ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره4,سال
4
,
پاییز
1393
زمینه: یادگیری وخلاقیت ازجمله عنصرهای مهم برای پیشرفت یک کشور است. قابلیت یادگیری و آموزش خلاقیت، این امکان را برای مسئولین آموزشوپرورش فراهم میکند که راهکارهایی برای افزایش خلاقیت و یادگیری دانش آموزان و دانشجویان ایجاد کنند. هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر ا چکیده کامل
زمینه: یادگیری وخلاقیت ازجمله عنصرهای مهم برای پیشرفت یک کشور است. قابلیت یادگیری و آموزش خلاقیت، این امکان را برای مسئولین آموزشوپرورش فراهم میکند که راهکارهایی برای افزایش خلاقیت و یادگیری دانش آموزان و دانشجویان ایجاد کنند. هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز بر یادگیری و خلاقیت دانش آموزان است. روش: این پژوهش به لحاظ ماهیت موضوع، اهداف و فرضیهها از نوع کاربردی است و در زمره طرحهای شبه آزمایشی قرار میگیرد. جامعة آماری پژوهش را کلیة دانش آموزان پسر پایة اول دبیرستان شهرری تشکیل میدهند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشههای چندمرحلهای استفاده شد. در این تحقیق، ما با دو گروه آزمودنی پسر پایه اول دبیرستان امام خمینی (ره)، سروکار داشتیم که یک گروه در معرض متغیر مستقل (الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز) و گروه دیگر در معرض روش تدریس سنتی قرار گرفتند تا تأثیر متغیر مستقل بر یادگیری و خلاقیت بررسی شود. ابزارهای پژوهش، آزمون یادگیری محقق ساخته و آزمون خلاقیت تورنس بود و در پیشآزمون و پسآزمون از آنها استفاده شد. در پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد و برای انجام محاسبات آماری از نرمافزار اس پی اس اس[1] استفاده شد. یافتهها: در بررسی فرضیهها مشاهده شد که الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز در افزایش یادگیری و خلاقیت نسبت به روش تدریس سنتی اثربخشی بهتری دارد. بنابراین، این الگو یکی از راهکارهای افزایش یادگیری و خلاقیت است که میتوان از آن استفاده کرد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق با بسیاری از تحقیقات داخلی و خارجی همسو بود. در پایان پیشنهادهایی برای استفاده از این الگو در محیطهای یادگیری حضوری و محیطهای یادگیری الکترونیکی و همچنین ایجاد کارگاههای آموزشی برای آشنایی معلمان با این الگو داده شد. [1]. spss
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
5
,
بهار
1394
این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای به صورت چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور، از روش تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق، شامل تمامی دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه ش چکیده کامل
این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای به صورت چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور، از روش تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق، شامل تمامی دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه شهرکرج بود که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در سه گروه (یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش) قرار داده شدند. در گروه کنترل، درس علوم تجربی به شیوه مرسوم و در گروههای آزمایشی یک و دو، به ترتیب همان مطالب درسی در قالب نرمافزار چندرسانهای معمولی طراحی شده توسط محقق و نرمافزار چندرسانهای طراحی شده با الگوی چهار مؤلفهای، به دانشآموزان ارایه شد. برای هر سه گروه، پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون محققساخته بود که پایایی آن، 84/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین نمرات گروههای کنترل و آزمایش، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین صورت که متغیر وابسته؛ یعنی، یادگیری دانشآموزان کلاس مبتنی بر چندرسانهای معمولی بهتر از گروهی که با روش مرسوم آموزش دیده بودند و نیز یادگیری دانشآموزانی که با روش مبتنی بر چندرسانهای طراحی شده بر مبنای الگوی چهار مؤلفهای، بهتر از گروه مبتنی بر چندرسانهای معمولی بود. با توجه به نتایج بهدست آمده، توصیه میشود، در آموزش موضوعات پیچیده از قابلیتهای چندرسانهایها و الگوهای طراحی آموزشی دقیقی مثل الگوی چهار مؤلفهای که برای آموزش موضوعات پیچیده ارایه شده است، استفاده گردد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد