-
Article
1 - طراحی مدل سازمان جانشین پرور مبتنی بر خطمشی نخبه پروری در شرکت پالایش نفت آبادانPublic Policy In Administration , Issue 50 , Year , Summer 2024زمینه: سازمانها در آینده با چالشهای رقابتی فزایندهای مواجه خواهند بود. برای مدیریت این چالشها، نیاز به طراحی چهرهای نوظهور در قالب سازمان جانشین پرور است تا موفقیت آینده سازمان را تضمین نماید. هدف: در این پژوهش تلاش میگردد تا وضعیت موجود مدیریت استعداد، مدیریت جا Moreزمینه: سازمانها در آینده با چالشهای رقابتی فزایندهای مواجه خواهند بود. برای مدیریت این چالشها، نیاز به طراحی چهرهای نوظهور در قالب سازمان جانشین پرور است تا موفقیت آینده سازمان را تضمین نماید. هدف: در این پژوهش تلاش میگردد تا وضعیت موجود مدیریت استعداد، مدیریت جانشین پروری و خطمشیهای سازمانی جامعه مورد پژوهش، از زوایای مختلف موشکافی شده و متناسب با شاخصها، مؤلفهها و عوامل مؤثر و ویژگیهای درون و برونسازمانی سازمان جانشین پرور و با روحیه نخبه پروری و شایستهسالاری، یک مدل و الگوی جامع و یکپارچه سازمان جانشین پرور مبتنی بر خطمشی نخبه پروری در شرکت پالایش نفت آبادان ارائه شود. روش: روش پژوهش آمیخته است لذا جهت طراحی و تدوین مدل جامع از رویکرد کمی و کیفی (آمیخته) استفاده شده است. یافتهها: 63 مفهوم و 16 مقوله استخراج گردیده که از بین آنها مقوله سازمان جانشین پرور بهعنوان مقولۀ مرکزی و 15 مورد دیگر اجزای نظریۀ داده بنیاد پژوهش را تشکیل دادند. نتایج: در نهایت یک مدل سازمان جانشین پرور مبتنی بر خطمشی نخبه پروری تدوین شده است. نتایج نشان از معناداری روابط و اجزای مدل ارائه شده دارد. Manuscript profile -
Article
2 - تحلیل شناختی مدلهای ذهنی مدیران در فرآیند مدیریت ریسک منابع انسانی جهت ارتقای عملکرد سازمانی با استفاده از تکنیک استخراج استعارهای زالتمنThe Journal of Productivity Management , Issue 57 , Year , Summer 2021در سالهای اخیر بسیاری از پژوهشگران جنبههای شناختی و ساختارهای ذهنی مدیران را در بررسی فرآیندهای استدلال، ادراک و تصمیمگیری مدنظر قرار دادهاند. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مدلهای ذهنی مدیران در فرایند مدیریت ریسک منابع انسانی جهت ارتقای عملکرد سازمانی است. در Moreدر سالهای اخیر بسیاری از پژوهشگران جنبههای شناختی و ساختارهای ذهنی مدیران را در بررسی فرآیندهای استدلال، ادراک و تصمیمگیری مدنظر قرار دادهاند. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مدلهای ذهنی مدیران در فرایند مدیریت ریسک منابع انسانی جهت ارتقای عملکرد سازمانی است. در این پژوهش کیفی، دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با کمک تکنیک استخراج استعارهای زالتمن، با 21 مدیر شرکتهای دانشبنیان استان آذربایجان شرقی (13 مدیر ریسکپذیر و 8 مدیر ریسک گریز) گردآوری شد. روش تحلیل یافتهها طبق دستورالعمل این تکنیک، بر اساس رویکرد پدیدارشناسی است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد مدلهای ذهنی مدیران ریسکپذیر و ریسک گریز به لحاظ سازههای موجود، شباهتهایی دارند. این شباهت در سازهها میتواند نتیجه مسائل مشترکی باشد که مدیران شرکتهای دانشبنیان با آنها مواجه هستند. اما مدلهای ذهنی مدیران به لحاظ روابط بین سازهها با یکدیگر تفاوتهایی دارند، به طوری که مدیران ریسکپذیر در مواجهه با ریسک، بیشتر استراتژیهای کاهش و نگهداشت را انتخاب میکنند و مدیران ریسک گریز بیشتر استراتژی اجتناب را به کار میبرند. بعلاوه از دست دادن کارکنان کلیدی بهعنوان مهمترین ریسک منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان مشخص شد. Manuscript profile -
Article
3 - Exploring the strategy of Reducing Water Consumption Expenditure and its Role in Farmers' SatisfactionInternational Journal of Agricultural Management and Development , Upcoming ArticlesThe purpose of the present research is to examine the effect of coating the tertiary irrigation canals on farmers’ satisfaction in Sowme’eh Sara, Guilan. The study was conducted using a survey research methodology. The statistical population included 14 tert MoreThe purpose of the present research is to examine the effect of coating the tertiary irrigation canals on farmers’ satisfaction in Sowme’eh Sara, Guilan. The study was conducted using a survey research methodology. The statistical population included 14 tertiary canalized schemes in Sowme’eh Sara up to the end of 2013, Including totally 2434 hectares .The share of each beneficiary was 0.7 hectare according to the extant statistics and documents in water and soil management of Agricultural Jihad Organization of Guilan. Based on Morgan and Krejcie’s Table, 340 beneficiaries were chosen by stratified random sampling. The main data collection tool was a self-made questionnaire whose face and content validity was improved and finally accepted by water and soil experts and professors. In order to determine the reliability of the research, the questionnaires were answered by 30 members of the statistical population. Afterwards, using SPSS software and Cronbach’s alpha test, the questionnaire’s sustainability was assessed and 78% was computed and confirmed. The independent variables under study were age, literacy, the number of individuals under guardianship, workload, product performance, costs, securing agricultural goals etc. and the dependent variable was farmers’ satisfaction of coating the streams. Each of the variables was categorized and assessed based on Likert Scale. The effect of each independent variable on farmers’ satisfaction was evaluated through SPSS software and Spearman’s rank correlation. The results showed that there is a semantic relationship between literacy, workload, product performance, costs and securing agricultural goals variables and farmers’ satisfaction. Manuscript profile -
Article
4 - تخصیص دارایی صندوق های بازنشستگی با استفاده از رویکرد ترکیبی برنامه ریزی سناریو مبنا و روش بهترین-بدترینseyed mahdi razavi mosa bozorgasl meisam amiry Mohammadhasan Ebrahimi Sarve Olya Vahid Khasehi VarnamkhastiFinancial Engineering and Portfolio Management , Issue 1 , Year , Spring 2021صندوق های بازنشستگی دولتی درایران طی سالهای آتی به دلایلی همچون مدیریت سرمایه گذاری ناکارآمد ونبود سیاستهای سرمایه گذاری صحیح با بحران های جدی روبرو می شود. از راه حلهای مواجهه با آن، تخصیص علمی ودرست داراییهای صندوق های بازنشستگی است. باتوجه به راهبردی بودن این تصمیمات Moreصندوق های بازنشستگی دولتی درایران طی سالهای آتی به دلایلی همچون مدیریت سرمایه گذاری ناکارآمد ونبود سیاستهای سرمایه گذاری صحیح با بحران های جدی روبرو می شود. از راه حلهای مواجهه با آن، تخصیص علمی ودرست داراییهای صندوق های بازنشستگی است. باتوجه به راهبردی بودن این تصمیمات، دراین پژوهش از برنامه ریزی سناریومبنا به منظور شناسایی سناریوهای محتمل آتی پیش روی صندوق های بازنشستگی، واز روش بهترین بدترین (BWM) برای تخصیص سرمایه گذاری استفاده گردید. به منظور شناسایی مهمترین عدم قطعیتهای موجود و شناسایی سناریوها از ترکیبی از روش های دلفی فازی، ماتریس ویلسون و تحلیل ریخت شناسانه استفاده گردید. سپس به منظور تعیین وزن هریک از سناریوها وهمچنین وزن هریک از گزینه های سرمایه گذاری نیز از روش BWM بهره مند گشتیم. نتایج پژوهش نشان می دهند که پنج سناریوی تورم نفتی، تورم ارزی، تورم غیرنفتی و اقتصاد مقاومتی محتمل ترین سناریوهای پیش رو است و محتمل ترین سناریو، سناریو تورم ارزی بوده و بیشترین وزن تخصیص دارایی به ترتیب به سهام، املاک و کالاهای اساسی، اوراق و سپرده بانکی اختصاص یافت. این پژوهش مسیری جدیدی را به منظور برنامه ریزی راهبردی و تخصیص دارایی صندوق های بازنشستگی پیشنهاد نموده و می تواند مورداستفاده تصمیم سازان این حوزه قرارگیرد. Manuscript profile -
Article
5 - الگوی راهبردی بازاریابی مبتنی بر ارزش های پیشنهادی برنامه های کاربردی مذهبی تلفن همراهStrategic Management Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2023هدف از پژوهش حاضر ارایه الگویی راهبردی برای بازاریابی مبتنی بر ارزش های پیشنهادی در برنامه های کاربردی مذهبی تلفن همراه است. روش تحقیق داده بنیاد، داده ها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته جمع آوری و جامعه هدف از بین بنیان گذاران و فعالان اجرایی برنامه های کاربردی مذهبی ت Moreهدف از پژوهش حاضر ارایه الگویی راهبردی برای بازاریابی مبتنی بر ارزش های پیشنهادی در برنامه های کاربردی مذهبی تلفن همراه است. روش تحقیق داده بنیاد، داده ها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته جمع آوری و جامعه هدف از بین بنیان گذاران و فعالان اجرایی برنامه های کاربردی مذهبی تلفن همراه و پژوهشگران بازاریابی در حوزه ی بازاریابی کسب و کارهای مذهبی، می باشد. روش نمونه گیری گلوله برفی است که پس از 15 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج نشان داد مقوله محوری ارزش های پیشنهادی ( اقتصادی، اجتماعی، کاربردی، مذهبی، اطلاعاتی، شناختی، احساسی، ارتباطی) تحت تاثیر عوامل علی ( عوامل نگرشی در مخاطبان مذهبی، عوامل رقابتی در بازار برنامه های کاربردی مذهبی، عوامل رفتاری در استفاده کنندگان از برنامه های کاربردی مذهبی و عوامل فنی برنامه های کاربردی مذهبی) است. همچنین الگوی بازاریابی توسط راهبردهای (بازاریابی محتوایی ( ایده، خلق و توزیع محتوای مذهبی)، طراحی و تولید برنامه های کاربردی مذهبی، قیمت گذاری و درامدی برنامه های کاربردی مذهبی، فروش سازمانی در برنامه کاربردی مذهبی و راهبردهای ارتباطی با کاربران برنامه های کاربردی مذهبی، بهینه سازی عملکرد در فضای دیجیتال، تحقیقات بازار و شناسایی رفتار مصرف کنندگان مذهبی)، عوامل زمینه ای ( عوامل مرتبط با محصول، عوامل مرتبط با رفتار کاربران، عوامل مرتبط با نهادها، عوامل مرتبط با بازار و عوامل سازمانی)، عوامل مداخله گر ( عوامل قانونی و ممیزی، فنی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی)، و پیامدها در چهار سطح پیامدهای (فردی، سازمانی، ملی و فراملی) تحقق می یابد. Manuscript profile -
Article
6 - طراحی مدل کنترل راهبردی در صنعت بانکرینگStrategic Management Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2019از طریق طراحی یک سیستم کنترلی مناسب میتوان اطلاعات لازم، بههنگام و دقیق را در زمینه تصمیمگیری در شرایط پیچیده فراهم کرده و با انعطافپذیری لازم گزینههای راهبردی را برای امکان واکنش مناسب و سریع به تغییرات ناگهانی محیط را مهیا ساخت. محیط صنعت بانکرینگ (سوخترسانی به Moreاز طریق طراحی یک سیستم کنترلی مناسب میتوان اطلاعات لازم، بههنگام و دقیق را در زمینه تصمیمگیری در شرایط پیچیده فراهم کرده و با انعطافپذیری لازم گزینههای راهبردی را برای امکان واکنش مناسب و سریع به تغییرات ناگهانی محیط را مهیا ساخت. محیط صنعت بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها) عمدتاً غیرقابلپیشبینی بوده و محیطی است که دارای تنوع و پیچیدگی فراوانی است. ضمن اینکه سطح تلاطم محیطی این صنعت نیز، نسبتا زیاد است و لذا طراحی یک سیستم کنترلی راهبردی مناسب، میتواند کوششهای پراکنده مدیران را انسجام بخشیده و شرایط سازمان را بهمنظور حرکت منسجم در بستر محیط فراهم سازد. هدف این پژوهش، ارائه مدل کنترل راهبردی در صنعت بانکرینگ میباشد. رویکرد پژوهش به صورت کیفی اکتشافی مبتنی بر مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان این صنعت است. نمونهگیری از نوع نمونهگیری نظری بوده و بر مبنای اصل اشباع نظری تعیین شده و برای تحلیل دادهها به کمک نرمافزار MAXQDA از راهبرد نظریه دادهبنیاد با رهیافت ظاهرشونده گلیزر به وسیله کدگذاری مبتنی بر رویکرد استقرایی بهره گرفته شده است. درنهایت مدل به دست آمده، در قالب اهرمهای 8 گانه کنترل سیاسی، کنترل تحدیدی، کنترل محتوای استراتژی، کنترل تبدیل استراتژی، کنترل اجرای استراتژی، کنترل تعاملی، کنترل وظیفهای و کنترل داخلی تبیین شد. Manuscript profile -
Article
7 - الگوی بومی توسعه بازارگرایی محصولات ارگانیک در ایرانAgricultural Economics Research , Issue 5 , Year , Winter 2018امروزه بیشتر دانشمندان مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که خیلی از اصول قدیمی بازاریابی دیگر نمیتوانند برای آینده بکار روند. لذا، مدیران برخی از شرکتها با رعایت قوانین زیست محیطی و لحاظ نمودن استاندارهای محیطی در استراتژیهای شرکت، سعی دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند. Moreامروزه بیشتر دانشمندان مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که خیلی از اصول قدیمی بازاریابی دیگر نمیتوانند برای آینده بکار روند. لذا، مدیران برخی از شرکتها با رعایت قوانین زیست محیطی و لحاظ نمودن استاندارهای محیطی در استراتژیهای شرکت، سعی دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند. به همین منظور، با توجه به نقش مهم کشاورزی در تأمین مواد غذایی، ضرورت دارد کشاورزی ارگانیک به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای کشاورزی جایگزین، برای تولید مواد غذایی سالم و بدون هر گونه مواد شیمیایی مورد توجه قرار گیرد. هدف اصلی این مقاله بررسی مؤلفههای بازارگرایی محصولات ارگانیک جهت توسعه مدل بازارگرایی محصولات ارگانیک با توجه به شرایط بومی کشور ایران است. روش پژوهش از نوع آمیخته و در واقع ترکیبی از روش کیفی و کمی است. این مقاله، ابتدا به بررسی دیدگاهها، مدلهای گوناگون بازارگرایی، عوامل بازارگرایی و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار میپردازد، سپس روابط علی میان عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر بازارگرایی با دو رویکرد فرهنگی و رفتاری و عملکرد کسب و کار را بررسی میکند و با استفاده از مصاحبه اکتشافی در میان مدیران شرکتهای تولید کننده محصولات ارگانیک و مدلسازی معادلات ساختاری، مدلی مفهومی و تصمیمساز را برای تبیین پیوندهای علی مؤثر بر عملکرد کسب و کار پیشنهاد و مورد آزمون قرار میدهد. نتایج ضریب همبستگی به همراه امتیاز آماره t گویای ارتباط معنادار بین امتیازهای عوامل برون و درون سازمانی و بازارگرایی است. همچنین، نتایج نشان دادند که بازارگرایی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بنگاههای تولیدکننده محصولات ارگانیک دارد. Manuscript profile