فهرس المقالات نادی علیزاده


  • المقاله

    1 - تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری با استفاده از تکنیک دیمتل
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 118 , السنة 30 , پاییز 1398
    محاسبات ابری یکی از جدید ترین فناوری های ارائه خدمات است که تا کنون به طور کامل در هیچ سیستم آموزشی مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارش أکثر
    محاسبات ابری یکی از جدید ترین فناوری های ارائه خدمات است که تا کنون به طور کامل در هیچ سیستم آموزشی مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه ها میباشد و ابزار مورد استفاده پرسشنامه است که تعداد 21پرسشنامه بین خبرگان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه ها توزیع،و در نهایت 21 پرسشنامه جمع آوری گردید و جهت پاسخگویی به پرسشهای پژوهش و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش دیمتل استفاده شد. با تجزیه و تحلیل معیارهای پژوهش با استفاده از تکنیک دیمتل مشخص گردید که در بین 11 معیار معرفی شده ، معیار عوامل سازمانی با بیشترین مجموع سطری در بین سایر معیارها در راه انتخاب مولفه های بهبود یادگیری الکترونیکی دارای بیشترین اثر گذاری بر روی سایر عناصر است و بیشترین ضریب وزنی را در کل سیستم داراست. به عبارتی با اهمیت ترین معیار و دارای بیشترین تاثیر و تاثر در کل سیستم است. مطابق با الگوی مفهومی ارایه شده در مقاله در هسته مرکزی الگو بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مدنظر بوده و از طرفی با ارزیابی انجام شده می بایست نسبت به افزایش همکاری سازمانی به عنوان تاثیرگذار ترین عامل توجه بیشتری نمود چراکه مدیران سازمانی با حمایت های همه جانبه خود خواهند توانست بهبودی در یادگیری الکترونیکی ایجاد نمایند و محتوای آموزشی با کمترین مجموع سطری کمترین اثرگذاری را بر روی سایر عناصر داراست.نتایج این پژوهش می تواند برای شرکت ها و موسسات اموزشی فعال در زمینه پردازش ابری و پژوهشگران این رشته کاربرد داشته باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - رابطه بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل
    مدیریت فرهنگی , العدد 38 , السنة 11 , زمستان 1396
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثر‌بخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل انجام پذیرفت. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل: مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل، به تعداد 227 نفر در سال 1396بو أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثر‌بخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل انجام پذیرفت. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل: مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل، به تعداد 227 نفر در سال 1396بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان 140 نفر تعیین شد و نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای انجام پذیرفت. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه هوش سازمانی (آلبرخت) با ضریب آلفای کرونباخ 740/0، فناوری اطلاعات و ارتباطات (محمودی) 718/0، اثربخشی (حسن‌زاده) 756/0، که روایی و پایایی آن تایید گردید، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار spps18 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین هوش سازمانی با اثربخشی مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم‌چنین، رابطه‌ی بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران، رابطه‌ی بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با هوش سازمانی تایید گردید. تجزیه و تحلیل نیز حاکی از وجود رابطه‌ی مثبت و معناداری بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات با اثر‌بخشی مدیران بود. نتیجه‌گیری: نهایتا با توجه به سه فرض پژوهش و این که زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است ، استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطی، ما را در این امر یاری می‌کند و سبب ارتقای کیفیت یادگیری کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می‌شود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل بوده است.که یافته ها نشان داد که بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری ورفتارشهروندی سازمانی با سلامت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش شهرستان محمود آباد
    مدیریت فرهنگی , العدد 41 , السنة 12 , پاییز 1397
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی با سلامت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش شهرستان محمود آباد بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی - از نوع همبستگیو از نظر هدف کاربردی بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل 120 أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی با سلامت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش شهرستان محمود آباد بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی - از نوع همبستگیو از نظر هدف کاربردی بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل 120 نفر از کارکنان آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد بوده که مطابق با جدول مورگان 90 نفر با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه تحقیق میان آنها توزیع شد. برای اندازه‌گیری کیفیت زندگی کاری از پرسشنامه استاندارد والتون (1973)، برای اندازه‌گیری رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه پادساکف و همکاران (1990) و برای اندازه گیری سلامت سازمانی از پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI)هوی و همکاران ( 1996 )استفاده شد. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ و با ضریب 859/0 تایید شد.داده های بدست آمده از پرسشنامه با نرم‌افزار spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته ها نشان داد، مولفه‌های کیفیت زندگی کاری و مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی در پیش بینی سلامت سازمانی آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد نقش مثبت و معنی‌داری داشت. نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از فرضیات تحقیق می توان با اصلاح نظام حقوق و دستمزد، نیازهای مادی و معیشتی کارکنان را برطرف ساخت. با کمک برنامه های آموزشی- تربیتی، می توان زمینه های تحول درونی و پیشرفت معنوی کارکنان را فراهم آورد. با اعمال رویه های عادلانه در توزیع جبران خدمات و برخورد عادلانه در روابط متقابل شخصی و احترام به کارکنان، می توان زمینۀ بهبود عملکرد و ارتقای خلق و خوی کاری کارکنان در محیط کار را فراهم آورد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - .بررسی رابطه بین مدیریت دانش با هوش سازمانی و چابکی سازمان در بین مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران.
    مدیریت فرهنگی , العدد 48 , السنة 14 , تابستان 1399
    هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش با هوش سازمانی و چابکی سازمان در مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است. روش پژوهش:این تحقیق بر حسب هدف از نوع کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می‌باشد. جامعه آ أکثر
    هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش با هوش سازمانی و چابکی سازمان در مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است. روش پژوهش:این تحقیق بر حسب هدف از نوع کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می‌باشد. جامعه آماری:جامعه آماری آن، کلیه مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 86 نفر انتخاب شدند. روش انجام پژوهش: در پژوهش حاضر، برای گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است. در روش کتابخانه‌ای (شامل حضوری و دیجیتالی) با استفاده از ابزار فیش‌برداری و در روش میدانی با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد نسبت به گردآوری داده‌ها اقدام شده است. یافته و نتیجه پژوهش: آزمون فرضیه‌های پژوهش با استفاده از آزمون پیرسون و تحلیل رگرسیون، با به کارگیری نرم‌افزار SPSS انجام شد وبرای بررسی وضعیت موجود متغیرهای تحقیق از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شده است. در نهایت، دو فرضیه تحقیق تائید شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد بین هوش سازمانی و چابکی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد هم‌چنین نشان داده شد از دیدگاه مدیران، بین مدیریت دانش و هوش سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و 30 درصد تغییرات متغیر ملاک (هوش سازمانی) توسط متغیر پیش‌بین (مدیریت دانش) تعیین می‌شود ولی رابطه بین مدیریت دانش و چابکی سازمان معنی‌دار نمی‌باشد . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تاثیر فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی با نقش میانجی مهندسی اجتماعی در مجتمع ورزشی آموزشی محمودآباد
    مدیریت فرهنگی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1400
    مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی با نقش میانجی مهندسی اجتماعی در مجتمع ورزشی آموزشی نفت محمودآباد بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان مجتمع ورزشی آمو أکثر
    مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی با نقش میانجی مهندسی اجتماعی در مجتمع ورزشی آموزشی نفت محمودآباد بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان مجتمع ورزشی آموزشی محمودآباد بودند که تعداد آن‌ها 340 نفر بوده است. که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 180 نفر از قسمت‌های مختلف مجتمع انتخاب شدند. روش پژوهش: ابزار اندازه‌گیری براساس پرسشنامه‌های استاندارد مربوط به هریک از متغیرهای پژوهش بوده است که با مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت ساخته شد. برای تعیین روایی پرسشنامه‌ها از روایی محتوایی و به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدل‌‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. پیشنهاد‌های حاصل از فرضیات عبارتند از سیاست‌های امنیتی بایستی به کارمندان ابلاغ شوند تا بر اهمیت آن‌ها تاکید شوند اعتماد اساس مهندسی اجتماعی است و بر همین اساس است که مهندسین اجتماعی می‌توانند به اهداف خود نائل شوند. فناوری می‌تواند کارها را برای یک مهندس اجتماعی آسان‌‌تر نماید. یکی از شیوه‌های هکرها برای فریب از طریق فناوری، ارسال ایمیل و درخواست اطلاعات مهم از قربانی است. و مهم‌ترین پیشنهاد اقدام‌های متقابل برای مهندسی اجتماعی آموزش کارمندان است. دوره‌های سالیانه بایستی به منظور یادآوری و به روزرسانی اطلاعات برای کارمندان برگزار شوند. پیشنهاد دیگر به منظور افزایش درگیری کارمندان با سیاست سازمان می‌تواند از طریق خبرنامه‌های ماهانه با مقالات اطلاع رسانی امنیتی باشد فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی به افراد باید به گونه‌ای باشد تا طبقه‌بندی اطلاعات را به آن‌ها بیاموزد. نتیجه‌گیری: یافته‌های تحقیق نشان داد فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی و مهندسی اجتماعی تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد. بین مهندسی اجتماعی و امنیت شغلی نیز رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. به طور کلی نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد مهندسی اجتماعی در تاثیر فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی تاثیر نقش میانجی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - نقش میانجیگری یادگیری فردی در رابطه یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد)
    مدیریت فرهنگی , العدد 46 , السنة 13 , زمستان 1398
    هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بوده است. روش پژوهش:این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و برحسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همب أکثر
    هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بوده است. روش پژوهش:این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و برحسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می‌باشد. جامعه آماری:جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بود که بر این اساس 293 نفر از دانشجویان دانشگاه مورد تحقیق به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. روش انجام پژوهش: ابزار اندازه‌گیری این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد یادگیری الکترونیکی (کینز، 2004)، یادگیری فردی (مقیمی، 1390) و پیشرفت تحصیلی (والراند، 1989) بود. برای تعیین روایی پرسشنامه‌ها ازروایی صوری و به منظور تعیین پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ (برای پرسشنامه‌های یادگیری الکترونیکی برابر 825/0، یادگیری فردی برابر 863/0 و پیشرفت تحصیلی برابر 847/0) استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و با بکارگیری نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته و نتیجه پژوهش: تحقیق نشان داد که، بین یادگیری الکترونیکی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد و تحقیق نشان داد که، بین یادگیری الکترونیکی با یادگیری فردی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد و هم‌چنین تحقیق نشان داد که، بین یادگیری فردی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد. در نهایت یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نقش میانجی‌گیری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - نقش هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان (مطالعه موردی: دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه مدارس هوشمند شهر چمستان)
    مدیریت فرهنگی , العدد 50 , السنة 14 , زمستان 1399
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم مدارس هوشمند شهر چمستان بوده است که تعداد آن 279 نفر است. نمونه آماری با أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم مدارس هوشمند شهر چمستان بوده است که تعداد آن 279 نفر است. نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی مورگان 203 نفر برآورد شده است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش از نوع تصادفی طبقه‌ای بوده است. ابزار اندازه‌گیری این تحقیق پرسشنامه‌های استاندارد بوده است که از پرسشنامه‌های هوشمندسازی مدارس شاویرودی (1392)؛ سازگاری تحصیلی اونیل و سریاک (1984)، محمدی و همکاران (1395)؛ راهبرد فراشناختی اونیل و عابدی (1996)، محمدی و همکاران (1395) اقتباس‌شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به این‌که کلیه متغیرها دارای ضریب بیشتر از 7/0 بوده، پایایی آن‌ها تأیید شد. هوشمندسازی مدارس دارای پایایی 78/0 و سازگاری تحصیلی دارای پایایی 73/0 و راهبردهای فراشناختی دارای پایایی 79/0 است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان تائید شد؛ نتیجه‌گیری: نتایج فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس بر سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان تأیید شد؛ نتایج فرضیه فرعی دوم مبنی بر تأثیر راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان تأیید شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تأثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر انعطاف‌پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر چمستان
    مدیریت فرهنگی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1400
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضربا هدف بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر انعطاف‌پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر چمستان انجام گرفت.روش پژوهش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دان أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضربا هدف بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر انعطاف‌پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر چمستان انجام گرفت.روش پژوهش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان شهر چمستان در سال 1397 بودند. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 دانش‌آموز (15 نفر برای گروه کنترل و 15 نفر برای گروه آزمایش) که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند؛ و سپس به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی انعطاف‌پذیری شناختی و معدل به‌ عنوان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 انجام شد. در این پژوهش برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌های به ‌دست‌ آمده و برای بررسی همه فرضیه‌ها و تعیین تأثیر مداخله بر روی گروه آزمایش و ارزیابی تفاضل نمرات دو گروه در فاصله پیش‌آزمون و پس‌آزمون ابتدا از KS جهت نرمال بودن داده استفاده و سپس از تجزیه ‌و تحلیل کوواریانس (ANCOVA)، استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر انعطاف‌پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر چمستان تأثیر دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود مدیریت پسماند شهری مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا با استفاده از روش دیمتل
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401
    مقدمه و هدف پژوهش: مدیریت پسماند یک مسئله کلیدی برای مراجع ذیربط جهت توسعه پایدار زیست محیطی بوده و آنها را به چاره‌جویی در جهت مدیریت کارآمد پسماند واداشته است. در طی سالیان اخیر، هزینه‌های اجرایی مدیریت پسماند افزایش یافته و معمولاً بیشتر بودجه‌ی آن در بخش جمع‌آوری و أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: مدیریت پسماند یک مسئله کلیدی برای مراجع ذیربط جهت توسعه پایدار زیست محیطی بوده و آنها را به چاره‌جویی در جهت مدیریت کارآمد پسماند واداشته است. در طی سالیان اخیر، هزینه‌های اجرایی مدیریت پسماند افزایش یافته و معمولاً بیشتر بودجه‌ی آن در بخش جمع‌آوری و حمل و نقل پسماند هزینه می‌شود. لذا لازم است که راه‌های جایگزین برای کنترل هزینه‌ها بر اساس فناوری‌های مدرن را آزمود. به موازات پیچیده شدن مشکلات در مدیریت منابع، سلامت، آلودگی، ترافیک و مدیریت پسماند، با ظهور شهرهای هوشمند در سال‌های اخیر مواجه هستیم که فناورمحور بوده و هنوز استانداردها و شیوه‌های بکارگیری آن به طور کامل تبیین نشده‌اند. هدف این پژوهش تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود مدیریت پسماند شهری مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا می‌باشد.روش پژوهش: روش دیمتل جهت شناسایی و بررسی رابطه متقابل بین معیارها و ایجاد نگاشت روابط شبکه به کار گرفته می‌شود.یافته‌ها: معیار زیر ساخت‌های هوشمند تاثیرگذارترین عامل و معیار لایه‌ی واسط هوشمند تاثیرپذیرترین عامل است. همچنین عامل لایه واسط هوشمند بیشترین ارتباط را با دیگر عوامل سیستم دارد.نتیجه گیری: اینترنت اشیا می‌تواند با تبدیل مدیریت پسماند به فرآیندهای جمع‌آوری داده محور، خدمات جمع‌آوری زباله را بهینه ساخته و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - تحلیل معیارهای بهبود بهره وری و کارایی عملیاتی سرویس های مبتنی بر محاسبات ابری با استفاده از تکنیک دیمتل و با رویکرد بقاء کسب و کار
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1400
    محاسبات ابری یکی از تکنولوژی های ارائه سرویس و خدمات است که پتانسیل بالایی را برای سازمان ها به همراه دارد که علاوه بر کاهش هزینه های تکنولوژی اطلاعات ، روش جذب و حفظ مشتریان را بهبود می بخشد..هدف اصلی این پژوهش تحلیل معیارهای بهبود بهره وری سرویس های مبتنی بر محاسبات ا أکثر
    محاسبات ابری یکی از تکنولوژی های ارائه سرویس و خدمات است که پتانسیل بالایی را برای سازمان ها به همراه دارد که علاوه بر کاهش هزینه های تکنولوژی اطلاعات ، روش جذب و حفظ مشتریان را بهبود می بخشد..هدف اصلی این پژوهش تحلیل معیارهای بهبود بهره وری سرویس های مبتنی بر محاسبات ابری است. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه ها می باشد و ابزار مورد استفاده مصاحبه و پرسشنامه بود که تعداد 25پرسشنامه بین خبرگان توزیع و در نهایت 21 پرسشنامه جمع آوری گردید و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش دیمتل استفاده شد.با تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص گردید که در بین شش معیار معرفی شده ، معیار عوامل اقتصادی با بیشترین مجموع سطری دارای بیشترین اثر گذاری را بر روی سایر مولفه های بهبود بهره وری سیستم های مبتنی بر محاسبات ابری دارا بوده است و عوامل سازمانی دارای بیشترین ضریب وزنی را در بین سایر معیارها بوده و دارای بیشترین تاثیر و تاثر در کل سیستم است. در نتیجه استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر محاسبات ابری جهت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در استفاده بهینه هر چه بیشتر از منایع سخت افزاری موجود در درون سازمان مورد توجه مدیران قرار گرفته است. نرم افزارهای مدیریت مبتنی بر محاسبات ابری منابع سخت افزاری را انبار گردانی نموده و با بکارگیری صحیح و به موقع آنان راندمان عملکرد شبکه را افزایش داده و باعث کاهش مصرف انرژی می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - تاثیر مدیریت دانش بر سازمان های هوشمند با نقش تعدیلگرقابلیت های تکنولوژی
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1401
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر سازمان های هوشمند با نقش تعدیلگر قابلیتهای تکنولوژی بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شعب بانک کشاورزی شهر تهران بودند که از آن نمونه ای أکثر
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر سازمان های هوشمند با نقش تعدیلگر قابلیتهای تکنولوژی بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شعب بانک کشاورزی شهر تهران بودند که از آن نمونه ای به تعداد 310 نفر با استفاده از فرمول کوکران با جامعه محدود به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها در پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای اندازه گیری مدیریت دانش از پرسشنامه کنراد و نیومن (1999) و برای اندازه گیری قابلیت های تکنولوژی از پاندا و رامانتان (1996) و برای سنجش مولفه های سازمان هوشمند از پرسشنامه ارائه شده در مطالعه نجاری و همکاران (1394) استفاده شده است. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار spss و Lisrel استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق بر اساس مدل معادلات ساختاری نشان داد، مولفه های مدیریت دانش (خلق دانش ، ذخیره سازی دانش ، تسهیم دانش و بکارگیری دانش) از طریق قابلیت های تکنولوژی بر سازمان هوشمند تاثیر معنی داری دارند. ذخیره سازی دانش و تسهیم دانش تاثیر بیشتری بر سازمان هوشمند داشته اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - تعیین ظرفیت‌های نوآوری محصول، هوش بازار، قیمت گذاری و ارتباطات بازاریابی بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها با نقش میانجی مزیت رقابتی
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1402
    هدف از انجام این پژوهش تعیین ظرفیت‌های نوآوری محصول، هوش بازار، قیمت گذاری و ارتباطات بازاریابی بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها با نقش میانجی مزیت رقابتی (مطالعۀ موردی: شرکت آسا تجارت کاسپین در استان مازندران) است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی أکثر
    هدف از انجام این پژوهش تعیین ظرفیت‌های نوآوری محصول، هوش بازار، قیمت گذاری و ارتباطات بازاریابی بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها با نقش میانجی مزیت رقابتی (مطالعۀ موردی: شرکت آسا تجارت کاسپین در استان مازندران) است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مشتریان شرکت آسا تجارت کاسپین در استان مازندران بودند که تعداد آن نامحدود است. تعداد نمونه 384 نفر در نظر گرفته که این تعداد با روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده است. برای گردآوری داده‌های اولیه از روش میدانی استفاده شد. برای جمع آوری داده‌ها از پرسش نامۀ پنج‌گزینه‌ای و روش کتابخانه‌ای استفاده شده است. اعتبار پرسش‌نامه از روش اعتبار محتوا و اعتبار صوری استفاده شده است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده شده است. برای آزمون فرضیه‌های‌ پژوهش از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMARTPLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ظرفیت‌های نوآوری محصول، هوش بازار و قیمت گذاری بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها با نقش میانجی مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معناداری دارد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر یادگیری با نقش تعدیلگر هوش اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی محمود آباد)
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1399
    هدف پژوهش تعیین تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان با نقش تعدیلگر هوش اجتماعی دانشجویان بود. روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد محمود آباد برابر با 68 أکثر
    هدف پژوهش تعیین تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان با نقش تعدیلگر هوش اجتماعی دانشجویان بود. روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد محمود آباد برابر با 682 نفر می‌باشند، نمونه آماری مطابق جدول کرجسی و مورگان (1970) 245 نفر، که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است. و از پرسشنامه‌های استاندارد هوش اجتماعی (سیلورا، مارتین یوسن و داهل، 2001)، پرسشنامه سبک‌های یادگیری (کلب، 1991) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1996) استفاده شد. نتایج نشان داد، هوش اجتماعی نقش تعدیل کننده‌ای در رابطه شبکه‌های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دارد، هوش اجتماعی شامل پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی است و پردازش اطلاعات توسط دانشجویان باعث تصمیمات بهینه در همان زمان و بهره وری بالاتری خواهد شد. و داشتن آگاهی‌های اجتماعی دانشجویان می‌تواند عاملی در دریافت درست مطالب گردد. و مهارت‌های اجتماعی از جمله مهارت ارائه راه حل، مهارت ارتباط فردی، می‌تواند بر دانشجویان موثر باشد و دانشجویانی که هوش اجتماعی بالایی برخوردار باشند، در فعالیت‌ها هم موفق عمل می‌کنند و از نظر یادگیری هم در سطح بالایی قرار دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - بررسی تأثیر اشتیاق به رایانه بر اضطراب اجتماعی با نقش میانجی اهمال‌کاری تحصیلی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد)
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1399
    پژوهش حاضربا هدف بررسی تأثیر اشتیاق به رایانه بر اضطراب اجتماعی با نقش میانجی اهمال‌کاری تحصیلی در سال تحصیلی 97-98 انجام گرفت. از لحاظ هدف پژوهش کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری داده ها توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد أکثر
    پژوهش حاضربا هدف بررسی تأثیر اشتیاق به رایانه بر اضطراب اجتماعی با نقش میانجی اهمال‌کاری تحصیلی در سال تحصیلی 97-98 انجام گرفت. از لحاظ هدف پژوهش کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری داده ها توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بوده است که 695 نفر است. نمونه آماری مطابق با جدول کرجسی مورگان 245 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بوده است. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه‌های استاندارد بوده است که از پرسشنامه‌های اشتیاق به رایانه هاینسن و همکاران (1987)، اضطراب اجتماعی کانور (2000)، اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (1984) اقتباس‌شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و تحت نظر استاد راهنما استفاده شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به اینکه کلیه متغیرها دارای ضریب بیشتر از 7/0 بوده، پایایی آن‌ها تأیید شد. اشتیاق به رایانه دارای پایایی 86/0 و اهمال‌کاری تحصیلی دارای پایایی 90/0 و اضطراب اجتماعی دارای پایایی 93/0 است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLS استفاده شد. فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تأثیر اشتیاق به رایانه بر اضطراب اجتماعی با نقش میانجی اهمال‌کاری تحصیلی تائید شد؛ نتایج فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر تأثیر اشتیاق به رایانه بر اضطراب اجتماعی تأیید شد؛ نتایج فرضیه فرعی دوم مبنی بر تأثیر اشتیاق به رایانه بر اهمال‌کاری تحصیلی تأیید شد؛ نتایج فرضیه فرعی سوم مبنی بر تأثیر اهمال‌کاری تحصیلی بر اضطراب اجتماعی تأیید شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - ارزیابی اقتصادی و زیست محیطی تولید انرژی از فاضلاب شهر کرمان
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1395
    بنا به اهمیت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در این تحقیق به بررسی فرآیند نیروگاه بیوگازسوز قابل اجرا در تصفیه خانه های فاضلاب شهری کرمان با توجه به هزینه­های ثابت و سالانه
    تولید انرژی به ازای هر کیلو وات برق تولیدی در صنایع کوچک(Biogas - DG Industry) در منطقه أکثر
    بنا به اهمیت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در این تحقیق به بررسی فرآیند نیروگاه بیوگازسوز قابل اجرا در تصفیه خانه های فاضلاب شهری کرمان با توجه به هزینه­های ثابت و سالانه
    تولید انرژی به ازای هر کیلو وات برق تولیدی در صنایع کوچک(Biogas - DG Industry) در منطقه خاورمیانه پرداخته شده است. برای این منظور
    سناریوی عدم بازیابی انرژی و سناریوی بازیافت انرژی از فاضلاب شهر کرمان که خود
    شامل دو
    سناریوی فروش برق تولیدی به شبکه و سناریوی مصرف برق تولیدی در تصفیه خانه فاضلاب است، معرفی شده و برای هر یک از
    این سناریوها سه سناریو جمعیتی تعریف شده است. داده­های مربوطه از ترازنامه انرژی
    و سایت آژانس بین­المللی انرژی گرفته شده است و سپس با معیارهای اقصاد مهندسی از
    قبیل هزینه چرخه عمر سالانه،  فاکتور ارزش
    فعلی خالص، نرخ بازدهی داخلی و به ارزیابی اقتصادی بازیافت انرژی از فاضلاب شهر کرمان
    پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که به لحاظ شاخص
    ارزش فعلی خالص، اقتصادی‌ترین سناریو برای تولید همزمان
    برق و حرارت از منابع تجدیدپذیر(بیوماس) از تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمان
    در سال 1391، سناریوی بازیافت انرژی - فروش برق تولیدی به شبکه است. تفاصيل المقالة