دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
22
,
بهار
1400
هدف این پژوهش پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانشآموزان نوجوانان بر اساس افسردگی و شخصیت خودشیفته با در نظر گرفتن نقش میانجیگر خودافشایی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نمونه طرحهای همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نوجوان دختر و پسر دوره دوم دبیرستان چکیده کامل
هدف این پژوهش پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانشآموزان نوجوانان بر اساس افسردگی و شخصیت خودشیفته با در نظر گرفتن نقش میانجیگر خودافشایی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نمونه طرحهای همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نوجوان دختر و پسر دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که از بین آنها با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای ۳۰۰ دانشآموز نوجوان انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای گرایش و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی (Momeni and Taghilo, 2016)، افسردگی بک (Beck Depression Inventory, 1978)، شخصیت خودشیفته (Raskin & Terry, 1988) و خودافشایی مجازی (Chelon, 1978) جمعآوری و با روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره در نرمافزار آماری SPSS20 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر معناداری بین افسردگی، شخصیت خودشیفته و خودافشایی با اعتیاد به شبکههای اجتماعی وجود دارد (01/0=p). همچنین مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بوده و نتایج از نقش میانجیگری خودافشاگری در تأثیر شخصیت خودشیفته و خودافشایی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی حمایت میکند.
پرونده مقاله
بالابودن کیفیت زندگی زناشویی ازجمله عوامل موثر برشادکامی، سلامت و رضایت از زندگی است. کمبود درکفایت های عاطفی و هیجانی همسران اثرات نامطلوبی برآنان می گذارد. هدف از این پژوهش تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی زناشویی لیچتر وکارمالت در زوج های تهرانی بود . دریک چکیده کامل
بالابودن کیفیت زندگی زناشویی ازجمله عوامل موثر برشادکامی، سلامت و رضایت از زندگی است. کمبود درکفایت های عاطفی و هیجانی همسران اثرات نامطلوبی برآنان می گذارد. هدف از این پژوهش تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی زناشویی لیچتر وکارمالت در زوج های تهرانی بود . دریک بررسی مقطعی، 520 زوج ساکن در شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند وبا مقیاس کیفیت زندگی زناشویی مورد ارزیابی قرارگرفتند. از مقیاس رضایت زناشویی هودسون به طور همزمان برای بررسی روایی ملاکی پرسشنامه استفاده شد و برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تمام سوالات دریک عامل بارگذاری شدند. نتایج همبستگی با سایر مقیاس ها نیز نشان از روایی همگرا و افتراق مطلوب پرسشنامه داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد آلفا برای این مقیاس 92/0 برآورد شد. نتایج نشان می دهد که مقیاس کیفیت زندگی زناشویی از روایی و اعتبار خوبی درزوج های ساکن در شهر تهران برخورداراست و کارایی لازم را برای اندازه گیری کیفیت زندگی زناشویی دارد.
پرونده مقاله
هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین بخشش و عواطف مثبت و منفی با شادکامی در بین کارمندان معاونت امور برنامه ریزی اقتصادی جهاد کشاورزی بود. به این منظور 148 کارمند از بین کارکنان اداره مذکور با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش نامه شادکامی آکسف چکیده کامل
هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین بخشش و عواطف مثبت و منفی با شادکامی در بین کارمندان معاونت امور برنامه ریزی اقتصادی جهاد کشاورزی بود. به این منظور 148 کارمند از بین کارکنان اداره مذکور با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش نامه شادکامی آکسفورد و مقیاس عاطفه مثبت و منفی و مقیاس بخشش هارتلند جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عواطف مثبت با شادکامی همبستگی مثبت و معنا دار دارد. حال آن که متغیر عواطف منفی با شادکامی همبستگی منفی و معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد متغیر بخشش به صورت معنی دار شادکامی را پیش بینی نمی کند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تمایل به مشارکت اجتماعی بود. از آن جا که این پرسشنامه توسط پژوهشگران بومی و محلی طراحی و اعتباریابی نشده بود، طراحی چنین پرسشنامه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. به این ترتیب، با استفاده از پژوهش پیمایشی تعداد 303 نفر از شه چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تمایل به مشارکت اجتماعی بود. از آن جا که این پرسشنامه توسط پژوهشگران بومی و محلی طراحی و اعتباریابی نشده بود، طراحی چنین پرسشنامه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. به این ترتیب، با استفاده از پژوهش پیمایشی تعداد 303 نفر از شهروندان تهرانی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند تا با تکیه بر آن بتوان، آزمون مورد نظر را تست و اعتباریابی کرد. ابتدا 23 گویه طراحی شده و 8 نفر از متخصصان حوزه علوم اجتماعی با تکیه بر روایی محتوایی مبتنی بر پانل متخصصان به ارزیابی و اصلاح گویه ها و همچنین روایی سنجی پرسشنامه پرداختند. پرسشنامه مورد نظر هم از روایی و هم از پایایی قابل قبولی برخوردار بود. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، اعتباریابی دقیقتری بر روی پرسشنامه انجام شد. یافته های این تحلیل نشان داد که تمایل به مشارکت اجتماعی را می توان در دو بعد تمایل به مشارکت اجتماعی ناشی از جو سازمانی و تمایل به مشارکت اجتماعی ناشی از برانگیختگی فردی مورد بررسی قرار داد
پرونده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ساخت مقیاس نگرش به تحصیل واینده شغلی دربین دانشجویان انجام شد .گویه های اولیه پرسشنامه براساس مولفه های سه بعدی نگرش وبرمبانی نظری تحصیلی ونظریه شغلی تطابق شخص با محیط تهیه شد .روایی محتوایی گویه ها بانظرخواهی ازمتخصصان بررسی شد.33گویه مورد تایید چکیده کامل
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ساخت مقیاس نگرش به تحصیل واینده شغلی دربین دانشجویان انجام شد .گویه های اولیه پرسشنامه براساس مولفه های سه بعدی نگرش وبرمبانی نظری تحصیلی ونظریه شغلی تطابق شخص با محیط تهیه شد .روایی محتوایی گویه ها بانظرخواهی ازمتخصصان بررسی شد.33گویه مورد تایید انتخاب شدند .جامعه اماری شامل دانشجویان دانشگاه زنجان بودندکه با روش نمونه گیری مرحله ای ازبین افراد جامعه انتخاب شدند .تحلیل عاملی نشان داد که 58درصد واریانس نمره ها توسط مقیاس ساخته شده تبین می شودسپس چرخش پروماکس ،برای استخراج مولفه ها به کار گرفته شد و4 گویه ازبین گویه ها حذف وتحلیل برای بارسوم تکرارودرنهایت 3عامل به نام های علاقه به رشته تحصیلی ،اینده شغلی وبرنامه ریزی شغلی شناسایی ونامگذاری گردید. الفای کرونباخ به ترتیب 92/0، 81/0، 71/0 می باشدکه بیانگر همسانی درونی قابل قبول گویه های هریک از مولفه ها استخراج شده است .ارزیابی پایایی مولفه ها باروش بازآزمایی نشان دهنده ثبات قابل قبول می باشد همچنین همبستگی قوی مولفه ها نشان دهنده روایی همزمان این پرسشنامه باسازگاری تحصیلی می باشد. شاخص های تحلیل عاملی تاییدی ازمدل معادلات ساختاری نشان دادکه مدل دارای برازش باداده هاست ودر نهایت می توان ازاین پرسشنامه برای اندازه گیری نگرش به تحصیل واینده شغلی دانشجویان جهت انجام پژوهش مختلف استفاده کرد .
پرونده مقاله
یکی از شاخصهای نشاندهنده مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان هوش هیجانی میباشد. مهمترین مولفهی هوش هیجانی، آگاهی هیجانی است. یکی از ابزارهای نوین اندازهگیری آگاهی هیجانی در کودکان و نوجوانان پرسشنامه خودآگاهی هیجانی ریفی میباشد. هدف از این مطالعه تعیین رو چکیده کامل
یکی از شاخصهای نشاندهنده مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان هوش هیجانی میباشد. مهمترین مولفهی هوش هیجانی، آگاهی هیجانی است. یکی از ابزارهای نوین اندازهگیری آگاهی هیجانی در کودکان و نوجوانان پرسشنامه خودآگاهی هیجانی ریفی میباشد. هدف از این مطالعه تعیین روایی و پایایی این پرسشنامه میباشد. برای بررسی پایایی از سازگاری درونی (آلفای کرونباخ) استفاده گردید. برای بررسی روایی این پرسشنامه از روایی صوری و تحلیل عاملی تائیدی مبتنی بر معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که این پرسشنامه با 30 سوال در سه مقیاس دارای پایایی کافی نبوده (ضریب آلفای کرونباخ کمتر از 6/0) و با حذف یک سوال از هر زیر مقیاس شرط پایایی آن تامین گردید. در نتیجه توصیه میشود از نسخه تعدیلیافته 27 سوالی که متناسب با جمعیت کودکان و نوجوانان ایرانی است، برای مطالعات آتی استفاده شود.
پرونده مقاله
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
1399
وسواس فکری عملی یکی از اختلالات شایعی است که غالباً با سیری مزمن تأثیری منفی بر کارکرد روانی، اجتماعی و شغلی میگذارد. پژوهشهای جدید نقش سازههای فراشناختی را در این اختلال نشان داده است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی نشانههای وسواس فکری عملی با فراشناخت و باورهای هذیانی بو چکیده کامل
وسواس فکری عملی یکی از اختلالات شایعی است که غالباً با سیری مزمن تأثیری منفی بر کارکرد روانی، اجتماعی و شغلی میگذارد. پژوهشهای جدید نقش سازههای فراشناختی را در این اختلال نشان داده است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی نشانههای وسواس فکری عملی با فراشناخت و باورهای هذیانی بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 202 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد کرج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و از نظر وسواس فکری ـ عملی، فراشناخت و باورهای هذیانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که باورهای هذیانی و باورهای فراشناختی به صورت مجزا میتوانند نشانههای وسواسی را پیشبینی کنند. همچنین باورهای فراشناختی ناکارآمد، همچون باورهای شناختی منفی در مورد افکار، باورهای فراشناختی منفی در مورد خود و یا کارآمدی شناختی پایین، موجب فعالسازی قضاوت تهدیدکننده در مورد عملکرد فرد میشود، این باورها با ایجاد ارزیابی منفی فکری مزاحم میتوانند عملکرد شناختی و رفتاری فرد را مختل کنند، به طوری که این ارزیابی میتواند باعث باعث تشدید هیجانهای منفی، همچون ترس شود که نهایتاً به صورت اضطراب بروز میکند. یافتههای این پژوهش از پیشبینیپذیر بودن وسواس از طریق باورهای هذیانی حمایت میکند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد