در این کار پژوهشی همبستگی میان ویژگی پخت و ویژگی فیزیکی-مکانیکی آمیزههای لاستیکی برپایه لاستیک طبیعی (NR) با مقدار لیپید طبیعی موجود در آنها با روش ساده، سریع و غیرتخریبی طیفسنجی فروسرخ تبدیل فوریه-بازتاب کلی تضعیف شده (ATR-FTIR) بررسی شده است. نتیجه ها نشان داد که چکیده کامل
در این کار پژوهشی همبستگی میان ویژگی پخت و ویژگی فیزیکی-مکانیکی آمیزههای لاستیکی برپایه لاستیک طبیعی (NR) با مقدار لیپید طبیعی موجود در آنها با روش ساده، سریع و غیرتخریبی طیفسنجی فروسرخ تبدیل فوریه-بازتاب کلی تضعیف شده (ATR-FTIR) بررسی شده است. نتیجه ها نشان داد که همبستگی مناسبی میان ویژگی پخت و برخی ویژگی فیزیکی-مکانیکی آمیزههای لاستیکی برپایه لاستیک طبیعی با مقدار لیپید موجود در آنها وجود دارد. همچنین، برای ارزیابی مدلهای به دست آمده از کائوچوی طبیعی SMR20 JU بهعنوان پایه کشپاری آمیزه لاستیکی برای مطالعه موردی استفاده شد. نتیجه ها نشان داد که مقدار خطای به دست آمده با استفاده از معادله های همبستگی زمان برشتگی (Ts2)، زمان پخت بهینه (T’c90)، گران روی مونی و سختی کمتر از 5 % است و نتیجه ها قابل قبول است. در مورد سرعت پخت (CRI) و خستگی خطای به دست آمده کمتر از 30 % است و نتیجه ها بسته به نوع فرایند قابل قبول است. مدلهای همبستگی به دست آمده از روش طیفسنجی ATR-FTIR میتوانند به عنوان روش ساده، سریع و غیرتخریبی با قابلیت تکرارپذیری بالا برای پیشبینی ویژگی پخت و برخی ویژگی فیزیکی-مکانیکی آمیزه لاستیکی به کارگرفته شود.
پرونده مقاله
پروتئین یکی از ترکیب های غیرلاستیکی موجود در کائوچوی طبیعی است که تاثیرات مهمی بر روی ویژگی آن دارد. در این مطالعه، بررسی مقایسه ای اثر مقدار پروتئینِ کائوچوی طبیعی، به دست آمده از دو روش کجلدال و طیف سنجی فروسرخ تبدیل فوریه بر ویژگی کششی آمیزه های لاستیکی انجام و چکیده کامل
پروتئین یکی از ترکیب های غیرلاستیکی موجود در کائوچوی طبیعی است که تاثیرات مهمی بر روی ویژگی آن دارد. در این مطالعه، بررسی مقایسه ای اثر مقدار پروتئینِ کائوچوی طبیعی، به دست آمده از دو روش کجلدال و طیف سنجی فروسرخ تبدیل فوریه بر ویژگی کششی آمیزه های لاستیکی انجام و مدل های همبستگی درجه دو به دست آمد. این مدل ها برای پیش بینی ویژگی های کششی آمیزه های لاستیکی بر پایه کائوچوی طبیعی به کار رفت. نتیجه ها نشان داد که روش طیف سنجی فروسرخ تبدیل فوریه، موفقیت بیشتری در پیشگویی ویژگی ها دارد. مقادیر استحکام کششی و مدول 100 % با خطای کمتر از 10 % و ازدیاد طول در نقطه پارگی و مدول 300 % نیز با خطای کمتر از 25 % با به کارگیری مدل ها به دست آمد. این رویکرد جدید، امکان پیش بینی ویژگی های کششی آمیزه های لاستیکی را پیش از تهیه آمیزه و با مصرف مقدار کمی از کائوچوی طبیعی و با روش سریع و غیرمخرب امکان پذیر می سازد.
پرونده مقاله
در این پژوهش، ساختار ٢٣،١٧،١١،٥- تتراکیس (دی اتیل فسفوناتو)- ٢٨،٢٧،٢٦،٢٥- تترابوتوکسی کالیکس [٤] آرن (CPD) سنتز و اثر آن به عنوان عامل کمک فرایند بر بهبود پراکنش سیلیکا در آمیزه رویه تایر سواری بررسی شد. برای این منظور آمیزه شاهد و همچنین، یک آمیزه دیگر حاوی CPD به عنوا چکیده کامل
در این پژوهش، ساختار ٢٣،١٧،١١،٥- تتراکیس (دی اتیل فسفوناتو)- ٢٨،٢٧،٢٦،٢٥- تترابوتوکسی کالیکس [٤] آرن (CPD) سنتز و اثر آن به عنوان عامل کمک فرایند بر بهبود پراکنش سیلیکا در آمیزه رویه تایر سواری بررسی شد. برای این منظور آمیزه شاهد و همچنین، یک آمیزه دیگر حاوی CPD به عنوان عامل کمک فرایند به همراه سایر اجزای آمیزه کاری بر پایه دو کائوچوی SBR و PBR تهیه شد. پس از پخت، آزمون های مکانیکی شامل استحکام کششی و درصد ازدیاد طول تا نقطه پارگی و همچنین، آزمون SEM (میکروسکوپ الکترونی روبشی) انجام شد. با توجه به نتیجه های آزمونهای کشش و شارش سنجی، تغییرهای قابل توجهی در این ویژگی ها مشاهده نشد. بررسی تصاویر SEM نشان داد که استفاده از CPD به عنوان عامل کمک فرایند تأثیر چشمگیری بر بهبود پراکنش سیلیکا در بستر بسپار در مقایسه با آمیزه شاهد داشت. بنابراین، با بهبود پراکنش سیلیکا، ویژگی فیزیکی مکانیکی آمیزه رویه تایر حاوی CPD بهبود و در نتیجه کارایی تایر افزایش می یابد.
پرونده مقاله
در این پژوهش، ابتدا کلروسولفونیل کالیکس[٤]آرن بسترسازی شده بر سیلیکا (SS-CSC[4]A) تهیه شد و سپس اثر آن به عنوان عامل کمک فرایند بر کاهش گرمااندوزی در آمیزه رویه تایر خودرو سواری بررسی شد. بدین منظور، آمیزه شاهد بر پایه دو کائوچویSBR و PBR به همراه سایر اجزای آ چکیده کامل
در این پژوهش، ابتدا کلروسولفونیل کالیکس[٤]آرن بسترسازی شده بر سیلیکا (SS-CSC[4]A) تهیه شد و سپس اثر آن به عنوان عامل کمک فرایند بر کاهش گرمااندوزی در آمیزه رویه تایر خودرو سواری بررسی شد. بدین منظور، آمیزه شاهد بر پایه دو کائوچویSBR و PBR به همراه سایر اجزای آمیزهکاری در نظر گرفته شد. سپس پنج آمیزه دیگر تهیه شدند که در آن ها از رزینهایC5 ،G90 ،SP1068 ، پاراترشیوبوتیل فنل و SS-CSC[4]A به عنوان عامل های کمک فرایند استفاده شد. ساختار SS-CSC[4]A با روشهای تجزیه عنصری، طیف سنجی ATR-FTIR، تجزیه وزنسنجی گرمایی (TGA) و طیف سنجی 29Si-NMR بررسی و شناسایی شد. آزمونهای کلاسیک فناوری لاستیک شامل آزمون شارش سنجی، آزمون کشش و آنالیز گرمایی مکانیکی و دینامیکی (DMTA) انجام شد. نتیجه های به دست آمده از آزمون DMTA حاکی از کاهش مقدار ضریب اتلاف آمیزه حاوی SS-CSC[4]A در دمای C° 90 در مقایسه با سایر آمیزهها است، که نشانگر کاهش گرمااندوزی در این آمیزه است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تایرهای حاوی SS-CSC[4]A به دلیل دارابودن گرمااندوزی پایینتر، مصرف سوخت کمتری را نیز خواهند داشت.
پرونده مقاله
در این پژوهش، آنالیز آمیزه های لاستیکی بر پایه NR/SBR با استفاده از تکنیک طیف سنجی
(ATR–FTIR (Attenuated Total Internal Reflection Fourier Transform Infraredانجام گرفته است. با استفاده از شدت پیک های شاخص برگرفته از نمونه های لاستیکی پیرولیز شده در طیف ATR– چکیده کامل
در این پژوهش، آنالیز آمیزه های لاستیکی بر پایه NR/SBR با استفاده از تکنیک طیف سنجی
(ATR–FTIR (Attenuated Total Internal Reflection Fourier Transform Infraredانجام گرفته است. با استفاده از شدت پیک های شاخص برگرفته از نمونه های لاستیکی پیرولیز شده در طیف ATR–FTIR مدلی بر اساس تغییر در شدت پیک های مذکور با تغییر در نسبت NR/SBR در آمیزه استخراج شد. صحت و دقت مدل ارایه شده بر اساس آمیزه های مرجع مورد آزمون قرار گرفت که نتایج مناسبی را در بر داشت. همچنین بر اساس ویژگی ها رئولوژیکی، مدل تعاملی سه گانه، بین ترکیب درصد الاستومر در آمیزه ها، شاخص های برگرفته از طیف ATR – FTIR و ویژگی ها رئولوژیکی و کششی استخراج گردید. نتیجه های به دست آمده نشان داد که ارتباط معنی داری بین ویژگی ها رئولوژیکی و شاخص های برگرفته از طیف ATR–FTIR آمیزه ها وجود دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد