ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره2,سال
3
,
تابستان
1392
زمینه: امروزه شیوههای جدید و فعال در یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است، تأکید این شیوهها بر درگیر کردن دانش آموزان با مسائلی است که با زندگی واقعی آنان مرتبط است. روش مبتنی بر الگوی بایبی یکی از الگوهای فعال میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر روش آموزش مب چکیده کامل
زمینه: امروزه شیوههای جدید و فعال در یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است، تأکید این شیوهها بر درگیر کردن دانش آموزان با مسائلی است که با زندگی واقعی آنان مرتبط است. روش مبتنی بر الگوی بایبی یکی از الگوهای فعال میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی پنج مرحلهای بایبی و سنتی بر خلاقیت و یادگیری دانش آموزان سال سوم راهنمایی در درس علوم بوده است. روش: تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم شهر قزوین که در سال تحصیلی 90-1391 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد. نمونه این پژوهش 61 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی بودند. نمونه گیری به دلیل محدودیت اجرا به صورت نمونه گیری در دسترس انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون آماری کوواریانس وT اختلافی استفاده شد. یافتهها: طبق نتایج میتوان گفت که بین میزان خلاقیت و یادگیری دانش آموزانی که با روش بایبی آموزش دیدهاند، نسبت به دانش آموزانی که با روش سنتی آموزش دیدهاند تفاوت معنی داری وجود دارد و این تفاوت به نفع گروهی است که با روش بایبی آموزش دیدهاند. نتیجه گیری: به کار گیری شیوههای جدید آموزشی سبب میشود دانش آموزان به تفکر عمیق بپردازند، چگونه یاد گرفتن را بیاموزند و به یادگیرندگانی همیشگی تبدیل شوند. پیشنهاد میشود که از الگوی طراحی بایبی به عنوان الگویی مناسب برای دستیابی یادگیرندگان به فهم عمیق از موضوع و افزایش تفکر واگرا بهره گرفته شود. 1. instructional design models [2]. Bybee (5E) instructional design model [3]. learning [4]. creative
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره4,سال
2
,
پاییز
1391
زمینه: یکی از ویژگی های منحصر به فرد انسان برخورداری از نیروی تفکر است، از آنجایی که خلاقیت به عنوان یکی از توانایی های ذهن انسان نقش عمده ای در نوآوری و حل مشکلات بشری بر عهده دارد، بررسی جنبه های مختلف آن یکی از اولویت های پژوهشی جهان حاضر به شمار می رود. هدف: هدف از چکیده کامل
زمینه: یکی از ویژگی های منحصر به فرد انسان برخورداری از نیروی تفکر است، از آنجایی که خلاقیت به عنوان یکی از توانایی های ذهن انسان نقش عمده ای در نوآوری و حل مشکلات بشری بر عهده دارد، بررسی جنبه های مختلف آن یکی از اولویت های پژوهشی جهان حاضر به شمار می رود. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی سهم خلاقیت و مؤلفه های آن در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی شهرستان قدس در سال تحصیلی 92/1391 می باشد. روش: به منظور انتخاب نمونه آماری از روش خوشهای دو مرحلهای استفاده شد و بدین ترتیب 110 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها نیز از پرسشنامههای خلاقیت عابدی، تفکر انتقادی کالیفرنیا و شادکامی آکسفورد استفاده شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنادار خلاقیت با تفکر انتقادی و شادکامی را نشان داد. همچنین رگرسیون چند متغیری نشان داد از میان مؤلفههای خلاقیت مؤلفههای سیالی، بسط، و ابتکار پیش بینی کننده های معناداری برای تفکر انتقادی هستند اما ضریب رگرسیون مؤلفه انعطافپذیری، برای پیش بینی تفکر انتقادی معنادار نیست. همچنین کلیه مؤلفههای خلاقیت پیش بینی کننده های معناداری برای شادکامی هستند. بحث و نتیجهگیری: خلاقیت و مؤلفههای آن پبشبینی کنندههای تفکر انتقادی و شادکامی هستند، بنابراین با توجه به قابل آموزش بودن خلاقیت، باید در مطالعات علمی و تدابیر آموزشی به آن توجه ویژه ای داشت.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره4,سال
4
,
پاییز
1392
ارزیابی قابلیت استفاده، گامی اولیه جهت بهبود وضعیت سیستمهای آموزش الکترونیکی است. از آنجا که در ایران ابزار مناسبی که به طور کامل این مؤلفه را بسنجد موجود نیست، این تحقیق به دنبال اعتباریابی و بررسی نمونه خارجی پرسشنامه یوزلرن و بررسی آن در دانشگاههای مجری آموزش الک چکیده کامل
ارزیابی قابلیت استفاده، گامی اولیه جهت بهبود وضعیت سیستمهای آموزش الکترونیکی است. از آنجا که در ایران ابزار مناسبی که به طور کامل این مؤلفه را بسنجد موجود نیست، این تحقیق به دنبال اعتباریابی و بررسی نمونه خارجی پرسشنامه یوزلرن و بررسی آن در دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی تهران است. روش پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی در شهر تهران بود که از بین آنها نمونهای به حجم 288 نفر با روش اختصاص متناسب انتخاب شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه یوزلرن بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تأییدی، ضریب آلفای کرونباخ، تی تک نمونهای و تحلیل واریانس یکراهه و چندمتغیره استفاده شد. طبق نتایج تحقیق مدل 12 عاملی مورد سنجش در این تحقیق توسط شاخصهای کلی برازش مدل تأیید شد و همچنین، بارهای عاملی بهدست آمده برای سؤالات (بهجز سؤال 29) نشان از اعتبار مناسب پرسشنامه داشت. نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی از لحاظ قابلیت استفاده در یادگیری در وضعیت مطلوبی نمیباشند. نتایج آزمون مانووا نشان داد که بین میانگین مؤلفههای پرسشنامه یوزلرن در دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد، دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی در تهران بر اساس این مقیاس در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. با توجه به یافتههای تحقیق، پرسشنامه یوزلرن میتواند، به عنوان ابزاری معتبر جهت ارزیابی میزان قابلیت استفاده سیستمهای آموزش الکترونیکی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد