پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
15
,
بهار
1397
هدف این پژوهش، دستیابی به مؤلفههای محتوای برنامه درسی تربیت اخلاقی از منظر کانت و ملا احمد نراقی و تحلیل مقایسهای آن بهمنظور تبیین مؤلفههای مشترکی در حوزه محتوی برنامه درسی تربیت اخلاقی است. جهت نائل شدن به این هدف، سعی بر آن شده است با استفاده از منابع دستاول و من چکیده کامل
هدف این پژوهش، دستیابی به مؤلفههای محتوای برنامه درسی تربیت اخلاقی از منظر کانت و ملا احمد نراقی و تحلیل مقایسهای آن بهمنظور تبیین مؤلفههای مشترکی در حوزه محتوی برنامه درسی تربیت اخلاقی است. جهت نائل شدن به این هدف، سعی بر آن شده است با استفاده از منابع دستاول و منابع دستدوم شامل (کتب معتبر، پژوهشها و تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش، نشریات و سایتهای اینترنتی) مطالعة حاضر از طریق روشهای تحلیل مفهومی و روش تحلیل تطبیقی مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که اندیشمندان مذکور بهصورت ژرف به تربیت اخلاقی پرداخته و دلالتهای قابل توجهی در محتوی برنامه درسی تربیت اخلاقی، ارائه نمودهاند. کانت بهعنوان نماینده دیدگاه غرب و ملا احمد نراقی بهعنوان نماینده دیدگاه اسلامی؛ در محتوای برنامه درسی تربیت اخلاقی بهرغم اختلاف نظرهای مشهود، مؤلفههای مشترک قابل استنباط و استخراجی نیز دارند که میتواند مورد نظر سیاستگذاران و برنامه ریزان درسی قرار گیرد. از جمله مؤلفههای مذکور میتوان به تربیت انسان بهعنوان اولویت اصلی برنامههای درسی، ضرورت پرورش بعد اخلاقی دانشآموز، پرورش حافظه طی برنامه درسی، عملگرایی در برنامههای درسی، تجربه محوری در برنامههای درسی، تأکید بر نقد و نظر در برنامههای درسی و پرورش بعد دینی و معنوی دانشآموز اشاره نمود.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره5,سال
12
,
زمستان
1394
پژوهش حاضر، درصدد تبیین بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشگاهی برحسب مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور ارائه ملاحظاتی کاربردی برای دانشگاه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده که طی آن از استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهومپردازی مجدد، استفاده شده است. جامعه پ چکیده کامل
پژوهش حاضر، درصدد تبیین بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشگاهی برحسب مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور ارائه ملاحظاتی کاربردی برای دانشگاه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده که طی آن از استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهومپردازی مجدد، استفاده شده است. جامعه پژوهش، مجموعه متون نظری مرتبط با عنوان پژوهش بوده که به کمک فرم فیش برداری، اطلاعات لازم استخراج شده است. یافتههای پژوهش نشان داد؛ مؤلفههای ناهمسوی برنامههای درسی پنهان آموزش عالی میتوانند در تثبیت پایگاه و منزلت بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشجوی طبقه خاص مؤثر بوده و بالعکس در نومیدی از تغییر وضعیت کنونی برای دانشجویان طبقههای متوسط و پایین، مؤثر باشند. تبلور عینی این رخداد متأثر از مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان آموزش عالی در تعدادی از استنادهای پژوهشی مطالعه حاضر محسوس است. براین اساس؛ در پایان فهرستی از ملاحظات عملی نمونه در راستای ابعاد مختلف مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان موردتوجه واقعشده که از آن جمله میتوان به برقراری عدالت آموزشی، تأکید بر روشهای انتقادی و گفتگو محور، کاهش دیوانسالاری به منظور بروز قابلیتهای طبقات مختلف در فعالیتهای دانشگاهی (علمی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی)، تأکید بر برنامه درسی چندفرهنگی، توجه به شیوههای کیفی به جای شیوه کمی در ارزشیابی، کاربرد و اجرای راهبردهای تدریس فعال و مشارکتی و تغییر در محیطهای آموزشی اشاره نمود.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره4,سال
14
,
پاییز
1396
پژوهش حاضر با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و استنتاجی به دنبال ارائه تبیینی نو از مؤلفههای برنامه درسی پنهان با تأکید بر پدیدارشناسی ون منن است تا بتواند سهمی در افزایش دانش در حوزة معرفتی مذکور داشته باشد. نتایج نشان میدهد؛ برنامه درسی پنهان شامل یادگیریهای غیر مل چکیده کامل
پژوهش حاضر با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و استنتاجی به دنبال ارائه تبیینی نو از مؤلفههای برنامه درسی پنهان با تأکید بر پدیدارشناسی ون منن است تا بتواند سهمی در افزایش دانش در حوزة معرفتی مذکور داشته باشد. نتایج نشان میدهد؛ برنامه درسی پنهان شامل یادگیریهای غیر ملموس، غیررسمی و ضمنی ارزشها، هنجارها و نگرشها است که به واسطه معلمان، کارکنان، فرایندهای غیر رسمی آموزش، تعاملات معلم و شاگرد و تفاسیر دانشآموز از رویدادها و محیط سازمانی ایجاد و انتقال مییابد. پدیدارشناسی ون منن با کمک به حصول تجارب و شناخت فردی حائز آن است که فراگیران را در یادگیری عمیق و بنیادی یاری نماید، بنابراین روش متناسبی در بازشناسی حوزه عمیق و کمتر شناخته شده برنامه درسی پنهان است. پدیدارشناسی ون منن در مؤلفههای برنامه درسی پنهان واجد تجارب زیسته خاصی چون؛ دانشآموز (مسئله محوری، خودراهبری، خود اکتشافی، انعطافپذیری و ...)، معلم (کارگزار، زمینهساز در تکوین نگرش و انگیزة دانشآموز و مدیر چالشهای کلاسی حاوی تجارب زیسته خاص برای دانشآموز)، محتوای درسی (زمینهساز کسب تجارب درونی دانشآموز متناسب با نیازهای خاص وی)، تدریس (فعالیتی شهودی و خلاق به همراه نتایج پیشبینینشده در دانشآموزان) و ارزشیابی (زمینهای برای درک برخی تجارب زیسته دیگر در راستای ماهیت واقعی کلاس، درس، یادگیری و نیز سنجش دانشآموز توسط نظام آموزشی) است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد