-
Article
1 - طراحی مدل ساختاری خرید ناگهانی و اعتبارسنجی آن در فروشگاههای زنجیرهایJounal of Marketing Management , Issue 47 , Year , Summer 2020هدف پژوهش، طراحی الگوی خریدهای ناگهانی در فروشگاههای زنجیرهای و اعتبارسنجی آن مبتنی بر پژوهشی آمیخته و به روش توصیفی- اکتشافی است. ابتدا با روش نظریهپردازی داده بنیاد، مقولههای شکلدهنده مدل با کدگذاری باز شناسایی و سپس با بهرهمندی از کدگذاری محوری و انتخابی، الگو Moreهدف پژوهش، طراحی الگوی خریدهای ناگهانی در فروشگاههای زنجیرهای و اعتبارسنجی آن مبتنی بر پژوهشی آمیخته و به روش توصیفی- اکتشافی است. ابتدا با روش نظریهپردازی داده بنیاد، مقولههای شکلدهنده مدل با کدگذاری باز شناسایی و سپس با بهرهمندی از کدگذاری محوری و انتخابی، الگوی مورد نظر ارائه شده است. در ادامه به اعتبارسنجی الگو در بین جامعه مورد مطالعه به روش مدل سازی معادلات ساختاری پرداخته شده است. جامعه آماری برای ارائه الگو خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران اجرائی در حوزه بازاریابی و فروش و برای اعتبارسنجی مدل کارکنان فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران بوده است. نمونه آماری خبرگان تا مرحله اشباع نظری به تعداد 15 نفر به روش هدفمند قضاوتی و برای مرحله اعتبارسنجی مدل، تعداد 286 نفر مبتنی بر فرمول کوکران در جامعه محدود و به روش طبقهای تصادفی از کارکنان فروشگاههای زنجیرهای انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمهساختاریافته برای مرحله مدل سازی و پرسشنامه با طیف لیکرت پنجتایی برای مرحله اعتبارسنجی بوده که روایی پرسشنامه به روش همگرایی و واگرایی و پایایی آن به روش پایایی معرفها و مرکب تأیید گردیده است. نتایج بخش کیفی منتج به ارائه الگوی خریدهای ناگهانی در فروشگاههای زنجیرهای گردید و در پایان، نظریه مبتنی بر نه قضیه حکمی خلق شد. یافتههای بخش کمی نشان داد عوامل اقتصادی (با ضریب رگرسیونی 0/328) و روانشناختی (با ضریب 0/424) به عنوان دو شرایط علی تأثیرگذار بر ایجاد نگرش مثبت برای خرید ناگهانی میباشند. همچنین نگرش مثبت به خرید ناگهانی با ضریب 0/635 بر ارتقای تسریعکنندههای خرید ناگهانی و تسریعکنندههای خرید ناگهانی (شامل عوامل مربوط به محصول یا کالا، عوامل رفتاری، و شخصیتی) با ضریب 0/380 بر فرایند خرید ناگهانی تأثیر معناداری داشتهاند. نگرش مثبت بر خرید ناگهانی نیز با ضریب رگرسیونی 0/294 بر فرآیند خرید ناگهانی مؤثر بوده و فرآیند خرید ناگهانی با ضریب 0/523 بر پیامدهای مشتریان و با ضریب 0/334 بر پیامدهای فروشگاه تأثیر بوده و پیامدهای مشتریان نیز با ضریب 0/429منتج به ایجاد پیامدهای مثبت برای فروشندگان شده است. Manuscript profile -
Article
2 - Designing a Positioning Model for State Banks' Services and its Validation from the Perspective of External CustomersJournal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2021State banks must find a way to adopt a different strategy from other banks in providing customer service. An important and key way to create a competitive position is to differentiate services from other competitors that create a good image of the bank and its services MoreState banks must find a way to adopt a different strategy from other banks in providing customer service. An important and key way to create a competitive position is to differentiate services from other competitors that create a good image of the bank and its services in the minds of customers. A topic that has been addressed in the present study is the necessity for state banks, like other companies and businesses, to follow a suitable model in order to achieve a suitable position in the banking industry. In this regard, the purpose of this study is to design a model for positioning the services of state-owned banks and its validation. The data for qualitative stage were obtained from Keshavarzi, Melli, and Maskan branches' managers of Khorasan Razavi province and university professors in the field of management. The quantitative sample were also the customers of aforementioned banks, that due to their large number, 384 people from each bank were selected as a sample size by simple random method and Cochran's formula. In order to collect data in the qualitative part, Deleted part, the interview was used and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used, which obtained validity with expert opinions and reliability with Cronbach's alpha of 0.77. In order to analyze the data in the qualitative part, grounded theory and the method of Strauss and Corbin and Maxquda software were used, and in the quantitative part, the structural equation technique and PLS2 software were used. The results showed that the model presented in 6 dimensions of causal factors,contextual, intervening, pivotal, strategies an consequences has a good fit. Manuscript profile -
Article
3 - تبیین سناریوهای فراروی اعتبار برند صنعت بانکداری با رویکرد آینده پژوهیQuarterly Journal of Quantitative Researches in Management , Issue 2 , Year , Summer 2024با رقابتی شدن شرایط بازار در بخش صنعت بانکداری، مشتری وفادار به عنوان سرمایه اصلی محسوب میشود. اعتبار برند و تخصصی بودنش در ایجاد وفادارای در مشتریان نقش بسزایی دارد. در این راستا، پژوهش پیشرو با هدف شناسایی و تبیین سناریوهای فراروی اعتبار برند در صنعت بانکداری با روی Moreبا رقابتی شدن شرایط بازار در بخش صنعت بانکداری، مشتری وفادار به عنوان سرمایه اصلی محسوب میشود. اعتبار برند و تخصصی بودنش در ایجاد وفادارای در مشتریان نقش بسزایی دارد. در این راستا، پژوهش پیشرو با هدف شناسایی و تبیین سناریوهای فراروی اعتبار برند در صنعت بانکداری با رویکرد ترکیبی کمی- کیفی انجام شد. روش شناسی حاکم بر پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. درونداده های مورد نیاز با روش کتابخانه ای و میدانی گرد آوری و با بهره گیری از نرمافزار های میک مک، سناریو ویزارد و ونسیم و مدل آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که از هجده وضعیت احتمالی مربوط به پنج سناریو با سازگاری قوی، وضعیت هایی که سناریوهای فراروی اعتبار برند صنعت بانکداری را در آستانه بحران بیان می کنند، بیشترین وضعیت های احتمالی ممکن را در بر می گیرند. بر این پایه، راهکار ارائه تسهیلات مالی متناسب با نیازهای مشتری با بهره گیری از فن آوریهای به روز و شناخت عمیقتر مشتری، مناسبترین راهکار از دیدگاه خبرگان شناخته شد. Manuscript profile -
Article
4 - اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر مؤلفههای ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتالJournal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management , Issue 7 , Year , Winter 2024چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال انجام گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مشتریان بخش بازاریابی دیجیتال شرکت تولیدی مبلمان چوب سنگ که با است Moreچکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال انجام گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مشتریان بخش بازاریابی دیجیتال شرکت تولیدی مبلمان چوب سنگ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید، در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SmartPls,Spss انجام پذیرفت. تحلیل یافتههای این پژوهش چنین نشان داد که گشتالت بستر بازاریابی دیجیتال بهواسطه برخورداری از اصول مشابهت، مجاورت، یکپارچگی، تداوم، مناسبات نقش و زمینه بر ادراک دیداری مشتری اثرگذار است و مقدار این اثرگذاری در هر سه مؤلفه ادراک شامل مواجهه، توجه و معنی سازی مطلوب گزارش میگردد، ولیکن میزان اثرپذیری مؤلفه معنی سازی نسبت به دو مؤلفه دیگر بیشتر میباشد. بنابراین یکی از شیوههای کنترل کیفی بستر بازاریابی دیجیتال بهمنظور اثربخشی بیشتر بر مخاطب، توسل جستن به اصول دیداری گشتالت در طراحی آنها است. نتایج حاکی از تأثیر معنادار بهکارگیری قوانین ادراک دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال است. قوانین گشتالت با سازماندهی محتوای دیداری و همچنین ایجاد وحدت گرافیکی در صفحات و ساده کردن مراحل سفر مشتری و افزایش تعامل به بالا رفتن ادراک و توانمندی دیداری مصرفکننده علاوه بر سودآوری به ارتقاء مسؤولیت اجتماعی کسبوکارها کمک مینماید. Manuscript profile -
Article
5 - ارائه مدل جذب مشتریان در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر محرکهای دیداری رویکرد داده بنیاد کلاسیکJournal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management , Issue 5 , Year , Winter 2023تمایل به وارسی محصولات توسط مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال چالشیست که شرکتهای پیشرو این حوزه برای رفع آن میکوشند. به نظر میرسد بارزترین اهرمی که در این راستا میشود اختیار نمود ،استفاده از ویژگیهای دیداری در ارائه محصولات میباشد.لذا این مطالعه کیفی باهدف کشف مؤلفه Moreتمایل به وارسی محصولات توسط مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال چالشیست که شرکتهای پیشرو این حوزه برای رفع آن میکوشند. به نظر میرسد بارزترین اهرمی که در این راستا میشود اختیار نمود ،استفاده از ویژگیهای دیداری در ارائه محصولات میباشد.لذا این مطالعه کیفی باهدف کشف مؤلفهها و عوامل مؤثر برجذب مشتریان در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر محرکهای دیداری صورت پذیرفت.روش: بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش از روششناسی کلاسیک یا ظاهر شونده در نظریه داده بنیاد استفاده شد.استخراج مفاهیم و مؤلفهها از بطن دادههای مصاحبه با 14 نفر خبره در حوزه پژوهش تا حد اشباع نظری که با اتکا به روش نمونهگیری هدفمند گزینششده بودند صورت پذیرفت.یافتهها: انجام تجزیهوتحلیلها از طریق مقایسه مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری با استفاده از نرمافزار مکس کیو دی ای منجر به شناسایی465 کدباز ،53 زیر مؤلفه، 15 مؤلفه اصلی، در 6 مقوله گردید.نتایج:مفاهیم مستخرج در این مطالعه به ظهور مدل نهایی،حول پدیده محوری تحت عنوان محرکهای دیداری در بازاریابی دیجیتال انجامید.این مدل به پدیده علل، عوامل همبسته با فرایند علل اصلی، عوامل میانجی، مداخلهگر و پیامدهای مرتبط با پدیده محوری مطالعه و بستر آن اشاره دارد ، این 6 مورد در رویکرد کلاسیک به خانواده 6 سی های گلیزر مصطلح میباشند . این مطالعه زوایای جدیدی از کاربرد و چگونگی استفاده از محرکهای دیداری در بازاریابی دیجیتال را شناسایی کرده و با معرفی مدل جذب مشتریان در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر محرکهای دیداری به برطرف نمودن برخی از شکافها و رفع ابهام موجود در رابطه با مفهوم موضوع پژوهش پرداخته است. Manuscript profile