• Home
  • سید احمد هاشمی

    List of Articles سید احمد هاشمی


  • Article

    1 - The Identification of the Antecedents and Consequences of Developing a cognitive approach in elementary education Through Meta-Synthesis
    Biannual Journal of Education Experiences , Upcoming Articles
    The main purpose of this research is to identify the antecedents and consequences of the development of the cognitive approach in elementary education Through Meta-Synthesis. This research was carried out in terms of practical purpose and with the qualitative method of More
    The main purpose of this research is to identify the antecedents and consequences of the development of the cognitive approach in elementary education Through Meta-Synthesis. This research was carried out in terms of practical purpose and with the qualitative method of Meta-Synthesis. To search for keywords, the time range of 1370-1399 was considered for Persian articles and 1990 to 2021 for foreign articles. Purpose sampling and the validity basis of this research is theoretical validity. Strauss and Corbin's open, axial and selective coding method was used to analyze the data. The studied documents were searched using the keywords of developing a cognitive approach in databases such as SID and Magiran periodicals for Persian articles and Emerald and Elsevier were compiled for foreign articles. Qualitative articles were systematically identified, also, the articles were critically appraised for quality by employing the CASP method. result review that the antecedents of the development of the cognitive approach are: Critical Thinking, motivation, creativity and innovation and Memory. Also, the consequences of cognitive approach development include: Strengthen multiple intelligences, Emotional Intelligence, Learning and solving problems, metacognition, Constructivism and Active learning. It is concluded that based on various researches, many factors play a role in the development of the cognitive approach, and by identifying these factors, the development of the cognitive approach in elementary education can be provided. Manuscript profile

  • Article

    2 - تاثیر رویکرد اجتماعی نقش مدیریت دانش بر تجاری سازی دانش
    Social Science Quarterly , Issue 1 , Year , Spring 2019
    تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها فعالیتی پیچیده و تکمیل کننده زنجیره تبدیل ایده به فناوری است و به ثروت آفرینی، کارآفرینی و استقلال مالی دانشگاه‌ها منجر می‌شود. همچنین . مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. مدیریت دانش، فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان ا More
    تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها فعالیتی پیچیده و تکمیل کننده زنجیره تبدیل ایده به فناوری است و به ثروت آفرینی، کارآفرینی و استقلال مالی دانشگاه‌ها منجر می‌شود. همچنین . مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. مدیریت دانش، فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. این دارایی ناملموس، یا دانش به عنوان یک عامل اساسی و منبع حیاتی سازمان ها محسوب می شود و مزیت های رقابتی آینده به شکل توانایی سازمان ها در مدیریت دانش جلوه گر خواهد شد.هدف این پژوهش اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی دانش با رویکرد مدیریت دانش است . نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است، برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی از روشهای استنباطی استفاده شد. از آزمون فریدمن برای اولویت‌بندی عوامل و برای تعیین میزان تاثیر هر کدام از عوامل تجاری سازی دانش از تحلیل عاملی تایید استفاده شد. با جمع‌بندی یافته‌های کمی و کیفی، عوامل برون‌سازمانی موثر در تجاری‌سازی نتایج پژوهشی با اولویت زیر به دست آمد: مشتریان و مشتری محوری با رتبه 13/8 و بار عاملی 80/0آموزش و پرورش با رتبه 47/7 و بار عاملی 75/0فناوری اطلاعات و ارتباطات با رتبه 11/7 و بار عاملی 66/0پیشرفتهای فناورانه با رتبه 63/6 و بار عاملی 63/0نیروهای اقتصادی و بازاری با رتبه 30/6 و بار عاملی 62/0پارکها و مراکز رشد علم و فناوری با رتبه 81/5 و بار عاملی 56/0صندوقهای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر با رتبه 47/5 و بار عاملی 55/0نیروهای دولتی با رتبه 13/5 و بار عاملی 54/0آشنایی و اعتقاد به آموزه‌های دینی با رتبه 12/5 و بار عاملی 52/0قوانین و برنامه‌های کلان با رتبه 47/4 و بار عاملی 48/0رقبا و عوامل رقابتی با رتبه 36/4 و بار عاملی 47/0 . Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی
    Social Science Quarterly , Upcoming Articles
    هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی برای دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی بوده است. روش پژوهش حاضر ترکیبی (کمی – کیفی) از نوع اکتشافی است. رویکرد مورد استفاده در بخش کمی از نوع قیاسی است و همچنین در بخش کیفی از نوع سنتز پژوهی است. جام More
    هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی برای دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی بوده است. روش پژوهش حاضر ترکیبی (کمی – کیفی) از نوع اکتشافی است. رویکرد مورد استفاده در بخش کمی از نوع قیاسی است و همچنین در بخش کیفی از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری برای انجام مصاحبه متخصصان برنامه درسی اساتید متخصص علوم تربیتی که سابقه تدریس دروس تمرین معلمی 1و2 را داشته‌اند شامل می‌شود. با توجه به حجم محدود جامعه، نمونه آماری اساتید کارورزی به تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و از نوع در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از ابزار فیش برداری از کتابها، مقالات، اسناد و متون مرتبط با تمرین معلمی و برای گردآوری داده‌های کیفی از ابزار مصاحبه ی نیمه ساختار یافته با سوالات باز پاسخ استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی است که طی سه مرحله انجام گرفته است. ابتدا تمام داده‌ها به صورت متن آورده شد و تحلیل داده‌ها با خواندن مکرر متن برای یا فتن یک درک کلی آغاز شد. منابع داده‌ها شامل مصاحبه‌ها و متون و اسنادی است که در مورد سوالات پژوهش در اختیار پژوهشگر قرار گرفت. سپس به هر کدام از داده‌های معنایی یک کد یا برچسب اختصاص داده شد. برای تهیه عنوان و نام برای کدها از ادبیات تخصصی حوزه‌های تمرین معلمی و یا از اصطلاحات موجود در متن استفاده شد. بعد از کدگذاری تمام داده‌ها، آن‌ها را بر اساس اشتراکاتی که با یکدیگر داشتند تحت یک مقوله یا طبقه واحد درآمد و سپس مفهوم کلی که حاصل جمع‌بندی این مقوله‌هاست (تم‌ها) بدست آمد. یافته‌های پژوهش شامل الگوی طراحی شده تمرین معلمی بر اساس مولفه‌های اهداف، محتوی، روش‌های تدریس وروشهای ارزشیابی برنامه درسی تمرین معلمی جهت استفاده برای دانشجویان کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی و اولویت بندی امکان ها در توسعه رویکرد شناختی آموزش ابتدایی
    Educational Administration Research , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی امکان‌ها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری مدیران مدارس استان تهران تشکیل می‌دهند. جامعه آماری حدودا 3384 نفر بوده است که حجم نمونه براسا More
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی امکان‌ها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری مدیران مدارس استان تهران تشکیل می‌دهند. جامعه آماری حدودا 3384 نفر بوده است که حجم نمونه براساس جدول مورگان 367 نفر است و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. که پس از جمع آوری پرسشنامه‌ها تعداد 348 پرسشنامه جمع آوری گردید. به طور کلی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS22، و لیزرل انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و به منظور امکان ها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی نتایج نشان داد که بالاترین میانگین رتبه (88/4) به هوش هیجانی اختصاص دارد و بدین معناست که مهم‌ترین عامل موثر در توسعه رویکرد شناختی است. همچنین در راستای امکان ها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی بعد از شاخص نیکویی بزارش مدل از GOF استفاده کردیم، نشان از برازش کلی بسیار قوی مدل کلی تحقیق است. همچنین میزان تناسب الگوی توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی نشان داد که بر اساس تحقیقات انجام شده و مبانی نظری موجود تناسب الگوی یافت شده مورد تایید می باشد. Manuscript profile

  • Article

    5 - ارزیابی ترافیک شهری و نیازهای معلولان و جانبازان با استفاده از مدل تصمیم‌گیری Topsis (مطالعه موردی: شهر شیراز)
    , Issue 5 , Year , Winter 1389
    معلولیت به مثابه پدیده ای زیستی و اجتماعی، واقعیتی است که تمام جوامع، صرف نظر از میزان توسعه-یافتگی، اعم از کشورهای صنعتی و غیرصنعتی با آن مواجه هستند. ارزیابی فضاهای عمومی با توجه به نیازهای معلولان و جانبازان و برنامه ریزی برای آن، یکی از ضروریات هر جامعه، بخصوص جامعه More
    معلولیت به مثابه پدیده ای زیستی و اجتماعی، واقعیتی است که تمام جوامع، صرف نظر از میزان توسعه-یافتگی، اعم از کشورهای صنعتی و غیرصنعتی با آن مواجه هستند. ارزیابی فضاهای عمومی با توجه به نیازهای معلولان و جانبازان و برنامه ریزی برای آن، یکی از ضروریات هر جامعه، بخصوص جامعه ماست که بعد از جنگ تحمیلی با جمع کثیری از جانبازان و معلولان مواجه شده است. با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش به یکی از مهمترین نیازهای معلولان و جانبازان در سطح فضاهای شهری؛ یعنی ترافیک می پردازیم. هدف از تحقیق حاضر، بررسی و ارزیابی ترافیک و حمل و نقل شهری با توجه به نیازهای معلولان و جانبازان در سه محدوده مرکز شهر، پارک آزادی و حافظیه در شهر شیراز است. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی، مشاهدات میدانی، مصاحبه و به دست آوردن داده ها، از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزارSPSS بوده است. همچنین برای ارزیابی و رتبه بندی مناطق نمونه از مدل تصمیم گیری (Topsis) استفاده گردید. نتایج نشان می دهند که در مرکز شهر شیراز نامناسب بودن وسایل حمل و نقل عمومی و عدم دسترسی به آن ها با 4/23 درصد به عنوان مهمترین مشکل در بحث ترافیک از نظر معلولان و جانبازان بر شمرده شده و پس از این مهم، نامناسب بودن پیاده رو ها، وجود چاله و ناهموار بودن سطح پیاده رو با 3/21 درصد به عنوان مشکل بعدی عنوان گردیده شده است. در محدوده پارک آزادی و حافظیه، مهمترین مشکل معلولان و جانبازان نامناسب بودن پیاده رو ها، وجود چاله و ناهموار بودن سطح پیاده-رو با 3/22 درصد در حافظیه و 3/18 درصد در پارک آزادی بوده است. با استفاده از مدل «Topsis» مشخص گردید که وضعیت ترافیک شهری در مرکز شهر، نامطلوب ( )، پارک آزادی تا حدی مطلوب ( ) و ترافیک محدوده حافظیه، مطلوب ( )بوده است. شایان ذکر است که وضعیت ترافیک در هر سه محدوده در وضع نامطلوب به سر می برد و این ارزیابی میزان رضایت و سنجش معلولان از میان سه محدوده بوده است   Manuscript profile