههای مؤثر در سواد فرهنگی)، شرایط زمینهای (اهمیت توجه به همه ارکان دانشگاه، لزوم توجه به انگیزه، اعتماد و مشارکت دانشگاهیان، و نگاه مبتنی بر اصول برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل)، شرایط مداخلهگر ( فاصلهگرفتن دانشگاه از رسالت آموزشی و تربیتی خود و عیوب و اختلالات سیستمی )، راهبردها (پرداختن به تمام مؤلفههای سواد فرهنگی، مهارتافزایی، بهرهگیری از روشهای مناسب آموزش سواد فرهنگی ، ایجاد مدیریت تخصصی و یکپارچه در دانشگاه)، و پیامدها (تولید و ترویج سواد فرهنگی از دانشگاه به جامعه، پیشگیری از ایجاد انواع بحرانها، تقویت همگرایی، وحدت و فرهنگ ملی تداومیافته، پیشگیری و درمان مشکلات و ناهنجاریهای فرهنگی)، ترسیم گردید. چنانچه سواد فرهنگی با نگرشی علمی و سیستمی و برای لایههای فکری، گرایشی، انگیزشی و کنشگری جامعۀ دانشگاهی لحاظ نظر قرار گیرد، میتواند در رفع بسیاری از نیازهای دانشگاهیان مؤثر باشد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - رویکرد فعال و کاربردی به سواد فرهنگی دانشجویان، بازآفرینی ادراک فرهنگیمطالعات میان فرهنگی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1399این مقاله با هدف پاسخگویی به این دو سوال اساسی تنظیم شده که رویکرد جدید به مفهوم سواد فرهنگی چیست و چه تکنیک هایی برای آموزش سواد فرهنگی به دانشجویان قابل استفاده است. روش مورد استفاده، کیفی و از نوع تحلیلی ـ اسنادی است. این تحقیق از منظر هدف، توسعهای ـ کاربردی، و از ن چکیده کاملاین مقاله با هدف پاسخگویی به این دو سوال اساسی تنظیم شده که رویکرد جدید به مفهوم سواد فرهنگی چیست و چه تکنیک هایی برای آموزش سواد فرهنگی به دانشجویان قابل استفاده است. روش مورد استفاده، کیفی و از نوع تحلیلی ـ اسنادی است. این تحقیق از منظر هدف، توسعهای ـ کاربردی، و از نظر ماهیت، مطالعهای توصیفی است و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهشی از استنتاج مبتنی بر توصیف و تحلیل مفاهیم استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد رویکرد جدید و فعال به مفهوم سواد فرهنگی، توان خواندن و درک فرهنگ و مصنوعات فرهنگی است. در مقام مقایسه، این توانایی مانند قدرت خواندن و درک متون است. آموزش این مهارت به دانشجویان، نیازمند به کارگیری روشهایی همچون "تجربه و تمرین کردن"، "غوطهوری در تجربیات واقعی"، "آموزش به روش ناپایدار سازی" و "آموزش در فضای باز"، است که همگی با مرحله تأمل و تحلیل، برای استخراج معنا توسط خود دانشجو همراه هستند. تجهیز دانشجویان به سواد فرهنگی با رویکرد جدید و برنامه ریزی دقیق دانشگاهها برای روبرو کردن دانشجویان با موضوعات فرهنگی که در دنیای واقعی انتظار آنها را می کشد، بازآفرینی ادراک دانشجویان و افزایش ظرفیت تغییر و اصلاح فرهنگی را موجب میشود پرونده مقاله