-
المقاله
1 - شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامیرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1400هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش، کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه ای، اسناد بالادستی و اسناد کلیدی آموزش عالی و در بخش میدانی، اعضای هیئتعلم أکثرهدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش، کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه ای، اسناد بالادستی و اسناد کلیدی آموزش عالی و در بخش میدانی، اعضای هیئتعلمی، مدیران و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی بودند. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک حداقل پانزده سال سابقه تدریس و پژوهش و مدیریت در دوره های مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونهگیری با مشارکت 22 نفر از صاحبنظران و خبرگان صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش عالی در بخش کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیهوتحلیل داده ها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل توسعه حرفه ای اعضای هیئتعلمی شامل 29 مؤلفه و 6 بعد (آموزشی، پژوهشی، اجرایی، فرهنگی، اخلاقی و خدماتی) می باشد. ضمنا مشارکت کنندگان بیشتر به ابعاد آموزشی، اخلاقی اشاره کردند، اما در اسنادبالادستی به ابعاد پژوهشی، خدماتی و فرهنگی بیشتر پرداخته شده بود. البته مؤلفه های ارائه خدمات تخصصی، نوآوری و ارزش های فرهنگی و اخلاقی، هم در اسنادبالادستی و هم از نظر مشارکت کنندگان مورد تاکید بودند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - طراحی مدل توانمند سازی مدیران آموزشی در آموزش و پرورشآموزش و پرورش متعالی , العدد 12 , السنة 3 , زمستان 1402مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل توانمند سازی مدیران آموزشی در آموزش و پرورش بود است. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی– توسعهای، از لحاظ گرداوری اطلاعات توصیفی و از نظر ماهیت دادهها آمیخته است. که شامل دو بخش اصلی است. در بخش اول با استف أکثرمقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل توانمند سازی مدیران آموزشی در آموزش و پرورش بود است. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی– توسعهای، از لحاظ گرداوری اطلاعات توصیفی و از نظر ماهیت دادهها آمیخته است. که شامل دو بخش اصلی است. در بخش اول با استفاده از ادبیات تحقیق و تحلیل مضمون به شناسایی معیارهای مدل توانمند سازی مدیران پرداخته شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران آموزشی آموزش و پرورش بود به دلیل نامحدود بودن جامعه اماری 384 نفر بع عنوان نمونه انتخاب شد. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از شاخص AVE و آلفای کرونباخ تائید شد و پرسشنامهای بین نمونه به صورت خوشه ای توزیع شد و بر اساس 384 پرسشنامه بهدستآمده مدل توانمند سازی مدیران در آموزش و پرورش با روش تحلیل عاملی تأییدی تائید شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که مدل توانمند سازی مدیران در آموزش و پرورش شامل ابعاد تحقیق شامل: بعد فردی، بعد سازمانی، بعد ارتباطی، بعد عملکردی، بعد ارزیابی می باشد مولفه های تحقیق شامل: ویژگی های روان شناختی، مهارت های حرفه ای، یادگیری، ویژگی های مدیریتی، ارتباطات شفاف، مشارکت، فرهنگ سازمانی، کنترل مبتنی بر بازخورد، ارزیابی و تشخیص مشکلات، پیگیری پایدار ارزیابی می باشد. همچنین نتایج نشان داد در مدل توانمند سازی مدیران آموزش و پرورش به ترتیب بعد فردی با بار عاملی 0.917 در رتبه اول و بعد سازمانی با بار عاملی 0.801 در رتبه دوم و بعد ارتباطی با بار عاملی 0.832 در رتبه بعدی قرار دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - طراحی و اعتبار سنجی مدل آمادگی الکترونیکی برای پیاده سازی آموزش مجازی در آموزش و پرورش استان فارسآمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1401پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار سنجی مدل آمادگی الکترونیکی برای پیاده سازی آموزش مجازی در آموزش و پرورش استان فارس انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، با رویکرد کیفی – کمی (آمیخته) و با طرح اکتشافی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش أکثرپژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار سنجی مدل آمادگی الکترونیکی برای پیاده سازی آموزش مجازی در آموزش و پرورش استان فارس انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، با رویکرد کیفی – کمی (آمیخته) و با طرح اکتشافی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل افراد متخصص در حوزه آموزش مجازی و استادان مدیریت آموزشی و دربخش کمی شامل تمامی مدیران و کارکنان آموزش و پرورش استان فارس به تعداد 61113 نفر بودند.روش نمونه گیری در بخش کیفی، روش هدفمند و در بخش کمی، روش تصادفی طبقه ای بود. نمونه آماری در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع نظری ، تعداد 30 نفر و در بخش کمی ، بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده 382 نفر انتخاب شدند.ابزار گرد آوری دادها دربخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسش نامه محقق ساخته برمبنای مقیاس پنج گزینه ای لیکرت با 57 گویه بود.روایی صوری پرسش نامه با توجه به نظر متخصصان تایید و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد. روش تجزیه و تحلیل دادها در بخش کیفی، تحلیل محتوایی استقرایی با بهره گیری از کد گذاری در سه سطح باز ، محوری وگزینشی ( انتخابی) بود. در بخش کمی ، از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی ، معادله های ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد . تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - شناسایی و اولویت بندی ابعاد توانمند سازی مدیران آموزش و پرورش با رویکرد فازیآمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 15 , السنة 15 , تابستان 1403هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی ابعاد توانمند سازی مدیران آموزش و پرورش با رویکرد فازی است . روش پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی – توسعهای ، از لحاظ گرداوری اطلاعات توصیفی است و از نظر ماهیت داده ها آمیخته می باشد . این پژوهش در دو بخش اصلی انجام ش أکثر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی ابعاد توانمند سازی مدیران آموزش و پرورش با رویکرد فازی است . روش پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی – توسعهای ، از لحاظ گرداوری اطلاعات توصیفی است و از نظر ماهیت داده ها آمیخته می باشد . این پژوهش در دو بخش اصلی انجام شده است . در بخش اول با استفاده از ادبیات تحقیق و تحلیل مضمون به شناسایی ابعاد توانمند سازی مدیران پرداخته شد. سپس پرسشنامهی دیمتل فازی بین خبرگان آموزش و پرورش توزیع شد و بر اساس 22 پرسشنامه بهدستآمده داده ها تجزیه و تحلیل شد . یافته های پژوهش نشان داد که ابعاد توانمند سازی شامل: بعد فردی ، بعد سازمانی ، بعد ارتباطی ، بعد عملکردی، بعد ارزیابی می باشد . نتایج اولویت بندی نشان داد بعد فردی، بعد ارزیابی ، بعد ارتباطی ، بعد عملکردی ، بعد سازمانی ، به ترتیب در الویت اول تا پنجم قرار دارند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - The Effect of Storytelling on Elementary Students’ Self-EfficacyBiannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 2 , بهار 2019The purpose of this study was to examine the effect of storytelling on the self-efficacy of students. The research method was quasi-experimental along with pretest-posttest. The statistical population consisted of two elementary fourth grades with 21 students in each cl أکثرThe purpose of this study was to examine the effect of storytelling on the self-efficacy of students. The research method was quasi-experimental along with pretest-posttest. The statistical population consisted of two elementary fourth grades with 21 students in each class. One of them was selected as the test group and the other as the control. Before the beginning of the course, a pretest was performed for all students (42 students). The self-efficacy questionnaire (SEQ-C) (Muris) was used for data collection and its validity and reliability were confirmed. Data were analyzed using SPSS software with covariance test after checking the homogeneity of variance and regression. The results showed that there is a significant difference between the control and experimental groups. This means that storytelling had a positive effect on the three dimensions (social, educational and emotional) of students’ self-efficacy. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - ارزیابی مدل سیستم های اطلاعات مدیریت آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامیفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1402پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل سیستم های اطلاعات مدیریت آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، آمیخته می باشد . در بخش کیفی، با مراجعه به اسناد و سامانه ی آموزشیار، فرایند سیستم های اطلاعاتی مورد بازبینی قرار گرفته اس أکثرپژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل سیستم های اطلاعات مدیریت آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، آمیخته می باشد . در بخش کیفی، با مراجعه به اسناد و سامانه ی آموزشیار، فرایند سیستم های اطلاعاتی مورد بازبینی قرار گرفته است. در بخش کمی، روش تحقیق از نوع میدانی می باشد . جهت ارزیابی مدل، از معیارهای خادمی زاده ، فرجی و قاسمی (1399) به وسیله ی توزیع پرسشنامه استفاده شده است. معیارهای مذکور شامل مولفه های سازمانی، فردی، اطلاعاتی، فناوری می باشد. جامعه آماری، کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به تعداد 320 نفر می باشند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. روش تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 175 نفر می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی عوامل فردی، سازمانی، اطلاعاتی و فناوری در سیستم های اطلاعات مدیریت آموزشیار از منظر کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز بالاتر از سطح متوسط می باشد . تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - عوامل،مؤلفه ها و شاخص های فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش دوره متوسطهمطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1400هدف اصلی انجام این پژوهش، بررسی عوامل، مؤلفهها و شاخصهای فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش دوره متوسطه شهرستان بندرعباس بود. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی قرار دارد که با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه مدیران و معلمان مدارس اثربخ أکثرهدف اصلی انجام این پژوهش، بررسی عوامل، مؤلفهها و شاخصهای فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش دوره متوسطه شهرستان بندرعباس بود. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی قرار دارد که با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه مدیران و معلمان مدارس اثربخش (تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد) دوره متوسطه (اول و دوم) شهر بندرعباس بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد هدفمند و با روش انتخاب صاحب نظران کلیدی، و استفاده از معیار اشباع نظری استفاده گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی، فرم مصاحبه باز پاسخ بود. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار Nvivo در قالب نظریة داده بنیاد از طریق فن تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. تعیین اعتبار دادههای کیفی با استفاده از تکنیکهای تأیید پذیری و اعتماد پذیری انجام شد. نتایج حاکی از آن است که مضمون فراگیر عوامل فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش، به صورت مضامین پایه (78 مضمون) و سازمان دهنده (7 مضمون و 7 بعد) دسته بندی شدند. مؤلفه های فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش، عبارتند از: 56 مضمون پایه، 3 مضمون سازمان دهنده: عناصر فرهنگی، مدرسه، روشهای انتقال فرهنگ؛ به طوری که مضامین سازمان دهنده در 10 بعد طبقهبندی شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - واکاوی و اعتبارسنجی مؤلفه های مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر الگوی توتادوآمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , ستأتي المقالات قريبًاهدف پژوهش حاضر واکاوی و اعتبارسنجی مؤلفه های مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر الگوی توتادو بود. روش پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی پژوهش 20 نفر از مدیران و خبرگان بانک آینده بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور گزینش شدند. ابز أکثر
هدف پژوهش حاضر واکاوی و اعتبارسنجی مؤلفه های مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر الگوی توتادو بود. روش پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی پژوهش 20 نفر از مدیران و خبرگان بانک آینده بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور گزینش شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. یافته ها با رویکرد گراندد تئوری و با استفاده از نرم افزار ATLASTI کدگذاری و تحلیل شدند. اعتباریابی یافته بر اساس روش¬های سه سویه سازی، موضع گیری پژوهشگر و کاوش بوسیله مشارکت کنندگان انجام شد. در مرحله کمی روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان بانک آینده به تعداد 300 نفر بود . نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پژوهش با استفاده از روایی محتوایی محاسبه گردید. برای تعیین پایایی پژوهش از پایایی ترکیبی استفاده شد. یافتههای پژوهش در پنج مقوله شرایط علی، زمینهای، مداخله گر، راهبرد و پیامدها در چهار دسته فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی به تفکیک در 6 مقوله، 17 کد محوری شناسایی شدند. نتایج نشان داد که مدل آموزش و بهسازی کارکنان بر مبنای الگوی توتادو در صنعت بانکداری باعث افزایش توانمندی، بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهرهوری سازمانی میشود. معادلات ساختاری نشان داد روابط پیشنهادی در تحلیل کیفی از نظر آماری نیز مورد تائید است. بارهای عاملی بالای 3/0، آماره های تی بالاتر از 96/1 به دست آمدند. بنابراین مدل آموزش و بهسازی منابع انسانی بر مبنای الگوی توتادو از برازش لازم برخوردار است.
تفاصيل المقالة