-
مقاله
1 - شناسایی الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهرانرهبری و مدیریت آموزشی , شماره 65 , سال 17 , پاییز 1402هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بود. نمونه آماری این پژوهش را چکیده کاملهدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بود. نمونه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبره های حوزه مدیریت، آموزش و علوم تربیتی و همچنین مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تشکیل داده بود. روش نمونه گیری در این پژوهش غیر احتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی بود. در این تحقیق اطلاعات به دو روش مطالعات اسنادی و مصاحبه های عمیق وتحلیل محتوی مصاحبه ها گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از ابزارهای مختلف تحلیل مضمون مانند: تحلیل قالب مضمون ها، شبکه مضمون ها، ماتریس مضمون ها و تحلیل مقایسه ای و همچنین از نرم افزار تحلیل مضمون MAXQDA12 استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که با بررسی لیست مضامین پایه و تحلیل دقیق آنها 228 مضمون پایه (شاخص)، و 35 مضامین سازمان دهنده (مولفه) و 6 مضامین فراگیر(عامل) حاصل گردیده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران شامل نظارت و ارزیابی مستمر، مدیریت دانش، توسعه حرفه ای، توانمند سازی، اخلاق حرفه ای و نقش مدیریتی می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Modeling the Structural Equations of Accreditation of the Training Program of Human Resources of Education of Qazvin ProvinceCurriculum Research Journal , مقالات زودآیندPurpose: There is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched. Methodology چکیده کاملPurpose: There is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched. Methodology: This research is practical in terms of collecting survey data and cross-sectional time. The statistical population of the research was 16,689 education personnel of Qazvin province based on the data of the LTMS system. The sample size was estimated to be 300 people using the Krejcie and Morgan table and was selected by stratified random method. To collect the data, a researcher-made questionnaire was used from the qualitative section, and to describe them, average and standard deviation statistics were used. Confirmatory factor analysis and Friedman's test were used to analyze the data in spss and smartpls software at a significance level of 0.05. Findings: Based on the results of the confirmatory factor analysis test, the accreditation model of the Qazvin province education human resources training program has the dimensions of human resources, contextual factors, organizational factors, efficiency and performance, and specific components and indicators of each dimension. Also, based on the results of Friedman's test, there is a significant difference between the ranks of the dimensions and components of this model. Conclusion: The lack of a two-way correlation of the dimensions of the model indicates the lack of flexibility and modification of the components of this program. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Modeling the Structural Equations of Accreditation of the Training Program of Human Resources of Education of Qazvin ProvinceCurriculum Research Journal , شماره 12 , سال 4 , تابستان 1402Purpose: There is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched.Methodology: چکیده کاملPurpose: There is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched.Methodology: This research is practical in terms of collecting survey data and cross-sectional time. The statistical population of the research was 16,689 education personnel of Qazvin province based on the data of the LTMS system. The sample size was estimated to be 300 people using the Krejcie and Morgan table and was selected by stratified random method. To collect the data, a researcher-made questionnaire was used from the qualitative section, and to describe them, average and standard deviation statistics were used. Confirmatory factor analysis and Friedman's test were used to analyze the data in spss and smartpls software at a significance level of 0.05.Findings: Based on the results of the confirmatory factor analysis test, the accreditation model of the Qazvin province education human resources training program has the dimensions of human resources, contextual factors, organizational factors, efficiency and performance, and specific components and indicators of each dimension. Also, based on the results of Friedman's test, there is a significant difference between the ranks of the dimensions and components of this model.Conclusion: The lack of a two-way correlation of the dimensions of the model indicates the lack of flexibility and modification of the components of this program. پرونده مقاله -
مقاله
4 - طراحی الگوی تصمیمگیری راهبردی مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهرانپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1402این پژوهش، با هدف طراحی الگوی تصمیم گیری راهبردی برای مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت. پژوهش توسعه ای - کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی(کیفی– کمی) است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشته های مدیریت آموزشی و مدی چکیده کاملاین پژوهش، با هدف طراحی الگوی تصمیم گیری راهبردی برای مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت. پژوهش توسعه ای - کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی(کیفی– کمی) است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشته های مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی، همچنین مدیران مناطق آموزش و پرورش بودند که با 14 مصاحبه به اشباع نظری رسید. در بخش کمی با فرمول کوکران تعداد 120 نفر از مدیران کل و معاونین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی پرسشنامه با روش Cvr تأیید شد و آلفای کرونباخ با ضریب 802/0 پایایی بالای پرسشنامه را نشان داد. تحلیل محتوای کیفی با نرم افزار MAXQDA12 انجام شد. برای معادلات ساختاری از نرم افزار smart pls3 و برای تعیین اعتبار الگو از نرم افزار SPSS25 استفاده شد. بر اساس نتایج در بخش کیفی 10 بعد، 23 مؤلفه 98 شاخص شناسایی گردید. نتایج آزمون t (01/0< P)، بارهای عاملی و ضرایب معناداری به دست آمده، حاکی از آن است که کلیه ابعاد الگوی تصمیم گیری راهبردی مورد تأیید می باشند. پرونده مقاله -
مقاله
5 - ویژگیهای روانسنجی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه سوتا- نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهرانروان سنجی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1402در این پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم بازسازیشده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینهسوتا-نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران پرداخته و سوال اصلی تحقیق به این صورت مطرح است که آیا این ابزار از ویژگیهای مطلوب روانسنجی برخوردار است یا خیر؟ چکیده کاملدر این پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم بازسازیشده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینهسوتا-نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران پرداخته و سوال اصلی تحقیق به این صورت مطرح است که آیا این ابزار از ویژگیهای مطلوب روانسنجی برخوردار است یا خیر؟ طرح تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری را تمامی نوجوانان 12 تا 18 ساله که در شهر تهران به مراکز مشاوره مراجعه کردهاند تشکیل دادهاند. 300 نوجوان با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی از نوع اتفاقی و در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، فرم بازسازیشده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینهسوتا- نوجوان (MMPI-ARF) میباشد که توسط کامکاری و شکرزاده استانداردسازی شده است. به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه از دو روش آلفای کرونباخ و روش دونیمهکردن آزمون استفاده شده است؛ همچنین به منظور بررسی روایی همزمان، از پرسشنامه بالینی میلون نوجوان-2 (MACI- II) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که ضرایب اعتبار با دو روش آلفای کرونباخ و دونیمه کردن آزمون، در مقیاسهای نارسایی هیجانی، ضعف روحیه، هیجانات منفی مختل کننده، خودتردیدی، نگرشهای منفی به مدرسه، کمرویی، پرخاشگری درونی، روانپریشی و درونگرایی بالاتر از 70/0 بوده که نشاندهنده ضرایب اعتبار مطلوب این مقیاسها در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران میباشد. یافته ها همچنین نشان داد که این ابزار با پرسشنامه بالینی میلون نوجوان-2 دارای روایی همزمان است. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که این پرسشنامه از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است. پرونده مقاله