• Home
  • عصمت دانش

    List of Articles عصمت دانش


  • Article

    1 - اثربخشی مشاوره گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پیروی از درمان زنان دچار سرطان پستان
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2021
    سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان سراسر جهان است که چالش‌های فراوانی مانند پیروی از درمان را پیش روی متخصصان قرار داده است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پیروی از درمان زنان دچار سرطان پستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمو More
    سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان سراسر جهان است که چالش‌های فراوانی مانند پیروی از درمان را پیش روی متخصصان قرار داده است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پیروی از درمان زنان دچار سرطان پستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل با پیگیری 60 روزه بود. جامعه آماری کلیه زنان دچار سرطان پستان مراجعه‌کننده به بیمارستان هفت‌تیر تهران در سال 1396 بود. به‌منظور اجرای پژوهش تعداد 24 بیمار به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند. آزمودنی‌ها به پرسشنامه پیروی از درمان در بیماران دچار سرطان (ADQ) در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری پاسخ دادند. سپس یافته‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌ و تحلیل شد. یافته ها نشان داد گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به گروه کنترل به صورت معنادار مؤلفه سودمندی مورد انتظار (05/0> P ، 577/3 = (528/1)F) را در سطح 05/0؛ مؤلفه هنجارهای ذهنی (01/0> P ، 110/9 = (367/1)F) و مؤلفه قصدپای بندی به درمان (01/0> P ، 824/12 = (2)F) را در سطح معناداری 01/0 بهبود بخشید و این بهبود تا دو ماه بعد ادامه داشت. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به بهبود پیروی از درمان در بیماران مبتلا به سرطان پستان شد و به عنوان یکی از روشهای روانشناختی در بهبود پیروی از درمان شناخته شد. Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسه اثربخشی آموزش شفقت درمانی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری دختران نوجوان (پایه دهم و یازدهم ) شهر کرج
    Women and Family Studies , Upcoming Articles
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شفقت درمانی و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری دختران نوجوان (پایه دهم و یازدهم ) شهر کرج بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگی More
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شفقت درمانی و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری دختران نوجوان (پایه دهم و یازدهم ) شهر کرج بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری و گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت هدفمند 45 نفر (هر گروه 15 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس تاب آوری کودک و نوجوان انگارو لیبنبرگ (CYRM-28) (۲۰۰۹) جمع آوری شد. مداخله شفقت درمانی طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. داده های پژوهش، به روش تحلیل واریانس آمیخته (با اندازه گیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون ها، شاخص لاندای ویلکز در سطح 01/0 معنی دار است. همچنین در گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با کنترل اثر پیش آزمون ها، شاخص لاندای ویلکز در سطح 01/0 معنی دار است. به عبارت دیگر می توان ادعا کرد که در "تاب آوری" بین گروه های آزمایش و آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین مجذور سهمی اتا حامی از آن است که 81 درصد و 8/75 درصد از تغییرات همزمان متغیر وابسته (تاب آوری) به ترتیب مرتبط به گروه (آموزش شفق درمانی و شناختی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) است. همچنین یافته ها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی شفقت درمانی و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در تاب آوری تفاوت وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان
    Women and Family Studies , Issue 4 , Year , Winter 2024
    هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کل More
    هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل شاخص یکپارچه ناهمخوانی هاردین (2002) بود. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. یافته ها نشان داد یافته ها نشان دادند آموزش ذهن مشفق و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود نوجوانان دختر موثر است. همچنین یافته ها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در توازن خود تفاوت معنادار مشاهده شد. Manuscript profile