-
Article
1 - رابطه بین بازاریابی بازیهای رایانهای و تمایل به خرید با نقش میانجی فرهنگ سازیJounal of Marketing Management , Issue 39 , Year , Summer 2019با توجه به بازار گسترده و تقاضای رو به رشدی که در صنعت بازیهای رایانهای در کشور وجود دارد قابلیتهای بسیار بالایی برای سرمایهگذاری و سودآوری در این بخش در مقابل سرمایهگذاران و صاحبان سرمایه قرار دارد. هدف پژوهش حاضر مشخص کردن رابطه بین بازاریابی بازی های رایانه ای و Moreبا توجه به بازار گسترده و تقاضای رو به رشدی که در صنعت بازیهای رایانهای در کشور وجود دارد قابلیتهای بسیار بالایی برای سرمایهگذاری و سودآوری در این بخش در مقابل سرمایهگذاران و صاحبان سرمایه قرار دارد. هدف پژوهش حاضر مشخص کردن رابطه بین بازاریابی بازی های رایانه ای و تمایل به خرید با نقش میانجی فرهنگ سازی بوده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ در سطح مناسبی قرار داشت. تعداد 400 نفر از شهروندان منطقه 6 شهر تهران نمونه آماری این پژوهش را تشکیل دادند و روش نمونهگیری در این پژوهش در دسترس بوده است. یافتههای پژوهش، پس از تحلیل مسیر نشان داد که بازاریابی بازی های رایانه ای بر فرهنگ سازی و همچنین فرهنگ سازی بر تمایل به خرید اثر دارد اما بازاریابی بازی های رایانه ای بر تمایل به خرید اثر ندارد. Manuscript profile -
Article
2 - بررسی رابطه بین ارزشهای لاکچری و نگرش مشتریان بر قصد خرید آنها در هنگام سفر با میانجیگری تصویر غذاJounal of Marketing Management , Issue 52 , Year , Autumn 2021سفر و گردشگری از مهمترین بخشهای اقتصاد جهانی به شمار میآیند که میتوانند منجر به تولید درآمد و اشتغال شوند. از این رو در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است و به صورت پیمایشی انجام گرفت، بررسی رابطه بین ارزشهای لاکچری و نگرش مشتریان بر قصد خرید، به طور کار Moreسفر و گردشگری از مهمترین بخشهای اقتصاد جهانی به شمار میآیند که میتوانند منجر به تولید درآمد و اشتغال شوند. از این رو در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است و به صورت پیمایشی انجام گرفت، بررسی رابطه بین ارزشهای لاکچری و نگرش مشتریان بر قصد خرید، به طور کاربردی سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، گردشگرانی که در فصل بهار و تابستان 1399 در رستورانهای لاکچری استان گیلان غذا خوردهاند، را شامل میشود که نمونه 384 نفری با استفاده از نمونهگیری غیراحتمالی از نوع آسان انتخاب شده است و دادههای آن نیز به کمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار پی ال اس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند رابطه معناداری بین ارزشهای لاکچری (عملکردی، مالی، نمادین و لذتی) و نگرش مشتریان وجود دارد و نیز رابطه معناداری بین ارزشهای لاکچری (عملکردی، مالی، نمادین و لذتی) نگرش مشتریان و قصد خرید تأیید شد و در نهایت رابطه بین نگرش مشتریان و قصد خرید با نقش میانجی تصویر غذا معنادار است. Manuscript profile -
Article
3 - مسئولیت اجتماعی و کارایی سرمایهگذاری: نقش تعدیلی نوع استراتژی تجاری شرکت (مورد مطالعه: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)Jounal of Marketing Management , Issue 57 , Year , Winter 2024مقدمه: امروزه یکی از عوامل مؤثر بر رشد و توسعه اقتصادی پایدار، سرمایهگذاری کارآمد است که میتواند برای سهامداران ارزشآفرینی کند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کارایی سرمایهگذاری است. روش پژوهش: برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل رگرسیون خطی چندگانه Moreمقدمه: امروزه یکی از عوامل مؤثر بر رشد و توسعه اقتصادی پایدار، سرمایهگذاری کارآمد است که میتواند برای سهامداران ارزشآفرینی کند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کارایی سرمایهگذاری است. روش پژوهش: برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل رگرسیون خطی چندگانه مبتنی بر دادههای تابلویی استفاده شده است. یافتهها: نتایج بررسی 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1394 تا 1400 حاکی از آن است که بین افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتها و کارایی سرمایهگذاری رابطه منفی و معناداری وجود دارد و در سالهایی که افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت بیشتر بوده است، سطح کارایی سرمایهگذاری کمتر است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین استراتژی تهاجمی و سرمایهگذاری بیشازحد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و در سالهایی که شرکت استراتژی تهاجمی را انتخاب کرده است، بیش سرمایهگذاری در شرکت بیشتر بوده است. همچنین بین استراتژی تدافعی و کم سرمایهگذاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و در سالهایی که شرکت استراتژی تدافعی را انتخاب کرده است، کم سرمایهگذاری در شرکت بیشتر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی تأثیر منفی و معناداری بر رابطه استراتژی تهاجمی با بیش سرمایهگذاری دارد و در سالهایی که افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتها بیشتر بوده است، تأثیر استراتژی تهاجمی بر بیش سرمایهگذاری ضعیف میشود. همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت بر رابطه استراتژی تدافعی و بیش سرمایهگذاری تأثیر مثبت و معناداری دارد و در سالهایی که افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتها بیشتر بوده است، تأثیر استراتژی تدافعی بر بیش سرمایهگذاری تقویت میشود. Manuscript profile -
Article
4 - تأثیر همهگیری بیماری کرونا بر کارایی (واسطه ای و تولیدی) با میانجیگری قابلیتهای بازاریابی و جهتگیری راهبردی (موردمطالعه: کسبوکارهای کوچک و متوسط استان تهران)The Journal of Productivity Management , Issue 66 , Year , Autumn 2023امروزه با همه گیری بیماری کرونا مشکلاتی برای کسب و کارها، بویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط ایجاد شده است؛ از سوی دیگر قابلیتهای بازاریابی در تعیین ارزیابی ناهمگن از کیفیت محصول برای مشتریان ضروری تلقی شده است که این امر به جهتگیری راهبردی کسبوکارهای More
امروزه با همه گیری بیماری کرونا مشکلاتی برای کسب و کارها، بویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط ایجاد شده است؛ از سوی دیگر قابلیتهای بازاریابی در تعیین ارزیابی ناهمگن از کیفیت محصول برای مشتریان ضروری تلقی شده است که این امر به جهتگیری راهبردی کسبوکارهای کوچک و متوسط در شرایط بحرانی همه گیری بیماری کرونا کمک میکند. هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر همهگیری بیماری کرونا بر کارایی با میانجیگری قابلیتهای بازاریابی و جهتگیری راهبردی می باشد. جهتگیری پژوهش، کاربردی و ازنظر هدف، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل 2200 نفر از مدیران و کارکنان ارشد کسب و کارهای کوچک و متوسط استان تهران می باشد که از نمونه 335 نفری با روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها از روش پیمایشی و جهت تحلیل دادهها از روش پی ال اس استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش اثر همهگیری بیماری کرونا بر کارایی، قابلیتهای بازاریابی و جهتگیری راهبردی و نقش جهتگیری راهبردی بر کارایی تأیید شد و نیز نقش غیرمستقیم متغیرهای میانجی قابلیتهای بازاریابی و جهتگیری راهبردی در رابطه بین همهگیری بیماری کرونا و کارایی تائید شد؛ اما تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر کارایی رد شد. این پژوهش به مدیران ارشد و عالی کسب وکارهای کوچک و متوسط توصیه می نماید که برای کاهش تهدیدها و افزایش امکان بقا و بهرهگیری از فرصتهای آتی در دوره پساکرونا به جهتگیری راهبردی و قابلیت های بازاریابی توجه مضاعفی داشته باشند.
Manuscript profile -
Article
5 - اثر بازاریابی داخلی و کارآفرینی سازمانی بر عملکرد(بهرهوری، مالی و توسعه کارکنان) بانک تجارتThe Journal of Productivity Management , Issue 49 , Year , Summer 2019هدف پژوهش حاضر مشخص کردن اثر بازاریابی داخلی بر عملکرد(بهرهوری، مالی و توسعه کارکنان) بانک تجارت با نقش میانجی کارآفرینی سازمانی بوده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسش نامه طیف پنج گزینهای لیکرت استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش، رؤسا و Moreهدف پژوهش حاضر مشخص کردن اثر بازاریابی داخلی بر عملکرد(بهرهوری، مالی و توسعه کارکنان) بانک تجارت با نقش میانجی کارآفرینی سازمانی بوده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسش نامه طیف پنج گزینهای لیکرت استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش، رؤسا و معاونان شعب بانک تجارت استان اردبیل را شامل میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل 95 نفر بود که از این تعداد نمونه 76 نفری به روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده و دادهها از طریق پرسش نامه و مطالعات کتابخانهای گردآوری شده است. همچنین جهت آزمون فرضیات تحقیق، مدل معادلات ساختاری و بهویژه تکنیک تحلیل مسیر به کار گرفتهشده و به این منظور از نرمافزارهای آماری اسپیاساس 17 و اسمارت پیالاس استفادهشده است. یافتههای پژوهش پس از تحلیل مسیر نشان داد که بین بازاریابی داخلی و کارآفرینی سازمانی و عملکرد بانک تجارت رابطه معناداری داشتند و همچنین بین کارآفرینی سازمانی بر عملکرد بانک تجارت نیز رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه حاصل حاکی از این است که در دنیای سریع و رقابتی امروز بین بانکها، انگیزش کارکنان و بالا بردن رفتارهای مثبت و پذیرش نیازهای خود، قبل از سازمان، به یک چالش بزرگ تبدیلشده است. از طرف دیگر بانک تجارت برای ایجاد تصویر متمایز در بین مشتریان میبایست به مقوله بازاریابی داخلی و کارآفرینی سازمانی توجه فراوان داشته باشند؛ زیرا که عملکرد مؤثر منجر به ایجاد تمایز بانک تجارت در نزد مشتریان میگردد. Manuscript profile -
Article
6 - تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی با میانجیگری خودشیرینی سازمانی و تعدیلکنندگی حمایتشغلیJournal of Human Capital Empowerment , Issue 1 , Year , Summer 2019هدف پژوهش حاضر مشخص کردن تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی بهواسطه خودشیرینی و تعدیلکنندگی حمایت شغلی است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پا Moreهدف پژوهش حاضر مشخص کردن تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی بهواسطه خودشیرینی و تعدیلکنندگی حمایت شغلی است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ در سطح مناسبی قرار داشت. تعداد 76 نفر از کارمندان بانک مسکن استان سمنان نمونه آماری این پژوهش را تشکیل دادند و روش نمونهگیری در این پژوهش در دسترس(اتفاقی) بوده است. یافتههای پژوهش، پس از تحلیل مسیر نشان داد سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر خودشیرینی و ارتقای شغلی دارد، همچنین تأثیر مثبت خودشیرینی بر ارتقای شغلی نیز مورد تأیید قرار گرفت. ولی حمایت شغلی نتوانست تعدیلکنندهای برای تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی باشد و فرضیه پایانی که نقش میانجی گری خودشیرینی بین سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی بود، تایید شد. Manuscript profile -
Article
7 - بررسی رابطه بین مدیریت دانش و استراتژیهای کسب و کار(مطالعه موردی شرکت بهسازان کاوش)Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2019امروزه سازمان هایی که رقابت در بازار را موضوع محوری برای خود قلمداد میکنند، مدیریت دانش را به عنوان یکی از فعالیتهای مطرح برای اثر بخشی فعالیت هایشان در نظر میگیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش و استراتژی های کسب و کار است. این پژوهش از نوع همبستگی است Moreامروزه سازمان هایی که رقابت در بازار را موضوع محوری برای خود قلمداد میکنند، مدیریت دانش را به عنوان یکی از فعالیتهای مطرح برای اثر بخشی فعالیت هایشان در نظر میگیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش و استراتژی های کسب و کار است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه طیف پنج گزینهای لیکرت استفادهشده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کارکنان شرکت بهسازان کاوش است. طبق جدول مورگان کرجسی نمونه انتخابی 120 نفر از بین کارمندان آن شرکت انجام گرفت و روش نمونهگیری در این پژوهش در دسترس بوده است. به منظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد مدیریت دانش گلد و همکاران(2001) و استراتژیهای کسب و کار بهبودی (1396) استفاده شد که پایایی سوالات آن از طریق آلفای کرونباخ 87/0 و 85/0 بدست آمد که نشان دهنده این است که ابزار مذکور از ضریب اعتبار مناسب برخوردار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و همچنین نرم افزار SPSS و AMOS استفاده گردید. یافتهها نشان می دهد که بین مدیریت دانش(مولفههای کسب، انتقال، بکارگیری و ثبت و ضبط دانش) با استراتژی های کسب و کار(مولفههای رهبری هزینه و تمایز) ارتباط معناداری وجود دارد. Manuscript profile -
Article
8 - تأثیر تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی با استفاده از تابع ترنسلوگBi-quarterly Journal of development economics and planning , Issue 1 , Year , Summer 2018پیدایش نخستین رایانه قابل برنامه ریزی و ترانزیستور که منشأ میکروالکترونیک و هسته انقلاب فناوری اطلاعات شد، در قرن بیستم رخ داد. این انقلاب تکنولوژیکی مرزهای جغرافیایی را از بین برد و بر سیستم اقتصادی کشورها اثر گذاشت و آن را متحول کرد. آثار این انقلاب هم در کشورهای درحا Moreپیدایش نخستین رایانه قابل برنامه ریزی و ترانزیستور که منشأ میکروالکترونیک و هسته انقلاب فناوری اطلاعات شد، در قرن بیستم رخ داد. این انقلاب تکنولوژیکی مرزهای جغرافیایی را از بین برد و بر سیستم اقتصادی کشورها اثر گذاشت و آن را متحول کرد. آثار این انقلاب هم در کشورهای درحالتوسعه که زیر ساخت های مناسب و فضای رقابتی لازم را ندارد و هم در کشورهای توسعه یافته قابل مشاهده است. مقاله حاضر به بررسی اثر تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) بر روی رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه اسلامی و کشورهای توسعه یافته صنعتی منتخب میپردازد. در برآورد الگوی تجربی رشد اقتصادی این گروه از کشورها، از داده های سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی، نیروی کار، تعداد نام دامنه، پهنای باند، تعداد کاربران اینترنت، تعداد وب سایت و کیفیت زیر ساخت فاوا و از روش داده های تابلوی با استفاده از تابع ترانسلوگ(پنل) در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ استفاده شده است. نتایج برآوردحاکی از آن است که تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات از عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی می باشد، بهگونهای که متغیرهای موجود دارای اثر معنادار، مثبت و مستقیم بر رشد اقتصادی هستند. Manuscript profile