پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
شماره7,سال
2
,
پاییز
1402
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش¬های مربیان ورزش ایران با استفاده از روش پدیدارشناسی اکتشافی، و با شیوۀ تحلیل مضمون بود. 20 نفر از مربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند، برای مصاحبه¬های عمیق نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. مشارکت¬کنندگان پژوهش شامل کل چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش¬های مربیان ورزش ایران با استفاده از روش پدیدارشناسی اکتشافی، و با شیوۀ تحلیل مضمون بود. 20 نفر از مربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند، برای مصاحبه¬های عمیق نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. مشارکت¬کنندگان پژوهش شامل کلیۀ مربیان ورزش و ورزشکاران مرد و زن کشور بودند. این افراد در حوزه¬های مختلف مثل ورزش قهرمانی، همگانی، معلولین، تناسب اندام، آمادگی جسمانی، و ورزش¬های ماجراجویانه فعالیت دارند. برای انتخاب نمونۀ آماری از روش انتخاب نمونۀ هدفمند با استفاده از راهبرد انتخاب گلوله برفی استفاده شد. جهت تحلیل داده¬ها از روش تحلیل مضمون و از نوع روش شبکۀ مضامین استفاده شد و دادهها به صورت توصیفی- تفسیری پردازش شدند. جهت ممیزی پژوهش نیز از چهار راهبرد استفاده شد. یافته¬ها شامل پنج مضمون فراگیر معلم، رهبر، مدیر، متخصص و فراگیرنده بود. مضمون معلم شامل شش مضمون آموزش¬دهنده، تمرین¬دهنده، ارزیاب، نمایش¬دهنده، آموزش¬دهندۀ مهارت¬های زندگی، و رشددهندۀ همه¬جانبه شاگردان بود. مضمون رهبری شامل نقش منتور، مدل و انگیزه¬دهنده بود. مضمون مدیر شامل برنامه¬ریزی، سازماندهی، استراتژیست، ناظم، مدیر ایمنی و ریسک، مدیر منابع مالی، و مسئول روابط عمومی بود. مضمون متخصص شامل چهار نقش سازمان¬دهنده بدنساز، فنی، تندرستی و استعدادیاب بود. مضمون فراگیر نقش مربی به عنوان فراگیرنده شامل سه مضمون دانشجو، پژوهشگر و بازتاب بود. به طور کلی می¬توان اذعان نمود مربیان باید خودشان را برای کار مربیگری آماده کنند، چون باید نقش¬های متنوعی را ایفا نمایند.
پرونده مقاله
پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
شماره9,سال
3
,
بهار
1403
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه محیط پیشگیری از آسیب در باشگاه¬های بدنسازی بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردي و به لحاظ روش از نوع توصيفي بود که گردآوری داده¬های آن به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش نیز شامل ورزشکاران نخبه، مربیان، مدیران و معاونین هیأت¬های ب چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه محیط پیشگیری از آسیب در باشگاه¬های بدنسازی بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردي و به لحاظ روش از نوع توصيفي بود که گردآوری داده¬های آن به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش نیز شامل ورزشکاران نخبه، مربیان، مدیران و معاونین هیأت¬های بدنسازی و پرورش اندام استان اصفهان، کارشناسان مربوط به این رشته و اساتید رشته مدیریت ورزشی بود. نمونه مورد بررسی 168 نفر بوده و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. روايي محتوا و صوري پرسشنامه طراحي شده توسط 10 نفر از اساتيد برجسته مديريت ورزشی مورد تاييد قرار گرفت. همچنين براي سنجش پايايي پرسشنامه، اين پرسشنامه در اختيار 30 نفر از افراد نمونه قرار گرفت كه پس از جمعآوري، ضريب آلفاي كرونباخ آن برابر 91/0 بدست آمد كه نشانگر پايايي مطلوب آن بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون فریدمن و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم در نرم¬افزار Lisrel استفاده گردید. نتایج نشان داد که چهار شاخص مربوط به مولفه بررسی میزان کنترل و ارزیابی وسایل و تجهیزات، 9 شاخص مربوط به مولفه برقراری امنیت اجتماعی، 6 شاخص مربوط به مولفه میزان دانش مربی از خطرات و استفاده از داروهای غیرمجاز، و 11 شاخص مربوط به مولفه وضعیت فیزیکی و ساختاری باشگاه¬های بدنسازی است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان داد که همه ضرایب همبستگی مثبت و معنادار هستند و بین عوامل موثر بر توسعه محیط پیشگیری از آسیب در ورزش بدنسازی رابطه معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف: سبک رهبری مربی را میتوان به عنوان فرآیند اثرگذار بر فرد و گروهی که در دستیابی به اهداف تلاش میکنند تعریف کرد. سبک رهبری دموکراتیک، رفتارهایی هستند که به ورزشکار اجازة شرکت در تصمیمگیری مربوط به گروه را میدهند. رضایت ورزشکار به عنوان پیامد یا دستاورد کار مربی د چکیده کامل
هدف: سبک رهبری مربی را میتوان به عنوان فرآیند اثرگذار بر فرد و گروهی که در دستیابی به اهداف تلاش میکنند تعریف کرد. سبک رهبری دموکراتیک، رفتارهایی هستند که به ورزشکار اجازة شرکت در تصمیمگیری مربوط به گروه را میدهند. رضایت ورزشکار به عنوان پیامد یا دستاورد کار مربی در تحقیقات رهبری در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده در این حوزه در داخل کشور انجام گرفته است. روششناسی: جامعه آماری تحقیق حاضر شامل همه مقالات درباره رابطه سبک رهبری دموکراتیک و رضایتمندی ورزشکاران بود. در این فراتحلیل نتایج پژوهشهایی مورد مطالعه قرار گرفته است که از لحاظ روششناختی شرایط لازم را احراز کرده باشد. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز برای فراتحلیل از یک فرم کدگذاری استفاده شد. با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2)تعداد 7 مقاله انتخاب شد. این مطالعه با استفاده از تکنیک محاسبه اندازه اثر انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در تمامی تحقیقات، سبک رهبری دموکراتیک و رضایتمندی اثرگذار بوده که خروجی نرم افزار با میانگین اندازه اثر 25/0 این موضوع را تأیید میکند و این میزان اندازه اثر گویای تأثیرگذاری کمتر از حد متوسط است. نمودار قیفی نشان داد یک تورش انتشار در مطالعات وجود دارد که بیانگر عدم انتشار بعضی مطالعات یا عدم دسترسی محققین به بعضی از مقالات یا نتایج مطالعات میباشد. نتیجهگیری: یافتههای حاصل از این فراتحلیل نشان داد که سبک رهبری دموکراتیک و رضایتمندی ورزشکاران تأثیری با میانگین اندازه اثر 25/0 دارد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه شایستگی مربیگری ورزش با رویکرد دادهبنیاد گلیزر انجام گرفت.روششناسی: جامعه تحقیق مربیان و ورزشکارانی بودند که حداقل ده سال سابقه مداوم در سطوح بالای ورزش و تحصیلات تربیت بدنی و علوم ورزشی داشتند. مشارکتکنندگان در تحقیق، بیست مربی و ورزشکا چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه شایستگی مربیگری ورزش با رویکرد دادهبنیاد گلیزر انجام گرفت.روششناسی: جامعه تحقیق مربیان و ورزشکارانی بودند که حداقل ده سال سابقه مداوم در سطوح بالای ورزش و تحصیلات تربیت بدنی و علوم ورزشی داشتند. مشارکتکنندگان در تحقیق، بیست مربی و ورزشکار بودند که در ورزش قهرمانی، همگانی، حرفهای، معلولین، تناسب اندام، آمادگی جسمانی، و ورزشهای ماجراجویانه فعالیت دارند و به طور هدفمند انتخاب شدند. بیست مصاحبه انجام گرفت و در سه مرحله کدگذاری باز، نظری و انتخابی، پیشایند، زمینه، شرایط، مقتضیات و پسایند شایستگی مربیگری ورزش مشخص شدند. یافتهها: پیشایندها شامل دانش مربیگری، فلسفه مربیگری و تجارب ورزشی بود. مقضیات شامل ویژگیهای فردی، روابط اجتماعی قوی، الگوبودن و تمایل به رشد و تعالی بودند که مقوله شایستگی فردی را تشکیل دادند. شرایط شامل مهارتها، رفتار و ایفای نقش بود که مقوله شایستگی حرفهای را شکل دادند. زمینه شامل مدیریت و شناخت محیط ورزش بود که مقوله شایستگی مدیریتی را تشکیل دادند. پسایندهای شایستگی مربی ورزش شامل نتایج ورزشی و نتایج اجتماعی بود. نتیجهگیری: سه عامل (دانش مربیگری، فلسفه مربیگری و تجارب ورزشی) به طور مستقیم و سه عامل (شایستگیهای مدیریتی، حرفهای و فردی) به طور غیرمستقیم بر شایستگی مربیگری تاثیر میگذارند.
پرونده مقاله
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی و اولویت بندی انگیزههای حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال بود. روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه تماشاگران فوتبال اصفهان بود و نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیده است. ۴۵۱ تماشاگر پرسشنامه بیست و هفت سؤالی انگیزههای حضور تماشاگران فونک و هم چکیده کامل
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی و اولویت بندی انگیزههای حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال بود. روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه تماشاگران فوتبال اصفهان بود و نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیده است. ۴۵۱ تماشاگر پرسشنامه بیست و هفت سؤالی انگیزههای حضور تماشاگران فونک و همکاران (۲۰۰۴) را تکمیل کردند. یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که کلیه عوامل انگیزه حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال (علاقه به بازیکن خاص، گریز از مشکلات روزمره، هیجان مسابقات، علم به فوتبال، بازی پایاپای، خدمات رفاهی، سرگرمکنندگی مسابقات، حمایت از تیم و پیروزی نیابتی) به صورت معنیداری بالاتر از سطح میانگین میباشد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه تماشاگران با انگیزههای متفاوت و برای تأمین نیازهای مختلفی در استادیوم حضور مییابند به مدیران ورزشی توصیه میشود به بررسی انگیزهها و نیازهای تماشاگران بپردازند و طبق آن اقدام به برنامهریزی و برگزاری مسابقات ورزشی بنمایند، تا میزان حضور تماشاگران را افزایش دهند. همچنین با توجه به اولویت بندی پایین خدمات رفاهی پیشنهاد میشود امکانات و خدمات بهتری به تماشاگران ارائه شود تا شاهد رشد و گسترش حضور ایشان در ورزشگاه های استان باشیم.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر 9 جلسه آموزش هوش معنوی بر رشد هوش معنوی و پرخاشگری مربیان زن والیبال شهر اصفهان بود. روششناسی: روش این پژوهش نیمهتجربی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق مربیان زن والیبال شهرستان اصفهان بود که تعداد 40 نفر از آنها ب چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر 9 جلسه آموزش هوش معنوی بر رشد هوش معنوی و پرخاشگری مربیان زن والیبال شهر اصفهان بود. روششناسی: روش این پژوهش نیمهتجربی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق مربیان زن والیبال شهرستان اصفهان بود که تعداد 40 نفر از آنها به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ و پرسشنامه ی پرخاشگری (AQ) استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری پرسشنامهها توسط متخصصین، پایایی سوالات از طریق روش آماری آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. این ضریب برای پرسشنامه هوش معنوی 78/0 و برای پرسشنامه پرخاشگری 89/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل یافتههای این تحقیق از آزمونهای کولموگروف – اسمیرنوف، لوین و تحلیل کواریانس و در سطح معنیداری p≤ 0/05 استفاده و نتایج با نرم افزار spss نسخه 22 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین میزان هوش معنوی در دو گروه کنترل و تجربی بعد از آموزش هوش معنوی، و همچنین بین میزان پرخاشگری و در دو گروه آزمایش و کنترل بعد از نه جلسه آموزش هوش معنوی تفاوت معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: هوش معنوی با آموزش رشد میکند و میتواند بر کاهش پرخاشگری مربیان زن والیبال تاثیر مثبت داشته باشد.
پرونده مقاله
فعالیت بدنی و تندرستی
,
شماره5,سال
2
,
زمستان
1402
هدف: هدف مربیگری، تغییر از طریق بهبود عملکرد است. هدف از این مطالعه ارائه مدل مربیگری حرکات اصلاحی بود.
روشها: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بود که به روش دادهبنیاد از نوع نظاممند انجام گرفت. ابزار تحقیق در این پژوهش، مصاحبه بود که با سؤالات نیمهساختاریافته و عمیق چکیده کامل
هدف: هدف مربیگری، تغییر از طریق بهبود عملکرد است. هدف از این مطالعه ارائه مدل مربیگری حرکات اصلاحی بود.
روشها: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بود که به روش دادهبنیاد از نوع نظاممند انجام گرفت. ابزار تحقیق در این پژوهش، مصاحبه بود که با سؤالات نیمهساختاریافته و عمیق اجرا شد. در مصاحبه دهم اشباع نظری به دست آمد اما برای اطمینان بیشتر 2 مصاحبه دیگر هم انجام شد که مقوله جدیدی به دست نیامد. برای تحلیل دادهها سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام و مدل تحقیق به دست آمد.
یافتهها: موجبات علّی شامل دانش حرفهای، مهارتهای مربیگری و ویژگیهای مربی بود. شرایط محیطی شامل سختافزار، نرمافزار و انسانافزار بود. ویژگیهای زمینهای شامل تنوع در ناهنجاریها، تنوع در مراجعین، مدیریت برنامههای تمرینی و مدل نقش بود. راهبردها شامل رشد و تعالی مربیگری حرکات اصلاحی و ارتقاء اعتماد عمومی به مربیگری حرکات اصلاحی، و پیامدها شامل پیامدهای سلامتی (ارتقاء سلامت و تندرستی مراجعین، بهبود وضعیت ساختاری مراجعین، افزایش آمادگی جسمانی مراجعین) و پیامدهای اجتماعی (افزایش اعتماد به نفس مراجعین، القا انگیزه پیشرفت و امید در مراجعین، تخلیه هیجانات و تفکرهای منفی مراجعین، ارتقا سبک زندگی مراجعین) بود.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد مربیان حرکات اصلاحی باید خودشان را برای کار مربیگری آماده کنند. این آمادگی باید جامع و همهجانبه باشد و تمهیدات لازم را از لحاظ سختافزاری و نرمافزاری فراهم کنند تا بتوانند خدمات مطلوبی ارائه نمایند و رضایت مراجعین را به دست آورند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل شایستگی مربیگری ورزش بود که با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، مربیان ورزش و ورزشکاران در رشته ها و حوزه های مختلف بودند که تعداد بیست نفر از آنها به صورت نمونه گیری نظری جهت مصاحبه های عمیق انتخا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل شایستگی مربیگری ورزش بود که با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، مربیان ورزش و ورزشکاران در رشته ها و حوزه های مختلف بودند که تعداد بیست نفر از آنها به صورت نمونه گیری نظری جهت مصاحبه های عمیق انتخاب شدند و مصاحبه های تا اشباع نظری ادامه یافت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. 450 کد با چهارده مقوله و 60 مفهوم در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی شامل پدیده محوری با عنوان شایستگی مربیگری ورزش، شرایط علی در قالب چهار مقوله دانش مربیگری، مهارت های مربیگری، ویژگی های مربی و فلسفه مربیگری، ویژگی های زمینه ای در قالب پنج مقوله مدیریت تمرین، مدیریت مسابقه، روابط اجتماعی، رفتار اجتماعی و ایفای نقش، پیامدها در قالب دو مقوله پیامدهای ورزشی و پیامدهای اجتماعی، شرایط محیطی در قالب دو مقوله تنوع در محیط ورزشی و تنوع در شاگردان و راهبردها در قالب یک مقوله پیگیری رشد و تعالی در مربیگری شناسایی شدند. آن چه در مربیگری ورزش مشهود است برونداد مطلوب ورزشکاران چه از لحاظ فنی و چه از جنبه اجتماعی است. نتیجه شایستگی مربی ورزش، اعتماد بازیکنان و مدیران و هواداران به آن مربی است و هر چه درجه شایستگی مربی بالاتر ادراک شود اعتماد به او و رضایتمندی شاگردان از او بیشتر می شود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد