فهرس المقالات هما درودی


  • المقاله

    1 - بررسی نزدیک بینی بازاریابی مدیران با اعمال متغیرهای میانجی:ارتباط شرکت با مشتریان ومشورت کردن با پرسنل واحد فروش
    مدیریت بازاریابی , العدد 34 , السنة 12 , بهار 1396
    تفاوت بین بازاریابی و فروش، ‌بیش از تفاوت معنایی آنها است. فروش به نیازهای فروشنده توجه دارد، ‌بازاریابی به نیازهای خریدار. فروش برنامه‌ریزی شده که کالای فروشنده را به پول نقد تبدیل کند، ‌بازاریابی با هدف رفع نیازهای مشتری به وسیله محصول،‌ شامل همه مراحل ایجاد، تحویل و أکثر
    تفاوت بین بازاریابی و فروش، ‌بیش از تفاوت معنایی آنها است. فروش به نیازهای فروشنده توجه دارد، ‌بازاریابی به نیازهای خریدار. فروش برنامه‌ریزی شده که کالای فروشنده را به پول نقد تبدیل کند، ‌بازاریابی با هدف رفع نیازهای مشتری به وسیله محصول،‌ شامل همه مراحل ایجاد، تحویل و سرانجام مصرف می‌شود. تعریف کسب و کار از دید مشتری مهم و بیش از اینکه سازمانی تولید کننده باشد یا خدمات ارائه بدهد باید به دیدگاه مشتری اهمیت بدهد. تولید و محصول بدون در نظر گرفتن دیدگاه مشتریان منجر به نزدیک بینی و سقوط می‌شود، ‌هدف پژوهش این است که آیا بین نزدیک بینی بازار و تحقیقات بازار رابطه وجود دارد و این رابطه را با چند متغیر اصلی، مانند ارتباط با مشتری و مشورت با پرسنل فروش سنجیده‌ایم و تاثیر متغیرهایی مانند جنسیت و تجربه و سابقه‌ی کار مورد سنجش قرار گرفته‌اند. هدف مطالعه کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی - پیمایشی می‌باشد. در این تحقیق از 26 مدیر در صنایع و خدمات گوناگون به روش نمونه‌گیری تصادفی پرسش به عمل آمده است، ‌تجزیه وتحلیل داده‌ها به روش آماری انجام شده و نتایج بدست آمده نشان داد که مدیران دچار نزدیک ‌بینی شدید هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی رابطه ارزیابی محصولات و پذیرش اعتماد توسط مصرف کننده بر قصد خرید مجدد در محیط تجارت الکترونیک (مطالعه موردی: سایت‌ دیجی کالا)
    سامانه‌های پردازشی و ارتباطی چندرسانه‌ای هوشمند , العدد 9 , السنة 3 , پاییز 1401
    در این پژوهش به بررسی رابطه ارزیابی محصولات و پذیرش اعتماد توسط مصرف کننده بر قصد خرید مجدد در محیط تجارت الکترونیک (مطالعه موردی: سایت‌ دیجی کالا) پرداخته ایم. روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف، کاربردی و برحسب روش توصیفی- تحلیلی به شیوه پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات أکثر
    در این پژوهش به بررسی رابطه ارزیابی محصولات و پذیرش اعتماد توسط مصرف کننده بر قصد خرید مجدد در محیط تجارت الکترونیک (مطالعه موردی: سایت‌ دیجی کالا) پرداخته ایم. روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف، کاربردی و برحسب روش توصیفی- تحلیلی به شیوه پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری در این پژوهش کاربران سایت‌ دیجی کالا بود و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران نامحدود استفاده شده است که براساس محاسبه 384 پرسشنامه توزیع و جمع‌آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که، ریسک درک‌شده بر اعتماد آنلاین و قصد خرید مجدد تأثیر منفی و معناداری می‌گذارد. اعتمادآنلاین بر سودمندی درک‌شده و قصد خرید مجدد و سودمندی درک شده بر قصد خرید مجدد، شهرت وب‌سایت بر کیفیت درک شده، ارزش درک‌شده و اعتماد آنلاین تأثیر مثبت و معناداری می‌گذارد. قیمت رقابتی درک‌شده بر کیفیت درک‌شده تأثیر منفی و معناداری و بر ارزش درک‌شده تأثیر مثبت و معناداری می‌گذارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی نقش قابلیتهای رسانه های نوین(پلتفرم: اینستاگرام)، بر تجارت الکترونیک(قصد خرید پوشاک زنانه) با توجه به نقش نگرش برند
    سامانه‌های پردازشی و ارتباطی چندرسانه‌ای هوشمند , العدد 13 , السنة 4 , پاییز 1402

    هدف از این پژوهش بررسی نقش قابلیتهای رسانه های نوین(پلتفرم: اینستاگرام)، بر تجارت الکترونیک(قصد خرید پوشاک زنانه) با توجه به نقش نگرش برند می باشد، این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی_تحلیلی، به شیوه پیمایشی با رویکرد علّی است. جامعه آماری پژوهش حاضر م أکثر

    هدف از این پژوهش بررسی نقش قابلیتهای رسانه های نوین(پلتفرم: اینستاگرام)، بر تجارت الکترونیک(قصد خرید پوشاک زنانه) با توجه به نقش نگرش برند می باشد، این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی_تحلیلی، به شیوه پیمایشی با رویکرد علّی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان مزون های شهر زنجان که از رسانه های اجتماعی جهت خرید پوشاک استفاده می کنند، می‌باشند. می‌باشد و نمونه آماری 384 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و به روشرتصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده های اولیه پرسشنامه استاندارد وانگ و همکاران (2019)، می باشد و روایی به شکل صوری و روش تحلیل عاملی با شاخصKMO(879/0) و همچنین پایایی آنها با گزارش ضریب آلفای کرونباخ کل (905/0) مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد، که در تحلیل های توصیفی از نرم افزار spssنسخه 21 و در بخش تحلیل های استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش هم از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل8/8 استفاد شد. نتایج پژوهش نشان می دهند که تجربه اطلاعات ، تجربه سرگرمی، تجربه مبتنی بر رابطه بر تعهد اجتماعات برند رسانه‌های اجتماعی تاثیر معناداری می گذارد.همچنین تعهد اجتماعات برند رسانه‌های اجتماعی بر نگرش به برند تاثیر معناداری می گذارد. همینطور تعهد اجتماعات برند رسانه‌های اجتماعی بر قصد خرید تاثیر معناداری می گذارد و در نهایت نگرش به برند بر قصد خرید تاثیر معناداری می گذارد.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شناسایی و اولویت بندی موانع استفاده از رسانه اجتماعی اینستاگرام در توسعه کسب‌ و کارهای‌کوچک شهرستان کرج
    سامانه‌های پردازشی و ارتباطی چندرسانه‌ای هوشمند , العدد 5 , السنة 2 , پاییز 1400
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی موانع استفاده از رسانه‌ اجتماعی اینستاگرام در کسب‌وکارهای کوچک شهرستان کرج است. کار از حیث هدف اکتشافی-کاربردی، در بخش شناسایی شاخص‌ها کیفی و در نظرسنجی از افراد مرتبط با موضوع کمّی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در قسمت کیفی شامل خبرگان أکثر
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی موانع استفاده از رسانه‌ اجتماعی اینستاگرام در کسب‌وکارهای کوچک شهرستان کرج است. کار از حیث هدف اکتشافی-کاربردی، در بخش شناسایی شاخص‌ها کیفی و در نظرسنجی از افراد مرتبط با موضوع کمّی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در قسمت کیفی شامل خبرگان در زمینه مدیریت بازاریابی (استادان دانشگاه) و در قسمت کمّی شامل فعالان کسب‌وکارهای کوچک در شهرستان کرج است که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. در تجزیه و تحلیل داده ‌ها و شناسایی شاخص‌ها از تکنیک دلفی و در نظرسنجی، از تحلیل عاملی تاًییدی و از نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی است که موانع مورد پژوهش داری 6 مؤلفه شامل: نبود زیرساخت مناسب برای راه اندازی- مقاومت در مقابل تغییرات- عدم وجود قوانین و مقررات حقوقی- عوامل دولتی، فرهنگی و اجتماعی- عوامل اقتصادی- عوامل محیطی و 39 عنصر یا شاخص می‌باشد. بدین رو، در صورت رفع موانع مذکور می‌توان از این رسانه برای توسعه و گسترش کسب وکارهای یادشده بهره جست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - Validation of Urban Branding Model in order to Develop the Tourism Industry of Guilan Province
    Journal of System Management , العدد 2 , السنة 8 , بهار 2022
    Some cities have unique and special features that have created a strong image of them in the minds of people elsewhere; But there are many cities that, despite their special features, have not been successful in this area. The purpose of this research is to validate the أکثر
    Some cities have unique and special features that have created a strong image of them in the minds of people elsewhere; But there are many cities that, despite their special features, have not been successful in this area. The purpose of this research is to validate the urban brand model in order to develop the tourism industry in Gilan province. The statistical population of the study includes managers and experts of Guilan Cultural Heritage and Tourism Organization and employees working in tourism services offices of Guilan Province. Using a researcher-made questionnaire, 201 of them by Simple random sampling method were selected. Structural equation modeling using LISREL software was used to validate the model. The results of model validation showed that There is no significant relationship between contextual factors and strategies. But there is a significant relationship between other relationships in the model and the relationship between them was confirmed. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - شناسایی و رتبه بندی عوامل مزیت رقابتی اثرگذار بر مسئله انتخاب مواد پلیمری با استفاده از رویکرد هیبریدی فازی.
    مدیریت صنعتی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 2021
    امروزه به دلیل پیچیدگی و دخیل بودن عوامل متعدد در بحث انتخاب مواد، تولیدکنندگان در عرصۀ رقابتی به ابزاری قوی و علمی نیازمندند که تمامی عوامل اثرگذار در انتخاب مواد را شناسایی و میزان اهمیت این عوامل را مشخص نموده و بین آن‌ها تعادل برقرار کنند. در این پژوهش سعی داریم یک أکثر
    امروزه به دلیل پیچیدگی و دخیل بودن عوامل متعدد در بحث انتخاب مواد، تولیدکنندگان در عرصۀ رقابتی به ابزاری قوی و علمی نیازمندند که تمامی عوامل اثرگذار در انتخاب مواد را شناسایی و میزان اهمیت این عوامل را مشخص نموده و بین آن‌ها تعادل برقرار کنند. در این پژوهش سعی داریم یک رویکرد ترکیبی فازی در جهت شناسایی و اولویت‌بندی عوامل اثرگذار در انتخاب مواد پلیمری خودرو ارائه کنیم. بدین منظور پس از مرور سوابق تجربی با نظرسنجی از خبرگان سازمانی و به‌کارگیری تکنیک دلفی فازی، عوامل مزیت رقابتی اثرگذار در انتخاب مواد را شناسایی و غربال‌سازی کرده و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی، این عوامل را وزن ‌دهی و اولویت‌بندی نمودیم. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده با تکنیک دلفی فازی پنج شاخص: اقتصادی، فنی، زیست‌محیطی، اجتماعی و تکنولوژی مشتمل بر 29 زیر شاخص مرتبط شناسایی و غربال شدند. سپس میزان اهمیت شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها را با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی محاسبه نمودیم. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بیشترین میزان اهمیت مربوط به شاخص‌های فنی و اقتصادی و کمترین میزان اهمیت مربوط به شاخص تکنولوژی است. در ضمن از شاخص اقتصادی مؤلفه ارزش بازاری، از شاخص فنی مؤلفه وزن، از شاخص زیست‌محیطی مؤلفه قابلیت بازیافت و استفاده مجدد، از شاخص اجتماعی مؤلفه سلامت و ایمنی و از شاخص تکنولوژی مؤلفه امکانات فعلی، حائز بالاترین درجه اهمیت شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - ارائه الگوی بهینه سازی و سیاست گذاری ترکیب کالا در فروشگاه های زنجیره ای مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای رفاه
    مدیریت صنعتی , العدد 5 , السنة 18 , زمستان 2024
    رویکرد پژوهش در بخش کیفی نظریه داده بنیاد رهیافت نظامند و در بخش کمی توصیفی همبستگی است. مشارکت کنندگان این پژوهش را در بخش کیفی 10 نفر از صاحب نظران تشکیل می دادند که برحسب اشباع نظری و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری مدیران چیدمان، مدیران أکثر
    رویکرد پژوهش در بخش کیفی نظریه داده بنیاد رهیافت نظامند و در بخش کمی توصیفی همبستگی است. مشارکت کنندگان این پژوهش را در بخش کیفی 10 نفر از صاحب نظران تشکیل می دادند که برحسب اشباع نظری و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری مدیران چیدمان، مدیران خرید و مدیران بازاریابی فروشگاه زنجیره ای رفاه (160) بودند. براساس برآورد فرمول حجم نمونه کوکران نمونه آماری در بخش کمی برابر با 114 نفر محاسبه شد. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج در بخش کیفی از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرایند و توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. در بخش کمی نیز برای سنجش روایی از روایی صوری، محتوایی و سازه و در سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کمی سه مرحله کدگذاری یعنی کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی نیز از مدل سازی معادلات ساختاری رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته ها نشان دادند پدیده محوری متأثر از لجستیک فروشگاه، توان مالی فروشگاه، شرکت های تأمین کننده و برندینگ محصولات است. همچنین پدیده محوری می تواند منجر به شکل گیری راهبردهای رصد گردش کالا، ایجاد درآمدهای جانبی، بهینه سازی چینش کالا و رعایت اصول بازاریابی شده و پیامدهایی در حوزه نرخ بازگشت سرمایه، مزیت رقابتی، بهره وری مالی و تجربه مشتری داشته باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - بررسی عملکرد مدیریت و رهبری در سازمان های فرانوگرا (پست مدرنیسم) با رویکرد تفسیری
    مطالعات کمی در مدیریت , العدد 4 , السنة 14 , زمستان 1402
    رهبری به عنوان خالق تغییر و مدیریت به عنوان هدایتگر تغییر، دو نقش بسیار مهم و راهبردی را در اداره سازمان های فرانوگرا ایفا میکنند. عملکرد سیستم های انطباقی در سازمان های فرانوگرا بشدت متاثر از عملکرد رهبران و مدیران آن می باشد. عملکرد این دو نقش در سه حوزه سازگار &nda أکثر
    رهبری به عنوان خالق تغییر و مدیریت به عنوان هدایتگر تغییر، دو نقش بسیار مهم و راهبردی را در اداره سازمان های فرانوگرا ایفا میکنند. عملکرد سیستم های انطباقی در سازمان های فرانوگرا بشدت متاثر از عملکرد رهبران و مدیران آن می باشد. عملکرد این دو نقش در سه حوزه سازگار – ناسازگار و خنثی ، بطور مستمر در جریان می باشد . در این پژوهش با مطالعه بروی ویژگی های سازمان های فرانوگرا (پست مدرنیسم) که دارای رویکردی تفسیری بوده و مقایسه آن با سازمان های سیستمی و اقتضایی (مدرن ) به تبیین مولفه های نقش عملکردی مدیریت و رهبری ( متقابل شخصی – ارتباطات و تصمیم گیری ) در حوزه های هم افزایی (سازگار) – تزاحم (ناسازگار) و مستقل (خنثی) پرداخته شده است . در حوزه های سازگار دو مورد ، ناسازگار دو مورد و خنثی یک مورد ، تعامل دو سویه بین عملکرد مدیر فرانوگرا و رهبر فرانوگرا در سازمان های پست مدرنیسم مشاهده گردید. ایفای نقش صرفا نظارت عالیه و نهایتا مشاوره و اجتناب از اقدامات اجرایی برای رهبران فرانوگرا در حوزه های ناسازگار و تبعیت حداکثری از نقطه نظرات مدیران فرانوگران ، به کاهش تزاحم و تعارض نقش های ارتباطی و عملکردی آن ها کمک بسیار موثری می نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - بررسی محدودیت های تامین اعتبار مالی بخش کشاورزی در استان زنجان
    مطالعات کمی در مدیریت , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1396
    سرمایه در این بخش، در مقایسه با عملکرد و ظرفی تهای آن نسبت به سایر بخش ها، قابل توجهنیست. با توجه به این موضوع، هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی مشکلات وام گیرندگان( کشاورزان)و تعیین ارتباط آن با محدودیت های تامین اعتبار مالی بخش کشاورزی در استان زنجان در نظر گرفتهشده است که أکثر
    سرمایه در این بخش، در مقایسه با عملکرد و ظرفی تهای آن نسبت به سایر بخش ها، قابل توجهنیست. با توجه به این موضوع، هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی مشکلات وام گیرندگان( کشاورزان)و تعیین ارتباط آن با محدودیت های تامین اعتبار مالی بخش کشاورزی در استان زنجان در نظر گرفتهشده است که دو گروه اصلی در آن نقش دارند؛ کارشناسان بانک های کشاورزی، کارشناسان اداراتجهاد کشاورزی و گروه دوم کشاورزان وام گیرنده میباشند. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی -پیمایشی بوده که به شیوه همبستگی انجام شده و از بعد هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری، کارشناسان بانک کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان و کشاورزان وام گیرنده از بانککشاورزی بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 92 کارشناس و 217 کشاورز تعیین و نمونه-گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بودهکه روایی آن با استفاده از روش صوری از سوی اساتید محترم دانشگاهی و متخصصین بخش کشاورزیو استاد محترم راهنما مورد ارزیابی و پایایی بوسیله آلفای کرونباخ برای محک از اطمینان پرسشنامه0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از نرم / 0 و کشاورزان 701 / کارشناسان 73و روش های آماری توصیفی و استنباطی مناسب استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان SPSS افزارداد بین ادراک کارشناسان و وام گیرندگان به محدودیتهای تامین مالی بخش کشاورزی تفاوتمعناداری وجود دارد و از دیدگاه کارشناسان این بخش به ترتیب بین پایین بودن سطح اطلاعاتکشاورزان(کمسوادی و بیسوادی)، تخصیص اعتبار کم در بودجه عمومی دولت، مشکلات اخذتسهیلات بانکی و ناکافی بودن درآمد جهت پسانداز کشاورزان با محدودیت های تامین اعتبارمالی بخش کشاورزی رابطه معناداری دارند. از دیدگاه کشاورزان نیز به ترتیب بین پایین بودن سطحاطلاعات کشاورزان(کمسوادی و بیسوادی)، ناکافی بودن درآمد جهت پس انداز کشاورزان، ناکافیبودن تسهیلات بانکی و مشکلات اخذ تسهیلات بانکی با محدودیت های تامین اعتبار مالی در بخشکشاورزی تفاوت معناداری وجود دارد. در پایان با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادات کاربردی ارائهشده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - تبیین رابطه فرهنگ سازمانی دربالندگی نیروی انسانیتبیین رابطه فرهنگ سازمانی دربالندگی نیروی انسانی (مطالعه مورد(مطالعه موردیی: اداره کل امور مالیاتی تبریز): اداره کل امور مالیاتی تبریز
    مطالعات کمی در مدیریت , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1393
    تغییردر شرایطسازمانهایعصر حاضر، منجر به تغییرنگرش آنها نسبت به نیرویانسانیشده اسیت.در اینشرایطکارکنان سازمان، ابیزار موفقییتمیدیرهسیتند و بیه عنیوان سیرمایههیایسیازمان، بیهگردانندگان اصلیجریانکار و شرکایسازمان تبدیلشدهاند. نیروی انسانی توانمند و بالندهمییتوانیدیکی از مز أکثر
    تغییردر شرایطسازمانهایعصر حاضر، منجر به تغییرنگرش آنها نسبت به نیرویانسانیشده اسیت.در اینشرایطکارکنان سازمان، ابیزار موفقییتمیدیرهسیتند و بیه عنیوان سیرمایههیایسیازمان، بیهگردانندگان اصلیجریانکار و شرکایسازمان تبدیلشدهاند. نیروی انسانی توانمند و بالندهمییتوانیدیکی از مزیتهای رقابتی مهم سازمانی محسوب شود، برای بالندگی نیروی انسانی باید به عوامل زمینهساز آن توجه خاصی صورت گیرد که یکی ازاین عواملمیسازمانی باشد. بد تواند فرهنینجهت دراینپژوهش سعیشده است که به بررسی تبیینسازمانی در رابطه فرهنبالنیدگینییروی انسیانی بیااستفاده ازمدل کوئین پرداخته شیود. پیژوهش از لحیاظ هیدف کیاربردی و روش مطالعیه توصییفی–پیمایشیوابزار پژوهش، پرسشنامهایبوده که با تاییدپایاییورواییآن درمیان کارکنان اداره کیل امیورمالیاتی تبریز،بعنوان نمونه آماریاجرا و تحلیلدادههابافنونآمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.یافتههایپژوهش نشانمیسیازمانی و بالنیدگی نییروی انسیانی رابطیه وجیود دارد، دهند بین فرهن بطوریتوسعه که دو متغییر فرهنایوفرگروهی به ترتیب الویت دارای همبستگی مثبت ورابطه هنمستقیمبا بالندگی نیروی انسانیمیباشندسلسله مراتبیی دارای عقلایی وفرهن . اما دو متغییر فرهن همبستگی منفی و رابطه غیرمستقیمبا بالندگی نیروی انسانیمیباشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - ارائه یک رویکرد هیبریدی فازی در مسئله انتخاب مواد با بکارگیری تکنیک WASPAS-F
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1400
    در کسب و کارهای امروزه به دلیل پیچیدگی و دخیل بودن عوامل متعدد، یکی از چالش‌های بزرگ که تولید کنندگان با آن مواجه هستند، فرایند انتخاب مواد بهینه برای تولید محصول می باشد. از آنجاییکه انتخاب مواد، اثر بسیار مهمی بر پایداری محصول نهایی می گذارد، بنابراین بکارگیری رویکردی أکثر
    در کسب و کارهای امروزه به دلیل پیچیدگی و دخیل بودن عوامل متعدد، یکی از چالش‌های بزرگ که تولید کنندگان با آن مواجه هستند، فرایند انتخاب مواد بهینه برای تولید محصول می باشد. از آنجاییکه انتخاب مواد، اثر بسیار مهمی بر پایداری محصول نهایی می گذارد، بنابراین بکارگیری رویکردی موثر و کارا، با شناسایی و اعمال شاخص های اثرگذار به‌صورت جامع می تواند منجر به افزایش رضایت تولید کننده و مشتری گردد. در این راستا در این پژوهش رویکردی جامع ارائه گردید که با بکارگیری ابزار های قدرتمندی همچون دلفی فازی، تحلیل سلسله مراتبی فازی و واسپاس فازی و با نظرسنجی از خبرگان و استفاده از پرسشنامه، اقدام به انتخاب مواد بهینه از میان گزینه های جایگزین می نماید. همچنین جهت بررسی قابلیت رویکرد پیشنهادی یک مطالعه واقعی جهت انتخاب مواد پلیمری داشبورد خودرو صورت گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده ترکیب پلی‌پروپیلن و تالک بر اساس شاخص های پایدار و زیرشاخص های مرتبط با آنها به عنوان بهترین گزینه انتخاب گردید. سپس تحلیل حساسیت بر اساس مقادیر مختلف λ جهت اطمینان از نتایج به‌دست‌آمده صورت گرفته و نتایج روش واسپاس فازی با نتایج روش تاپسیس فازی مورد مقایسه قرار گرفته و همبستگی نتایج نیز تایید گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - بررسی رابطه‌ بین عدالت سازمانی و سرمایه‌ اجتماعی در شرکت مخابرات شهرستان میانه
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1390
    تحقیق حاضر در سال 1391 با هدف بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی و سرمایه ی اجتماعی در شرکت مخابرات شهرستان میانه صورت گرفته است که یک سال به طول انجامید. دراین پژوهش، عدالت سازمانی در سه بعد (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای) بعنوان یکی از عوامل مهم زمینه ساز أکثر
    تحقیق حاضر در سال 1391 با هدف بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی و سرمایه ی اجتماعی در شرکت مخابرات شهرستان میانه صورت گرفته است که یک سال به طول انجامید. دراین پژوهش، عدالت سازمانی در سه بعد (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای) بعنوان یکی از عوامل مهم زمینه ساز در ایجاد سرمایه ی اجتماعی، و سرمایه ی اجتماعی در سه بعد (اعتماد، مشارکت در امور و توانایی برقراری روابط اجتماعی) موردمطالعه قرارگرفته است. جامعه ی آماری عبارت است ازکلیه کارکنان شرکت مخابرات شهرستان میانه که مجموعاَ 200 نفر می باشد که از بین این جامعه، تعداد 132 نفر بعنوان نمونه براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی عدالت سازمانی وسرمایه ی اجتماعی بوده است که جهت اطمینان ازپایایی آن ازضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که پایایی آن، مورد تأیید قرار گرفته و اعتبار آن نیز به شکل صوری تأیید گردیده است. برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بر اساس یافته های پژوهش، بین عدالت سازمانی و سرمایه ی اجتماعی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. واژگان کلیدی:عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت مراوده ای و سرمایه اجتماعی. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - به کارگیری امید ریاضی رشد صندوق های سرمایه گذاری در سنجش رشد خالص شاخص های بهره‌وری کل با رویکرد شاخص بهره‌وری مالم کوئیست
    مدیریت بهره‌وری , العدد 38 , السنة 10 , پاییز 1395
    سرمایه گذاری مطلوب نقش به‌سزایی در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور ایفا می کند. از آنجایی که صندوق های سرمایه گذاری نقش کلیدی در هدایت سرمایه و سرمایه گذاری دارد، این پژوهش با هدف ارزیابی رشد خالص عملکرد صندقهای سرمایه گذاری شکل گرفت. روش توصیفی و پس رویدادی برای اجرای ای أکثر
    سرمایه گذاری مطلوب نقش به‌سزایی در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور ایفا می کند. از آنجایی که صندوق های سرمایه گذاری نقش کلیدی در هدایت سرمایه و سرمایه گذاری دارد، این پژوهش با هدف ارزیابی رشد خالص عملکرد صندقهای سرمایه گذاری شکل گرفت. روش توصیفی و پس رویدادی برای اجرای این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. و برای ارزیابی تغییرات بهره وری کل، شاخص بهره وری کل مالم کوئیست با توجه به قابلیت آن در سنجش رشد(پسرفت) بهره وری کل و اجزای آن به کار رفت. براساس تحقیقات پیشین و نظر خبرگان از ضریب بتای صندوق، هزینه و ارزش خالص دارایی ابتدای هر سال به عنوان متغیر ورودی و میانگین بازدهی سالانه از ابتدای تأسیس، بازده و ارزش خالص دارایی انتهای هر سال، به عنوان متغیر خروجی استفاده گردید. بر همین اساس شاخص بهره‌وری کل مالم کوئیست برای 19 صندوق سرمایه گذاری مشترک فعال در طی بازه زمانی 1391 تا 1393 مورد سنجش قرار گرفت. در این میان، امید ریاضی رشد صندوق های سرمایه گذاری با وضعیت رشد (پسرفت) هر صندوق سرمایه گذاری مقایسه گردید تا ضمن خنثی سازی تاثیر عوامل محیطی رشد عملکردی شاخص های بهره وری در مقایسه با همدیگر مورد سنجش قرار گیرد. نتایج حاصل از بررسی نشان داد که با در نظر گرفتن امید ریاضی رشد(پسرفت) صندوق های سرمایه گذاری، صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم بانک کشاورزی با 314 درصد رشد عملکردی در تغییرات بهره وری کل، از بیشترین رشد و صندوق سرمایه گذاری مشترک امید سهم با 38 درصد پسرفت عملکردی در تغییرات بهره وری، از بیشترین افت را در طول دوره داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - بررسی نقش مدل برندسازی شهری در گسترش گردشگری گیلان
    جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1400
    جهان گردشگری، دارای عملکرد چندمنظوره بوده که می‌توان از آن به عنوان یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی، کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت، ایجاد اشتغال، افزایش سطح روحیه و مواردی از این دست بهره برد. به این منظور، کشورها و شهرهای مختلف تلاش می‌نمایند تا با ایجاد و توسعه برند أکثر
    جهان گردشگری، دارای عملکرد چندمنظوره بوده که می‌توان از آن به عنوان یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی، کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت، ایجاد اشتغال، افزایش سطح روحیه و مواردی از این دست بهره برد. به این منظور، کشورها و شهرهای مختلف تلاش می‌نمایند تا با ایجاد و توسعه برندشهری، در مسیر توسعه گردشگری و اقتصادی گام بردارند. پژوهش حاضر در همین راستا، به دنبال بررسی نقش و تأثیر مدل برند سازی شهری در جهت گسترش گردشگری در استان گیلان است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل اساتید و صاحبنظران رشته بازرگانی – گردشگری است که در این حوزه دست‌اندرکارند‌. در این تحقیق از روش مصاحبه برای جمع‌آوری داده‌ها‌ استفاده گردید و سرانجام داده‌ها‌ با استفاده از رویکرد تئوری داده بنیاد طی سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و محوری و با نرم‌افزار MaxQDA مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. در پایان 682 واحد معنایی، 171 مفهوم، 38 مقوله شناسایی گردید که در قالب 6 عامل تعریف گردیدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - A framework to design a green supply chain for the steel industry with a strategic approach (The case of Guilan province)
    Iranian Journal of Optimization , العدد 1 , السنة 13 , زمستان 2021
    The present research aims to identify the factors affecting the green supply chain in the steel industry with a combined approach. The research is an applied study in type, an exploratory study in goal, a quantitative and qualitative study in data type, and a field stud أکثر
    The present research aims to identify the factors affecting the green supply chain in the steel industry with a combined approach. The research is an applied study in type, an exploratory study in goal, a quantitative and qualitative study in data type, and a field study in procedure, in which questionnaire and interview were used as the research instrument. The statistical population was composed of the experts of the steel industry, out of whom 25 experts were selected as the statistical sample by the purposive technique. Data were analyzed by the fuzzy DEMATEL and fuzzy network process analysis in the SPSS21 and MS-Excel software packages. Then, the fuzzy Delphi technique was used, resulting in the identification of five criteria and 25 subcriteria. Then, the fuzzy DEMATEL was employed to determine the influence and dependence of the factors according to which among the main factors, the environment factor was the most influential with an influence value of 0.792 and the financial factor was the most dependent factor with a net dependence value of -0.996. Also, the identified factors were ranked by the fuzzy analytical network process. The results show that the financial factor has the highest weight. Also, the other factors are in the order of environmental, quality, environment, and technology in terms of importance. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - طراحی مدل مبتنی بر اقدامات مؤثر در راستای کنترل رفتارهای انحرافی مخرب نیروی انسانی
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1403
    برندها همواره تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی هستند که در ارتقاء ارزش آنها در بخش تولید و خدمات نقش اساسی ایفا می کنند. از بین عوامل درونسازمانی، عوامل رفتاری مربوط به نیروی انسانی مهم است؛ زیرا اگر این رفتارها مثبت باشند، منجر به ارتقای ارزش برند اما اگر منفی و انحرافی أکثر
    برندها همواره تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی هستند که در ارتقاء ارزش آنها در بخش تولید و خدمات نقش اساسی ایفا می کنند. از بین عوامل درونسازمانی، عوامل رفتاری مربوط به نیروی انسانی مهم است؛ زیرا اگر این رفتارها مثبت باشند، منجر به ارتقای ارزش برند اما اگر منفی و انحرافی باشند، برای سازمانها تهدید محسوب میشوند؛ در چنین شرایطی مدیریت رفتار و پیاده سازی اقداماتی در راستای کنترل و کاهش رفتارهای انحرافی ضروری بنظر میرسید. لذا هدف پژوهش، ارائه مدلی به منظور ارتقاء ارزش برند بیمه ایران بعنوان یکی از بنگاههای اقتصادیِ دولتی از طریق کنترل و کاهش رفتارهای انحرافی در نظر گرفته شد. برای این منظور، ابتدا مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته و با بهره گیری از روش کیفی فراترکیب، عوامل بروز رفتارهای انحرافی و اقدامات مؤثر برای کنترل و کاهش احصاء و با روش تحلیل مضمون 48 عامل در 6 دسته و 45 اقدام در 4 دسته کدگذاری شد؛ سپس با تکنیک دلفی فازی و توزیع فرمهای نظرسنجی دلفی بین 30 نفر از خبرگان بیمه ایران در 3 استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان، 30 عامل در 5 دسته و 39 اقدام در 4 دسته نهایی و وارد مدل سلسله‌مراتبی شدند. در گام بعد، برای تحلیل فرایند سلسله مراتبی پرسشنامه حاوی ماتریس مقایسات زوجی بین 12 نفر از خبرگان 3 استان توزیع ونتایج نشان داد که از بین عوامل بروز رفتارهای انحرافی مخرب کارکنان، عوامل سازمانی و ساختاری با وزنی حدود 262/0 بالاترین اهمیت و عوامل شغلی با وزنی حدود 0.147 پایینترین اهمیت را کسب کردند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - تجزیه‌وتحلیل بهره وری با استفاده از شاخص مالم کوئیست در شرکتهای خصوصی بیمه استان زنجان
    اقتصاد مالی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1401
    چکیدهارتقای بهره‌وری سبب پیشرفت و توسعه‌یافتگی می‌شود و اکثر کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به‌منظور اشاعه نگرش به مقوله بهره‌وری و تعمیم به‌کارگیری فنون و روش‌های ارتقای آن، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده‌اند. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه جمعآوری د أکثر
    چکیدهارتقای بهره‌وری سبب پیشرفت و توسعه‌یافتگی می‌شود و اکثر کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به‌منظور اشاعه نگرش به مقوله بهره‌وری و تعمیم به‌کارگیری فنون و روش‌های ارتقای آن، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده‌اند. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه جمعآوری دادهها، کتابخانهای و غیرتعاملی است. جامعه‌ی آماری موردبررسی در این پژوهش، شامل کلیه شامل شرکتهای بیمه خصوصی استان زنجان طی سالهای 1396-1394 میباشد که به تعداد 23 شرکت میباشد و با توجه به ماهیت پژوهش نمونه‌گیری انجام نمی‌شود و روش سرشماری است. شاخصهای مورداستفاده در این تحقیق کمی و تکنیک مورداستفاده نیز شاخص بهرهوری مالمکوئیست و روش تحلیل پوششی دادهها است. بر اساس نتایج مربوط به سنجش بهرهوری با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها مبتنی بر شاخص مالمکوئیست، در محاسبات کارایی میانگین کل تغییرات تکنولوژی سال 96 نسبت به سال 94 نشان از رشد 3 درصدی در تغییرات فنآوری میباشد و بهرهوری کل با افت رشد 51 درصد برخوردار میباشد. همچنین در بررسی اثربخشی تغییرات تکنولوژی سال 96 نسبت به 94 رشد 119 درصدی داشته است که اکثریت واحدها دارای تغییرات تکنولوژی مثبت بوده که این باعث افزایش بهرهوری کل عوامل در شرکت‌های بیمه خصوصی استان زنجان می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - سنجش کارایی نسبی و رتبه بندی شعب بانک‌ها، رویکرد پنجره ای: مطالعه موردی استان زنجان
    اقتصاد مالی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1398
    نظر به نقش بانکها در توسعه بازار مالی کشور، اندازه‌گیری کارایی آنها اهمیت زیادی دارد. تحلیل پوششی داده‌ها یکی از ابزارهای اندازه گیری کارایی است. هدف این پژوهش، بررسی کارایی شعب بانکها با روش تحلیل پوششی داده‌ها در قالب رویکرد پنجره ای می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف، کار أکثر
    نظر به نقش بانکها در توسعه بازار مالی کشور، اندازه‌گیری کارایی آنها اهمیت زیادی دارد. تحلیل پوششی داده‌ها یکی از ابزارهای اندازه گیری کارایی است. هدف این پژوهش، بررسی کارایی شعب بانکها با روش تحلیل پوششی داده‌ها در قالب رویکرد پنجره ای می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و تحلیل های آن دارای ماهیت، توصیفی- کمی می باشد. متغیرهای ورودی شعب شامل سه متغیر بهای تمام شده خدمات، تعداد پرسنل، مبلغ مطالبات معوق به کل تسهیلات اعطایی هر شعبه می باشد. در بانکهای برتر از لحاظ کارایی به مراتب وضعیت بهای تمام شده و مبلغ مطالبات معوق نسبت به وام پایین تری وجود دارد. متغیر خروجی شامل منابع جذب شده، مصارف و تعداد مشتریان برای هر سال نسبت به دوره های قبل هر آیتم، ابتدا با نرم‌افزار win4deap[i] و GAMS[ii] سپس، نتایج با تحلیل پوششی داده‌ها با رویکرد پنجره ای مورد تحلیل قرار گرفته و شعب کارا و ناکارا مشخص و بر این اساس رتبه بندی شدند. [i]. DEA model of window [ii].The General Algebraic Modeling System تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - تفکر ناب در مدیریت منابع انسانی (مطالعه موردی: شورای اسلامی شهر تهران)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    مفهوم ناب، پیامدهای قابل اندازه گیری در فرآیند و زمان کار را از طریق کاهش یا حذف فعالیت‌های بی ارزش قابل دستیابی می نماید. از این رو، هدف تحقیق حاضر ارائه مدل مدیریت منابع انسانی ناب برای شورای اسلامی شهر تهران می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی-توسعه ای است و جزء ت أکثر
    مفهوم ناب، پیامدهای قابل اندازه گیری در فرآیند و زمان کار را از طریق کاهش یا حذف فعالیت‌های بی ارزش قابل دستیابی می نماید. از این رو، هدف تحقیق حاضر ارائه مدل مدیریت منابع انسانی ناب برای شورای اسلامی شهر تهران می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی-توسعه ای است و جزء تحقیقات کیفی به‌حساب می‌آید. ابتدا با استفاده از تجزیه‌وتحلیل و تفسیر 5 مصاحبه انجام شده با 5 نفر از خبرگان شورای اسلامی شهر تهران و بررسی سطر به سطر مصاحبه‌ها و ادغام مدل به دست آمده از مصاحبه و مرور ادبیات با استفاده از روش تحلیل تم، فرآیند دلفی در چهار دور به انجام رسید و پس از دور چهارم توافق حاصل گردید. در این پژوهش برای مدل مدیریت منابع انسانی ناب، پس از بررسی ادبیات نظری پژوهش و مدل‌های موجود، مصاحبه با خبرگان شورای اسلامی شهر تهران و انجام روش دلفی، 24 شاخص در قالب 9 بعد اصلی شناسایی شدند. نتایج پژوهش مدلی جامع برای مدیریت منابع انسانی ناب در شورای اسلامی شهر تهران ارائه نمود که می‌تواند مورداستفاده مدیران و پژوهشگران قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    20 - طراحی الگوی موقعیت فدراسیون کاراته بر اساس مدل بازاریابی ورزشی
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    سازمان های ورزشی جهت ایجاد خط مشی و رسیدن به اهداف سازمانی نیازمند ایجاد الگویی جهت ارزیابی و تقویت مولفه های تاثیرگذار در موفقیت سازمان هستند که از عوامل درونی و بیرونی سازمان نشات می گیرد. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی موفقیت فدراسیون کاراته بر اساس مدل بازاریابی ورزش أکثر
    سازمان های ورزشی جهت ایجاد خط مشی و رسیدن به اهداف سازمانی نیازمند ایجاد الگویی جهت ارزیابی و تقویت مولفه های تاثیرگذار در موفقیت سازمان هستند که از عوامل درونی و بیرونی سازمان نشات می گیرد. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی موفقیت فدراسیون کاراته بر اساس مدل بازاریابی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود و با استفاده از روش مصاحبه، پرسشنامه محقق ساخته و کدگذاری باز انجام شد. در بخش کیفی آجهت طراحی پرسشنامه محقق ساخته از دانش متخصصان ورزشی و مسئولین فدراسیون کاراته استفاده شد که به روش گلوله برفی با جامعه آماری 12 نفر که نمونه آماری نیز به همین تعداد انتخاب شدند . در بخش کمی نیز شامل ورزشکاران و مربیان و کارکنان فدراسیون و هیات های کاراته با جامعه 120 نفری که توسط آزمون مورگان 92 نفر انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه و شناسایی عوامل کلیدی از نگاه متخصصان، پرسشنامه محقق ساخته دارای کدهایی در 6 مولفه شامل: حیطه بازاریابی، حیطه تبلیغات و درآمدزایی، حیطه فناوری اطلاعات، برگزاری دوره های آموزشی و مسابقات، حیطه مدیریت، حیطه سرمایه گذاری طراحی و جهت ارزیابی بین ورزشکاران، مربیان و کارمندان فدراسیون کاراته توزیع شد. یافته ها: مولفه های بازاریابی 67.4 درصد، عوامل تبلیغات و درآمدزایی 62.1 درصد، عوامل فناوری اطلاعات 46.7 درصد، عوامل برگزاری مسابقات و دوره های آموزشی 55.9 درصد، عوامل مدیریتی فدراسیون 75.8 درصد و عوامل سرمایه گذاری 88.3 درصد بر موفقیت فدراسیون کاراته تاثیر گذار هستند. همچنین سرمایه گذاری فدراسیون در راه اندازی اماکن ورزشی و سودآوری از اجاره یا رهن این اماکن دارای بیشترین میانگین (74/4) بین متغیرهای مربوطه بود. نتیجه: موفقیت فدراسیون های ورزشی با تجاری شدن ورزش روز به روز به مباحث اقتصادی و بازاریابی نزدیک تر می شود و لازمه توسعه و موفقیت در ورزش ایجاد زمینه های بازاریابی در سطوح سازمان های ورزشی است در نتیجه با توجه به نتایج پزوهش پیشنهاد می شود به توسعه بازاریابی در برنامه ریزی بلندمدت فدراسیون، پیگیری حق پخش تلویزیونی، برگزاری بیشتر مسابقات بین المللی، ترویج گردشگری ورزش کاراته، سرمایه گذاری در ساخت سالن و تجهیزات ورزشی و بهبود فناوری اطلاعات در فدراسیون جهت ایجاد تسهیل در موفقیت های آتی فدراسیون انجام شود. تفاصيل المقالة