شگردهای آشنایی زدایی در اشعار احمد بروجردی با تکیه بر دفتر شعرجایی نه دور
الموضوعات :شهلا آموزگار 1 , محتشم محمدی 2
1 - دانش آموخته ی زبان و ادبیات فارسی از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی . دانشکده ادبیات و علوم انسانی . دانشگاه سلمان فارسی کازرون. کازرون. ایران.
الکلمات المفتاحية: آشنایی زدایی, جایی نه دور, احمد بروجردی,
ملخص المقالة :
کشف شیوه هایِ زیبایی شناختی، در شعر شاعرانِ معاصر، با روش های گوناگونی میسر است، یکی از روش ها، شناختِ شگردهای آشنایی زدایی، در فرم و ساختار است. احمد بروجردی از شاعرانی است که به همان میزان که شعرش از لحاظ محتوا، منشوری و چند لایهای است؛ در برجسته کردن فرم و ساختارِ زبان هم کوشیده است . آشنایی زدایی به چند شیوه در اشعار او به کار رفته است از جمله : .آشنایی زدایی در نامگذاری تازة اشیا، پدیده ها و مفاهیمِ پیرامونِ خود؛ در انسجام و حرکت دایرهای شعر؛ درنشانه گذاریهای پیوسته با استفاده از اضداد و تقابل و تناقض ها؛ در فرمِ نوشتاری؛ در ایجادِ تصاویرِ تو در تو؛ در تکرار حروف در جهت ایجادِ القای مفاهیم گوناگون؛ در ایجادِ تصاویرِ تو در تو همراه با پیوندی انداموار و منسجم، تابلوهایی پر تصویر؛ در انتخابِ واژگان و ترکیبِ تازهی آنها با یکدیگر، تکرارِ اصوات و کلمات، ایهام، تشخیص، کنایه. این پژوهش به بررسی آشنایی زدایی در شعرهای: (طرح 5، شرقی،کیستی، چهار فصل،دلتنگی، مترسک، مور، طرح 8) از دیدگاه فرم و ساختار در کتاب جایی نه دور پرداخته است تا توفیق شاعر را در سپید سرایی و آشنایی زدایی در این فرم دریابد.
منابع و مآخذ
1ـ ایزدیار، محسن. (1396). «آشناییزدایی در ادب معاصر با محوریت احمد رضا احمدی و قیصر امینپور» مطالعات ادبیات، عرفان و فلسفه، دورهی 3، شمارهی 4، صص 30-20.
2ـ بروجردی، احمد. (1393). جایی نه دور، تهران: انتشارات هم پا.
3ـ پورنامداریان، تقی. (1381). سفر درمه (تاویل در شعر احمد شاملو)، تهران: نگاه.
4ـ پورنامداریان، تقی. (1381)خانه ام ابری است، چاپ دوم، تهران: سروش.
5ـ حکمت، شاهرخ. ریاضی، سیمین. (1390). «انسان باوری و برخی از کارکردهای آن در شعر احمد شاملو»، مجله عرفانیات در ادب فارسی، دوره 2، شماره 8، صص 140-120..
6ـ ذوالفقاری، محسن. مشیدی، جلیل. کمالی نهاد، علی اکبر. (1394). «فضاسازی واژگانی در شعر انقلاب»، نشریهی ادبیات پایداری، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال هفتم شماره دوازدهم،
7ـ زمان احمدی، محمد رضا. نصیری افراپلی، عذرا. علی میرزایی، بهناز.، «برجستهسازی نحوی و واژگانی حسین منزوی در شعر»، فصلنامه زیباییشناسی ادبی، سال 16.
8ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1385)موسیقی شعر، چاپ نهم، تهران: آگه.
9ـ صفوی، کورش. (1383). از زبانشناسی به ادبیات، جلد 2، تهران: سوره مهر.
10ـ صفوی، کورش. (1383). از زبانشناسی به ادبیات، جلد 1، تهران: سوره مهر.
11ـ طاوسی، سهراب. (1391). تاملی در فرمالیسم و کاربرد آن در شعر، تهران: ققنوس.
12ـ قاری، محمدرضا. احمدی بیدگلی. (1397). «بررسی ارزش تکرار از دیدگاه مکتب صورتگرایی»، مجله فنون ادبی، سال10، شماره 4، صص 104-89.
13ـ نجفی، ابوالحسن. (1378). مبانی زبانشناسی و کاربرد آن در زبان فارسی، چاپ ششم، تهران: نیلوفر.
14ـ نفیسی، آذر. (1368). «آشناییزدایی در ادبیات» ماهنامهی. کیهان فرهنگی، سال6، شمارهی 2،
صص 34 ـ 37.
15ـ وفایی، عباسعلی. نوری زهرا. (1389). «تناسب هنری در دو محور همنشینی و جانشینی شعر قیصر امینپور»، پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی، سال دوم، شماره 6، صص 118-99.
16ـ یلمهها، احمدرضا. ولی محمدآبادی. (1393). «فصلنامهی زیباییشناسی ادبی. بررسی شعر طاهره صفار زاده در دوره دوم شاعری»، دوره پنجم، شماره 22.
_||_