فهرست مقالات حسین مهدیزاده


  • مقاله

    1 - بررسی عوامل مؤثر‌ بر مصرف‌ محصولات ‌سبز در بین شهروندان خرم‌آباد با تکنیک (SEM)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 12 , سال 22 , زمستان 1399
    زمینه و هدف: مطالعه ی حاضر با هدف تعیین میزان اثر عوامل مؤثر بر مصرف محصولات سبز در بین شهروندان خرم آباد انجام شد. روش بررسی: جامعه آماری ساکنان شهر خرم آباد بودند که نمونه ای به تعداد (386 n=) نفر برای پاسخگویی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تص چکیده کامل
    زمینه و هدف: مطالعه ی حاضر با هدف تعیین میزان اثر عوامل مؤثر بر مصرف محصولات سبز در بین شهروندان خرم آباد انجام شد. روش بررسی: جامعه آماری ساکنان شهر خرم آباد بودند که نمونه ای به تعداد (386 n=) نفر برای پاسخگویی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ساخت یافته بود که به منظور سنجش پایایی متغیرهای آن از آلفای کرونباخ استفاده شد و با استفاده از روش معادلات ساختاری تلاش گردید تا با تعیین میزان اثر عوامل منتخب مدلی قابل اتکا برای پیش بینی مصرف محصولات سبز ارائه گردد. یافته ها: نتایج حاکی از آنست که متغیر تناسب قیمت و کیفیت محصول بطور مستقیم (35/0=r)، مسئوولیت پذیری اجتماعی بطور مستقیم (23/0=r) و بطور غیر مستقیم (06/0=r)، دغدغه سلامت مصرف کنندگان بطور مستقیم (23/0=r)، دانش و اطلاعات زیست محیطی مصرف کنندگان بطور غیر مستقیم (08/0=r ) درک و تصور از محصول بطور غیرمستقیم (05/0=r ) بر مصرف محصولات سبز اثرگذار باشند. مدل نهایی حاصل از متغیرهای فوق در مجموع 37 درصد از واریانس مصرف سبز را تبیین نمود، همچنین مشخص شد که ضریب مسیر بین دو متغیر دغدغه سلامت و مصرف محصولات سبز در میان افراد دارای سابقه جهان شهری و استفاده کننده از اینترنت بیشتر می باشد. بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه متغیرهای دغدغه زیست محیطی و نگرش زیست محیطی نیز مورد سنجش قرار گرفتند، اما نتوانستند اثر معناداری برسطح مصرف محصولات سبز داشته باشند. به شرکت های تولیدی فعال در حوزه تولید محصولات سبز پیشنهاد می شود که به تناسب قیمت و کیفیت محصولات خود توجه بیشتری نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - راه‌اندازی کارآفرینی سبز به عنوان راهکاری در جهت توانمندسازی فقرای روستایی (مورد مطالعه: اساتید دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه رازی)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 1 , سال 21 , بهار 1398
    چکیده زمینه و هدف: با وجود این که مساله ی فقر یک مشکل جهانی است اما نمود آن در روستاهای ما بیش تر حاکم است، تحولات شگرف و گسترده ای که هر روزه در تمامی عرصه های زندگی بشری و فرهنگ حاکم بر جوامع رخ می دهد، موجب شده تا کارآفرینی روستایی به عنوان یک راهبرد اثر بخش برای کا چکیده کامل
    چکیده زمینه و هدف: با وجود این که مساله ی فقر یک مشکل جهانی است اما نمود آن در روستاهای ما بیش تر حاکم است، تحولات شگرف و گسترده ای که هر روزه در تمامی عرصه های زندگی بشری و فرهنگ حاکم بر جوامع رخ می دهد، موجب شده تا کارآفرینی روستایی به عنوان یک راهبرد اثر بخش برای کاهش فقر، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار شناخته شود. در این راستا در کشورهای در حال توسعه، سرمایه گذاری در مشاغل سبز و آموزش کارآفرینی سبز می تواند کمک بزرگی به ایجاد اشتغال پایدار و رشد اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط زیست کند. روش بررسی: تحقیق حاضر درصدد است با روش کیفی و بر اساس رهیافت گرندد تئوری،راه اندازی کارآفرینی سبز به عنوان راهکاری در جهت توانمندسازی فقرای روستایی را مورد مطالعه قرار دهد. شیوه ی نمونه گیری مبتنی بر هدف بوده است و از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی انتخاب شدند و از آن ها مصاحبه به عمل آمد. سوالات محوری این پژوهش عبارتند از: دیدگاه آن ها نسبت به راه اندازی کارآفرینی سبز به عنوان راهکاری در جهت توانمندسازی فقرای روستایی چگونه است؟ راهبردهای فردی آن ها برای راه اندازی کارآفرینی سبز چگونه است؟ پیامدهای توانمندسازی فقرای روستایی با راه اندازی کارآفرینی سبز چگونه است؟ یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد تبیین کننده های دیدگاه اساتید نسبت به راه اندازی کارآفرینی سبز به عنوان راهکاری در جهت توانمندسازی فقرای روستایی زیرساخت های ایجاد کارآفرینی سبز، فرهنگ کارآفرینی سبز، چارچوب های حمایتی از کارآفرینی سبز و فرهنگ تولید محصولات سبز بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد: پیامدهای توانمندسازی فقرای روستایی با راه اندازی کارآفرینی سبز از دیگاه اساتید کاهش فقر اقتصادی، کاهش بیکاری، دسترسی راحت تر به مسکن، امید به زندگی، کاهش مهاجرت، رضایت و ارتقا سطح زندگی، امنیت غذایی پایدار، توانمندسازی و مهم تر از همه حفظ محیط زیست و توسعه پایدار بودند. پرونده مقاله