فهرست مقالات اسحاق الماسی


  • مقاله

    1 - بررسی رابطه رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1398
    هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مطالعة عمقی، سطحی و راهبردی دانشجویان و رابطة این رویکردها با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری بود. جامعة آماری پژوهش همة 5800 دانشجو دانشگاه ایلام بودند که با بهره‌مندی از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول حجم نمونهکوکران، 534 چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مطالعة عمقی، سطحی و راهبردی دانشجویان و رابطة این رویکردها با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری بود. جامعة آماری پژوهش همة 5800 دانشجو دانشگاه ایلام بودند که با بهره‌مندی از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول حجم نمونهکوکران، 534 نفر از دانشجویان دانشکده‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی و کشاورزی دانشگاه ایلام (310 دختر و 224 پسر) به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به پرسشنامة مهارت‌های مطالعه و یادگیری دانشجویان (انتویستل، 1997) که قسمت اول آن مفهوم یادگیری را نیز می‌سنجد و چک‌لیست اطلاعات فردی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. داده‌های با استفاده از جدول توافقی، ضریب کای- مربع پیرسون، گاما، همبستگی اسپیرمن و همبستگی پیرسون و با کمک نرم‌افزار SPSS16 تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین رویکردهای مطالعة عمقی (0001/0>p، 22/0=r) و راهبردی (005/0>p، 18/0=r) با پیشرفت تحصیلی، ارتباط مستقیم و بین رویکرد سطحی (05/0>p، 11/0-=r) و پیشرفت تحصیلی ارتباط معکوس وجود دارد. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهند که بین برداشت دانشجویان از مفاهیم یادگیری و رویکردهای مطالعه (05/0>p) ارتباط معناداری وجود دارد. پرونده مقاله