Journal of Business Management
,
Issue5,Year,
Winter
1395
نگاهی به روند صنعت بانکداری ایران نشان می دهد که این صنعت در کمتر از یک دهه گذشته از یک صنعت انحصاری و کنترلشده، در حال تبدیلشدن به یک صنعت شدیداً رقابتی است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تأسیس بانک ها و مؤسسات مالی جدید در حال افزایش است. معنای این واقعیت رقابتیترش More
نگاهی به روند صنعت بانکداری ایران نشان می دهد که این صنعت در کمتر از یک دهه گذشته از یک صنعت انحصاری و کنترلشده، در حال تبدیلشدن به یک صنعت شدیداً رقابتی است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تأسیس بانک ها و مؤسسات مالی جدید در حال افزایش است. معنای این واقعیت رقابتیترشدن بیش از پیش صنعت خدمات بانکی و سخت ترشدن جذب و حفظ مشتری توسط بانک ها است. بدیهی است که در این فضا بانک ها و مؤسساتی موفق تر خواهند بود که به مقوله تأثیر محیط فیزیکی و محیط اجتماعی بر رضایت و وفاداری مشتریان بهطور جدی تری توجه نشان دهند؛ بنابراین در پژوهش حاضر با فرض وجود رابطه میان محیط اجتماعی و محیط فیزیکی و رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان، به بررسی رابطه بین این متغیرها در شعب بانک ملت شهر تهران پرداخته شده است. بدین منظور برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق، دادههای موردنظر با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق نمونهای 292تایی، گردآوریشد. برای تحلیل دادهها و بررسی روابط میان متغیرهای گوناگون نیز از نرم افزار های آماری SPSS 22 و PLS استفاده شد. نتایج از چارچوب مفهومی کلی تحقیق و فرضیات آن حمایت می کند و نشان میدهد محیط اجتماعی و محیط فیزیکی بهصورت مستقیم بر رضایت مشتریان و بهصورت غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی رضایت مشتریان بر وفاداری مشتریان در بانک ملت شهر تهران تأثیر میگذارد. بر اساس یافتههای پژوهش محیط اجتماعی که متشکل از احساسات بارز کارکنان و جوّ مشتریان است بر رضایت و وفاداری مشتریان تأثیر دارد. احساسات بارز کارکنان و جوّ مشتریان هر یک بهتنهایی بر رضایت مشتریان تأثیر نداشتهاند؛ ولی این دو متغیر بر وفاداری مشتریان تأثیر دارند. محیط فیزیکی که متشکل از عوامل محیطی و عوامل طراحی است بر رضایت و وفاداری مشتریان تأثیر دارد. عوامل محیطی بر رضایت مشتری تأثیر نداشته، ولی بر وفاداری مشتری مؤثر است. در بانک ملت شهر تهران، متغیر محیط فیزیکی بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر رضایت مشتریان تأثیر بیشتری بر وفاداری مشتریان نسبت به تأثیر متغیر محیط اجتماعی بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر رضایت مشتریان دارد. متغیر محیط فیزیکی تأثیر بیشتری بر متغیر رضایت مشتریان نسبت به تأثیر محیط اجتماعی بر رضایت مشتریان دارد
Manuscript profile
اجرای استراتژی بازایابی یک مرحله کلیدی در فرایند بازاریابی استراتژیک در سازمان میباشد. با وجود اهمیت و نقش کلیدی اجرای استراتژیهای بازاریابی در موفقیت و بهبود عملکرد شرکتها، این موضوع یک چالش همیشگی برای شرکتها باقی مانده است. مجموعه متنوعی از عوامل میتوانند به عنو More
اجرای استراتژی بازایابی یک مرحله کلیدی در فرایند بازاریابی استراتژیک در سازمان میباشد. با وجود اهمیت و نقش کلیدی اجرای استراتژیهای بازاریابی در موفقیت و بهبود عملکرد شرکتها، این موضوع یک چالش همیشگی برای شرکتها باقی مانده است. مجموعه متنوعی از عوامل میتوانند به عنوان حامی و یا مانع اجرای استراتژیهای بازاریابی عمل کنند. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل تسهیلگر و بازدارنده اجرای استراتژیهای بازاریابی در صنعت کاشی و سرامیک میباشد. این پژوهش با استفاده از روش پژوهش کیفی و بهرهگیری از تکنیک تحلیل میدان نیرو عوامل تسهیلگر و بازدارنده در اجرای استراتژیهای بازاریابی را شناسایی میکند. در این پژوهش از مصاحبه به عنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده است. عوامل تسهیلگر اجرای استراتژیهای بازاریابی در چهار مقوله اصلی شامل زیرساختهای سازمانی، رهبری و مدیریت، فاکتورهای عملیاتی و هوشمندی رقابتی و عوامل بازدارنده اجرای استراتژیهای بازاریابی نیز در چهار مقوله اصلی از جمله عوامل محتوایی، عوامل اجتماعی-انسانی، عوامل محیطی و عوامل کارکردی-وظیفهای استخراج شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش شرکتها با تقویت نیروهای تسهیلگر و تضعیف نیروهای بازدارنده میتوانند احتمال موفقیت در پیادهسازی برنامههای استراتژیک بازاریابی و در نتیجه رسیدن به اهداف استراتژیک خود را افزایش دهند.
Manuscript profile
Agricultural Economics Research
,
Issue5,Year,
Winter
2018
امروزه بیشتر دانشمندان مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که خیلی از اصول قدیمی بازاریابی دیگر نمیتوانند برای آینده بکار روند. لذا، مدیران برخی از شرکتها با رعایت قوانین زیست محیطی و لحاظ نمودن استاندارهای محیطی در استراتژیهای شرکت، سعی دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند. More
امروزه بیشتر دانشمندان مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که خیلی از اصول قدیمی بازاریابی دیگر نمیتوانند برای آینده بکار روند. لذا، مدیران برخی از شرکتها با رعایت قوانین زیست محیطی و لحاظ نمودن استاندارهای محیطی در استراتژیهای شرکت، سعی دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند. به همین منظور، با توجه به نقش مهم کشاورزی در تأمین مواد غذایی، ضرورت دارد کشاورزی ارگانیک به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای کشاورزی جایگزین، برای تولید مواد غذایی سالم و بدون هر گونه مواد شیمیایی مورد توجه قرار گیرد. هدف اصلی این مقاله بررسی مؤلفههای بازارگرایی محصولات ارگانیک جهت توسعه مدل بازارگرایی محصولات ارگانیک با توجه به شرایط بومی کشور ایران است. روش پژوهش از نوع آمیخته و در واقع ترکیبی از روش کیفی و کمی است. این مقاله، ابتدا به بررسی دیدگاهها، مدلهای گوناگون بازارگرایی، عوامل بازارگرایی و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار میپردازد، سپس روابط علی میان عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر بازارگرایی با دو رویکرد فرهنگی و رفتاری و عملکرد کسب و کار را بررسی میکند و با استفاده از مصاحبه اکتشافی در میان مدیران شرکتهای تولید کننده محصولات ارگانیک و مدلسازی معادلات ساختاری، مدلی مفهومی و تصمیمساز را برای تبیین پیوندهای علی مؤثر بر عملکرد کسب و کار پیشنهاد و مورد آزمون قرار میدهد. نتایج ضریب همبستگی به همراه امتیاز آماره t گویای ارتباط معنادار بین امتیازهای عوامل برون و درون سازمانی و بازارگرایی است. همچنین، نتایج نشان دادند که بازارگرایی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بنگاههای تولیدکننده محصولات ارگانیک دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications