شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش با تاکید بر مبانی اسلامی مطالعه موردی: آموزش و پرورش شهر کرمان
الموضوعات :محمد مرادی خلج 1 , سعید صیادی 2 , زهرا شکوه 3 , محمد جلال کمالی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، واحد حاج قاسم سلیمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استادیار ، گروه مدیریت ، واحد حاج قاسم سلیمانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان ، ایران
3 - استادیار ، گروه مدیریت ، واحد حاج قاسم سلیمانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، ایران،
4 - استادیار ، گروه مدیریت ، واحد حاج قاسم سلیمانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, آموزشوپرورش, توانمند سازها, مبانی اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش با تأکید بر مبانی اسلامی بود. روش پژوهش حاضر تلفیقی (کیفی- کیفی) و ازنظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان در مبحث مدیریت و مدیریت دانش به تعداد 15 نفر بودند که بهصورت هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز کلیه کارشناسان آموزشوپرورش شهر کرمان، در زمینه مدیریت دانش به تعداد نفر 245 بودند که حجم نمونه با توجه به جدول کوهن 124 نفر و بهصورت تصادفی ساده تعیین شدند. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار یافتههای کیفی با روایی صوری و پایایی نیز با کدگذاری مجدد توسط محقق و محققان بیرون از پژوهش حاصل شد. در بخش کمی نیز اعتبار دادهها با روایی صوری و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ انجام شد که مقدار آن 81/0 شد. برای تحلیل نتایج نیز در بخش کیفی از روش کدگذاری سه مرحله شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد و برای دادههای کمی از مدل یابی معادلات ساختاری با نرمافزار SMART PLS2/2، استفاده شد. یافتهها نشان داد 12 مضمون محوری و 5 مؤلفه اصلی برای ایجاد مدیریت دانش مبتنی بر آموزههای اسلامی در کارکنان آموزشوپرورش وجود دارد. این مضامین محوری شامل شرایط علی توانمند سازهای مدیریت دانش (استراتژی اسلام محور و محیط اسلامی)؛ عوامل زمینهای در توانمند سازهای مدیریت دانش (انگیزه فردی و فرهنگ دینمدار)؛ شرایط مداخلهگر مؤثر بر توانمند سازهای مدیریت دانش (حیاتبخشی به دانش و معنویتگرایی)؛ راهبردهای توانمند سازهای مدیریت دانش (تقویت فضائل اخلاقی، نهادینه کردن ارزشهای اسلامی و ساختار سازمانی مبتنی بر دین و پیامدهای حاصل از توانمند سازهای مدیریت دانش شامل (کارکنان ارزشی و کسب منابع معنوی) بودند.
_||_